علت گردن درد سمت راست و راهکار های درمانی آن

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

درد سمت راست گردن می تواند علل زیادی داشته باشد. اما راهکارهای درمانی و گزینه های تشخیصی زیادی برای تشخیص علت درد گردن سمت راست وجود دارند. این در حالی است که تحرک گردن در طول فعالیت های روزمره بسیار زیاد است. برای همین ممکن است در معرض آسیب های زیادی قرار داشته باشد. اما در کل علت گردن درد سمت راست احتمالاً کشیدگی عضلات یا بیماری ‌های جدی تری مثل آسیب عصبی یا آسیب ستون فقرات است.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

متاسفانه گردن به بخش های مختلفی از بدن متصل است. به همین دلیل گردن درد منجر به سرایت درد به سایر نقاط بدن از جمله شانه ‌ها، دست ها، کمر، فک یا سر می شود. پس در صورت بروز هرگونه در هر قسمتی از گردن و یا گرفتگی رگ گردن سمت راست باید به دنبال گزینه های درمانی مانند فیزیوتراپی در مراکز معتبر مانند کلینیک دایان باشید. حتی در صورت بروز درد شدید یا مزمن باید سریعا به پزشک معالج مراجعه کنید.

شایع ترین علائم همراه با درد در سمت راست گردن

گردن درد، که گاهی اوقات سرویکالژیا نامیده می شود، دردی است که در ستون فقرات یا در زیر سر شما قرار دارد. گردن شما به عنوان ستون فقرات گردنی نیز شناخته می شود. گرفتگی گردن سمت راست همراه با درد، یکی از علائم رایج بسیاری از آسیب ها و بیماری های زمینه ای مختلف است. ممکن است گردن درد محوری (بیشتر در گردن احساس می شود) یا درد رادیکولار (دردی که به نواحی دیگر مانند شانه ها یا بازوها کشیده می شود) داشته باشید. از طرفی هم گردن درد سمت راست می تواند حاد (از روز تا شش هفته طول بکشد) یا مزمن (بیش از سه ماه طول بکشد) باشد.

گردن درد در صورت عدم درمان می تواند در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد کند و کیفیت زندگی را کاهش دهد. خوشبختانه، بیشتر علت گردن درد سمت راست جدی نیستند و با درمان های محافظه کارانه مانند داروی ضد درد، ورزش و مدیریت استرس بهبود می یابند. اما با این حال، اکثر افراد در هنگام بروز گرفتگی رگ گردن سمت راست، آن را به صورت های مختلفی احساس می کنند.

علائم گرفتگی رگ گردن سمت راست

  • درد مداوم
  • درد خنجری یا سوزش
  • تیر کشیدن گردن و کشیده شدن درد تا شانه ها یا بازوها

علاوه بر آن، گردن درد در سمت راست ممکن است با بروز علائم دیگری همراه باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • سردرد
  • سفتی در گردن، شانه ها و قسمت بالای کمر
  • سختی در کج کردن و حرکت دادن گردن
  • احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن در شانه ها یا بازوها

در صورت بروز درد گردن در سمت راست همراه با هر یکی از علائم بالا بهتر است برای تشخیص سریع و درمان فوری به پزشک مراجعه کنید. چون احتمال دارد پزشک معالج با تجویز گزینه های درمانی راحت و خانگی و حتی فیزیوتراپی بتواند درد راست گردن در شما را به راحتی درمان کند.

علل درد گردن در سمت راست

اگرچه گردن درد شایع است و 10 تا 20 درصد بزرگسالان را مبتلا می کند. اما در زنان نسبت به مردان شایع تر است. حتی احتمال ابتلا به آن با افزایش سن بیشتر می شود. اما گرفتگی گردن سمت راست می تواند علل مختلفی داشته باشد.

گرفتگی رگ گردن سمت راستعلل سفت شدن رگ گردن در سمتعلل حساس سوزش در سمت راست گردنعلل متورم شدن سمت راست گردن
کشیدگی عضلات گردندلایل موضعیروماتیسم مفصلیبیماری عفونی
آرتروزدلایل تروماتیکمشکلات عضلانی و آسیب در تاندون هااختلال در سیستم ایمنی بدن
دیسک گردندلایل التهابیبیماری های مادرزادیسرطان
ابتلا به برخی از بیماری هادلایل مرتبط با سنحالات نامناسب بدن
استرس و اضطراب
شایع ترین علل درد راست گردن با علائم احتمالی همراه آنها

اما درد گردن در سمت راست می تواند علل زیادی داشته باشد. در برخی موارد می تواند علت بروز درد در این قسمت عوامل جزئی مانند وضعیت نامناسب خوابیدن و یا حتی علل جدی تر مانند عفونت و یا سرطان باشد. برای همین مراجعه به پزشک و شروع دوره درمان برای درد گردنی که از سمت راست شروع می شود، بسیار مهم است. اما با این حال گردن درد در سمت راست آن می تواند علل دیگری هم داشته باشد، که مهمترین آنها عبارتند از:

کشیدگی عضلات

احتمال بروز درد گردن بعد از کار با کامپیوتر یا گوشی برای مدتی طولانی وجود دارد. همچنین ممکن است بعد از رانندگی طولانی، انجام کار یا سرگرمی های خاص که حرکت سر را محدود می ‌کنند، گرفتگی رگ گردن سمت راست را تجربه کنید. این حرکات باعث ضعیف شدن عضلات گردن می شوند. اگر عضلات گردن ضعیف شوند، مفاصل این ناحیه سفت شده و در حرکت دادن گردن ممکن است دچار درد و مشکلات دیگری شود. مفصل سفت شده گردن باعث افزایش تماس عصب عضلات در زمان چرخاندن سر شده که درد ایجاد می شود.

حالت غلط بدن حین خواب

خوابیدن به شکلی غیر طبیعی باعث گردن درد می شود و خوابیدن روی شکم درد گردن را بدتر خواهد کرد. همچنین استفاده از چندین بالشت هم در بروز گرفتگی گردن سمت راست موثر است چون سر و گردن با بدن در یک خط قرار نمی گیرند. حتی تشک زیاد نرم سبب می شود تراز بین سر و گردن با سایر نقاط  بدن از بین برود و در نهایت منجر به درد گردن در سمت راست شود.

حالت بد قرارگیری بدن

ارتباط وضعیت بدن و درد در سمت راست گردن
وضعیت بدن در فعالیت های مختلف در احساس درد در سر و گردن تاثیر دارد

حالت بدن در پیشگیری، کاهش و حذف گردن درد موثر است. قرارگیری وضعیت بدن در حالت نامناسب مستقیماً روی عضلات نزدیک گردن و شانه ها، علاوه بر ستون فقرات تاثیر می گذارد. این وضعیت در طولانی مدت می تواند باعث بروز دردهای بیشتر در سمت راست گردن شود.

اضطراب و استرس

در برخی مواقع تجربه اضطراب و استرس منجر به سفت شدن عضلات مخصوصاً در اطراف گردن و شانه ها می شود.

ویپلش

آسیب به گردن باعث کشیدگی این ناحیه و در نهایت درد می شود. ویپلش اصطلاحی برای رگ به رگ شدگی گردن است. این مشکل وقتی رخ می ‌دهد که رباط ‌ها یا عضلات گردن به علت ضربه شدید به بدن و عقب و جلو رفتن سر با شدت، آسیب ببینند. این نوع صدمات بیشتر در تصادفات رانندگی ایجاد می ‌شوند اما در موارد دیگر مثل ترن هوایی سواری یا برخوردهای شدید طی ورزش هم دیده شده اند.

آسیب شبکه بازویی

آسیب شبکه بازویی ممکن است شامل کشیدگی، فشردگی یا در جدی ترین حالت پارگی یکی از عصب هایی باشد که سیگنال هایی را از نخاع به شانه، بازو و دست می فرستد. هرگونه آسیب در این منطقه می تواند با درد گردن در سمت راست همراه باشد. شدیدترین آسیب های شبکه بازویی معمولا ناشی از تصادفات اتومبیل یا موتور سیکلت رخ می دهند. آسیب های شدید شبکه بازویی می تواند بازو را فلج کند، اما جراحی یا فیزیوتراپی بازو ممکن است به بازیابی عملکرد کمک کند.

بیماری ‌های فرساینده

بیماری‌های فرساینده به موارد مرتبط با مفاصل، مهره ها، عضلات و سایر قسمت های متحرک گردن اشاره دارند. این بیماری ها به علت کهولت یا ابتلا هب هسایر بیماری های زمینه ای به وجود می آیند. برخی از بیماری های فرساینده، عبارتند از:

  • آرتروز
  • فشردگی عصب
  • التهاب عصب ها و مفاصل
  • انحلال دیسک گردن
  • شکستگی گردن

انحطاط یا فرسودگی

فرسودگی مهره های گردن می تواند باعث ایجاد درد در گردن شود
ساییدگی و فرسودگی مهره های گردن یکی از علل احساس درد در سمت راست گردن است

ساییدگی و پارگی تدریجی ممکن است باعث درد در سمت راست گردن شود. چون مهره ها و دیسک های گردن با افزایش سن فرسوده می شوند. با انحطاط، فرد ممکن است درد مزمن یا مداوم در گردن را تجربه کند. همچنین برخی از بیماری های زمینه ای نیز می توانند باعث شکستگی مهره ها، دیسک ها و سایر قسمت های گردن شوند، از جمله:

  • التهاب
  • اعصاب فشرده
  • شکستگی مهره های گردنی
  • آرتروز
  • دژنراسیون دیسک گردن

گردن درد غیر اختصاصی

در برخی موارد، تشخیص علت دقیق گرفتگی گردن سمت راست دشوار است. گردن درد بدون علت ظاهری اغلب ناشی از رگ به رگ شدن یا پارگی جزئی بافت عضلانی است. این نوع درد شایع ترین درد گردن است. درد گاهی اوقات می تواند به دلیل وضعیت نامناسب بدن باشد. دور نگه داشتن گردن برای مدت طولانی می تواند عضلات را تحت فشار قرار دهد. این امر به ویژه زمانی بروز پیدا می کند که یک فرد چندین ساعت در طول روز روی کار خود خم شده باشد.

تورتیکولی با شروع ناگهانی یا حاد

تورتیکولی یک بیماری زمینه ای است که در آن سر به یک طرف پیچ خورده است. در این شرایط ممکن است تلاش برای صاف کردن سر بسیار دردناک باشد. علت تورتیکولی همیشه قابل تشخیص نیست. پزشکان گمان می کنند که بیشتر موارد به دلیل رگ به رگ شدن جزئی رباط یا عضله در گردن است، اگرچه قرار گرفتن گردن در معرض دمای سرد برای مدت طولانی نیز می تواند یکی از علل احتمالی آن باشد.

تورتیکولی اغلب یک شبه رخ می دهد، به این معنی که وقتی فرد به رختخواب می رود هیچ علامتی نخواهد داشت، اما نمی تواند گردن خود را حرکت دهد. در بیشتر موارد، درد پس از چند روز کاهش می یابد و حرکت به حالت عادی باز می گردد.گاهی اوقات، تورتیکولی ممکن است نشانه یک بیماری شدیدتر باشد. برخی از علل بالقوه زمینه ای تورتیکولی شامل تومورها، عفونت ها و عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها می شوند.

علل نادر درد گردن در سمت راست

از طرفی هم برخی علل نادر می توانند منجر به بروز درد در سمت راست گردن شوند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • آرتریت روماتوئید
  • سرطان
  • مصدومیت شدید
  • آسیب دیدگی مهره های ستون فقرات و نخاع
  • عفونت
  • اختلال و بیماری های مربوط به استخوان

روش های تشخیصی برای علت درد گردن در سمت راست

روش های تشخیص درد گردن سمت راست
با استفاده از روش های مختلف می توان به علت گرفتگی در سمت راست گردن پی برد

بدون شک هنگام مراجعه به پزشک برای تشخیص علت گرفتگی گردن سمت راست، وی یک معاینه جسمی و فیزیکی انجام می دهد و سایقه بیماری های زمینه ای شما را بررسی می کند. در اکثر موارد همین روش های پزشکی برای تشخیص علل درد راست گردن کافی است. اما در برخی موارد شدیدتر ممکن است از روش های تشخیصی زیر برای علت علت گردن درد سمت راست استفاده کند:

  • اشعه ایکس: در هنگام تشخیص علت درد سمت راست گردن، اشعه ایکس می تواند مشکلاتی که در استخوان ها یا بافت های نرم باعث درد در سمت راست گردن شود را شناسایی کند. پزشک ممکن است موارد مربوط شکستگی‌ها و لغزش دیسک‌ها و آرتریت را تشخیص دهد.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): MRI می تواند مشکلات نخاع، اعصاب، مغز استخوان و بافت نرم، علائم عفونت و توده هایی که ممکن است باعث درد گردن شوند، مانند کیست یا تومور را تشخیص دهد.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): اگر ام آر آی در دسترس نباشد، ممکن است از سی تی اسکن استفاده شود. این روش بیشتر برای تشخیص خارهای استخوانی و نشانه هایی از زوال استخوان که ممکن است باعث بروز درد در سمت راست گردن شود استفاده می شود.
  • تست های الکترودیاگنوستیک: این تست ها عملکرد اعصاب و پاسخ عضلات گردن را بررسی می کنند. آزمایشات شامل مطالعات هدایت عصبی و به ندرت میلوگرام در صورت منع تجویز MRI است.

آزمایش های تصویربرداری معمولاً برای شناسایی علت درد گردن تجویز نمی شوند. اما در صورت درد شدید و مداوم که بهبود پیدا نمی کند، پزشک ممکن است آنها را تجویز کند.

درمان درد گردن در سمت راست

اگر چه درد گردن در سمت راست آن می تواند در اکثر مواقع به طور خودبه خود بهبود پیدا کند. گزینه های درمانی موثر و خانگی زیادی برای درمان درد در سمت راست گردن وجود دارند. برای همین پزشک معالج شما ممکن است با توجه به علت گردن درد سمت راست، گزینه های درمان گردن درد را با روش های زیر توصیه کند.

  • داروهای ضد درد و شل‌کننده‌های عضلانی: برخی از داروها، از جمله داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای کاهش درد و التهاب گردن، و شل‌کننده‌های عضلانی برای کمک به بهبود عضلات گردن، درمان‌های خط اول رایج برای گردن درد هستند.
  • واحد تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) : در این شرایط پزشک یک واحد TENS جریان الکتریکی سطح پایینی را به پوست شما نزدیک اعصاب شما اعمال می کند تا سیگنال درد را مختل شود.
  • تزریق استروئید : تزریق آمپول در نزدیکی ریشه های عصبی می تواند التهاب را کاهش دهد و درد را تسکین دهد.
  • درمان دستی: پزشک ممکن است طب سوزنی را برای تسکین درد یا ماساژ را برای کمک به شل شدن عضلات سفت شده توصیه کند که به تسکین درد کمک خواهند کرد. علاوه بر آن، پزشک می تواند استفاده از حرکت های اصلاحی و یا گردنبند های طبی را توصیه کند.
  • جراحی : بیشتر علل گردن درد نیازی به جراحی ندارند. اما اگر یک یا چند مهره در ستون فقرات شما از جای خود خارج شده باشد یا به اعصاب شما فشار وارد کند، ممکن است پزشک گزینه جراحی را برای تسکین درد گردن در سمت راست تجویز کند.

فیزیوتراپی برای علت درد رگ گردن سمت راست

درمان درد گردن سمت راست با فیزیوتراپی
روش های مختلف فیزیوتراپی برای درمان درد در سمت راست گردن وجود دارد

در برخی شرایط ممکن است تکنیک های مختلفی از فیزیوتراپی را برای تسکین درد در سمت راست گردن تجویز کند. این روش ها می تواند در مدیریت درد گردن و جلوگیری از بروز آسیب های بیشتر موثر باشند. برخی از رایج ترین گزینه های درمانی فیزیوتراپی برای گردنی که درد می کند، عبارتند از:

اولتراسوند تراپی

در اولتراسوند درمانی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید گرمای عمیق در بافت ها استفاده می شود. این روش می تواند در کاهش درد، التهاب و اسپاسم عضلانی در گردن موثر باشد. در این شرایط امواج اولتراسوند به پوست نفوذ می کند و باعث افزایش جریان خون می شود که به روند بهبودی کمک می کند. این روش اغلب در فیزیوتراپی های معتبری مانند مرکز دایان برای شل کردن عضلات سفت و بهبود تحرک مفاصل گردن مورد استفاده قرار می گیرد.

مگنت تراپی

مگنت تراپی یا درمان با میدان مغناطیسی یکی از گزینه های دیگر فیزیوتراپی برای درد سمت راست گردن است. این روش از آهن ربا برای تسکین درد و بهبودی بعد از آن استفاده می کند. هنگامی که آهن ربا روی ناحیه آسیب دیده گردن اعمال می شود، با ایجاد میدان مغناطیسی می تواند جریان خون را تحریک کند. در نهایت التهاب و درد را کاهش دهد. این روش در مرکز فیزیوتراپی دایان، توسط فیزیوتراپیست های حرفه ای و باتجربه انجام می شود.

لیزر درمانی

لیزر درمانی که به آن لیزر درمانی سطح پایین یا لیزر درمانی سرد نیز می گویند، شامل اعمال نور لیزر با شدت کم به بافت ها می شود. در این گزینه درمانی برای گردنی که درد می کند، نور لیزر به پوست نفوذ کرده و با سلول ها برخورد می کند و باعث ترمیم و بازسازی سلولی می شود. لیزر درمانی می تواند به کاهش التهاب، تسکین درد و بهبود بافت آسیب دیده کمک کند. فیزیوتراپیست های حرفه ای در مرکز دایان ممکن است از لیزر درمانی به عنوان یک گزینه غیر تهاجمی و بدون دارو برای مدیریت درد و بهبودی در گردن راست استفاده کنند.

در چه شرایطی برای درمان گردن درد به پزشک مراجعه کنیم؟

در برخی موارد ممکن است درد گردن در سمت راست بعد از مدت ها بهبود پیدا نکند و باعث بروز درد شدیدتر شود. اما در صورت بروز هر یک از علائم و موارد زیر بهتر است برای تشخیص علل درد سمت راست گردن سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • درد گردنی که با وجود استراحت و استفاده از روشهای خانگی، بیش از سه هفته ادامه داشته باشد.
  • درد گردنی که به بازوها و دست ها کشیده می شود.
  • درد شدید در سمت راست گردن بعد از تصادف یا سقوط از ارتفاع
  • گردن درد بعد از تب یا سردرد شدید
  • درد گردن در سمت راست همراه با اختلالاتی در سایر اندام های بدن مانند مثانه و روده

درمان خانگی برای درد سمت راست گردن

درمان درد سمت راست گردن با ماساژ درمانی
یکی از روش های فیزیوتراپی برای درمان درد سمت راست گردن استفاده از ماساژ درمانی است

برخی از موارد گرفتگی گردن سمت راست به سرعت در طول یک روز از بین می‌رود در حالی که برخی موارد درد گردن ممکن است تا چند هفته طول بکشد. برای گردنی که درد می کند، اگر درد خفیف یا متوسط باشد، می توان با استفاده از برخی گزینه های درمان خانگی آن را تسکین داد، این گزینه ها عبارتند از:

  • اعمال گرما با استفاده از پدهای گرم کننده، حمام، یا حوله های گرم و مرطوب
  • ماساژ دادن و مالش گردن
  • تمرینات کششی برای گردن
  • قرار دادن یخ روی ناحیه آسیب دیده
  • تمرین وضعیت بدنی مناسب در هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن
  • خوابیدن به نحوی که گردن در وضعیت مناسب قرار بگیرد
  • انجام تمریناتی برای کمک به قوی نگه داشتن گردن

با این حال، درمان های خانگی ممکن است همیشه درد را کاهش ندهند. اما در موارد درد خفیف مصرف مسکن های بدون نسخه (OTC) و داروهای ضد التهابی و ماساژ داد آن در طول روز باید به کاهش درد کمک کند.  علاوه بر آن می توانید برای تسکین درمان درد گردن خود دوش آب گرم بگیرید یا یک حوله داغ یا پد گرم کننده (در پایین ترین حالت) به مدت 15 دقیقه هر چند ساعت یکبار روی محل درد خود قرار دهید. گرما ماهیچه های شما را شل و جریان خون را تقویت می کند.

سرمادرمانی و یا استفاده از کیسه های یخ می تواند در درمان گردنی که درد می کند، موثر باشد. هر چند ساعت یک بار یک بسته سرد یا یک کیسه سبزیجات یخ زده (پیچیده شده در یک حوله نازک برای محافظت از پوست) به مدت 15 دقیقه قرار دهید. سرما رگ های خونی شما را باریک می کند و التهاب و تورم را کاهش می دهد.  در کنار این گزینه های درمانی بهتر است استرس خود را کاهش دهید. ذهن آگاهی، مدیتیشن، تمرینات تنفسی و یوگا می تواند به کاهش تنش در بدن و در نهایت درمان درد گردن کمک کند.

سخن آخر درمورد درد سمت راست گردن

درد گردن در سمت راست بدن می تواند علل زیادی داشته باشد. این نوع درد در برخی شرایط ممکن است زیاد جدی نباشد، اما در موارد نادر می تواند ناشی از رشد تومور یا بیماری های عفونی دیگر باشد. برای همین بیماران بهتر است برای تشخیص زودهنگام درد گردن خود و درمان به موقع، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند. چون گزینه های درمانی موثری مانند درمان های خانگی و دارویی و حتی فیزیوتراپی برای تسکین درد در سمت گردن وجود دارند که می توانند درد را زودتر برطرف کنند.

سوالات متداول

درد گردن در سمت راست چگونه درمان می شود؟

گزینه های درمانی زیادی برای گردن درد در سمت راست وجود دارند. برخی از این روند های درمانی شامل مصرف دارو، تمرینات کششی و حتی تکنیک های فیزیوتراپی گردن است.

آیا فیزیوتراپی برای درمان درد رگ گردن سمت راست مناسب است؟

فیزیوتراپی شاید، درد شاهرگ گردن در سمت راست را به طور کام درمان نکند، اما تاثیر بسیار زیادی در تسکین و کاهش علائم آن دارد.

آیا فیزیوتراپی در منزل برای درد راست گردن هم تجویز می شود؟

تجویز فیزیوتراپی در منزل به وضعیت بیمار و شرایط جسمی و حرکتی او بستگی دارد. برای بیمارانی که قادر به تحرک نباشند، فیزیوتراپی در منزل ممکن است تجویز شود.

3.9 13 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
نظری
نظری
2 سال قبل

با سلام مطالب خیلی ارزشمندی بود واقعا قابل استفاده عموم خیلی متشکرم

مهرداد محمدی
مهرداد محمدی
پاسخ دادن  نظری
2 سال قبل

سلام خیلی ممنون از نظر لطف شما

حمیده
حمیده
1 سال قبل

سلام من ۴۵ ساله استم و مدت شش سال میشه که شانه راستم درد می‌کرد و حال گردن طرف راست به شدت درد و سوخت میکند.

شیما
شیما
7 ماه قبل

ممنونم از مطالب خوبی که منتشر می کنین. من یکسال پیش تصادف کردم ولی توی معاینه های پزشکی آسیب دیدگی خاصی گزارش نشده الان حدودا شش ماه که موقع دراز کشیدن سمت راست شانه و گردنم به شدت درد می کنه، میشه راهنمایی کنید؟ ممنونم

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.