فیزیوتراپی ورزشی چیست؟

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

در این بخش ابتدا تعریفی از فیزیوتراپی را بیان کرده سپس به بررسی کامل از فیزیوتراپی ورزشی می پردازیم.

طبق تعریف انجمن فیزیوتراپی استرالیا، فیزیوتراپی، حرفه ای مرتبط با مراقبت های سلامت است که با استفاده از لوازم فیزیکی، بیماری ها و معلولیت ها را بررسی کرده، تشخیص و درمان می کند و از آنها پیشگیری به عمل می آورد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

فیزیوتراپی ورزشی یک شاخه تخصصی از این رشته ی گسترده است که تنها بر روی بررسی، تشخیص و درمان بیمارهایی تمرکز دارد که جراحت ها و مشکلاتشان به خاطر فعالیت های ورزشی یا در اثر آن به وجود آمده است.

به عبارت دیگر، یک فیزیوتراپیست ورزشی می تواند در مواردی که هنگام بازی کردن یک ورزش یا انجام فعالیت های فیزیکی مانند دویدن، وزنه برداری، شنا کردن، بازی کردن بسکتبال و غیره مجروح شده اید، به بهبودی شما کمک کند.

آنها همچنین تخصص لازم را در کمک کردن به شما برای بازیابی کامل توانایی هایتان بعد از یک عمل جراحی دارند و به شما کمک می کنند که جراحات مرتبط با ورزش را درمان کنید.

تفاوت کلیدی بین فیزیوتراپی و فیزیوتراپی ورزشی

هدف فیزیوترایپست های سنتی خودکفایی دوباره بیمار است، یا حداقل اینکه قدرت، عملکرد و دامنه ی حرکتی بیمار افزایش پیدا کند.

اما،  بازتوانی پس از یک جراحت ورزشی اغلب به روش متفاوتی نیاز دارد. چرا؟

ورزشکاران عموما بیشتر به بدن شان نیاز دارند و غالبا خیلی بیشتر از آنچه در فعالیت های روزانه نیاز است، به عضلات و مفاصل شان فشار می آورند.

به این دلیل اگر می خواهید که دوباره همان نیرو و قدرت رقابتی دلخواه سابق خود را بدست آورید، ممکن است لازم باشد که فیزیوتراپیست شما روش های درمانی تهاجمی تری را به کار گیرد یا از متد ها یا تمرین های دیگری استفاده کند.

یک فیزیوتراپیست ورزشی ماهر، معمولا در درمان آسیب های مرتبط با رشته ی ورزشی شما تخصص دارد و می داند که چطور این جراحات خاص را درمان کند.

برای مثال تنیس البو، آسیب شایعی است که کلینیک های فیزیوتراپی ورزشی  با آن آشنا هستند و می دانند که بهترین روش های توانبخشی برای این نوع جراحات که به خاطر تکرار حرکات به وجود می آیند، کدام اند.

فواید فیزیوتراپی ورزشی چیست؟

اگر هنگام بازی یک مسابقه ی ورزشی یا انجام فعالیت های ورزشی مجروح شده اید، احتمالا برایتان مهم است که بتوانید توانایی های عملکردی قبلی تان را بازگردانید.

در هر صورت، بی شک از اینکه فعال هستید، لذت خواهید برد و به بهترین حالت ممکن دوره ی بهبودی تان را خواهید گذراند.

ممکن است وسوسه شوید که بگذارید جراحت تان خود به خود و بدون دخالت هیچ متخصصی التیام پیدا کند، اما استفاده از خدمات یک کلینیک فیزیوتراپی ورزشی می تواند چندین مزیت کلیدی برایتان داشته باشد، مانند:

کاهش درد

یک فییوتراپیست ورزشی با تجربه می تواند با استفاده از درمان های خاصی مانند الکتروتراپی، ماساژ و تمرین های تحرک مفاصل، کاهش دردتان را سریع تر کند.

کنترل رشد بافت های اثر زخم

همانطور که بدنتان، ناحیه ی مجروح را ترمیم می کند، بافت های اثر زخم  را شکل می دهد. 

اگر این بافت ها به طور مناسبی شکل نگیرند یا در جای نامناسبی رشد کنند، ممکن است روند افزایش دامنه ی حرکتی یتان کُند شود.

کار کردن با یک فیزیوتراپیست ورزشی بلافاصله بعد از جراحت می تواند موجب شود که نتایج بهتری بگیرید، زیرا آنها می توانند در بسیاری موارد به رشد این بافت ها جهت دهی کنند.

تسریع روند بهبود

در فیزیوتراپی ورزشی یک فیزیوتراپیست ممکن است بتواند دوره ریکاوری را برای شما کوتاه تر کند.

آنها می توانند تمرین های خاصی را به شما آموزش دهند که هدف شان افزایش دامنه ی حرکتی و قوی کردن ماهیچه ها، مفاصل یا رباط هایی است که آسیب دیده اند.

کمک به جلوگیری از آسیب بیشتر

 در نهایت  فیزیوتراپیست ورزشی شمابه شما خواهد گفت که چه زمانی برای بازگشت به ورزشی که انتخاب کرده اید، آماده خواهید شد.  

این موضوع اهمیت زیادی دارد، زیرا اگر خیلی زود فعالیت ورزشی خود را شروع کنید ممکن است خیلی زود دوباره دچار آسیب دیدگی شوید.  

علاوه براین،  حتی بعد از آنکه کاملا توانایی‌های سابقتان را به دست آوردید،  فیزیوتراپیست ورزشی می تواند مشکلاتی که ممکن است در آینده موجب آسیب دیدگی دوباره ی شما  شوتد را تشخیص دهند. 

آنها ممکن است همچنین استفاده از لوازم مخصوص مختلفی را به شما پیشنهاد دهند.

مثلا اگر ناحیه ی پا و قوزک پایتان مجروح شده است، آنها  کفش های مخصوص دوندگی را به شما توصیه می کنند که پای شما را در موقعیت پایدارتری قرار میدهند.

 یک روش محتاطانه

 مثل اغلب موارد در زندگی هرچه زودتر نظر متخصصان را جویا شوید برایتان بهتر است. 

این کار می تواند  شما را از انجام اشتباهاتی که  ممکن است برایتان گران تمام شود، باز دارد و از اینکه در مسیر تان با موانع روبه رو شوید جلوگیری کند.  

این موضوع مخصوصا زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بخواهید به مسابقات ورزشی باز گردید یا فعالیت های ورزشی یتان را در سطح حرفه ای از سر بگیرید.

 خوشبختانه استفاده از خدمات کلینیک فیزیوتراپی ورزشی بلافاصله بعد از یک جراحت به احتمال زیاد تاثیر چشمگیری در بهبود نتایج خواهد داشت.

فیزیوتراپیست ها می توانند  در مورد میزان و شدت جراحت تان با شما صحبت کنند، یک برنامه توان بخشی تنظیم کنند  و  به شما کمک کنند که آن را  دنبال کنید و به اهداف مورد نظر برسید.

همچنین وقتی تحت نظر یک فیزیوتراپیست کار می کنید، می توانید انتظار داشته باشید که دوره ریکاوری تان کوتاه تر، دردتان کمتر و عملکرد تان بهتر شود.

به خاطر تمام این دلایل، استفاده از خدمات یک فیزیوتراپیست ورزشی یک گزینه عالی برای شماست تا بهترین نتیجه ی ممکن را از دوره ی ریکاوری بگیرید.

کلینیک فیزیوتراپی دایان خدمات حرفه ای فیزیوتراپی ورزشی را زیر نظر بهترین فیزیوتراپیست ها ارائه می کند برای دریافت مشاوره رایگان فیزیوتراپی ورزشی با ما تماس بگیرید.

فیزیوتراپی محدوده خیابان دولت

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.