درمان حس بویایی برای بیماران کرونا

بو درمانی برای بیماران کووید ۱۹
بو درمانی برای بیماران کووید ۱۹

افرادی که حس بویایی خود را به علت بیماری کرونا / کووید-19 از دست داده اند، برای بازگرداندن این حس بعد از ابتلا به کووید 19 به بو درمانی یا بو تراپی روی آورده اند.

در آموزش بویایی، از چهار روغن اصلی یعنی روغن گل رز، لیمو، میخک و اوکالیپتوس برای تحریک و تقویت اعصاب مسئول بویایی در بینی استفاده می ‌شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

برای هرچه موثر تر بودن این درمان، بیماران باید از این روغن ها برای آموزش حس بویایی خود برای حداقل ۴ ماه استفاده کنند.

در طی پاندمی کووید 19 افراد بسیار زیادی حس بویایی خود را از دست دادند و هم اکنون در حال انجام بو درمانی هستند.

آنوسمیا یا از دست دادن حس بویایی، به همراه از دست دادن قوه چشایی، اولین بار توسط مرکز کنترل بیماری ها (CDC) به عنوان اصلی ترین علامت کووید ۱۹ در نوزدهم ماه آوریل ۲۰۲۰ شناخته شد.

هم بیماران کووید 19 که در بیمارستان بستری بودند و هم آن هایی که به گونه خفیف این ویروس مبتلا شده و هیچ علائم دیگری نداشتند و همگی قوه بویایی خود را از دست داده بودند.

اما در حالی که حس بویایی بسیاری از بیماران کووید ۱۹ از آن زمان تاکنون برگشته، عده ای هم هستند که آنقدر خوش شانس نبوده و هنوز هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

کریس کلی، بنیانگذار موسسه ابسنت که موسسه خیریه انگلیسی است به افرادی که بویایی خود را از دست داده اند کمک می‌ کند و می ‌گوید: ” در حال حاضر نسبت به قبل از بروز پاندمی کووید ۱۹ سه برابر بیشتر مراجعه کننده برای این مشکل داریم.

من ابتدا در ماه مارس متوجه علاقه مردم به این کار شدم و آن وقتی بود که افراد در شبکه‌ های اجتماعی با من تماس گرفتند و این تماس ‌ها ابتدا از ایران و پس از آن ایتالیا و بعد اسپانیا بود.

حالا بیش از ۷ هزار عضو در گروه های فیسبوکی خود داریم.”

آموزش بویایی شکلی از فیزیوتراپی برای بینی است و باید همان طور که گفتیم با چهار روغن اصلی یعنی گل رز، لیمو، میخک و اکالیپتوس اعصاب بویایی بینی تحریک شود.

برای موثر بودن این درمان به بیماران توصیه می ‌شود هر بطری از این روغن ها را تا ۲۰ ثانیه و دو بار در روز و برای حداقل ۴ ماه بو بکشند.

یکی از موسسان بنیاد ابسنت تاکید می‌ کند که این روغن ها می توانند با هر ماده دیگری جایگزین شوند مثل واکس کفش، قهوه یا ادویه.

این کیت های بویایی به آسانی در منزل تهیه می ‌شوند. او می ‌گوید:” فقط باید تمرکز کنید و به آنچه در حال بو کردن هستید فکر کنید تا نتیجه خوبی به دست آید.”

فریا رزدیل ۲۴ ساله از لندن می گوید شیشه های عطر و ادکلن را کنار تخت خود نگه می دارد تا وقتی هر روز صبح از خواب بیدار می شود آنها را بو بکند تا ببیند حس بویایی اش برگشته یا خیر.

فریا در ماه مارس سال گذشته حس بویایی و چشایی خود را وقتی از دست داد که فهمید نمی ‌تواند بوی بیکن سرخ شده در آشپزخانه را حس کند و هیچ علائم دیگری نداشت.

فریا می ‌گوید:” وقتی یک لقمه بیکن خوردم وحشتناک بود. هیچ حسی نداشتم.”

بعد از ۴ ماه او قادر بود دوباره مزه غذاها را بچشد اما هنوز قوه بویایی اش برنگشته است.

فریا می گوید:” هنوز هم قوه بویایی من برنگشته است. فقط یک یا دو بار به مدت ۱۵ دقیقه برگشت و دوباره رفت. به اندازه از دست رفتن حس چشایی بد نیست چون من عاشق غذا هستم و حس نکردن مزه غذا ها برای من مثل شکنجه است.”


بیشتر بخوانید: آیا زدن ماسک میتواند از ویروس کرونا پیشگیری کند؟


بو درمانی برای بیماران کووید ۱۹

حدود ۹۰ درصد از بیماران کووید ۱۹ دارای آنوسمیا طی یک ماه بهبود می یابند

طبق تحقیق صورت گرفته طی ماه اخیر، حس بویایی و چشایی ۴۹ درصد از بیماران به طور کامل برگشت و ۴۰ درصد اعلام کردند که بهتر شده اند.

در حالی که یافته های ما در مورد کووید ۱۹ در حال گسترش است محققان به تازگی دریافته اند در بیماران کووید ۱۹ چه مسئله ‌ای باعث بروز آنوسمیا می ‌شود.

دکتر جین پارکر استاد شیمی مزه شناسی دانشگاه ردینگ و دکتر سیمون گین متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه لندن طی مصاحبه ای با مجله کانورسیشن توضیح دادند:” افرادی که زودتر از آنوسمیا بهبود می ‌یابند التهابی در قسمت بینی داشتند به نام سندروم کِلِفت.”

یعنی شکاف بویایی بخش داخلی بینی که مسئول حس بویایی است، توسط ورم بافت‌ ها و خلط مسدود شده و بنابراین هیچ بویی به بینی نمی ‌رسد.

با این وجود طی چند هفته درست شده و وقتی این ورم از بین برود مسیرهای نورون های بویایی دوباره باز خواهد شد.

افرادی که در طولانی مدت مشکل بویایی داشته اند احتمال این که التهابی تهاجمی داشته باشند و باعث شود عصب و بافت ها از بین بروند بیشتر است.

درست مثل بسیاری دیگر از عصب ها، این عصب ها می توانند با آموزش بویایی دوباره بازیابی شوند.

کلی می گوید:” این آموزش ها بسیار موثراند و می توانید کارهای خارق العاده ای با حس بویایی خود کنید و فرقی ندارد در حال نقاهت باشید یا این که اصلاً بیمار نباشید.”

یافته های بالینی نشان داده ‌اند بیمارانی که از این آموزش ها استفاده کرده اند عملکرد بهتری در تشخیص بین بوهای مختلف نسبت به افرادی داشتند که این آموزش‌ ها را نگرفته ‌اند.”

تاثیر احساسی از دست دادن حس بویایی روی بیماران بسیار زیاد بوده و تحقیقات، درصد بالایی از افسردگی و اضطراب را در بین افراد نشان می دهد. به همین دلیل بهتر است بو ترابی را ادامه دهید.

کلی می گوید:” بسیاری از افرادی که حس بویایی خود را از دست داده اند دیگر درباره بوها حس کنجکاوی ندارند.

باید درباره بوها کنجکاو بوده و در زندگی هر روزه خود به دنبال بوهای جدید باشید چون از اهمیت بسیاری برخوردار است.”


بیشتر بخوانید: تشخیص و درمان ویروس کرونا


کلینیک فیزیوتراپی دایان در شمال تهران با ارائه بروزترین خدمات فیزیوتراپی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در کلینیک و در منزل است.

برای دریافت نوبت و مشاوره با شماره های 02122764555 – 02122786049 – 09128340536 تماس بگیرید.

برای اطلاع از آدرس کلینیک و راه های ارتباطی با کلینیک به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

فیزیوتراپی در شریعتی

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها