فیزیوتراپی گوارش و روده و کمک به رفع مشکلات گوارشی

فیزیوتراپی گوارش و روده
فیزیوتراپی گوارش و روده
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

با شنیدن فیزیوتراپی احتمالا به توانبخشی زانو یا آرنج پس از آسیب فکر می کنید، اما آیا می دانستید برخی از متخصصان فیزیوتراپی می توانند با استفاده از فیزیوتراپی گوارش و روده به رفع مشکلات گوارشی شما کمک کنند؟

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

بسیاری از بیماران با شنیدن این موضوع که مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، رشد باکتریایی روده کوچک و رفلاکس معده دلایل یا عوارض متعدد داشته و باعث بروز علائم می شوند تعجب می کنند.

در چنین شرایطی تغییر رژیم غذایی می تواند مفید باشد، اما برای رسیدن به بیشترین تسکین و نتایج پایدار باید به اختلالات عملکرد فیزیکی توجه کنیم.

تاثیر فیزیوتراپی به درمان رفلاکس معده

رفلاکس اسید معده که توسط متخصص گوارش و از طریق آندوسکوپی تشخیص داده می شود ناشی از فتق هیاتال است.

  • فتق هیاتال زمانی رخ می دهد که معده از سوراخی در دیافراگم بیرون زده و به داخل حفره قفسه سینه کشیده می شود.
  • در این وضعیت مری بالاتر و به سمت قفسه سینه حرکت کرده و این بدان معناست که به درستی بسته نمی شود.
  • در نتیجه اسید و یا محتویات اسیدی معده می توانند به طور غیر معمول وارد مری شوند.
  • رفلاکس اسید، درد قفسه سینه، نفخ و احساس عدم هضم غذا از جمله علائم مربوط به این مشکل هستند.
  • متخصص فیزیوتراپی به جای تجویز داروهای کاهش دهنده اسید که رفلاکس اسید را درمان نمی کنند برای کمک به بازگشت معده به موقعیت طبیعی خود از روش های دستی یا ماساژ استفاده می کند.

تاثیر فیزیوتراپی در درمان رشد باکتریایی روده کوچک

  • اگر تا به حال جراحی شکم انجام داده باشید احتمالا بافت زخمی دارید که در روده کوچک یا بزرگ قرار گرفته و یا بر روی این عضو فشار می آورد.

این وضعیت چسبندگی نامیده شده و با ایجاد چروکیدگی در روده جلوی حرکت غذای در حال هضم یا مدفوع را می گیرد. چسبندگی از علل اساسی و رایج رشد باکتریایی روده کوچک است.

متخصص فیزیوتراپی این چسبندگی ها را از بین برده و عملکرد گوارش به حالت طبیعی بازمی گردد.

  • عملکرد نادرست دریچه ایلئوسکال یکی دیگر از دلایل اصلی ابتلا به این بیماری است. دریچه ایلئوسکال بین روده کوچک و بزرگ قرار داشته و وظیفه آن جلوگیری از حرکت رتروگراد مدفوع (و باکتری ها) به روده کوچک است.

در صورتی که این دریچه به درستی عمل نکند، متخصص فیزیوتراپی از طریق درمان دستی احشایی عملکرد آن را تنظیم می کند.

تاثیر فیزیوتراپی در رفع یبوست

آیا به یبوست مزمن، سندرم روده تحریک پذیر یا رشد باکتریایی روده کوچک مبتلا هستید؟ همانطور که بالا توضیح داده شد، یبوست می تواند ناشی از چسبندگی های ایجاد شده پس از جراحی شکم باشد.

همچنین یبوست گاهی منجر به دیسینرژی کف لگن می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که ماهیچه های مقعد هنگام مدفوع کردن به جای شل شدن منقبض می شوند.

ایولین هکت، متخصص فیزیوتراپی و مسائل مربوط به کف لگن و متخصص گوارش در شهر نیویورک توضیح می دهد که روش های مختلفی برای کمک به درمان یبوست وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

  • درمان‌های دستی ملایم و تکنیک‌های آزادسازی عضلات گرفته و فاسیای نواحی لگن
  • تکنیک های موبیلیزاسیون احشایی برای کمک به حرکت بهتر اندام های شکمی و در نتیجه عملکرد بهتر
  • بیوفیدبک و آموزش مجدد عضلات کف لگن برای شل و کامل باز شدن و همچنین منقبض نشدن هنگام مدفوع کردن
  • آموزش تکنیک های تنفسی و سایر تمرینات کششی برای تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک (بخشی از سیستم عصبی که مسئول استراحت و عملکردهای هضم در بدن است)

همچنین برای کاهش نفخ و تحریک حرکات روده یک تکنیک ماساژ عالی ارائه شده است که می توانید در خانه انجام دهید.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی جداشدگی عضله شکمی


این ماساژ را بصورت زیر انجام دهید:

ابتدا کرمی بسیار سبک را به ناحیه شکم بزنید. همانطور که در تصویر نشان داده شده است با نوک انگشتان به آرامی در جهت عقربه های ساعت به شکم ضربه وارد کنید.

از قسمت پایینی لگن سمت راست به سمت بالا و سپس به سمت چپ و پایین لگن حرکت کنید. حرکات دایره ای کوچک اضافه کرده و این ماساژ را به مدت 1 تا 3 دقیقه و یا تا زمانی که صدای شکم را بشنوید ادامه کنید.

تاثیر فیزیوتراپی در درمان ورم شکم

آیا فیزیوتراپی گوارش می تواند در درمان ورم یا اتساع شکم کمک کند؟

آیا تا به حال تصاویری که مردم در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند و بعد از غذا خوردن به نظر می رسد 5 ماهه باردار هستند را دیده اید؟ شاید این وضعیت را با عنوان نفخ بشناسید اما از نظر پزشکی اتساع یا ورم شکم نامیده می شود.

به گفته پزشکان نفخ شرایطی است که احساس پری، سنگینی یا ناراحتی عمومی در قسمت تحتانی شکم دارید. این وضعیت می تواند ناشی از پرخوری، خوردن غذاهای سنگین، دیسبیوزیس یا یبوست باشد.

از سوی دیگر ورزم به انبساط فیزیکی شکم اشاره دارد. ورم شکم گاهی به همراه  سندرم روده تحریک پذیر یا رشد باکترایی روده کوچک رخ می دهد و گاهی نیز ناشی از وضعیتی به نام دیسینرژی فرنیک شکمی است.

در چنین شرایطی احساس نفخ سیگنالی اشتباه به مغز ارسال می کند. در نتیجه رفلکسی که دیافراگم را کنترل می کند به جای فرستادن سیگنال برای حرکت دیافراگم به سمت بالا و باز شدن معده هنگام خوردن غذا سیگنالی برای فشار دادن معده به سمت پایین ارسال می کند.

متخصص فیزیوتراپی برای کاهش احتمال بروز این مشکل از تکنیک های تنفسی یا روش های بیوفیدبک استفاده می کند.

چگونه یک متخصص فیزیوتراپی واجد شرایط پیدا کنیم؟

اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید، کلینیک فیزیوتراپی دایان واقع در شمال شرق تهران کلیه خدمات فیزیوتراپی در کلینیک و فیزیوتراپی در منزل را ارائه می کند.

برخی موارد رفلاکس معده، یبوست یا نفخ و اتساع شکم یک علت فیزیکی اساسی داشته و فیزیوتراپی برای درمان این شرایط مفید خواهد بود.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی کف لگن


برای دریافت مشاوره در خصوص دریافت خدمات فیزیوتراپی گوارش ، معده و روده با کلینیک فیزیوتراپی دایان واقع در خیابان دولت و محدوده شریعتی و اندرزگو تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.