درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی

درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی- کلینیک دایان
درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی- کلینیک دایان
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

پارگی رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی (ACL) رباطی است که مفصل زانو را ثابت نگه می دارد. حتی می تواند  از سر خوردن پا به سمت جلو و همچنین حرکت بیش از حد در هر جهت جلوگیری کند. در حالی که ACL کاملا سخت است، اما امکان پارگی آن هم وجود دارد. از طرفی، عوامل مختلفی می توانند باعث آسیب های جدی در رباط صلیبی قدامی شوند که شایع ترین علت آن تغییر جهت ناگهانی در هنگام کاشت پا است. این آسیب می تواند در حین ورزش یا سایر فعالیت هایی که در آن برش و چرخش زیاد وجود دارد، اتفاق بیفتد. درمان پارگی رباط صلیبی بدون عمل جراحی روش پرطرفداری است که بیماران آن را به عمل جراحی ترجیح می دهند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی ACL در برخی شرایط نیاز به جراحی دارد و پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا احتمال درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی هم وجود دارد؟ آیا گزینه درمانی جایگیزینی برای جراحی پارگی رباط صلیبی وجود ندارد؟

واقعیت این است که آسیب های کلی ACL اغلب نیاز به ترمیم جراحی دارند زیرا رباط به خودی خود نمی تواند بهبود یابد. از سوی دیگر، پارگی‌های جزئی، به‌ویژه اگر سایر بافت‌های نرم نیز تحت تأثیر قرار گرفته باشند، ممکن است بدون جراحی بهبود یابند، اما احتمال آسیب دوباره آن وجود دارد. فقط صدمات بسیار جزئی ACL می تواند بدون جراحی بهبود یابد.

آناتومی رباط صلیبی جلوی زانو یا ACL

زانو یک مفصل لولامانند است که توسط چهار رباط به هم اتصال پیدا می کند. رباط ساختاری در زانو است که استخوان ها را در کنار هم نگه می دارد و به کنترل و یا حرکت مفصل کمک می کند. در هر طرف زانو یک رباط (رباط های جانبی) و دو رباط در عمق زانو وجود دارد. دو رباط داخل زانو که از یکدیگر عبور می کنند، رباط متقاطع قدامی (ACL) و رباط متقاطع خلفی (PCL) نامیده می شوند. هر دو رباط از یک طرف به انتهای استخوان ران (فمور) و از طرف دیگر به بالای استخوان ساق پا (درشت نی) متصل می شوند.

رباط صلیبی قدامی نقش بسیار موثری در عملکرد و فعالیت استخوان های ساق پا دارد. حتی می تواند از حرکت بیش از حد رو به جلو استخوان ساق پا جلوگیری کند چون هر گونه حرکت بیش از حد استخوان ساق پا می تواند منجر به بروز آسیب های شدید در زانو و در نهایت مشکلات جدی در پا شود.

ساختار رباط صلیبی زانو- کلینیک فیزیوتراپی دایان
رباط صلیبی زانو

پارگی رباط صلیبی

درمان پارگی رباط  صلیبی از آنجایی اهمیت پیدا می کند که در صورت شدید بودن می تواند با درد زیادی همراه باشد که در این صورت ممکن است بیمار نتوان فعالیت های روزمره خودش را ادامه دهد. این وضعیت بیشتر با صدای ناگهانی و قابل شنیدن و درد زیاد مشخص می شود. با بروز این علائم، پزشک معالج ممکن است برای رد و یا تایید شکستگی های احتمالی در زانو، تصویر برداری با اشعه ایکس را تجویز کند. اما این روش به طور مستقیم آسیب ACL را شناسایی نمی کند.

درمان اولیه برای اکثر بیمارانی که دچار پارگی رباط پا شده اند شامل محافظت، استراحت، یخ درمانی، استفاده از جوراب های واریس، بالا بردن ارتفاع و بی دردی (در صورت لزوم) است. درمان بعدی می تواند باتوجه به وضعیت سلامت و تناسب اندام و اهداف هر بیمار متفاوت باشد. اما در برخی موارد گزینه های درمانی دیگری مانند فیزیوتراپی برای درمان پارگی رباط صلیبی تجویز می شوند.

رایج ترین نشانه های آسیب دیدگی رباط صلیبی

اکثر افراد در هنگام پارگی رباط زانو، می گویند که صدای واضحی را شنیده اند که بعد از آن، زانوی آنها به سرعت ملتهب شده است. با این حال، در برخی از پارگی‌های کمتر شدید، این علائم ممکن است خفیف باشند. اما با این حال، آسیب دیدگی رباط قدامی زانو می تواند با بروز علائم زیادی همراه باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • احساس در و التهاب در بخش آسیب دیده
  • سفت شدن زانو و محدودیت دامنه حرکت
  • احساس درد و ناراحتی به هنگام حرکت یا ایستادن
  • ایجاد صدا در زانو
  • عدم تعادل در قسمت زانو

در صورت بروز هر یک از علائم فوق بعد از آسیب دیدگی زانو بهتر است سریعا به دنبال درمان وضعیت خود باشید. مفصل زانو ساختار پیچیده ای از استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و سایر بافت هایی است که با هم کار می کنند. تشخیص سریع و دقیق برای تعیین شدت آسیب و درمان مناسب بسیار مهم است. شاید پزشک بتواند با تجویز گزینه های درمانی موثر مانند فیزیوتراپی برای پارگی رباط زانو، از بدتر شدن علائم شما جلوگیری کند.

درمان پارگی رباط زانو بدون جراحی- کلینیک فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی می تواند جایگزین عمل جراحی برای درمان پارگی رباط زانو شود

تفاوت پارگی رباط صلیبی و رگ به رگ شدن

احتمال بروز آسیب ACL  و پارگی رباط قدامی معمولاً در ورزش‌های پرحرکت و پر تماس مانند بسکتبال، فوتبال یا فوتبال رایج‌تر است، اما این آسیب‌دیدگی می‌تواند در زندگی روزمره و در ورزش‌های بدون تماس مانند تنیس و دویدن نیز رخ دهد. در برخی موارد ممکن است علائم شما ناشی از رگ به رگ شدن باشند که شرایطی متفاوت تر نسبت به پارگی رباط صلیبی است. به طور کلی می توان تفاوت پارگی رباط صلیبی و رگ به رگ شدن را به صورت زیر مشخص کرد:

  • پارگی ACL همانطور که از نام آن پیداست زمانی رخ می دهد که رباط قدامی زانو دچار پارگی شود. این وضعیت می تواند پارگی جزئی یا کامل باشد. پارگی ACL با درد شدید، التهاب سریع، صداهای مکرر در زانو و از دست دادن دامنه حرکتی بروز پیدا می کند.
  • اما رگ به رگ شدن رباط قدامی زانو زمانی در اثر نیروی بیش از حد یا حرکت ناگهانی بروز پیدا می کند که می تواند باعث پارگی رباط هم شود. رگ به رگ شدن ACL دردناک است و بر اساس شدت آن با درجات 1-3 درجه بندی می شود. پیچ خوردگی درجه 1 کمترین شدت را دارد در حالی که درجه 3 پارگی کامل است.

به طور کلی، هر دو نوع آسیب ACL، رگ به رگ شدن و پارگی، می توانند ناتوان کننده باشند و بنابراین، برای بهبودی به درمان حرفه ای نیاز دارند.

سه سطح متفاوت از آسیب دیدگی زانو

گزینه درمانی موثر برای آسیب دیدگی های زانو به شدت آسیب و سطح پارگی آن بستگی دارد. معمولاً آسیب های زانو مربوط به پارگی رباط صلیبی در درجه های 1، 2 یا 3 طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

  • آسیب سطح1  ACL1: در این وضعیت رباط دست نخورده باقی می ماند و مفصل پایدار است، اما حداقل کشش و مقداری پارگی میکروسکوپی ACL وجود دارد. معمولاً این حد آسیب دیدگی نیازی به جراحی ندارد.
  • آسیب سطح2  ACL2یا اختلال جزئی: در این سطح از آسیب مقداری پارگی رخ می دهد و رشته های رباط جدا می شوند. بی ثباتی متوسط ​​زانو وجود دارد. این درجه ممکن است بر اساس سطح فعالیت فرد و میزان بی ثباتی نیاز به جراحی داشته باشد یا خیر.
  • آسیب سطح3  ACL3یا اختلال کامل: پارگی کامل در رشته های رباط وجود داردو  رباط کاملاً مختل شده و مفصل زانو ناپایدار است. درمان در این مرحله ممکن است شامل جراحی شود.

اگر هنگام آسیب دیدگی صدای بلندی در زانوی خود شنیدید و به دنبال آن در زانوی خود تورم، درد و بی ثباتی دارید، احتمال پارگی ACL وجود دارد.

علل پارگی رباط صلیبی

رباط ها نوارهای بافتی محکمی هستند که یک استخوان را به استخوان دیگر متصل می کنند. ACL ، یکی از دو رباطی که در وسط زانو متقاطع می شوند، استخوان ران شما را به استخوان ساق پا متصل و به تثبیت مفصل زانو کمک می کند .اما با این حال احتمال پارگی رابط زانو وجود دارد و عوامل مختلفی می توانند منجر به پارگی شوند. آسیب های ACL اغلب در طول فعالیت های ورزشی و تناسب اندام اتفاق می افتد که می تواند بر زانو فشار وارد کند. رایج ترین علل پارگی رباط قدامی زانو عبارتند از:

  • پیچاندن ناگهانی زانو به خصوص وقتی یک پایتان روی زمین باشد، مانند لحظه فروز روی زمین
  • تغییر جهت ناگهانی و سریع زانو هنگام دویدن یا راه رفتن یا تغییر سرعت
  • ضربه شدید و مستقیم به زانو
  • دراز کردن و کشیدن بیش از حد مفصل زانو

 اکثر آسیب های رباط صلیبی قدامی (ACL) در طول ورزش، به ویژه فوتبال، نت بال و اسکی رخ می دهند. زنان بیشتر از مردان در معرض آسیب ACL خود هستند. 

خطر پارگی رباط زانوی در ورزشکاران- کلینیک فیزیوتراپی دایان
ورزشکاران بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض خطر پارگی رباط زانو هستند

چه افرادی بیشتر در معرض آسیب رباط صلیبی هستند؟

اگر چه افراد در هر سن و جنسی ممکن است در پارگی مفصل زانو مبتلا شوند اما با این حال عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند خطر بروز آن را تا حد زیادی افزایش دهند. برخی از آنها عبارتند از:

  • سابقه ابتلا به التهاب یا آسیب زانو
  • پوشیدن کفش نامناسب
  • بازی روی چمن مصنوعی
  • شرکت در برخی ورزش ها مانند فوتبال، فوتبال، بسکتبال، ژیمناستیک و اسکی در سراشیبی
  • استفاده از الگوهای حرکتی معیوب، مانند حرکت زانوها به داخل در حین اسکات
  • استفاده از تجهیزات ورزشی بد نگهداری، مانند پابندهای اسکی که به درستی تنظیم نشده اند
  • جنسیت: این وضعیت در زنان و دختران بیشتر رخ می دهد. احتمالاً به دلیل تفاوت در آناتومی، قدرت عضلانی و تأثیرات هورمونی است

افرادی که آسیب ACL را تجربه می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتروز در زانو هستند. حتی در صورت انجام عمل جراحی برای بازسازی رباط، آرتروز ممکن است رخ دهد. عوامل متعددی از جمله شدت آسیب اصلی، وجود آسیب‌های مرتبط در مفصل زانو یا سطح فعالیت پس از درمان احتمالاً بر خطر آرتریت تأثیر می‌گذارند.

راه های تشخیص پارگی رباط صلیبی یا پارگی acl

در صورت بروز علائم مربوط به آسیب دیدگی زانو و پارگی رباط ، پزشک معالج ممکن است از روش های مختلفی برای تشخیص نهایی و تایید یا رد پارگی رباط  aclاز روش های تشخیصی زیر استفاده کند:

معاینه جسمی: در طول معاینه فیزیکی، پزشک زانوی شما را از نظر هر گونه التهاب و حساسیت احتمالی بررسی کرده و زانوی آسیب‌دیده را با زانوی آسیب‌دیده مقایسه می‌کند. او همچنین ممکن است برای ارزیابی دامنه حرکتی و عملکرد کلی مفصل، زانوی شما را به موقعیت‌های مختلف حرکت دهد.

تصویر برداری با اشعه ایکس: در صورت پارگی رباط ACL پزشک معالج شما ممکن است برای رد یا تایید شکستگی استخوان از روش تشخیصی تصویربرداری با اشعه ایکس استفاده کند. با این حال، اشعه ایکس بافت های نرم مانند رباط ها و تاندون ها را نشان نمی دهد و بیشتر برای تشخیص شکستگی استخوان تجویز می شود

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): MRI از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویری از بافت های سخت و نرم بدن شما استفاده می کند. MRI می تواند میزان آسیب ACL و علائم آسیب به سایر بافت های زانو از جمله غضروف را نشان دهد.

آرتروسکوپی: اکثر موارد جراحی ACL زانو این روزها به روش آرتروسکوپی انجام می شود. آرتروسکوپی یک روش جراحی کم تهاجمی است که در آن یک دوربین مخصوص و ابزار جراحی از طریق سوراخ های کوچک وارد زانو می شود. جراحی آرتروسکوپی ACL معمولا به “جراحی سوراخ کلید” معروف است. مزیت بزرگ این است که جراح می تواند مفصل را ارزیابی کرده و هرگونه آسیب را بدون نیاز به باز کردن کامل مفصل ترمیم کند. این امر به دلیل آسیب کمتر به زانو، بهبودی را سرعت می بخشد.

تشخیص مشکل زانو با اشعه ایکس- کلینیک فیزیوتراپی زانو
تصویربرداری از زانو با اشعه ایکس جهت تشخیص مشکلات زانو

عوامل موثر در درمان پارگی رباط صلیبی

گزینه های درمانی مختلفی برا پارگی رباط صلیبی وجود دارند که پزشک می تواند با توجه به برخی از فاکتورها، بهترین گزینه را برای شما تجویز کند. برخی از عوامل موثر در درمان پارگی رباط صلیبی عبارتند از:

  • نوع پارگی
  • محل پارگی رباط
  • شدت پارگی
  • درصد پارگی
  • سن بیمار
  • جنسیت بیمار
  • فعالیت های روزانه بیمار

با توجه به هر یک از این عوامل پزشک می تواند راهکارهای موثری را ارائه دهد که مهمترین آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درمان پارگی مینیسک زانو بدون جراحی
  • جراحی برای ترمیم مینیسک و پارگی های شدید
  • زانو بند برای پارگی رباط صلیبی
  • عمل لیزری رباط صلیبی
  • دارو برای ترمیم رباط صلیبی

به طور کلی، پارگی های خفیف و جزئی را می توان با درمان های خانگی پارگی رباط و یا ماساژ درمانی و فیزیوتراپی درمان کرد. اما موارد شدید تر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

استفاده از زانو بند برای درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی- کلینیک فیزیوتراپی دایان
زانوبند در درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی مفید است

معالجه پارگی رباط صلیبی بدون استفاده از جراحی

برخی از گزینه های درمانی برای پارگی رباط صلیبی زانو بدون استفاده از جراحی وجود دارند که با استفاده از آنها به راحتی می توانید وضعیت خود و علائم تان را بهبود ببخشید. برخی از موثرترین آنها عبارتند از:

بالا بردن پا و استفاده از کمپرس یخ

استفاده از کیسه های یخ بر روی نواحی متورم و دردناک باعث تسکین علائم و کاهش درد آن می شود. در مورد پارگی ACL نیز، کمپرس یخ درد را تسکین و تورم زانو را کاهش می دهد. بهترین راه برای انجام این کار این است که کیسه یخ را در یک حوله بپیچید و روی زانوی آسیب دیده بمالید. این کار باید 3-4 بار در روز به مدت حدود 15 دقیقه انجام شود. حتی افزایش ارتفاع زانو به مدت 15 تا 20 دقیقه دو یا سه بار در روز گزینه مناسبی برای درمان پارگی رباط قدامی بدون جراحی است.

تمرین های قدرتی زانو

در حالی که استراحت زانو برای بهبودی سریع بسیار مهم است، اما حرکت نکردن زانو هم در چنین شرایطی می تواند تا حدودی خطرناک است. اگر پزشک به شما توصیه می کند که باید ورزش کنید، باید تمریناتی که دکتر توصیه کرده است را به طور کامل یادداشت کرده و طبق دستور انجام دهید. برای انجام تمرینات زیاد به خودتان فشار نیاورید و آهسته شروع کنید. حرکت بیش از حد سریع یا بیش از حد خشن باعث آسیب بیشتر به زانوی شما می شود.

تمرینات برای بهبود مشکلات زانو- کلینیک دایان
حرکات ورزشی برای کاهش درد زانو

درمان توسط داروها

در صورتی که پارگی رباط زانو با درد زیادی همراه باشد، ممکن است پزشک داروهای مسکن را برای تسکین درد تجویز کند. حتی گاهی اوقات احتمال بروز تب همراه با درد وجود دارد. در این مورد، داروهایی برای مراقبت از درد، تورم و تب نیز تجویز می شود.

استفاده از زانو بند یا کشش برای فشرده سازی

زانو بند می تواند تا حدودی علائم ناشی از پارگی رباط صلیبی را تسکین دهند. چون آنها به زانو اجازه می دهند فقط در جهات خاصی حرکت کند و سایر حرکات را محدود می کنند و در نهایت از زانوهای شما محافظت خواهند کرد. اما عدم استفاده از زانو بند می تواند پارگی را بدتر کند. وقتی از زانوبند استفاده می‌کنید، به سایر قسمت‌های زانو فشار می‌آورند تا فشاری روی پارگی شما وارد نشود.

فیزیوتراپی

یکی از راهکارهای درمانی دیگر برای درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی، تجویز تمرینات فیزیوتراپی است. در این روش یک فیزیوتراپیست باتجربه می تواند با آموزش های تمرینات ساده، راهکارهایی را برای بهبود و تقویت همزمان زانو ارائه دهد. بهترین مزیت درمان پارگی رباط قدامی با فیزیوتراپی این است که می تواند از بروز صدمات احتمالی در آینده جلوگیری کند.

علاوه بر آن، فیزیوتراپیست ها در مراکز معتبری مانند دایان می توانند با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا و با توجه به شدت و وضعیت آسیب های زانو از سایر روش های مرتبط با فیزیوتراپی برای پارگی رباط زانو استفاده کنند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • شاک ویو تراپی
  • لیزر درمانی سرد
  • ماساژ درمانی
  • دیاترمی
  • تکارتراپی
  • مگنت تراپی
  • اولتراسوند تراپی
فیزیوتراپی برای ترمیم رباط صلیبی بدون عمل
لیزر درمانی روشی مناسب برای بهبود پارگی رباط صلیبی بدون نیاز به جراحی

تزریق اوزون

تزریق اوزون یک روش درمانی غیرجراحی برای پارگی رباط زانو محسوب می شود. در این روش گاز اوزون به محل آسیب دیده تزریق می شود و باعث بهبود التهاب و بازسازی بافت‌های آسیب دیده خواهد شد. حتی گاز اوزون می‌تواند خواص ضد التهابی و تسکینی داشته باشد و فرآیند بهبود را تسریع کند.

تزریق PRP

PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، یک روش درمانی است که می تواند با استفاده از تزریق خود پلاسمای بیمار، رگ ها و بافت‌های آسیب دیده را تحریک به بازسازی و بهبود کند. در پارگی رباط زانو، تزریق  پلاسمای غنی از پلاکت می‌تواند با تامین فاکتورهای رشد و پروتئین‌های مورد نیاز برای بهبود سریع بافت‌ها روند درمان را تسریع کند.

طب سوزنی

طب سوزنی استفاده از سوزن‌های نازک وارد کردن آنها در نقاط خاص بدن، به تسکین درد، بهبود جریان انرژی و اصلاح تعادل بدن کمک می‌کند. روش طب سوزنی برای درمان پارگی رباط زانو می‌تواند در بهبود التهاب، کاهش درد و افزایش عملکرد بدن موثر باشد.

پرولوتراپی

یکی از راهکارهای دیگر برای درمان و ترمیم پارگی رباط صلیبی بدون جراحی پرولوتراپی است. این روش بیشتر برای اصلاح و بهبود

پوسچر بدن و تقویت عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرولوتراپی می‌تواند باعث بهبود و تقویت عضلاتی در مواردی مانند پارگی رباط زانو شود.

رژیم غذایی مناسب و مکمل‌ها

یکی از روش های درمان خانگی برای بهبود سریع تر پارگی رباط قدامی، رعایت رژیم غذایی مناسب و مصرف برخی مکمل ها است. مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین‌ها، ویتامین D، ویتامین C، کلسیم و دیگر مواد مغذی مهم برای بهبود بافت‌ها و تقویت عضلات توصیه می‌شود. اما انواع مکمل برای تقویت عضلات زانو را باید با مشورت پزشک مصرف کنید.

فواید فیزیوتراپی زانو

به طور کلی هر یک از روش های درمانی تجویز شده برای پارگی رباط زانو می تواند در تسکین علائم و بهبودی بیمار مفید باشد. اما گزینه های پیشرفته تر و کامل تر مانند فیزیوتراپی زانو می توانند مزیت های بیشتری برای درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی داشته باشند. مهمترین آنها عبارتند از:

  • کاهش التهاب
  • کاهش درد
  • بازیابی تعادل و قدرت زانو
  • جلوگیری از بازگشت مجدد درد
فیزیوتراپی برای درمان پارگی رباط زانو بدون جراحی- کلینیک فیزیوتراپی زانو
فیزیوتراپی راهکاری مناسب برای بهبود پارگی رباط زانو بدون جراحی

اما نکته مهم در انجام و دریافت خدمات فیزیوتراپی زانو برای درمان پارگی مینیسک پا، رعایت کلیه نکات و دستورالعمل های ارائه شده توسط فیزیوتراپیست در منزل است. شما باید روند درمانی خود را تا پایان دوره ادامه دهید و تمرینات ارائه شده در منزل را حتما انجام دهید.

از طرفی هم مراکز فیزیوتراپی معتبر مانند دایان می توانند هز گونه خدمات مورد نیاز به بیمار را برای درمان و تسکین علائم به بهترین نحو ارائه دهند. چرا که رضایت مراجعین و بهبود آنها یکی از مهمترین اهداف ارائه خدمات در مرکز فیزیوتراپی دایان است. پس اگر می خواهید درمان دارویی و حتی جراحی پارگی رباط زانوی خود را به تاخیر بیاندازید و با روش های موثر و غیر جراحی وضعیت خود را درمان کنید، فیزیوتراپی زانو می تواند یکی از گزینه های موثر و احتمالی باشد که پزشک معالج برای شما تجویز خواهد کرد.

اگر شما یا کسی دیگری دچار پارگی رباط زانو هستید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص درست و برنامه درمانی مناسب برای شما تعیین شود. تاخیر در شروع روند درمانی می تواند منجر به بروز عوارض بیشتر و حتی شدیدتر و بدتر شدن علائم شما شود.

سوالات متداول در مورد درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی

آیا پارگی رباط صلیبی بدون عمل جراحی ترمیم می یابد؟

در بیشتر موارد با توجه به نوع پارگی و فعالیت های روزمره بیمار، پارگی رباط صلیبی بدون جراحی بهبود می یابد.

آیا به تعویق انداختن درمان پارگی رباط صلیبی برای شخص خطری ایجاد می کند؟

به تعویق انداختن بیش از 6 ماه درمان پارگی رباط صلیبی آسیب و انحطاط زانوی آسیب دیده را افزایش می دهد.

آیا امکان درمان طبیعی پارگی رباط صلیبی وجود دارد؟

خیر پارگی رباط صلیبی خود به خود درمان نمی شود زیرا که به رباط خون رسانی صورت نمی گیرد.

حداق مدت زمان لازم برای ترمیم رباط صلیبی چقدر است؟

برای افراد عادی حدود 8 تا 9 ماه طول می کشد تا پارگی رباط صلیبی درمان شود ولی این مدت زمان برای ورزشکاران کمتر است.

5 1 امتیازدهی
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها