شکستگی و آسیب های دنده + راه های درمان

راههای درمان آسیب های دنده- کلینیک فیزیوتراپی دایان
راههای درمان آسیب های دنده- کلینیک فیزیوتراپی دایان
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

آسیب های دنده

انواع آسیب های دنده ممکن است با کبودی، شکستگی، ضرب دیدگی و حتی دررفتگی همراه باشند. کلیه این آسیب های احتمالی در دنده با درد و ناراحتی همراه هستند. اما با این حال، درمان خانگی برای هریک از آنها وجود دارد. در درمان خانگی ضرب دیدگی دنده ها، شما به راحتی می توانید با برخی راهکارها، علائم ضرب دیدگی دنده خود را تسکین دهید.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

آسیب دنده به هر آسیب یا ضربه‌ای اطلاق می‌شود که در ناحیه مربوط به دنده‌ها، رخ می‌دهد. دنده ها، استخوان‌های بلند و خمیده‌ای هستند که قفسه سینه را تشکیل می‌دهند و از اندام‌های حیاتی قفسه سینه مانند قلب و ریه‌ها محافظت می‌کنند. آسیب دنده با توجه به نوع ضربه و فشار وارد بر آن می‌تواند متفاوت باشد. اما گزینه های درمان آسیب دنده ممکن است از تکنیک های فیزیوتراپی در منزل گرفته تا جراحی متغیر باشند. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از دایان، هر آنچه که باید در مورد آسیب های دنده بدانید را مورد بررسی قرار دهیم.

شکستگی های دنده

شکستگی دنده معمولاً در اثر تصادفات رانندگی، صدمات ورزشی یا سایر ضربه ها ایجاد می شود. در اکثر مواقع، شکستگی ممکن است با درمان های خانگی برطرف شود. در اکثر مواقع، دوره درمان شکستگی دنده ممکن است یک ماه طول بکشد. اما عدم درمان مناسب آن می تواند با بروز عوارض احتمالی مانند درد همراه باشد.

انواع مختلفی از شکستگی های دنده وجود دارند که با توجه به علل انها ممکن است علائم ضرب دیدگی دنده مختلفی داشته باشند. مهمترین موضوع در درمان انواع شکستگی های دنده، مراجعه فوری به پزشک و درمان موثر آن است. برخی از انواع شکستگی های دنده عبارتند از:

شکستگی همراه با در رفتگی

در این نوع شکستگی، دنده شکسته می‌شود و انتهای شکستگی استخوان در وضعیت طبیعی خود باقی نمی‌ماند. آنها ممکن است جابجا شوند. این وضعیت می‌تواند جدی و خطرناک باشد زیرا قطعات استخوان جابجا شده ممکن است ریه را سوراخ کند یا به سایر اندام‌های مجاور (مانند کبد یا طحال) آسیب برساند و منجر به عوارض جدی تری شود.

شکستگی بدون در رفتگی

این نوع شکستگی دنده زمانی رخ می‌دهد که دنده شکسته می‌شود، اما انتهای شکسته استخوان در وضعیت طبیعی خود باقی می‌ماند. این نوع شکستگی ممکن است همچنان دردناک باشد و باعث ناراحتی تنفس شود. معمولاً در مقایسه با شکستگی‌های با جابجایی، کمتر به اندام‌های مجاور آسیب می رساند.

شستگی بدون دررفتگی دنده- کلینیک فیزیوتراپی دایان
دنده فقط شکسته شده است و دررفتگی دنده اتفاق نیفتاده است

شکستگی قفسه سینه شناور

یکی از شدیدترین و جدی ترین آسیب های دنده، شکستگی قفسه سینه شناور است. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که چند دنده مجاور در دو یا چند مکان شکسته شده و باعث جدا شدن بخشی از دیواره قفسه سینه می‌شوند. شکستگی قفسه سینه شناور منجر به حرکت متناقض قفسه سینه در هنگام تنفس می‌شود، جایی که ناحیه آسیب دیده در جهت مخالف بقیه قفسه سینه حرکت می‌کند و ممکن است با درد و عوارض جدی همراه باشد.

اگر چه انواع شکستگی و آسیب های دنده ممکن است جدی و خطرناک باشند، اما راهکارها و درمان خانگی ضرب دیدگی دنده ها و شکستگی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.

علائم شکستگی و آسیب های دنده

آسیب دیدگی دنده ها چه علائمی دارد؟ کلینیک فیزیوتراپی دایان
رایج ترین نشانه های آسیب دیدگی دنده ها

انواع  شکستگی های دنده ممکن است باعث بروز درد شدید شوند. در این شرایط نفس عمیق باعث بدتر شدن درد می شود. درد ناشی از شکستگی دنده حتی می تواند تنفس را مختل کند و منجر به عفونت قفسه سینه شود. اما شکستگی و آسیب های دنده ممکن است با بروز علائم دیگری هم همراه باشند. مهمترین علائم ضرب دیدگی دنده عبارتند از:

  • تنفس همراه با احساس درد
  • کبودی و تورم دنده ها یا پشت
  • احساس استخوان شکسته در زیر پوست
  • احساس درد شدید زمان چرخش کمر، سرفه یا حرکت دست و شانه
  • تغییر در ظاهر قفسه سینه
  • افزایش ضربان قلب
  • اختلال در تنفس
  • سرفه همراه با خون

در صورت هر گونه ضرب دیدگی و بروز علائم ضرب دیدگی دنده در ناحیه دنده بهتر است سریعا برای درمان اقدام کنید. توجه داشته باشید درمان خانگی درد ناشی از ضربه ممکن است به طور موقت موثر باشد. در حالی که پزشک ممکن است با تجویز چند جلسه فیزیوتراپی، مشکل و علائم ضرب دیدگی دنده را به راحتی درمان کند.

ترک دنده

دنده ترک خورده نوعی شکستگی دنده و آسیب مربوط به استخوان های قفسه سینه است. هر گونه ضربه و آسیب دیدگی در ناحیه دنده ممکن است باعث بروز ترک خوردگی در این ناحیه شود. برخی از شایع ترین علل ترک در ناحیه دنده شامل زمین خوردن، آسیب‌های ورزشی، تصادف رانندگی یا حتی سرفه‌های شدید هستند. در اکثر مواقع، ترک خوردن دنده ها باعث آسیب به بافت غضروف و عضلات و احساس درد در استخوان ها می شود. اما ترک خوردگی دنده ها علائمی مشابه با شکستگی دارند ولی شدت بروز علائم در ترک دنده ها کمتر است.  اما درد در ضرب دیدگی دنده ها نسبت به شکستگی آن کمتر و علائم خفیف تر هستند. در اصل ضرب دیدگی در دنده ها با آسیب های جدی همراه نیست.

دنده کبود شده

کبود شدن دنده ها علامت آسیب دیدگی دنده است
یکی از علائم آسیب دیدگی دنده کبود شدن بافت ماهیچه هاست

کبودی دنده ها بیشتر به آسیب ماهیچه های پوشش دهنده قفسه سینه مربوط می شود. اما واقعیت این است که کبودی دنده ها با شکستگی و ضرب دیدگی آنها فرق دارد و ممکن است به گزینه های درمانی متفاوتی نیاز داشته باشد. قسمت هایی که احتمالا در کبودی دنده ها آسیب می بینند بسته به علل کبودی ممکن است فرق داشته باشند. در اکثر مواقع کبودی دنده ها در بافت نرم ماهیچه ها، غضروف و عضلات دیواره قفسه سینه رخ می دهد. اما با این حال، علائم دنده کبود شده کاملا مشخص و قابل تشخیص هستند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • احساس درد
  • احساس سوزش و تورم
  • کبود شدن واضح قفسه سینه

تفاوت بین کبودی و شکستگی دنده ها چیست؟

دنده‌های کبود و شکسته دو نوع مختلفی از آسیب‌های دنده هستند که می‌توانند علل، علائم و درجات شدت متفاوتی داشته باشند. دنده‌های کبود، که به عنوان کوفتگی دنده‌ ها نیز شناخته می‌شوند، معمولاً در اثر ضربه‌های شدید یا ضربه به قفسه سینه ایجاد می‌شوند. این می‌تواند به دلیل افتادن، آسیب‌های ورزشی، تصادفات رانندگی، یا حتی سرفه یا عطسه شدید رخ دهد. اما شکستگی دنده‌ها، که به نام شکستگی دنده نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که یک یا چند دنده به دلیل نیرو یا ضربه قابل توجه ترک بخورد یا بشکند. علل شایع آن شامل افتادن، تصادفات رانندگی، ضربات مستقیم، یا صدمات فشرده سازی قفسه سینه هستند.

کبودی دندهشکستگی دنده ها
علائمدنده‌های کبود شده دردناک هستند و درد اغلب تیز و موضعی در ناحیه آسیب دیده است.شکستگی‌های دنده بسیار دردناک هستند، به ویژه در هنگام تنفس، سرفه یا حرکت.
حساسیتناحیه اطراف دنده کبود شده معمولاً در لمس حساس است.ناحیه اطراف دنده(های) شکسته در لمس حساس است.
تورم ممکن است مقداری تورم در محل آسیب ایجاد شود. تورم ممکن است رخ دهد، اما به طور کلی کمتر از دنده‌های کبود دیده می‌شود.
کبودیکبودی قابل مشاهده روی پوست ناحیه آسیب دیده شایع است.  ممکن است مقداری کبودی در ناحیه شکسته وجود داشته باشد.
تنفستنفس تقریبا عادی است. تنفس ممکن است دردناک، کم عمق و به دلیل درد محدود شود.
درماندرمان کوفتگی دنده‌ معمولاً شامل استراحت، مدیریت درد و اجتناب از فعالیت‌هایی است که درد را بدتر می‌کنند. مسکن‌های بدون نسخه و کمپرس یخ ممکن است تسکین دهند. کبودی دنده ها معمولاً در عرض چند هفته خود به خود بهبود می‌یابند. بیشتر افراد با کاهش درد ناشی از کوفتگی دنده‌ می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند.   درمان خانگی درد ناشی از ضربه اغلب شامل مدیریت درد، استراحت و گاهی اوقات استفاده از کمربند دنده یا بانداژ برای محدود کردن حرکت و ایجاد حمایت است. موارد شدید ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان، داروهای مسکن یا مداخله جراحی داشته باشند. شکستگی‌های دنده چندین هفته تا چند ماه طول می‌کشد تا به طور کامل بهبود یابد. در طول این مدت، اجتناب از فعالیت‌هایی که می‌تواند آسیب را تشدید کند ضروری است. حرکات ملایم و تمرینات تنفس عمیق برای جلوگیری از عوارضی مانند ذات الریه توصیه می‌شود.  
جدول تفاوت بین کوفتگی دنده‌ و شکستگی دنده ها

فرورفتگی دنده ناشی از ضربه

یکی دیگر از آسیب های دنده،  فرورفتگی دنده ناشی از ضربه است که در آن بخشی از قفسه سینه از بقیه دیواره قفسه سینه جدا می شود. این شرایط بیشتر به دلیل یک ضربه شدید مانند سقوط جدی یا تصادف رانندگی رخ می دهد. در فرورفتگی دنده ناشی از ضربه، دنده آسیب‌دیده نمی‌تواند به انبساط ریه‌ها کمک کند و باعث بروز عوارض جدی می شود. فرورفتگی دنده ناشی از ضربه فقط با تصویری برداری اشعه ایکس تشخیص داده می شود. به طور کلی، علائم فرورفتگی دنده بر اثر ضربه عبارتند از:

  • احساس درد در پایین قفسه سینه یا بخش بالایی شکم
  • فرورفتگی در قفسه سینه
  • تپش قلب
  • احساس خس خس در قفسه سینه
  • خستگی
  • احساس سوزش در قلب

فرورفتگی دنده ناشی از ضربه ممکن است یک آسیب طولانی مدت باشد که در برخی موارد جدی احتمال بروز عوارض و حتی مرگ بیمار هم وجود دارد. اما گزینه های درمانی مختلفی برای آن وجود دارند. برخی افراد مدعی هستند که با درمان خانگی فرورفتگی دنده ناشی از ضربه، علائم خود را تسکین داده اند.

روش های درمان ضرب دیدگی دنده

درمان شکستگی دنده معمولاً به شدت شکستگی و سلامت کلی بیمار بستگی دارد. اکثر افراد مبتلا به شکستگی دنده با درمان خانگی ضرب دیدگی بهتر می شوند. در بیشتر موارد، شکستگی دنده در حدود شش هفته خود به خود بهبود می یابد. اما با این حال، مدیریت درد به خصوص در چند روز اول پس از آسیب مهم است. گزینه های زیادی برای کنترل درد و درمان خانگی فرورفتگی دنده وجود دارد. اما برخی از مهمترین راهکارهای پزشکی درمان درد دنده بر اثر ضربه ممکن است شامل موارد زیر باشند:

کاهش التهاب و تورم از طریق تزریق استروئید

تزریق استروئید از تورم ناشی از آسیب دیدگی دنده ها می کاهد
تزریق استروئید از التهاب ناشی از ضرب دیدگی دنده می کاهد

 در برخی موارد، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است تزریق کورتیکواستروئیدها مانند کورتیزون را به ناحیه آسیب دیده توصیه کنند. این استروئیدها در درمان ضرب دیدگی دنده می‌توانند به کاهش التهاب و تورم کمک کنند، که می‌تواند درد ناشی از آسیب دنده‌ها را کاهش دهد.

کاهش درد و درمان آسیب دنده با تزریق بی حس کننده

 تزریق‌های بی حس کننده موضعی، مانند لیدوکائین یا بوپیواکائین، می‌توانند در اطراف ناحیه دنده آسیب دیده برای تسکین درد فوری اعمال شوند. این تزریق‌ها اعصاب ناحیه را بی‌حس کرده و در حین بهبودی دنده، تسکین موقتی ایجاد می‌کنند.

درمان درد دنده بر اثر ضربه با داروهای مسکن

 مسکن‌ها می‌توانند برای کنترل درد تجویز یا توصیه شوند. مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می‌توانند در مدیریت درد خفیف تا متوسط موثر باشند.

استفاده از پمادهای موضعی برای درمان درد دنده بر اثر ضربه

 پمادها یا کرم‌های موضعی، اغلب حاوی موادی مانند منتول یا کپسایسین هستند، می‌توانند روی پوست روی ناحیه دنده آسیب دیده اعمال شوند. این پمادها می‌توانند با ایجاد احساس گرما یا سرد شدن، تسکین موضعی ایجاد کنند و ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کنند.

مدیریت درد یک اصل مهم در درمان ضرب دیدگی دنده است. مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا حتی تزریق استروئیدها ممکن است تجویز شوند.

درمان خانگی ضرب دیدگی دنده ها

 راهکارها و درمان خانگی ضرب دیدگی دنده ها می توانند در تسکین علائم آسیب های دنده ای موثر باشند. اما بدون شک استفاده از درمان خانگی درد دنده ناشی از ضرب دیدگی به تنهایی موثر نیست و حتما باید سایر دستورالعمل های پزشک خود را در این زمینه رعایت کنید. اما در کل، برخی از درمان خانگی ضرب دیدگی دنده ها عبارتند از:

نشستن و خوابیدن با کمر صاف

استراحت با حالت مناسب بدن میتواند به بهبود آسیب های دنده کمک کند- دایان
یکی از راهکارهای درمان خانگی ضرب دیدگی دنده استراحت در وضعیت مناسب بدن است

حفظ وضعیت بدنی مناسب یکی از درمان خانگی درد ناشی از ضربه است. این روش، چه در حالت نشسته و چه دراز کشیده، می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی ناشی از آسیب‌های دنده کمک کند. هنگام نشستن یا خوابیدن از بالش برای حمایت از کمر خود استفاده کنید. استراحت برای اجازه دادن به ترمیم دنده‌های شکسته ضروری است. برای درمان ضرب دیدگی دنده اغلب توصیه می‌شود از فعالیت‌هایی که ممکن است درد را تشدید کرده یا به دنده‌ها فشار وارد کنند، خودداری شود.

استفاده از بالش هنگام سرفه

در هنگام سرفه یا عطسه، یک بالش کوچک را روی سینه خود نگه دارید تا از دنده‌های آسیب دیده محافظت کنید. این وضعیت می‌تواند به کاهش درد در هنگام سرفه یا عطسه کمک کند. علاوه بر این، حرکت آرام شانه‌ها و بازوها می‌تواند به جلوگیری از سفتی و بهبود عملکرد ریه کمک کند. برای درمان ضرب دیدگی دنده از حرکات ناگهانی یا شدید که می‌تواند آسیب را تشدید کند خودداری کنید.

درمان خانگی ضرب دیدگی دنده ها با تمرینات تنفس عمیق

سعی کنید تا حد امکان طبیعی نفس بکشید. تنفس کم عمق می‌تواند منجر به عوارض ریوی شود، بنابراین سعی کنید بدون فشار آوردن به ناحیه آسیب دیده نفس عمیق بکشید. هر ساعت 10 نفس آهسته و عمیق بکشید تا به پاکسازی ریه‌ها و حفظ عملکرد سیستم تنفسی خود کمک کنید.

تنفس عمیق یک روش درمان خانگی ضرب دیدگی دنده ها
عملکرد سیستم تنفسی با نفس های عمیق بهبود می یابد

استفاد از داروهای گیاهی در درمان خانگی ضرب دیدگی دنده ها

برخی از افراد مصرف داروهای گیاهی مانند آرنیکا یا پماد کامفری را برای مدیریت درد و کبودی مفید می‌دانند. با این حال، قبل از استفاده از داروهای گیاهی با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید، زیرا ممکن است با سایر داروها تداخل یا موارد منع مصرف داشته باشند.

راهکارهای درمان خانگی ضرب دیدگی ناشی از ضربه زیاد هستند، اما مهمترین اصل در هنگام استفاده از درمان خانگی ضرب دیدگی، رعایت نکات مهم آن طبق دستور پزشک است.

درمان درد دنده بر اثر ضربه با فیزیوتراپی

در برخی موارد، فیزیوتراپی ممکن است برای بهبود تحرک دیواره قفسه سینه و کاهش درد تجویز شود. یک فیزیوتراپیست باتجربه در مرکز فیزیوتراپی دایان می‌تواند در مورد تمرینات و حرکات کششی ایمن راهنمایی کند. برخی از روش های فیزیوتراپی برای درمان آسیب های دنده ای عبارتند از:

سوزن خشک

تکنیکی است که توسط فیزیوتراپیست‌ها برای رفع درد و تنش عضلانی و درمان ضرب دیدگی دنده استفاده می‌شود. در این روش از فیزیوتراپی، سوزن‌های ظریف در نقاط ماشه‌ای در عضلات آسیب‌دیده وارد می‌شوند تا تنش را کاهش دهند، جریان خون را بهبود بخشند و درد را کاهش دهند.

درمان ضرب دیدگی دنده با روش سوزن خشک
روش سوزن خشک در فیزیوتراپی برای درمان ضرب دیدگی دنده استفاده می شود

الکتروتراپی

اشکال مختلف الکتروتراپی، مانند تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)، برای درمان درد دنده بر اثر ضربه استفاده می شود. دستگاه‌های TENS جریان‌های الکتریکی سطح پایینی را به پوست می‌رسانند که می‌تواند با تداخل با سیگنال‌های درد ارسال شده به مغز، به کاهش درد کمک کند. این روش می‌تواند به ویژه برای مدیریت درد دنده مفید باشد.

تمرینات اصلاحی

فیزیوتراپیست‌ها اغلب برای درمان ضرب دیدگی دنده تمرینات خاصی را برای بهبود وضعیت بدنی، تحرک و قدرت در ناحیه آسیب دیده تجویز می‌کنند. تمرینات اصلاحی ممکن است عضلات قفسه سینه، پشت و هسته را هدف قرار دهند تا به تثبیت قفسه سینه و بهبودی کمک کنند. این تمرینات معمولاً متناسب با نیازهای فرد است و ممکن است شامل کشش‌های ملایم، تمرینات تقویتی و تکنیک‌های تنفسی باشد.

تکنیک‌هایی برای تحریک مفصل

فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند روش‌های ایمن و کارآمد را به بیماران آموزش دهند و در عین حال درد و ناراحتی را به حداقل برسانند. این شامل تکنیک‌هایی برای داخل و خارج شدن از رختخواب، نشستن، ایستادن و راه رفتن است. استراتژی‌های حرکتی مناسب می‌تواند به جلوگیری از فشار بیشتر بر روی دنده‌های آسیب‌دیده کمک کند و بهبودی سریع‌تر را تسهیل کند.

علاوه بر این، پزشک ممکن است برای بیماران با وضعیت حادتر، فیزیوتراپی در منزل را تجویز کند. انتخاب مرکز فیزیوتراپی برای دریافت خدمات درمانی می تواند نقش مهمی در تسکین و کاهش درد ناشی از ضربه در دنده داشته باشد.

علل ضرب دیدگی دنده های قفسه سینه

دلایل رایج شکستگی دنده
آسیب دیدگی دنده ها اغلب به علت فعالیت هایی تکراری یا وارد شدن ضربه ایجاد می شود

عوامل زیادی ممکن است باعث ضرب دیدگی قفسه سینه و آسیب های آن شوند که هر یک از آنها با بروز علائم خاص همراه هستند. از طرفی هم، گزینه های درمان خانگی ضرب دیدگی دنده ها به علل اصلی آن بستگی دارند. برخی از رایج ترین عللی که ممکن است باعث ضرب دیدگی جدی دنده های قفسه سینه شوند، عبارتند از:

  • ضربات مستقیم
  • ضربات تکراری در ورزش
  • پوکی استخوان
  • ورزش های تماسی
  • وجود سرطان در ناحیه دنده

از طرفی هم برخی عوامل می توانند خطر بروز ضرب و آسیب دیدگی دنده ها را افزایش دهند. از مهمترین عوامل تاثیرگذار در ضرب دیدگی دنده می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • سن
  • استعمال دخانیات
  • ابتلا به بیماری ریه
  • افراد با خطر سقوط مانند سالمندان

برای پیشگیری از بروز ضرب دیدگی دنده ها بهتر است مراقب علل احتمالی آن باشید و در صورت ضربه مستقیم و یا آسیب در حین تمرینات ورزشی، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

روش های تشخیص آسیب دیدگی دنده

راهکارهای پزشکی تشخیص علت ضرب دیدگی دنده- دایان
تشخیص آسیب های دنده

آسیب دنده بر اساس اطلاعات دقیقی که به پزشک می دهید (سوابق پزشکی) و همچنین معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. در صورت شکستگی دنده به ویژه هنگام حرکت، تنفس عمیق یا سرفه، درد داشته و ناحیه آسیب دیده نسبت به فشار حساس خواهد بود.

شکستگی دنده گاهی (نه همیشه) با تصویر برداری اشعه ایکس تشخیص داده می شود. برخی دیگر از روش های تشخیص آسیب دیدگی دنده ها، عبارتند از:

  • اشعه ایکس: اشعه ایکس می تواند شکستگی دنده و میزان آن را تشخیص دهد.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI): پزشک ممکن است از MRI ​​برای دریافت تصویر کاملی از آسیب استخوان های شما و ناحیه اطراف آنها استفاده کند.
  • سی تی اسکن : سی تی اسکن نسبت به اشعه ایکس تصویر دقیق تری از استخوان ها و بافت اطراف آن ارائه می دهد.

 بعد از تشخیص نهایی میزان و محل اصلی شکستگی دنده ها، پزشک گزینه های درمانی مختلفی از استراحت تا فیزیوتراپی را برای بیمار تجویز می کند.

راه‌های پیشگیری از شکستگی و آسیب‌های دنده چیست؟

پیشگیری از شکستگی و صدمات دنده می‌تواند برای حفظ سلامت کلی و اجتناب از درد و ناراحتی ناشی از چنین صدماتی ضروری باشد. اما در کل دو راهکار اصلی برای جلوگیری از شکستگی و آسیب دنده وجود دارند که عبارتند از:

  • استفاده از تجهیزات ایمنی در ورزش‌های تماسی: شرکت در ورزش‌های تماسی یا فعالیت‌هایی که خطر آسیب به دنده‌ها را در پی دارد، مانند فوتبال، راگبی یا هنرهای رزمی، مستلزم استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب است. این شامل پوشیدن وسایل حفاظتی مانند کلاه ایمنی، پد شانه، محافظ سینه و محافظ دنده است.
  • تقویت استخوان‌ها: حفظ استخوان‌های قوی و سالم می‌تواند خطر شکستگی از جمله شکستگی دنده‌ها را کاهش دهد. عوامل مختلفی مانند ورزش و رژیم غذایی مناسب وجود دارند که با رعایت هر یک از آنها می توانید استخوان های خود را تقویت و محکم تر کنید.

علاوه بر آن، برای پیشگیری از شکستگی و آسیب های دنده و هنگام درمان درد دنده بر اثر ضربه باید از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • از جابجایی اجسام سنگین خودداری کنید.
  • بانداژ را دور قفسه سینه خود محکم نبندید.
  • برای مدت طولانی در طول روز بی حرکت نباشید و دراز نکشید.
  • تا بهبودی کامل از انجام ورزش های سنگین یا ورزش هایی که باعث تشدید درد می شوند دوری کنید.

رعایت هر یک از این موارد در کنار رعایت درمان خانگی ضرب دیدگی دنده ها و انجام تکنیک های فیزیوتراپی می تواند علائم شما را زودتر و بهتر درمان کند.

عوارض شکستگی و آسیب های دنده چیست؟

اکثر آسیب های دنده به خوبی و بدون هیچ مشکلی بهبود می یابند. با این حال در صورتی که اندام های داخلی توسط قسمت تیز دنده شکسته آسیب ببینند احتمال بروز عوارض وجود دارد. برای همین بهتر است هنگام هر گونه شکستگی و آسیب دیدگی در دنده ها سریعا برای درمان اقدام کنید. برخی از مهمترین عوارض شکستگی و آسیب های دنده عبارتند از:

پنوموتوراکس

این مشکل هنگام آسیب دیدگی غشای اطراف ریه رخ می دهد. هوا وارد شده و با ایجاد حفره ای از هوا در اطراف ریه باعث  فشار به ریه می شود. کلمه پنوموتوراکس به معنای وجود هوا در قفسه سینه بوده و با بروز  علائمی از جمله تنگی نفس، درد هنگام تنفس و گاهی درد در نزدیکی شانه همراه است.

در برخی موارد فرد برای خارج کردن هوای محبوس تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد. این مشکل معمولا بلافاصله پس از آسیب دنده بروز می کند، اما گاهی نیز دیرتر و یا حتی چند روز پس از آسیب رخ می دهد. بنابراین مراقب علائمی مانند تنگی نفس، افزایش درد قفسه سینه یا دردی که نزدیک به محل شکستگی نیست باشید و در صورت داشتن هر یک از این علائم به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

 آمفیزم پس از جراحی

قسمت شکسته و تیز دنده باعث می شود هوای داخل ریه به زیر پوست حرکت کند و منجر به تورم یا ایجاد برآمدگی شود که هنگام فشار دادن صدایی شبیه شکستن می دهد. این وضعیت آمفیزم جراحی نامیده شده و به تدریج برطرف می شود. این عارضه گاهی با پنوموتوراکس مرتبط بوده و در این شرایط به درمان نیاز دارد.

هموتوراکس

هموتوراکس وضعیتی شبیه به پنوموتوراکس است اما بجای هوا در اطراف ریه خون تجمع پیدا می کند. خون در سطح تحتانی ریه جمع شده و باعث تنگی نفس یا درد در قسمت پایین قفسه سینه می شود. هموتوراکس با تخلیه خون به دام افتاده درمان خواهد شد.

صدمات شکمی

دنده های پایینی نزدیک کبد، طحال و کلیه ها بوده و شکستگی دنده ها منجر به آسیب این اندام های داخلی می شود. در چنین وضعیتی در شکم یا کمر درد خواهید داشت (به ندرت درد به شانه نیز گسترش می یابد). در صورت وجود خونریزی داخلی احساس ضعف یا ناراحتی کلی داشته و لازم است سریعا تحت عمل جراحی قرار گیرید.

صدمات شکمی از عوارض ضربه دیدن دنده است- دایان
یکی از عوارض ضربه به دنده های پایینی صدمه های شکمی است

عفونت های قفسه سینه

شکستگی‌های دردناک دنده‌ تنفس عمیق یا سرفه را سخت می ‌کنند. در نتیجه مخاط سینه تخلیه نشده و منجر به عفونت قفسه سینه می شود. تسکین صحیح درد به جلوگیری از عفونت قفسه سینه کمک خواهد کرد. برخی افراد پس از آسیب دنده حتی با مصرف داروهای مسکن نیز دچار عفونت قفسه سینه می شوند. در صورت مشاهده علائمی از جمله سرفه، تب، درد قفسه سینه، تنگی نفس یا افزایش خلط سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آسیب به طحال

شکستگی یا جراحات شدید دنده در قسمت فوقانی شکم یا ناحیه قفسه سینه می‌تواند منجر به آسیب یا پارگی طحال و خونریزی داخلی شود. علائم آسیب به طحال ممکن است شامل درد شکمی، حساسیت به لمس و علائم شوک باشد.

سوراخ در ریه (پنوموتوراکس)

شکستگی‌های دنده می‌توانند بافت ریه را سوراخ یا پاره کنند و باعث ایجاد شرایطی به نام پنوموتوراکس یا “جمع شدن ریه” شوند. علائم شامل درد ناگهانی قفسه سینه، تنگی نفس و مشکل در تنفس است.

آسیب به ریه ها ناشی از آسیب دنده- دایان
ضرب دیدگی دنده های می تواند به ریه نیز آسیب بزند

سوراخ شدن یا پارگی آئورت

شکستگی‌های شدید دنده، به‌ویژه آنهایی که در ناحیه قفسه سینه هستند، می‌توانند منجر به سوراخ شدن یا پارگی آئورت، بزرگترین شریان بدن شوند. پارگی آئورت یک وضعیت اورژانسی جدی است که با درد شدید قفسه سینه، مشکل در تنفس و علائم شوک ناشی از خونریزی داخلی تشخیص داده می‌شود.

باتوجه به عوارض جدی و احتمالی ناشی از شکستگی و آسیب های دنده، باید درمان خود را تا پایان دوره ادامه دهید. حتی اگر پزشک، تکنیک های فیزیوتراپی در منزل را برای شما تجویز کرده، همه انها را طبق دستور انجام دهید.

سخن آخر درباره درمان خانگی ضرب دیدگی دنده ها

گزینه های درمان خانگی برای درمان درد دنده بر اثر ضربه، شکستگی و آسیب های دنده وجود دارند. اما با این حال، هنگام درمان ضرب دیدگی دنده در خانه باید به برخی نکات توجه کنید. به طور مثال، درمان آسیب دیدگی ممکن است شامل تکینیک های فیزیوتراپی باشد. یکی از مهمترین فاکتورها در درمان آسیب دنده، دریافت خدمات فیزیوتراپی از مراکز معتبر است. فیزیوتراپیست ها ماهر و باتجربه در مراکزی مانند دایان با تکنولوژی های روز دنیا می توانند بهترین و موثرترین خدمات فیزیوتراپی را برای درمان شکستگی دنده به شما ارائه دهند.

سوالات متداول درمورد درمان درد دنده بر اثر ضربه

چه مدت طول می‌کشد تا شکستگی و درمان درد دنده بر اثر ضربه بهبود یابد؟

شکستگی‌های ساده و بدون جابجایی یا عوارض قابل توجه ممکن است در عرض چند هفته شروع به بهبودی کنند و درد به تدریج در طول زمان بهبود یابد. بهبودی کامل ممکن است در بسیاری از موارد حدود 6-8 هفته طول بکشد.

اگر یک دنده شکسته را بدون درمان رها کنید چه اتفاقی می‌افتد؟  

عدم درمان شکستگی دنده می‌تواند منجر به عوارض مختلفی شود و روند بهبودی را طولانی تر کند. این عوارض ممکن است شامل درد و ناراحتی مزمن، افزایش خطر جابجایی دنده یا عدم چسبندگی (انتهای شکسته به درستی به هم متصل نمی‌شوند) و خطر عفونت باشد.

بهترین درمان درد دنده بر اثر ضربه چیست؟

بهترین درمان برای شکستگی دنده به شدت آسیب و شرایط بیمار بستگی دارد. فیزیوتراپی یکی از بهترین درمان‌هایی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد شما می‌توانید با این روش تا حد زیادی به بهبودی دنده‌های شکسته خود کمک کنید.

3.4 8 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها