شوک درمانی یا شاک ویو درمانی چگونه می تواند برای شما مفید باشد؟

شاک ویو درمانی
شاک ویو درمانی
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

شوک درمانی چیست؟

شوک درمانی یا شاک ویو درمانی یا درمان با امواج سنگ شکن برون اندامی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که برای درمان بسیاری از بیماری های اسکلتی عضلانی استفاده می شود.

دستگاه یکسری پالس های امواج صوتی پرقدرت را تولید می کند که مستقیما از طریق یک وسیله دستی که شبیه وسیله ای است که در سونوگرافی استفاده می شود،  بر روی پوست اعمال می شوند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

این دستگاه شبیه یک چکش برقی کوچک ولی پرقدرت قدرت است که پالس های مکانیکی با فرکانس بالا را تولید می کند.

این تکنولوژی در ابتدا در سال 1983 برای بیماریهای ارولوژی و درمان سنگ کلیه استفاده می شد، زیرا از قبل نشان داده شده بود که امواج صوتی قادر هستند که سنگ های مثانه و کلیه را بشکنند.

از آن زمان به بعد این روش ابزار دیگری شد که  فیزیوتراپیست ها برای درمان بیماری های مزمن ( بیشتر از ۶ هفته) و مشکلاتی که مربوط به بافتهای همبند هستند، مانند رسوبات کلسیم، رباط ها و تاندون ها استفاده می کنند.

بسته به موردی که باید درمان شود، شاک ویو درمانی معمولاً باید  هفته ای یک تا سه بار و برای ۳ تا ۶ هفته انجام شود.

این درمان ممکن است برای بیمار کمی آزار دهنده باشد، اما این فقط برای ۳ تا ۴ دقیقه طول می کشد و می توان شدت امواج را  طوری تنظیم کرد که برای بیمار  ایجاد ناراحتی نکند.

همچنین از آنجا که تولید  پالس های مکانیکی کمی صدا  ایجاد کرد،  اگر بیمار نسبت به صدا حساس باشد، می توان از گیره گوش استفاده کرد.

چه بیماری‌هایی را میتوان با شوک درمانی درمان کرد؟

  • پلانتار فاسیا یا درد پا
  • خار چاشنه پا
  • تاندینوپاتی آشیل یا درد پاشنه
  • اپی کندیلیت خارجی یا تنیس البو
  • اپی کندیلیت داخلی یا گلف البو
  • تاندونیت کلسیفیه (Calcific tendinitis) تاندون چرخاننده سرشانه
  • شانه یخ زده (فروزن شولدر)
  • تاندونیت پاتلا یا کشکک (زانوی پرشکاران)
  • بورسیتیس تروکانتریک بزرگ/ تاندینوپاتی گلوتئال یا همسترینگ (بورسیت لگن)
  • شکستگی تنشی استخوان
  • رهاسازی فشار از روی نقاط ماشه ای میوفاسیال

شوک درمانی بیشتر برای بیماری های مزمنی (بیش از ۶ هفته)  مناسب است که  به درمانهای دیگر پاسخ نداده اند.

این بیماری ها معمولا جراحت های ناشی از استفاده بیش از حد و جراحت های ناشی از کشیدگی های مکرر هستند.

کار شوک درمانی چگونه است؟

امواج شوک امواج صوتی ای هستند که ویژگی های فیزیکی خاصی دارند، از جمله غیر خطی بودن،  داشتن نقطه اوج بالا و به دنبال آن دامنه کششی کم، زمان پیک کوتاه و زمان ماندگاری کوتاه  (10میلی ثانیه).

آنها تنها یک پالس دارند، دامنه فرکانس بالایی دارند (MHz 20_0) و دامنه های فشار بالایی دارند (MPa120_0).

این باعث ایجاد فازهای مثبت و منفی درموج شوک می شود فاز مثبت فشار مکانیکی مستقیم را تولید می کند، در حالی که فاز منفی باعث کاواک زایی می شود و ترکیدن بسیار سریع حباب های گازی که در نتیجه آن تولید می شوند، موج دوم امواج شوک را ایجاد می کنند.

در مقایسه با فراصوت که یکی دیگر از روش هایی است که استفاده از آن در فیزیوتراپی بسیار معمول است، فشار نقطه اوج امواج شوک حدود ۹ هزار برابر بزرگتر از فشار نقطه اوج امواج فراصوت است.

موارد زیر از جمله تاثیرات تکنولوژی شاک ویو درمانی هستند:

  • نشان داده شده است که پالس های مکانیکی و نیروهای تنشی که بر بافت ها اعمال می‌شوند با افزایش نفوذپذیری غشای سلولی گردش خون و متابولیسم  آن ناحیه را در سطح میکروسکوپی بهبود می بخشند.
  • از بین رفتن حباب هایی که در فاز منفی این امواج صوتی تولید می شوند، باعث ایجاد نیرویی می‌شود که می‌تواند از نظر مکانیکی رسوبات کلسیمی در بافت های آسیب دیده را از بین ببرد.
  • باعث تولید کلاژن بیشتر می شود
  • امواج شوک باعث تحریک استئوبلاست هایی می شوند که مسئول  ترمیم بافت های همبند مانند تاندونها هستند

یا به عبارتی دیگر این امواج  واکنش خودترمیمی طبعی بدن را تحریک می کنند

با درگیر کردن ریشه اعصاب در آن ناحیه و با کم کردن فعالیت آنها باعث کاهش درد در کوتاه مدت و از طریق نظریه کنترل دریچه ای درد باعث کاهش درد در طولانی مدت میشوند.

بیشتر بیمارانی که از این روش استفاده کرده اند، گزارش داده اند که بعد از شاک ویو درمانی درد آن ها در هنگام حرکت فوراً کاهش پیدا کرده است.

شاک ویو درمانی همچنین با از بین بردن رسوبات کلسیمی و با معکوس کردن شرایط متابولیکی بحرانی در رشته های ماهیچه ای که باعث ایجاد تنش و حساسیت در آن ناحیه شده بود، موجب می شود که فشار از روی نقاط ماشه ای در ماهیچه ها برداشته شود.

 فواید شاک ویو درمانی چیست؟

  • باعث تسریع بهبودی می شود
  • در درمان بیماری های مزمن موثر است
  • یک گزینه درمانی غیر تهاجمی است که می تواند  به جای جراحی و دیگر روش های تهاجمی مانند تزریق کورتیزون یا  تزریق پلاسمای غنی از پروتئین استفاده شود
  • نیاز به هیچ دارویی ندارد
  • سریع درد را کاهش میدهد

 آیا شوک درمانی عوارض جانبی دارد؟

ازآنجاکه شوک درمانی باعث تورم می شود ممکن است موقتا  در ناحیه درمان شده دچار درد، تورم یا حساسیت شوید.

فیزیوتراپیست به شما توصیه خواهد کرد که از داروهای  ضد التهابی  یا یخ استفاده نکنید، زیرا ممکن است انها واکنش خود ترمیمی طبیعی بدن را کند کنند.

اگر لازم بود می توانید از تیلنول برای کاهش درد تان استفاده کنید. تاثیرات نامطلوب اغلب تنها بعد از یک یا دو بار درمان مشاهده خواهد شد و شما خیلی سریع می توانید دوباره فعالیت های قبلی تان را انجام دهید.

از کجا باید متوجه شوید که آیا کاندید خوبی برای این درمان با شاک ویو هستید؟

ابتدا شما باید توسط یک متخصص فیزیوتراپی معاینه شوید تا او دلیل درد یا مشکل شما را مشخص کند آنها قادر خواهند بود که درباره مشکلی که دارید به شما آموزش هایی را بدهند و مشخص کنند که آیا شما کاندید مناسبی برای شاک ویو درمانی هستید یا نه.

اکنون اکثر درمانگران شاک ویو درمانی را همراه با  دیگر روش های درمانی مانند ورزش کردن، تغییر دادن و اصلاح فعالیت ها و رسیدگی به دیگر فاکتورهای درگیر با مسئله، مانند وضعیت بدنی و ضعف یا گرفتگی ماهیچه ای به کار می برند.

چه کسانی نباید از این درمان استفاده کنند؟

 کسانی که اختلالات گردش خون،  زخم باز، عفونت و سرطان دارند،حامله هستند و یا  پوکی استخوان پیشرفته دارند، نمی توانند از این درمان استفاده کنند.

نتایج تحقیقات درباره شاک ویو تراپی چگونه بوده است؟

نتایحی که بیماران بعد از شوک درمانی، درمان با سوزن های هدایت فراصوت و جراحی آرتروسکوپی (که برای تاندونیت کلسیفیه شانه است)  گرفته‌اند، خوب تا عالی بوده است.

عوارض جانبی و مشکلاتی که ممکن است بعد از درمان به وجود بیایند باید برای هر کدام از این بیمارها به صورت جداگانه بررسی شوند.

پزشکان باید وقتی به سراغ شاک‌ویو درمانی بروند که روش های محافظه کارانه اولیه موثر نبوده باشند و در نتیجه از شاک ویو درمانی و سوزن هدایت فراصوت به عنوان حداقل تهاجمی ترین روش درمانی استفاده کنند.

در مقایسه با بیمارانی که دچار پلانتار فاسیای مزمن بوده اند و از دیگر روش های درمانی استفاده کردند، بیمارانی که با شاک ویو درمانی درمان شدند نتیجه بهتری گرفتند.

مشکلات این بیماران بعد از درمان کمتر شد و در نتیجه برای درمان پلانتار فاسیا و خار پاشنه پا تفاوت روشنی بین کارایی شوک درمانی و دیگر درمانها نشان داده شده است.

در حال حاضر هیچ روش استانداردی برای به کارگیری شاک ویو درمانی برای بیماریهای عضلانی مشخص وجود ندارد.

یک مطالعه مروری سیستماتیک نشان داد که نتایج حاصل از شوک درمانی می تواند به دوز مورد استفاده بستگی داشته باشد و این بیماری ها معمولا به دوزهای بالاتر این درمان بهتر پاسخ می دهند.

بعضی از شواهد نشان می دهند که برای سندروم درد تروکانتری بزرگ، شوک درمانی در کوتاه مدت ( کمتر از ۱۲ ماه) و بلند مدت (بیشتر از ۱۲ ماه) از ورزش کردن در خانه و تزریق کورتیکواستروئید موثرتر است.

شواهد دیگری هم وجود دارند که نشان می‌دهند که برای تاندونیت پاتلا، شوک درمانی از روشهای درمانی جایگزین غیر جراحی دیگر مانند، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، فیزیوتراپی و برنامه ورزشی موثرتر است و نتایج آن در طولانی مدت مشابه عمل جراحی بریدن زردپی است.

بعضی شواهد نشان می دهند که شاک ویو درمانی برای تاندینوپاتی آشیل در ناحیه  اتصال آشیل به استخوان پاشنه موثرتر از تمرین های تحمل وزن خارج از مرکز است.

این تاثیر برای تاندینوپاتی آشیل در ناحیه میانی در کوتاه مدت، مشابه  تمرین های تحمل وزن خارج از مرکز است.

علاوه بر این ها بعضی شواهد نشان می دهند که برای درمان تاندینوپاتی آشیل در ناحیه میانی، ترکیب شوک درمانی و تمرین های تحمل وزن خارج از مرکز ممکن است نسبت به زمانی که تنها از تمرین های بارگیری خارج از مرکز استفاده شود، نتایج  بسیار بهتری داشته باشد.آش

آشنایی بیشتر با شاک ویو تراپی

فیزیوتراپی اندرزگو

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.