فیزیوتراپی کتف در منزل

فیزیوتراپی کتف در منزل- کلینیک فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی کتف در منزل- کلینیک فیزیوتراپی دایان
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

فیزیوتراپی کتف در منزل می تواند یک گزینه درمانی موثر و غیرتهاجمی برای درد و آسیب های مربوط به کتف و شانه باشد. این در حالی است که درد شانه و کتف تاحدودی شایع است و در بین 18 الی 26 درصد از بزرگسالان رخ می دهد. از طرفی هم، در بین همه مفاصل بدن، شانه بیشترین دامنه حرکتی را دارد. برای همین درد شانه شایع و در اکثر مواقع هم ناراحت کننده است. در این شرایط، پزشک معالج شما ممکن است فیزیوتراپی کتف را به عنوان یک گزینه درمانی تجویز کند. برای هر گونه آسیب مربوط به کتف و شانه، فیزیوتراپی می تواند موثر باشد. هدف از آن، تقویت عضلات اطراف شانه برای بهبود عملکرد و تحرک بیمار است.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

اما عدم درمان درد کتف و شانه و یا نادیده گرفتن دوره فیزیوتراپی برای درمان آن می تواند منجر به بروز آسیب های بیشتر و حتی دردهای طولانی مدت شود. حتی بیمار را از انجام فعالیت های رومزه بازدارد. پس اگر پزشک برای شما، دوره درمانی فیزیوتراپی را تجویز کرده است، باید دوره درمان خود را تا انتها ادامه دهید. حتی تمرینات فیزیوتراپی کتف در منزل را جدی بگیرید و آنها را انجام دهید.

چون هر چه مدت زمان درمان آسیب های ناشی از درد کتف و شانه بیشتر به تاخیر بیفتد، احتمال بدتر شدن درد و طول زمان بهبودی آن بیشتر می شود. اما انجام فیزیوتراپی به موقع و ادامه روند درمان آن می تواند از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کند. پس در صورت بروز هر گونه درد در ناحیه کتف و یا شانه یا آسیب دیدگی آن بهتر است سریعا به پزشک معالج مراجعه کنید. شاید با تجویز چند جلسه فیزیوتراپی کتف مشکل شما برطرف شود.

قیمت و تعرفه فیزیوتراپی کتف در خانه

پزشک معالج در برخی موارد ممکن است بسته به وضعیت بیمار، فیزیوتراپی در خانه را برای آنها تجویز کند. به خصوص اگر امکان انتقال بیمار به مراکز درمانی و فیزیوتراپی وجود نداشته باشد. اما یکی از مهمترین مسائل در هنگام ارائه خدمات فیزیوتراپی در خانه، بحث قیمت آن است. این در حالی است که عوامل زیادی می توانند در قیمت و تعرفه فیزیوتراپی کتف در خانه موثر باشند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • موقعیت جغرافیایی: برخی از مراکز فیزیوتراپی ممکن است باتوجه به موقعیت جغرافیایی و فاصله منزل بیمار از کلینیک، هزینه ای را به قیمت کلی فیزیوتراپی کتف در بیماران نیازمند در خانه اضافه کنند.
  • مدت و دفعات جلسات: هزینه کلی مربوط به فیزیوتراپی کتف به تعداد جلسات مورد نیاز و مدت زمان هر جلسه بستگی دارد.
  • صلاحیت و تجربه درمانگر: درمانگران ماهر و با تجربه ممکن است هزینه های بالاتری را برای ارائه خدمات فیزیوترپی کتف در خانه از بیماران دریافت کنند.
  • استفاده از خدمات یا تجهیزات جانبی: برای برخی از بیماران نیازمند به فیزیوتراپی کتف در خانه، انجام خدمات فیزیوتراپی ممکن است به تجهیزات تخصصی یا خدمات جانبی مانند درمان اولتراسوند، تحریک الکتریکی، یا تهیه وسایل کمکی ورزشی نیاز داشته باشد. در این شرایط احتمال دارد، هزینه و قیمت جلسات فیزیوتراپی در کتف برای بیماران مختلف تا حدودی متفاوت باشد.

تعرفه کلی برای هزینه خدمات فیزیوتراپی

کد ملی خدمتشرح کدضریب کدمبلغ ( ریال)توضیحات
901646دیاترمی0/8749،100هر جلسه هر ناحیه
(پوشش بیمه دارد)
901660آب درمانی3/52،678،500هر جلسه هر ناحیه
(پوشش بیمه دارد)
901662تکنیکهای درمان دستی1/3509،600هر جلسه
901662ماساژ1/3509،600هر جلسه
901665لیزر پر توان43،310،000هر جلسه در ناحیه
 (حداکثر دوناحیه)
901670شاک و ویو4/53،941،500هر جلسه در ناحیه
(حداکثر دوناحیه)
901675اسکن استاتیک کف پا2/51،851،000هر جلسه
901676اسکن دینامیک و سه بعدی کف پا32،047،000هر جلسه
901677Whole body vibration1/751،557،000هر جلسه
901680مگنت32،047،000هر جلسه
901690تیپینک2/21،297،900هر جلسه در ناحیه
901760درای نید لینک1/2818،800هر جلسه
901765درای نید لینک با تحریک الکتریکی1/51،023،500هر جلسه
901795درمان مانیپولاتیو اوستئو پاتیک یک یا دو ناحیه3/51،372،000هر جلسه
901800درمان مانیپولاتیو اوستئو پاتیک بیش از دو ناحیه51،960،000هر جلسه
جدول تعرفه فیزیوتراپی

فیزیوتراپی کتف و شانه شامل چه مراحلی است؟

تمرین های مناسب برای انجام فیزیوتراپی کتف در منزل کدامند؟ کلینیک فیزیوتراپی دایان
چه تمرین هایی برای فیزیوتراپی کتف در منزل مناسب هستند؟

مراحل و کلیه تمرینات مربوط به فیزیوتراپی کتف و شانه ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. مهمترین آنها شدت درد و میزان آسیب هایی مربوط به شانه و درد است. اما به طور کلی، فیریوتراپی کتف و شانه ممکن است شامل مراحل زیر شود:

  • محدود کردن حرکات شانه برحسب نوع آسیب: پزشک معالج احتمال دارد بسته به میزان آسیب، به بیمار توصیه کند در یک مدت زمان مشخصی فعالیت های مربوط به شانه را محدود کند. بدون شک، هر چه میزان آسیب بیشتر باشد، مدت زمان این محدودیت هم بیشتر خواهد بود.
  • محدودیت در فعالیت های روزمره: توصیه پزشک یا فیزیوتراپیست برای محدودیت در فعالیت های روزمره به خصوص بعد از انجام فعالیت های فیزیوتراپی، می تواند تاثیر زیادی در بهبودی درد و آسیب های کتف و شانه داشته باشد.
  • توجه به شرایط فعالیت شانه و کتف در منزل و محل کار بیمار: یکی دیگر از مراحل فیزیوتراپی کتف یا شانه در خانه به شرایط فعلی بیمار در منزل و محل کار او بستگی دارد. پزشک یا فیزیوتراپیست می تواند مراحل دیگری را بسته به وضعیت بیمار به او توصیه کند.
  • تمرینات فیزیوتراپی در منزل: انجام تمرینات فیزیوتراپی در منزل، یکی از مراحل دیگری است که می تواند تاثیر زیادی در روند درمانی بیمار داشته باشد.

پس یک بیمار باید برای نتیجه گیری بهتر و موثر تر روند درمانی فیزیوتراپی کتف در منزل خود، کلیه مراحل آن را تا پایان دوره درمانی ادامه دهد.

روش های پیشگیری درد کتف و شانه

هر گونه درد و آسیب در کتف و شانه می تواند باعث بروز مشکلات بیشتر و حتی اختلال در فعالیت های روزمره شما شود. اما پیشگیری از بروز درد کتف، بهتر از درمان است. این در حالی است که روش های زیادی برای پیشگیری از بروز درد در کتف و شانه وجود دارد که به راحتی می توانید آنها را به کاربگیرید. مهمترین آنها عبارتند از:

بالش و تشک استاندارد و مناسب

استفاده از بالش و تشک استاندارد و مناسب می تواند به حفظ وضعیت بدنی شما در طول خواب کمک کند. چون نوع بالش و تشک به تراز شدن گردن و ستون فقرات بدن شما کمک می کند. همین شرایط می تواند باعث کاهش درد شانه و گردن در هنگام بیدار شدن از خواب شود. در نهایت میزان درد در کتف را کاهش دهید.

اثرات شرایط کاری مناسب بر فیزیوتراپی کتف در منزل

حالتهای درست بدن در فرایند درمان فیزیوتراپی کتف در منزل- کلینیک فیزیوتراپی دایان
اثر حالت های مناسب بدن در حین فعالیت بر فیزیوتراپی کتف در منزل

رعایت برخی دستورالعمل ها مانند استفاده از صندلی مناسب می تواند از بروز درد شانه و گردن در حین کار و فعالیت های روزمره جلوگیری کند. برای همین اگر حیطه شغلی شما به نحوی است که مجبور هستید در ساعات طولانی پشت صندلی بنشینید، بهتر است از مناسب بودن وضعیت و ارتفاع صندلی و میز خود مطمئن شوید. چون این موارد می توانند باعث قرارگیری وضعیت بدن شما در یک شرایط مناسب شود. حتی فشار بر روی عضلات شانه و گردن را کاهش می دهد.

 تغییر موقعیت های خوابیدن

خوابیدن در موقعیت های مختلف می تواند از بروز فشار مداوم بر روی عضلات شانه و کتف جلوگیری کند. برای جلوگیری از ایجاد سفتی و درد در نواحی خاص، بهتر است وضعیت و موقعیت خوابیدن خود را تغییر دهید.

حالتهای درست بدن در فرایند درمان فیزیوتراپی کتف در منزل- کلینیک فیزیوتراپی دایان
تاثیر وضعیت مناسب بدن در زمان خوابیدن بر فیزیوتراپی کتف در منزل

خودداری از فعالیت های سنگین و فشاری در پروسه فیزیوتراپی کتف در منزل

مراقب فعالیت‌هایی باشید که می‌توانند به عضلات شانه و گردن فشار وارد کنند، مانند بلند کردن نادرست اجسام سنگین یا قرار دادن بدن در وضعیت نامناسب برای طولانی مدت جلوگیری کنید. استراحت و حرکات کششی در طول چنین فعالیت هایی می تواند فشار بر روی مفاصل کتف و شانه را کاهش دهد. حتی از بروز درد در این مناطق جلوگیری کند.

پیاده روی منظم وارتباط با فیزیوتراپی کتف در منزل

انجام فعالیت بدنی منظم مانند پیاده روی می تواند به تقویت عضلات اطراف شانه و گردن کمک کند. حتی فشار بر روی مفاصل آن را کاهش دهد و در نهایت از بروز درد و تنش در کتف جلوگیری کند.

علائم درد کتف و شانه

درد شانه و کتف ممکن است از خود مفصل شانه و یا هر یک از ماهیچه‌ها، رباط‌ها یا تاندون‌های اطراف ایجاد شود. اما در شرایطی که درد مربوط به خود مفصل شانه باشد، معمولاً با فعالیت یا حرکت بازو یا شانه بدتر می شود. از طرفی هم برخی بیماری‌ها و شرایط مختلفی که بر ساختارهای قفسه سینه یا شکم شما تأثیر می‌گذارند، مانند بیماری قلبی یا بیماری کیسه صفرا، نیز می‌توانند باعث بروز درد در ناحیه کتف یا شانه شوند.

درد شانه ای که از ساختار دیگری ناشی می شود، درد ارجاعی نامیده می شود. درد ارجاعی شانه معمولاً با حرکت دادن شانه بدتر نمی شود. شایع‌ترین علت درد شانه زمانی گیر کردن تاندون‌های روتاتور کاف در زیر ناحیه استخوانی، التهاب تاندون ها و یا آسیب آنها رخ می دهد. به این وضعیت تاندونیت روتاتور کاف یا بورسیت می گویند .

اما درد کتف یا شانه می تواند با بروز برخی علائم دیگر همراه باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • محدود شدن دامنه حرکت دست در ناحیه شانه و کتف
  • حس درد در زمان جابجایی وسایل
  • درد شدید در هنگام بالا بردن دست و کشیدگی عضلات آن
  • حس درد خفیف مداوم در طول شبانه روز

اما مهمترین نکته در هنگام بروز علائم درد کتف بروز علائم تنفسی یا احساس سفتی در قفسه سینه به طور همزمان با درد شانه است. این وضعیت می تواند نشان دهنده علائم حمله قلبی باشد که نیاز به درمان و مراجعه فوری به پزشک دارد.

روش های تشخیص مشکلات شانه و کتف

در صورت بروز درد در ناحیه کتف و شانه، پزشک معالج ممکن است از روش های تشخیصی زیادی برای شناسایی علت آن استفاده کند. علاوه بر تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی (برای تعیین دامنه حرکت، محل درد، و سطح بی ثباتی/ثبات مفصل)، روش های تشخیصی برای مشکلات شانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

استفاده از اشعه ایکس برای فیزیوتراپی کتف در خانه

اشعه ایکس در درمان فییوتراپی کتف در منزل موثر است- کلینیک فیزیوتراپی دایان
استفاده از اشعه ایکس در فیزیوتراپی کتف در منزل

این روش تشخیصی بیشتر از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای تولید تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها بر روی فیلم استفاده می‌کند. پزشک با این روش می تواند هر گونه شکستگی احتمالی در کتف یا شانه که باعث درد شده است را تشخیص دهد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

یکی دیگر از روش های تشخیص علت درد در کتف MRI است. این روش از ترکیبی از آهنرباهای بزرگ، فرکانس های رادیویی و کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای بدن استفاده می کند. روش MRI برای تشخیص آسیب یا بیماری در رباط یا عضله کتف عامل درد، کاربرد دارد.

اسکن توموگرافی کامپیوتری

اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن)، یک روش تصویربرداری تشخیصی که از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای تولید تصاویر افقی یا محوری از بدن استفاده می‌کند. سی تی اسکن تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن، از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی ها و اندام ها را نشان می دهد.

الکترومیوگرافی (EMG)

این روش بیشتر برای ارزیابی عملکرد عصب و عضله در هنگام بروز درد و آسیب در کتف تجویز می شود. همچنین در تشخیص ناهنجاری های عصبی عضلانی کاربرد زیادی دارد. در طول این روش، یک یا چند سوزن کوچک که الکترود نیز نامیده می شود، از طریق پوست وارد عضله خواهد شد. سپس فعالیت الکتریکی عضله ها از طریق الکترودها بر روی یک اسیلوسکوپ (مانیتوری که فعالیت الکتریکی را به صورت امواج نشان می دهد) نمایش داده می شود. در این روش همچنین از یک تقویت کننده صدا برای شنیدن فعالیت استفاده می شود. EMG فعالیت الکتریکی عضله را در هنگام استراحت، انقباض خفیف و انقباض قوی اندازه گیری می کند.

آرتروسکوپی

از این روش تشخیصی و درمانی کم برای بیماری های مربوط به مفاصل و آسیب های استخوانی و تومورها و همچنین تعیین علت درد و التهاب استخوان استفاده می شود. در این روش یک لوله نوری کوچک (آرتروسکوپ) از طریق یک برش کوچک در مفصل وارد مفصل می شود. تصاویر از داخل مفصل بر روی صفحه نمایش ارسال می شود.

چه افرادی به فیزیوتراپی کتف در منزل نیاز دارند؟

فیزیوتراپی کتف به طور کلی برای آسیب و دردهای مربوط به کتف و شانه تجویز می شود. اما در برخی مواقع پزشک معالج ممکن است برای بیماران با شرایط خاص، فیزیوتراپی کتف در منزل را توصیه کند. چون درد و آسیب های شدید و ارجاعی در شانه ممکن است با تغییر وضعیت بیمار و یا تحرک بیش از حد، بدتر شود. از طرفی هم، در اکثر مواقع هنگام بروز درد در کتف، پزشک به بیماران توصیه می کند تا فعالیت های خود را تا جایی ممکن محدود کنند. برای همین احتمال تجویز فیزیوتراپی کتف در منزل برای برخی از بیماران و به خصوص در شرایط زیر وجود دارد:

  • شکستگی، پارگی و در رفتگی شانه
  • اسپاسم و خشکی عضلات
  • آرتروز، بورسیت، تاندونیت، پوکی استخون و …
  • عارضه شانه یخ زده
  • تورم و دردهای شدید شانه
  • گزگز و بی حسی شانه
  • محدودیت دامنه حرکتی شانه
  • تجویز فیزتراپی برای کتف بعد از جراحی
  • درد و آسیب کتف در ورزشکاران وزنه بردار، تنیس باز و ….
  • پارگی غضروف
  • پارگی روتاتور کاف
  • خار استخوان کتف و شانه
  • گرفتگی عصب شانه
  • حمله قلبی
  • آسیب به نخاع

اما مهمترین مسئله ای که در هنگام تجویز فیزیوتراپی کتف یا شانه در منزل باید در نظر گرفته شود این است که بهبودی کامل بیمار و نتیجه بخش بودن درمان، به ادامه روند درمانی و انجام فعالیت و تمرینات فیزیوتراپی در منزل بستگی دارد. برای همین اکثر مواقع به بیماران توصیه می شود، حتما روند درمانی خود را تا پایان دوره درمان ادامه دهند.

مزیت های فیزیوتراپی کتف در منزل

دریافت خدمات فیزیوتراپی کتف چه در منزل و چه در کلینیک می تواند با مزایای زیادی همراه باشد. اما بهبودی و مزیت های خدمات فیزیوتراپی کتف در منزل به برخی عوامل مهم بستگی دارد. برای همین بهتر است برای دریافت خدمات فیزیوتراپی کتف برای بیماران نیازمند در منزل، حتما از مراکز فیزیوتراپی معتبر مانند دایان خدمات مربوط را دریافت کنید. چون مراکز معتبر به شما همان خدمات مربوط به فیزیوتراپی در کلینیک را برای بیماران در منزل ارائه می دهند.

اما به طور کلی برخی از بیماران کلینیک هم ممکن است به شرایط خودشان، فیزیوتراپی در منزل را نسبت به فیزیوتراپی در کلینیک ترجیح دهند. چون فیزیوتراپی کتف در منزل با مزایای زیادی همراه است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • افزایش انعطاف پذیری در کتف و شانه
  • بازیابی سلامتی جسمی بیماران بعد از آسیب های شدید
  • بهبود تحرک اندام ها و کاهش درد در هنگام آن
  • بهبود اسپاسم عضلات شانه
  • رفع سختی و سفتی شانه
  • بهبود مشکل شانه یخ زده
  • بهبود بورسیت شانه، تاندونیت، آرتریت روماتوئید، آرتروز مفصل شانه و پارکینسون
  • جلوگیری از دردها و آسیب های شدید
  • افزایش قدرت عضله های شانه و کتف
  • بهبود مشکل روتاتور کاف شانه
  • کاهش التهاب و تورم شانه و کتف
  • افزایش میزان اکسیژن رسانی به بخش های اسیب دیده
  • بهبود دردهای مزمن در قسمت های اطراف مفاصل کتف و شانه
  • بهبود گردش خون در عضله های شانه و کتف

علاوه بر مزیت های مربوط به سلامت جسمی، فیزیوتراپی کتف و شانه در منزل می تواند مزایای دیگری هم داشته باشد. صرفه جویی در وقت و زمان و کمک به بیماران با آسیب های جدی مانند معلولین و سالمندان می تواند از مزایای جانبی اما مهم این نوع از فیزیوتراپی باشد.

انواع روش های درمان فیزیوتراپی کتف در منزل

گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد که ارائه هر یک از آنها در کنار خدمات فیزیوتراپی می تواند تاثیر روند درمانی را تا حدود زیادی بهبود ببخشد. برای همین برخی از مراکز معتبر فیزیوتراپی مانند دایان سعی دارند از انواع روش های درمانی فیزیوتراپی کتف را به بیماران مختلف بسته به شرایط آنها و میزان دردشان ارائه دهند. مهمترین گزینه های ترکیبی با فیزیوتراپی کتف در مرکز دایان، عبارتند از:

  • روش دستی و سنتی
  • طب سوزنی
  • مگنت تراپی
  • موبیلیزاسیون مفصل
  • لیزر تراپی
  • ماساژ درمانی
  • استفاده از امواج
  • اولتراسوند تراپی
  • حرکات اصلاحی
  • تمرینات دامنه حرکتی
  • تمرین تقویتی
  • تمرین وضعیتی
  • تمرین عملکردی
  • گرما درمانی و سرما درمانی
  • درمان با تحریک الکتریکی

علاوه بر آن، مراکز معتبر فیزیوتراپی سعی دارند با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا، خدمات فیزیوتراپی کتف در منزل را به بهترین نحو ممکن ارائه دهند. برخی از دستگاه های که در مرکز فیزیوتراپی دایان برای فیزیوتراپی کتف در منزل مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

  • دستگاه الکتروتراپی
  • دستگاه شاک ویو
  • دستگاه لیزر

با توجه به تنوع گزینه های درمانی و حتی دستگاه های مختلف برای انجام فیزیوتراپی کتف در منزل، بهتر است قبل از شروع جلسات درمانی خود، در مورد تعرفه و قیمت فیزیوتراپی کتف در منزل با مراکز فیزیوتراپی تماس گرفته و اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

تمرین های ورزشی برای فیزیوتراپی شانه

فیزیوتراپی شانه یا کتف به تنهایی ممکن است برای درمان درد و آسیب های مربوط به مفاصل کتف و شانه موثر نباشد. در اکثر موارد پزشک معالج ممکن است برخی تمرینات و تکنیک های ورزشی مختلفی برای همراه با فیزیوتراپی به بیماران توصیه کنند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • کشش کپسول شانه در پهلو: به پهلو دراز بکشید و به آرامی قسمت پشتی کپسول شانه را بکشید.
  • کشش کپسول شانه (به پشت دراز کشیده): به پشت دراز کشیده و قسمت پایینی کپسول شانه را بکشید.
  • از شخص دیگری بخواهید بازوی شما را به سمت داخل و خارج بچرخاند. این تمرین به بهبود دامنه حرکتی و انعطاف پذیری مفصل شانه کمک می کند.
  • در چارچوب در قرار بگیرید و شانه خود را به سمت بیرون بچرخانید و عضلات شانه را درگیر کنید. این تمرین عضلات موثر در چرخش خارجی شانه را هدف قرار می دهد و باعث کاهش تنش در کتف می شوند.
  • به پهلو دراز بکشید و شانه خود را در کنار دیوار قرار داده و به آن فشار دهید و عضلات پشت خود را فعال کنید. این تمرین عضلات قسمت خلفی شانه را هدف قرار می دهد.
  • کنار چارچوب در بایستید و عضلات پشت خود را بکشید. این تمرین عضلات قسمت خلفی شانه را هدف قرار می دهد.
  • ماهیچه های بین تیغه های شانه خود بکشید. این تمرین عضلاتی را که بین تیغه های شانه قرار دارند هدف قرار می دهد.
  • در حالت نشسته، بازوی خود را در مقابل مقاومت دست دیگر خود به سمت بیرون بچرخانید. این تمرین به تقویت عضلات درگیر در چرخش خارجی شانه کمک می کند.
  • از شخص دیگری بخواهید بازوی شما را به سمت بالا بلند کند. این تمرین به بهبود دامنه حرکتی و انعطاف پذیری شانه کمک می کند.
  • بازوهای خود را به هم نزدیک کرده و سپس از هم جدا کنید. این تمرین به تقویت عضلات اطراف مفصل شانه کمک می کند.
  • دستان خود را بالای سر خود ببرید و انگشتان خود را در هم قفل کنید. این تمرین به بهبود تحرک و انعطاف پذیری شانه کمک می کند.
  • ماهیچه های سینه، گردن و دست خود را با کشیدن آنها فعال کنید. این تمرین عضلات سینه، گردن و دست را هدف قرار می دهد.
  • با کشیدن عضلات دلتوئید جلویی آنها را فعال کنید. این تمرین عضلات جلوی شانه را هدف قرار می دهد.
  • از شخص دیگری بخواهید که بازوهای شما را به هم نزدیک کرده و سپس از هم جدا کند. این تمرین به بهبود دامنه حرکتی شانه و تقویت عضلات اطراف کمک می کند.

این تمرینات معمولا در فیزیوتراپی برای بهبود تحرک شانه، تقویت عضلات و ارتقای توانبخشی مفاصل کتف و بازو مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان مشکلات شانه و کتف با فیزیوتراپی

استفاده از فیزیوتراپی کتف در منزل برای تسکین و کاهش دردهای کتف و شانه- کلینیک فیزیوتراپی دایان
بهبود دردهای کتف و شانه با فیزیوتراپی در منزل

گزینه های درمانی دیگری برای تسکین درد کتف یا شانه وجود دارند که در کنار فیزیوتراپی و تکنیک های ورزشی آن می تواند تاثیر زیادی داشته باشند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • یخ درمانی: روش RICE (استراحت دادن به مفصل آسیب دیده، استفاده از کمپرس یخ، قرار دادن بازو در ارتفاع بالاتر از سطح بدن و استفاده از نوار و یا کش) می تواند در تسکین درد کتف موثر باشند. یخ درمانی به کاهش التهاب و تورم کمک می کند و در نهایت درد را کاهش می دهد.
  • بازیابی دامنه حرکتی کشش: حرکات کششی یک نوع رایج درمان برای درد شانه است. فیزیوتراپ احتمالاً سطوح مختلفی از کشش‌ها را که ممکن است قسمت‌های شانه و همچنین گردن و ستون فقرات را هدف قرار دهد، بسته به نوع آسیب شانه توصیه می کند
  • تمرین های تقویتی: این تمرینات می تواند بخشی از برنامه درمانی فیزیوتراپی باشند، اما ممکن است در از بین بردن هرگونه سفتی یا تنش در شانه موثر باشند. حتی از بروز درد و آسیب های بعدی جلوگیری کنند.
  • استفاده از باند ورزشی برای ابداکشن، فلکشن و اکستنشن شانه: استفاده از بند ورزشی می تواند روشی موثر برای کاهش درد شانه و بهبود حرکت شانه باشد. هنگام انجام این تمرینات، حفظ فرم مناسب و کنترل حرکت مهم است. با یک نوار مقاومتی سبک شروع کنید و به تدریج با بهبود قدرت شانه، مقاومت را افزایش دهید. اگر در حین تمرینات احساس درد یا ناراحتی کردید، فوراً آن را متوقف کنید و با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید.

سخن آخر پیرامون فیزیوتراپی کتف در منزل

فیزیوتراپی کتف در منزل با توجه به میزان شدت و آسیب های ممکن است قیمت و هزینه های مختلفی داشته باشد. اما جدا از بحث هزینه فیزیوتراپی کتف در منزل بهتر است به دنبال مراکز معتبر فیزیوتراپی باشید، تا از ارائه خدمات و بهبودی درد خود مطمئن شوید. چرا که نادیده گرفتن درد شانه و یا عدم درمان موثر می تواند باعث بروز آسیب های بیشتر و حتی بازگشت درد در آینده شود.

سوالات متداول درباره فیزیوتراپی کتف درمنزل

آیا فیزیوتراپی در بهبود درد کتف و شانه موثر است؟

بله فیزیوتراپی در بهبود درد شانه موثر است و کمک می‌کند تا سریع تر بهبود پیدا کنید.

آسیب های رایج شانه کدامند؟

پارگی یا التهاب تاندون
آرتروز
شکستگی استخوان

آیا گرما برای بهبود درد کتف و شانه موثر است؟

گرمادرمانی و سرمادرمانی روشهای فیزیوتراپی موثر در بهبود درد کتف و شانه هستند.

ماساژ شانه و کتف در کاهش درد شانه و کتف تاثیری دارد؟

بله اما بهتر است این کار توسط فیزیوتراپ متخصص انجام شود تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

5 1 امتیازدهی
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.