ورزش مچ پا و تمرینات مچ پا

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

در این بخش با ورزش مچ پا و تمرینات مچ پا بیشتر آشنا خواهید شد. مفصل مچ پا یکی از اصلی ترین ساختار های بدن برای تحمل وزن است. در نتیجه این عملکرد مچ پا و تا حدودی به دلیل ساختار آن، مچ پا اغلب هنگام پریدن و فرود آمدن نادرست مجروح می‌شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

تخمین زده شده است که سالانه حدود ۲ میلیون نفر به علت پیچ خوردگی، کشیدگی یا شکستگی مچ پا به پزشک مراجعه می کنند.

 جراحت مچ پا می تواند احتمال ایجاد جراحت دوباره را به میزان ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش دهد. به همین دلیل، مهم است که بعد از یک جراحت، مچ پا تقویت و کشیده شود تا احتمال ایجاد یک جراحت دیگر کاهش پیدا کند.

بازتوانی مچ با انجام ورزش مچ پا و تمرینات مچ پا

فیزیوتراپیست شما می تواند به شما کمک کند تا با توجه به شرایط تان، بهترین تمرین های مخصوص مچ پا را برای فیزیوتراپی مچ پا انتخاب کنید.

او می تواند در دوره توانبخشی شما را راهنمایی کند و به شما کمک کند که توانایی تحرک و قدرت مچ پای تان را دوباره به دست آورید.

بازتوانی مچ پا باید با دقت و به آرامی انجام شود. برای بازتوانی و بهبودی پایتان تمرینهای مخصوص مچ پایی که در ادامه این مطلب آورده ایم را مرور کنید.

حتما قبل از شروع هر نوع تمرینی برای مچ پا، با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

معمولاً برنامه های بازتوانی مچ پا با ورزش های حرکتی مخصوص مچ پا که در آن ها فشار وزنی بر پا وارد نمی شود، شروع می شوند و سپس با تمرینهای تحمل وزن ادامه پیدا می کنند.

همانطور که قوی تر می شوید، تکرار تمرین ها را بیشتر کنید.

بازتوانی جراحت‌های مچ پا می تواند سخت باشد. بنابراین کار کردن با یک فیزیوتراپیستممکن است سریع ترین و امن ترین راه برای بازیابی تحرک و بازگشت سریع به زندگی عادی باشد.

پنج جراحت معمول پا و مچ پا

جراحت معمول پا و مچ پا

1- پارگی یا تاندونیت آشیل

بزرگترین تاندون بدن، آشیل، دو ماهیچه اصلی نرمه ساق پا را به استخوان موجود در پاشنه متصل می کند.

این تاندون در طول پشت ساق پا تا پایین مچ پا کشیده شده است و به دلیل استفاده بیش از حد مستعد التهاب است.

این بیماری تاندونیت آشیل نام دارد و با درمان مچ پا قابل درمان است.

افرادی که از تاندونیت آشیل رنج می برند، پس از ایجاد التهاب و آسیب مکرر به مرور زمان ، بیشتر مستعد پارگی های کوچک آشیل یا پارگی کامل میشوند.

با این حال، این آسیب  می تواند به دلیل آسیب های ناگهانی نیز رخ دهد.

اگر بیمار پس از پریدن و فرود آمدن، صدایی شنید و پاره شدن چیزی را حس کرد و در پاشنه احساس درد کرد، تاندون آشیل ممکن است پاره شده باشد.

یک متخصص پا و مچ پا قادر خواهد بود با انجام معاینه یا با دستور انجامMRI ، ماهیت و میزان آسیب دیدگی را مشخص کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی و چرایی بروز این آسیب، این فیلم مفید را از آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا ببینید.

2- پیچ خوردگی مچ پا

رباط ها نوارهایی از بافت همبند هستند که با اتصال استخوانها به استخوانهای دیگر، ثبات و استحکام مفاصل را ایجاد می کنند.

در مچ پا، رباط ها از حرکت بیش از حد مفاصل از یک طرف به سمت دیگر جلوگیری می کنند.

هنگامی که پیچ خوردگی رخ می دهد، یک یا چند رباط کشیده یا پاره  میشود.

پیچ خوردگی های مچ پا و دیگر آسیب های شایع پا و مچ به رباط syndesmotic که از زانو تا مچ پا کشیده شده است آسیب می زنند.

اگرچه اکثر پیچ خوردگی ها جزئی هستند و با استراحت و گذاشتن یخ بهبود پیدا می کنند اما اگر تورم و درد تداوم پیدا کرد حتماً باید به دنبال کمک های پزشکی بروید.

 در حقیقت درمان نشدن پیچ خوردگی های شدید و متوسط به مرور زمان موجب ضعیف شدن مچ پا و حتی پیچ خوردگی های مکرر ‌میشود یا در نهایت زمینه‌ساز جراحت‌های دیگر مچ پا خواهد شد.

پیچ خوردگی های مکرر مچ پا در نهایت احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش خواهند داد.

3- شکستگی های استرسی پا

وارد شدن فشار بیش از حد و مکرر، آسیب های ریز و میکروسکوپی را به استخوان های پا وارد می کند.

شکستگی های حاد معمولاً به دلیل جراحت های ایجاد شده در حادثه رخ میدهند، اما شکستگی های استرسی در اثر فشارهای مکرر در طول زمان  به وجود می آیند.

وقتی استخوانها و ماهیچه های حمایت کننده از آنها، بین هر بار ورزش کردن، زمان کافی برای التیام پیدا نکنند، ترک های کوچکی در استخوان ها ایجاد می شود.

شکستگی های استرسی همچنین ممکن است در صورت ایجاد تغییرات در فعالیت‌های فیزیکی معمول رخ دهند، برای مثال افزایش ناگهانی حجم فعالیت یا تغییر سطح زمین ورزش هر دو می توانند موجب این نوع جراحت شوند.

شکستگی های استرسی اغلب در این نواحی دیده می شوند:

  • استخوان های دوم و سوم متاتارسال
  • انتهای پنجمین استخوان متاتارسال
  • استخوان ناوسان یا ناویکولار
  • انتهای استخوان سزاموئید شست پا

4- شکستگی های مچ پا

بر خلاف شکستگی های استرسی کوچک در پاها، شکستگی در یکی از استخوان های مچ پا اغلب در اثر جراحت ایجاد شده در یک حادثه ایجاد می شود. شکستگی مچ پا با پیچ خوردگی مچ پا تفاوت دارد.

اگرچه رخ دادن همزمان آنها مورد نامعمولی نیست اما گاهی اوقات بیماران این دو را با هم اشتباه می گیرند.

فرقی نمی کند که در شکستگی مچ پا یک استخوان شکسته شود یا چندین استخوان یا اینکه شکستگی همراه با درد، تورم و کبودی، دفورمیتی یا دیگر علائم باشد یا نباشد، در هر صورت این جراحت یک جراحت جدی است که نیاز به مراقبت های یک پزشک ارتوپد متخصص در مشکلات مچ پا دارد.

اگر استخوان از پوست بیرون زده باشد فوراً باید به آن رسیدگی شود تا خطر بروز عفونت کاهش یابد.

5- فاسئیت پلانتار

یکی از شایعترین جراحت‌های پا و مچ پا در بزرگسالان فاسئیت پلانتار است. تقریباً دو میلیون بیمار در هر سال به علت این عارضه تحت درمان قرار می گیرند.

این مشکل زمانی رخ می دهد که باند فاسیا در قوس کف پا متورم شود و درد تیزی را در پاشنه پا ایجاد کند.

 اکثر بیمارانی که از این عارضه رنج می برند، از دردی که با برداشتن اولین قدم ها پس از بیدار شدن از خواب یا استراحت طولانی مدت در پایشان ایجاد می‌شود، شکایت می‌کنند.

در صورتی که این باند زمان کافی برای کشش داشته باشد، اغلب درد به طور قابل توجهی فروکش می کند اما دوباره پس از مدتی استراحت باز میگردد.

بعضی موارد فاسئیت پلانتار به سادگی با استراحت، گذاشتن یخ و کشش بهبود می یابد اما در موارد دیگر برای تسکین درد نیاز به مصرف داروهای ضد التهابی و پوشیدن پدهای مخصوص پاشنه خواهد بود.

اگر از این عارضه رنج می برید، بدانید که تنها نیستید. در حقیقت این مشکل یکی از شایع‌ترین مشکلات ارتوپدی پا در میان بزرگسالان است.

حرکت بدون تحمل وزن در فیزیوتراپی مچ پا

 دورسی فلکسیون

دورسی فلکسیون مچ پا، حرکت خم کردن مچ پا به طرف بالا و به سمت ساق پا است.

بدست آوردن توانایی در انجام این حرکت می تواند به شما کمک کند که توانایی لازم برای اینکه دوباره به صورت نرمال راه بروید را به دست آورید.

در اینجا توضیح میدهیم که چگونه حرکت دورسی فلکسیون مچ پا را انجام دهید.

  1. در حالی که فقط مچ پای تان را حرکت می دهید، (در حالی که زانوها را صاف نگه داشته اید)پایتان را به سمت بینی‌تان بکشید. این حرکت را تا وقتی که کمی احساس ناراحتی کنید یا دیگر نتوانید مچ پا را بیشتر به سمت عقب برگردانید، ادامه دهید.
  2. برای ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید.
  3. پایتان را به وضعیت عادی برگردانید و این حرکت را ۵ بار تکرار کنید.

 حرکت بدون تحمل وزن پلانتار فلکسیون

 پلانتار فلکسیون حرکتی است که در آن پا را به سمت پایین خم کرده و آن را از خود دور می کنید. در اینجا توضیح می دهیم که چگونه به دامنه حرکتی مناسبی در حرکت پلانتار فلکسیون برسید.

  1. تنها با حرکت دادن مچ پایتان (در حالی که زانو هایتان را صاف نگه داشته اید) پایتان را به سمت جلو بکشید. این کشیدن را تا وقتی که کمی احساس ناراحتی کنید یا نتوانید پایتان را بیشتر حرکت دهید ادامه دهید.
  2. برای ۱۵ ثانیه پایتان را در آن حالت نگه دارید
  3. پایتان را به حالت عادی برگردانید

 حرکت بدون تحمل وزن چرخش به سمت داخل یا اینورژن

 حرکت بدون تحمل وزن اینورژن به حرکت چرخش مچ پا به سمت داخل و به سمت خط میانی بدن اشاره دارد. در اینجا توضیح می دهیم که چگونه می توانید حرکت اینورژن مچ پا را به درستی انجام دهید.

  1. در حالی که تنها مچ پایتان را حرکت می دهید و انگشتان پایتان را به سمت بالا نگه داشته اید، پایتان را به سمت داخل بچرخانید؛ به طوری که کف پایتان به سمت ساق پای دیگرتان قرار گیرد. این چرخش را تا زمانی که کمی احساس ناراحتی کنید یا دیگر نتوانید پایتان را بیشتر به سمت داخل بچرخانید ادامه دهید.
  2. برای ۱۵ ثانیه پای تان را در آن حالت نگه دارید.
  3. پایتان را به حالت عادی بازگردید.

حرکت بدون تحمل وزن اورژن یا چرخش به سمت بیرون

اورژن حرکت چرخاندن مچ پا به سمت بیرون یا به سمت کنار ساق پا است. این تمرین را برای به دست آوردن دامنه حرکتی مناسب در حرکت اورژن انجام دهید.

  1. در حالی که تنها پایتان را حرکت می دهید و انگشتان پایتان را به سمت بالا نگه داشته اید، پایتان را به سمت بیرون بچرخانید و از ساق پای دیگرتان دور کنید. به این حرکت تا وقتی که کمی احساس ناراحتی کنید یا دیگر نتوانید پایتان را بیشتر به سمت بیرون بچرخانید، ادامه دهید.
  2. برای ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید.
  3. پایتان را به حالت عادی باز گردید.

 حرکت الفبا در فیزیوتراپی مچ پا

 بهترین راهی که فیزیوتراپیستها می توانند از طریق آن به بیمارانشان کمک کنند تا توانایی حرکت دادن مچ پایشان را در تمام جهات بدست آورند، اجرای حرکت الفبا برای مچ پا است.

در این حرکت مچ پا باید در تمام جهات حرکت کند. در اینجا طرز اجرای این تمرین در فیزیوتراپی مچ پا را توضیح می دهیم.

  1. بر روی یک صندلی بنشینید، به طوری که پایتان در هوا معلق باشد یا بر روی یک تخت بنشینید، به طوری که پاهایتان از لبه تخت آویزان باشد.
  2. با حرکت دادن پای آسیب دیده و با استفاده از انگشت بزرگ پا به عنوان مداد، هر بار یکی از حروف الفبا را در هوا بنویسید.

اورژن ایزومتریک

ورزش های تقویتی معمولاً با انقباض های ایزومتریک شروع می شوند. در طول انقباض ماهیچه ها، مفصل مچ پا هیچ حرکتی نمی کند.

این تمرین ها را می توان کمی پس از وقوع جراحت یا انجام جراحی انجام داد.

برای اینکه این تمرین ها را به آرامی و بی‌خطر شروع کنید، هر بار فشار بیشتری را به ماهیچه هایی که از مچ پا محافظت می‌کنند، وارد کنید.

  1. در حالی که نشسته اید، ناحیه کناره بیرونی پای آسیب دیده تان را در مقابل پایه یک میز یا یک در بسته قرار دهید.
  2. پایتان را به طرف بیرون و به سمت جسمی که در مقابلش قرار دارد فشار دهید(مفصل مچ پای تان نباید حرکت کند)، به طوری که در ماهیچه هایتان انقباضی ایجاد شود.
  3. این انقباض را برای ۱۵ ثانیه نگه دارید.
  4. برای ۱۰ ثانیه عضلات تان را آرام کنید.

 اینورژن ایزومتریک

  1. در حالی که نشسته اید، ناحیه داخلی کناره پای مجروحتان را در مقابل پایه یک میز یا در بسته قرار دهید.
  2. پایتان را به طرف داخلو به سمت جسمی که در مقابلش قرار دارد فشار دهید(مفصل مچ پای تان نباید حرکت کند)، به طوری که در ماهیچه هایتان انقباضی ایجاد شود.
  3. این انقباض را برای ۱۵ ثانیه نگه دارید.
  4. برای ۱۰ ثانیه به عضلات تان استراحت دهید.

حرکت تقویتی دورسی فلکسیون همراه با ایجاد مقاومتی در جهت مخالف

 تمرین های مقاومت در برابر انقباض باید با استفاده از تراباند اجرا شوند تا تراباند مقاومت کافی را در برابر حرکات شما ایجاد کند.

 این تمرین ها همچنین برای تقویت عضلات اطراف مچ پا مناسب هستند. تقویت این عضلات حمایت بیشتری را از مفصل فراهم می کند. هر تمرین را ۱۰ تا ۱۵ بار پشت سر هم انجام دهید.

هیچ وقت ترا باند یا هر چیز دیگری را طوری به دور مچ پا یا ساق پا نپیچید که جلوی جریان خون را بگیرد.

حرکت دورسی فلکسیون مچ پا در فیزیوتراپی مچ پا همراه با ایجاد مقاومت در جهت مخالف این حرکت (که فشاری را در جهت ممانعت از این حرکت ایجاد می کند) به تقویت ماهیچه درشت نئی پیشین کمک می کند.

در اینجا نحوه انجام این حرکت را توضیح میدهیم.

  1. تنها با حرکت دادن مچ پای تان (در حالی که زانو هایتان را صاف نگه داشته اید)، پایتان را به طرف داخل و به سمت بینی تان بکشانید. به این کشیدن ادامه دهید تا زمانی که کمی احساس ناراحتی کنید یا دیگر نتوانید پای تان را بیشتر به سمت عقب بکشید.
  2. پایتان را برای دو ثانیه در این حالت نگه دارید و سپس آن را به آرامی رها کنید.
  3. به حالت عادی برگردید و تمرین را تکرار کنید

حرکت تقویتی فلکسیون پلانتار همراه با ایجاد مقاومتی در برابر حرکت

 فلکسیون پلانتار مچ پا همراه با ایجاد مقاومتی در برابر این حرکت، به تقویت ماهیچه های نرمه ساق پا و تاندون آشیل کمک می کند.

  1. در حالی که تنها مچ پایتان را حرکت می دهید، پای تان را به سمت جلو بکشید (در حالی که زانو هایتان را راست نگه داشته اید). شما ممکن است احساس کنید که ماهیچه های نرمه ساق پا شما در پشت ساق پایتان سفت شده اند. این حرکت را ادامه دهید تا زمانیکه احساس ناراحتی کنید یا دیگر نتوانید بیش از آن حرکت را ادامه دهید.
  2. دو ثانیه این حالت را حفظ کنید.
  3. به حالت عادی برگردید.

 حرکت تقویتی اینورژن همراه با ایجاد مقاومت در برابر حرکت

  1. در حالی که فقط مچ پای تان را حرکت می دهید و انگشتان پایتان را به سمت بالا نگه داشته اید، پایتان را به سمت داخل بچرخانید؛ به طوری که کف پای تان به سمت پای دیگرتان قرار گیرد. این حرکت را تا جایی ادامه دهید که یا احساس ناراحتی کنید یا دیگر نتوانید پایتان را بیشتر به سمت داخل بچرخانید.
  2. برای ۲ ثانیه در این حالت بمانید.
  3. به حالت عادی برگردید.

 حرکت تقویتی اورژن همراه با ایجاد مقاومت در مقابل حرکت

  1. در حالی که تنها مچ پایتان را حرکت می دهید و انگشتان پاهایتان را به سمت بالا نگه داشته‌اید، پایتان را به سمت بیرون بچرخانید؛ به طوریکه از پای دیگرتان دور شود. این حرکت را ادامه دهید تا زمانی که احساس ناراحتی کنید یا دیگر نتوانید پایتان را بیشتر به سمت بیرون بچرخانید.
  2. برای دو ثانیه این حالت را نگه دارید.
  3. پایتان را به حالت عادی برگردانید.

 حرکت تحمل وزن جزئی با بالا آوردن ساق پا در حالت نشسته

تمرین های تحمل وزن جزئی در فیزیوتراپی مچ پا به شما کمک می کنند تا بتوانید وزن بیشتری را بر روی مچ پای آسیب دیده تان بیندازید و ماهیچه های اطراف آن را تقویت کنید.

هر کدام از این تمرین ها باید ۱۰ بار پشت سر هم اجرا شوند.

  1. روی یک صندلی بنشینید. پای مجروح تان بر روی زمین باشد
  2. در حالی که انگشتان پایتان بر روی زمین قرار دارد، پاشنه پای تان را تا آنجا که امکان دارد به بالا بکشید
  3. پاشنه پایتان را به روی زمین برگردانید.

 حرکت تحمل وزن جزئی انتقال وزن هنگام ایستادن

 گاهی اوقات بعد از یک جراحت پزشک شما را وادار می کند که میزان وزنی که بر روی پایتان می اندازید را محدود کنید.

این کار می‌تواند در حالیکه پا در حال بهبود است، از آن محافظت کند.

 همانطور که شما در حال بهبود هستید، فیزیوتراپیست شما در فیزیوتراپی مچ پا ممکن است شما را راهنمایی کند تا وزنی که بر روی مچ پای خود می اندازید را بیشتر کنید. تمرینات انتقال وزن، برای این هدف بهترین هستند.

  1. در حالی که خودتان را با گرفتن جسمی ثابت و پایدار نگه داشته اید، صاف بایستید.
  2. کمی از وزن خودتان را بر روی پای آسیب دیده تان بیندازید.
  3. برای ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید.
  4. فشار را از روی پای مجروح برداشته و دوباره آن را بر روی پای غیر مجروح تان بیندازید.

 تحمل وزن کامل هنگام ایستادن بر روی یک پا

این تمرینها به شما کمک می کنند که وزن بیشتری را بر روی پای مجروح بیندازید. شما باید مطمئن باشید که مچ پایتان می تواند فشاری که بر روی آن می آورید را تحمل کند. هر تمرین را ۱۰ بار پشت سر هم انجام دهید.

  1. بر روی پای آسیب دیده تان بایستید و پای سالم تان را از روی زمین بلند کنید.
  2. برای ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید
  3.  فشار را از روی پای آسیب دیده تان بردارید و وزن تان را دوباره بر روی پای سالم تان بیندازید.

مشورت کردن با فیزیوتراپیست برای اطمینان از اینکه تمرین های درستی را در فیزیوتراپی مچ پا برای مچ پایتان انجام می‌دهید، ضروری است.

 تحمل وزن کامل با ایستادن و بالا بردن ماهیچه های ساق پا

  1. بر روی پای آسیب دیده تان بایستید و پای سالم تان را از روی زمین بلند کنید.
  2. خودتان را به طرف بالا بکشید. فقط بر روی قسمت جلوی پایتان بایستید و پاشنه پایتان را از روی زمین بلند کنید.
  3. برای ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید.
  4. فشار را از روی پای آسیب دیده تان بردارید و دوباره وزن تان را بر روی پای سالم تان بیندازید.

 تحمل وزن کامل با قدم برداشتن به طرف چپ و راست

 با پیشرفت بهبودی، سرعت انجام این ورزش را بیشتر کنید.

  1. یک حوله رول شده یا یک جسم کوتاه را بر روی زمین و در کنار پای مجروح تان بگذارید
  2. پای مجروح تان را از روی حوله عبور داده و در طرف دیگر آن بگذارید و بر روی آن پا بمانید.
  3.  سپس پای سالم تان را نیز از روی آن جسم عبور داده و بر روی دو پا بایستید.
  4. پای سالم تان را دوباره از روی حوله عبور داده و به جای قبل برگردانید و وزنتان را بر روی پای سالم تان بیندازید.
  5. سپس پای آسیب دیده تان را دوباره از روی حوله عبور داده و به جای قبل برگردانید و بر روی دو پا بایستید

 تحمل وزن کامل با پریدن به طرف چپ و راست

 این تمرین، تمرین های پلیومتریک (تمرین هایی هستند که شامل انقباض ها و کشش های مکرر و سریع ماهیچه ها هستند و برای افزایش قدرت طراحی شده اند) را نیز به برنامه تمرین های دوره توانبخشی تان اضافه می کند و می تواند به شما کمک کند که بتوانید دوباره بدوید یا در مسابقات ورزشی تان شرکت کنید.

همانطور که روند بهبودی تان پیشرفت می‌کند، سرعت انجام تمرینات فیزیوتراپی مچ پا را بیشتر کنید.

  1. یک حوله رل شده یا یک جسم کوتاه را بر روی زمین و در کنار پای مصدوم تان قرار دهید.
  2. از روی رول بپرید و بر روی پای آسیب دیده تان فرود بیایید.
  3. سپس دوباره از روی رول بپرید و به جای اول تان برگردید و با پای سالم تان بر روی زمین فرود بیایید.

 تعادل: ایستادن با یک پا بر روی حوله

جراحت های مچ پا اغلب منجر به کاهش تعادل می‌شوند. اجرای فعالیت‌های تعادلی در اواخر دوره بازتوانی برای جلوگیری از جراحت های آینده اهمیت زیادی دارد.

تمرین را ۱۰ بار پشت سر هم انجام دهید.

  1. حوله را به شکل یک مستطیل کوچک تا بزنید و آن را بر روی زمین قرار دهید
  2. با پای آسیب دیده بر روی حوله بایستید.
  3. پای دیگر تان را از روی زمین بلند کنید تا تنها با پای آسیب دیده تان بر روی حوله بایستید.
  4. برای ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید. همانطور که تعادل تان بهتر می شود زمانی که با پای مجروح بر روی حوله می ایستید را تا ۴۵ ثانیه افزایش دهید.
  5. پای سالم تان را دوباره بر روی زمین بگذارید.

می توانید این کار را با ایستادن بر روی یک سطح ناپایدار مانند یک BOSU یا تخته تعادل لغزان برای خودتان چالش برانگیز تر کنید فیزیوتراپیست شما همچنین ممکن است شما را وادار کند که هنگام انجام تمرینهای تعادلی از یک تخته ‏BAPS استفاده کنید.

 کلام آخر

بعد از یک جراحت مچ پا، انجام تمرینات فیزیوتراپی مچ پا و کار کردن با یک فیزیوتراپیست ممکن است برای اینکه بتوانید دامنه حرکتی و قدرت مچ پای تان را دوباره به دست بیاورید و بتوانید دوباره حرکات مربوط به عملکرد های عادی مچ پا را انجام دهید، مفید باشد.

فیزیوتراپیست شما احتمالاً ورزشهایی را برای شما تجویز خواهد کرد که به شما کمک می کنند تا توانایی های حرکتی خود را به دست آورید و بتوانید مانند گذشته به فعالیت‌هایتان بپردازید.

جهت دریافت مشاوره فیزیوتراپی مچ پا با فیزیوتراپیست های متخصص ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان در شمال تهران تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک دایان: ۰۲۱۲۲۷۶۴۵۵۵ – ۰۹۱۲۸۳۴۰۵۳۶ – ۰۲۱۲۲۷۸۶۰۴۹

درمان خار پاشنه پا

فیزیوتراپی در شریعتی تهران

5 1 امتیازدهی
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

10 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
سعید جهانگیری
سعید جهانگیری
4 سال قبل

عالی و فوق العاده علمی و تجربی مرسی از توجه و کمکی که به هموطنان میکنید کارمای کار نیکتان به شما باز میگردد

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  سعید جهانگیری
4 سال قبل

ممنون از پیام محبت آمیز شما

مهدی
مهدی
3 سال قبل

سلام من ۳ماه دو هفته است مه پامو عمل کردم وپین گذاشتن بعد از ۳ماه پینمو کشیدن و دکتر گفت ۳هفته دیگه پاتوباز کن من بعد از ۲هفته پامو باز کردم نیاز به فیزیوتراپی دارد

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  مهدی
3 سال قبل

با سلام دوست عزیز
قطعا جزئ اصلی بازتوانی شما فیزیوتراپی می باشد. و بسیار به باطگشت شما به فعالیت قبلی کمک می کند.

محمد
محمد
3 سال قبل

سلام ببخشیدمن وقتی جفت پامی شینیم زمین پاشنه م بلندمیشه بااینجورورزش هاهم درست نمیشه دلیل حساسیتمم بخاطراستخدامی هست اگه به فیزیوتراپی مراجعه کنم میتونه مشکلم راحل کند؟؟؟؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  محمد
3 سال قبل

سلام دوست عزیز
بهتر است ابتدا توسط متخصص ارتوپد مچ پا یا فیزیوتراپیست معاینه شوید که علت دقیق مشکل مشخص شود. پس از تشخیص مشکل، درمان راحت می باشد.

مرتضی شعبانی
مرتضی شعبانی
پاسخ دادن  فیزیوتراپی دایان
1 سال قبل

سلام
بنده 15روزه مچ پای چپم کشیده شده
از الان میتونم تمرینات توانبخشی رو شروع کنم .

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  مرتضی شعبانی
1 سال قبل

سلام دوست عزیز درصورت برطرف شدن درد و التهاب میتونید شروع کنید

Sadra
Sadra
3 سال قبل

سلام ببخشید من الان۴هفته است روبات پام کشیده شده آیا باید از الان تمرینات توان بخشی را شروع کنم

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  Sadra
3 سال قبل

با سلام دوست عزیز
بله میتوانید تمرینات را زیر نظر فیزیوتراپیست شروع کنید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.