درد در سمت چپ گردن علائم و درمان

علائم و درمان درد در سمت چپ گردن- کلینیک فیزیوتراپی دایان
علائم و درمان درد در سمت چپ گردن- کلینیک فیزیوتراپی دایان
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

درد در سمت چپ گردن ممکن است علل و علائم مختلفی داشته باشد. این وضعیت معمولاً ناشی از علل خوش خیم، مانند کشیدگی عضلانی در اثر خوابیدن ناشی از وضعیت نامناسب یا التهاب در رگ های گردن است. اما درد گردن سمت چپ گاهی اوقات، ممکن است ناشی از مشکلات جدی تری مانند تومور یا آرتریت هم باشد .در هر شرایط پزشک معالج می تواند با تشخیص علت درد شاهرگ گردن سمت چپ، گزینه های درمانی مختلفی را تجویز کند. به طور کلی، درمان درد و گرفتگی گردن در سمت چپ می تواند شامل تجویز دارو، تکنیک های فیزیوتراپی گردن و حتی در موارد نادر جراحی باشد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

گردن شامل طناب نخاعی گردنی، ماهیچه ها و رگ های خونی اصلی است، اما در معرض آسیب های مختلفی قرار دارد. برای همین بسیاری از افراد به دلیل انواع فعالیت ها و وظایف روزمره، گردن درد سمت چپ را به طور موقت تجربه می کنند. با این حال، درد گردن در سمت چپ ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای جدی تر باشد. برای همین ما در این مقاله از دایان سعی کرده ایم برخی از علت درد در طرف چپ گردن و درمان های خانگی گردن درد را مورد بررسی قرار دهیم.

سردردهایی که منجر به درد در سمت چپ گردن می شوند، کدامند؟

برخی از سردرد ها ممکن است منجر به دردی شدید شده که تا طرف چپ گردن کشیده می شود. در این شرایط بهتر است برای تشخیص علت درد در سمت چپ گردن، به سایر علائم خود توجه کنید تا بتوانید نوع سردردی که منجر به درد در طرف چپ گردن شما شده است را بشناسید. برخی از این سردرد ها، عبارتند از:

میگرن و درد در سمت چپ گردن

 سردرد میگرنی یا میگرن، یک سردرد اپیزودیک ناتوان کننده شایع است. این نوع از سردرد با درد ضربان دار در یک طرف سر مشخص می شود. بیش از نیمی از جمعیت قبل و یا در طول حمله میگرنی، دچار گردن درد طرف چپ می شوند. در حالی که در بیشتر موارد گردن درد در میگرن به ناحیه فوقانی گردن محدود می شود، اما در برخی موارد درد ممکن است به پایین گردن و یا شانه هم کشیده شود. علائم دیگر سردرد میگرنی که باعث گرفتگی گردن سمت چپ می شود ممکن است شامل حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا باشد.

بیماری میگرن می تواند باعث درد در سمت چپ گردن شود
یکی از علل احساس درد در قسمت چپ گردن ابتلا به میگرن است

سردرد خوشه ای و درد سمت چپ گردن

سردردهای خوشه ای، نادر اما شدیدا دردناکی هستند. این نوع از سردرد به عنوان یکی دیگر از علت گردن درد سمت چپ در مردان شیوع بیشتری دارد، اما ممکن است در زنان باعث بروز علائم شدیدتری شود.

همانطور که از نام آن پیداست، سردردهای خوشه ای به صورت خوشه ای در طی روزها یا هفته ها بروز پیدا می کنند و ممکن است با علائمی مانند آبریزش، قرمزی و حتی درد در چشم همراه باشند.

سردرد گردنی در سمت چپ سر

درد گردن، همراه با سفتی و کاهش تحرک سر می تواند علائم یکی از سردردهایی باشد که نیاز به درمان دارد. سردردهای ناشی از مشکل گردن معمولاً مزمن هستند و نوع آنها بسته به علت اصلی می تواند متفاوت باشد. در این شرایط ممکن است علائم دیگری مانند اختلالات بینایی، مشکلات تمرکز، سرگیجه یا علائم دیگر را تجربه کنید.

شرایط متعددی می تواند باعث ایجاد درد در طرف چپ گردن و سردرد شود. برخی از بیماری ها ممکن است به عنوان یک مشکل گردن شروع شوند و سپس علائمی مانند سردرد را بروز دهند. در حالی که شرایط دیگر از سر شروع شده و سپس به درد گردن در قسمت چپ نیز کشیده می شود. تشخیص دقیق درمانی برای ایجاد یک برنامه مناسب برای درمان موثر و مدیریت و کاهش درد در طرف چپ گردن و سردرد بسیار مهم است.

واسکولیت ناشی از درد سمت چپ سر

واسکولیت یک حمله خودایمنی است که منجر به التهاب رگ‌های خونی بدن می شود. یک نوع رایج واسکولیت، آرتریت سلول غول پیکر است که به آن آرتریت تمپورال نیز گفته می شود و بر عروق خونی سر تاثیر می گذارد. واسکولیت می تواند باعث سردردی شدید شبیه به “سردرد رعد و برق” شود. علائم دیگر آن عبارتند از:

  • از دست دادن ناگهانی بینایی
  • درد در یک طرف سر یا پشت چشم
  • درد هنگام جویدن غذا
  • درد سمت چپ گردن

عدم درمان واسکولیت می تواند منجر به از دست دادن دائمی بینایی شود. برای همین در صورت بروز درد در شاهرگ قسمت چپ گردن با علائم گفته شده، سریعا باید به پزشک مراجعه کنید.

آنوریسم مغزی به دلیل سردرد

آنوریسم داخل جمجمه یا آنوریسم مغزی، برآمدگی رگ ونی در مغز و اغلب شبیه توت آویزان به ساقه است. پارگی و یا نشت آن می تواند باعث نوعی خونریزی معزی (سکته هموراژیک) شود. سردرد ناگهانی و شدید و همچنین درد گردن در طرف چپ از علامت های اصلی پارگی آنوریسم است. این سردرد اغلب توسط مردم به عنوان بدترین سردردی که تا به حال تجربه کرده اند توصیف می شود. علاوه بر سردرد شدید، علائم پارگی آنوریسم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تهوع و استفراغ
  • گرفتگی گردن سمت چپ
  • تاری یا دوبینی
  • حساسیت به نور
  • تشنج
  • افتادگی پلک
  • از دست دادن هوشیاری
  • گیجی

انواع مختلفی از سردرد می توانند منجر به درد در قسمت چپ گردن شوند. اما در هر شرایطی این وضعیت را باید جدی بگیرید و در صورت بروز علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

روش های تشخیص علت درد در سمت چپ گردن

عوامل زیادی می توانند منجر به بروز درد در سمت چپ گردن شوند. برای همین پزشکان به منظور شناسایی علت اصلی درد گردن، از روش های زیادی ممکن است استفاده کنند. چرا که تشخیص علت درد شاهرگ گردن در طرف چپ می تواند تاثیر زیادی در تعیین گزینه درمانی داشته باشد. به طور کلی، برخی از روش هایی که پزشک در این شرایط استفاده می کند، عبارتند از:

تصویربرداری با اشعه ایکس

اشعه ایکس گردن بیشتر برای بررسی وضعیت های مهره های گردن مورد استفاده قرار می گیرد. عکسبرداری با اشعه ایکس ستون فقرات گردنی اغلب پس از آسیب دیدگی سر، گردن یا کمر انجام می شود. حتی عکس برداری با اشعه ایکس می تواند به پزشکان در برنامه ریزی جراحی، در صورت نیاز و بررسی نتایج بعد از آن کمک کند. همچنین می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد عفونت، تومور یا سایر مشکلات در استخوان‌های گردن بدهد.

ام آر آی

استفاده از ام ار آی برای تشخیص درد در سمت چپ گردن
ام ار آی در تشخیص درد در سمت چپ گردن به پزشکان کمک می کند

MRI یک آزمایش تشخیصی بسیار مطمئن و بدون درد است که از امواج رادیویی و میدان های مغناطیسی برای ایجاد تصاویر بسیار دقیق از ساختارهای داخل بدن استفاده می کند. برخلاف اشعه ایکس که فقط ناهنجاری های استخوانی را تجسم می کند، MRI می تواند استخوان، غضروف، رباط ها، تاندون ها، اعصاب و ماهیچه ها را بررسی کند.

در حالی که اشعه ایکس اسکن برای تشخیص علت درد در گردن، ارزان ‌تر است اما اطلاعات بسیار کمتری در مقایسه با MRI برای گردن درد ارائه می‌کند. اشعه ایکس می تواند اطلاعاتی را در مورد ساختار کلی استخوان نشان دهد، اما نمی تواند اطلاعات زیادی در مورد دیسک ها، عضلات، رباط ها و اعصاب ستون فقرات ارائه دهد. MRI برای تعیین علت گردن درد بسیار دقیق تر و مفیدتر است.

توموگرافی کامپیوتری (CT یا CAT) اسکن ستون فقرات

به طور کلی، توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن یا CAT) یک روش تصویربرداری تشخیصی غیر تهاجمی است. اسکن CAT از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای تولید تصاویر افقی یا محوری (اغلب برش هایی) از بدن استفاده می کند. سی تی اسکن تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن، از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی ها و اندام ها را نشان می دهد. سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس استاندارد دارد.

میلوگرافی

یکی از گزینه های تشخیصی برای درد در سمت چپ کردن، الکترومیلوگرافی (EMG) است که با استفاده از ماده حاجب تزریقی (رنگ) برای ارزیابی نخاع، غشای خارجی محافظ آن (مننژها) و ریشه های عصبی انجام می شود.

الکترو میلوگرافی

این روش شامل وارد کردن سوزن های ظریف از طریق پوست به داخل عضله است. این آزمایش سرعت هدایت عصبی را برای بررسی عملکرد اعصاب گردنی ارزیابی می کند. در حین انجام این روش برای تشخیص علت درد گردن، درد خفیف و خونریزی ممکن است در محل وارد کردن سوزن ایجاد شود. این ناراحتی معمولا موقتی است و در عرض چند ساعت پس از آزمایش برطرف می شود.

 تست سرعت هدایت عصبی NCV

 آزمایش سرعت هدایت عصبی (NCV)  یا  تست هدایت عصبی (NCS)  سرعت حرکت یک تکانه الکتریکی در عصب را اندازه گیری می کند. NCV می تواند در تشخیص هر گونه آسیب عصبی در درد گردن سمت چپ موثر باشد.

علائم همراه علت درد گردن سمت چپ

گرفتگی گردن سمت چپ دارای نشانه هایی مشخصی است
گرفتگی گردن سمت چپ علائم مشخصی دارد

درد شاهرگ گردن در طرف چپ می تواند با بروز برخی علائم مختلف همراه باشد که بررسی این علائم برای تشخیص نهایی گردن درد بسیار موثر هستند. حتی بررسی این علائم از نظر شدت و مدت زمان بروز آنها می تواند مهم باشد. برخی از آنها عبارتند از:

  • کاهش دید فرد یا تار شدن دید
  • تب و درجه حرارت بالای بدن
  • تعریق و عرق کردن بیش از حد
  • استفراغ و تهوع
  • بی حسی قسمتی از بدن
  • احساس درد در سر و گردن بصورت همزمان
  • درد در گردن پس از سانحه
  • احساس درد در گردن بیش از یک هفته
  • اختلال در عملکرد دیگر اندام ها مانند مثانه و روده
  • برامدگی در ناحیه گردن
  • متورم شدن گردن
  • اختلال در بلع یا تنفس
  • احساس ضعف
  • دردی که تا پایین بازو ها کشیده می شود.
  • اختلال در حرکت طبیعی بازو ها یا دست ها

 علاوه بر توجه به علائم همراه با درد گردن در سمت چپ بهتر است در مواردی که درد بیش از یک هفته طول می کشد و به درمان پاسخ نمی دهد سریعا به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر گردن درد در نتیجه یک حادثه آشکار مانند تصادف رانندگی، افتادن یا آسیب ورزشی باشد، فورا برای درمان آن اقدام کنید.

روش هایی برای کنترل و پیشگیری از درد در سمت چپ سر و گردن

درد و گرفتگی سمت چپ در گردن تا حدودی می تواند در فعالیت های رومزه فرد اختلال ایجاد کند. حتی درد ممکن است به حدی شدید باشد که فرد نتواند آن را تحمل کند. اما با این حال، روش هایی برای کنترل و پیشگیری از درد در سمت چپ سر و گردن وجود دارند که بدون شک می تواند در تسکین درد گردن موثر باشد. برخی از این راهکارها عبارتند از:

مدیریت استرس و پیشگیری ازآن

تاثیر استرس بر ایجاد درد در سمت چپ گردن
وجود استرس در محل کار و زندگی می توند یکی از علل درد گردن در طرف چپ باشد

گردن درد  مزمن در محیط کار شایع است. استرس روانی,اجتماعی ناشی از فعالیت بیش از حد  و طولانی ‌مدت عضلانی در برخی افراد می تواند منجر به گردن درد در سمت چپ شود. برهمین اساس، مدیریت استرس و همچنین استراحت های کوتاه بین کار و تمرینات کششی مناسب گردن می توانند در تسکین درد گردن موثر باشند.

برنامه خواب منظم

 گردن درد سمت چپ و کیفیت پایین خواب تا حدودی بهم ارتباط دارند. به نظر می رسد خواب نامنظم و ناکافی و حتی در موقعیت های نامناسب می تواند منجر به بروز درد گردن در سمت چپ شود. برای همین بهتر است به منظور کاهش درد در سمت چپ گردن، خواب منظم و کافی داشته باشید.

یکی از راههای پیشگیری از درد سمت چپ گردن برنامه خواب منظم است
برنامه خواب منظم به سادگی از ابتلا به گردن درد سمت چپ جلوگیری می کند.

شناسایی عوامل تشدید کننده درد گردن سمت چپ و جلوگیری از آن

محرک های زیادی می توانند منجر به بروز سردرد و در نهایت درد در طرف چپ گردن شوند. به عنوان یک راهکار برای پیشگیری از بروز چنین گردن دردی بهتر است عوامل محرک خود را شناسایی و در صورت امکان از قرارگیری در معرض آنها خودداری کنید. برخی از این محرک های احتمالی عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض آلرژن ها
  • دود سیگار
  • بوهای تند ناشی از مواد شیمیایی خانگی یا عطرها
  • مشکلات عاطفی مانند تنش بین اعضای خانواده
  • استرس ناشی از فعالیت های مدرسه
  • تغییر آب و هوا
  • خوراک و خواب نامنظم
  • کم آبی بدن
  • غذاها و نوشیدنی های خاص
  • خوردن برخی غذاها یا مواد تشکیل دهنده مانند کافئین، الکل، غذاهای تخمیر شده، شکلات و پنیر

شاید شناسایی عوامل محرکی که منجر به سردرد و در نهایت درد شاهرگ گردن در قسمت چپ می شوند زیاد راحت نباشد، اما شما می توانید با یادداشت کردن زمان بروز علائم و شرایط روزانه خودتان برخی از این محرک ها را شناسایی کنید.

مراجعه منظم به پزشک متخصص

در صورت ابتلا به هر گونه سردردی که ممکن است با درد گردن همراه باشد، بهتر است برنامه درمانی خود را دنبال کرده و به طور منظم به پزشک متخصص مراجعه کنید. چون سردرد می تواند فعالیت های روزمره شما را مختل کرده و حتی در برخی موارد می‌تواند مزمن، ناتوان‌کننده و علائم بیماری زمینه ای باشد. در این شرایط پزشک می تواند با بررسی علائم شما، علت اصلی درد و گرفتگی در سمت چپ گردن را تشخیص دهد و گزینه درمان را تجویز کند.

جلوگیری از بازگشت درد در سمت چپ گردن با ویزیت منظم پزشک
مراجعه منظم به پزشک، به بیمار در کنترل و بهبود درد سمت چپ گردن کمک می کند.

ترک استعمال دخانیات

به طور کلی، ستون فقرات جریان خون کمتری نسبت به سایر نواحی بدن دارد. از طرفی هم، بررسی ها نشان می دهد که نیکوتین می تواند اندازه رگ های خونی را تغییر دهد. حتی نیکوتین موجود در جریان خون می تواند بر توانایی بدن برای جذب مواد مغذی از خون غنی از اکسیژن آسیب برساند. به عبارت دیگر، سیگار بر جریان خون تأثیر منفی می گذارد و به توانایی استخوان برای ترمیم خود آسیب می رساند. اما ترک استعمال دخانیات می تواند از بروز این عوارض سیگار جلوگیری کند و  در نهایت درد گردن را کاهش دهد.

 سردرد نیکوتینی از عوارض مصرف نیکوتین است. نیکوتین یک ماده اعتیادآور (باعث وابستگی فیزیکی) در سیگار، تنباکوی جویدنی، سیگار برگ و سایر محصولات از جمله بیشتر سیگارهای الکترونیکی است. افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض سردردهای  مکرر و گردن درد های سمت چپ قرار دارند. نیکوتین ممکن است اعصاب حساس به درد را هنگام عبور از پشت گلو تحریک کرده و منجر به سردرد شوند. در این شرایط معمولاً با حذف محرک (نیکوتین) سردرد تسکین می یابد.

راهکارهای خانگی برای درمان درد سمت چپ گردن

اگر چه درد گردن در قسمت چپ می تواند ناشی از برخی آسیب ها و یا بیماری ها باشد، اما اغلب موارد ممکن است نتیجه کشیدگی یا ضعیف شدن عضلات باشد. حتی قرارگیری گردن در وضعیت نامناسب در طولانی مدت و بعد از چند سال می تواند ماهیچه ها و مفاصل گردن را ضعیف کند و در طول زمان منجر به درد مزمن شود. گردن درد در این شرایط نیاز به مراجعه پزشک دارد، اما درد گردن در طرف چپ در موارد ساده با برخی درمان های خانگی قابل درمان است، از جمله:

کاهش درد ناشی گرفتگی گردن سمت چپ با حرکات کششی آرام
با انجام حرکات کششی ساده می توان درد در سمت چپ گردن را کاهش داد.

موارد درمان خانگیفایده هر روش درمانی
پدهای گرمازا یا دوش آب گرم یا کمپرس یخاستفاده از کیسه های یخ یا پدهای گرم کننده می تواند به تسکین سریع گردن درد کمک کند. یخ التهاب را کاهش می دهد، در حالی که گرما باعث شل شدن ماهیچه های سفت می شود. برای بهترین نتیجه، می توانید این دو را به مدت 20 دقیقه چندین بار در روز جایگزین کنید.
حرکات کششی آرامشاید شنیده باشید که استراحت بهترین درمان برای درد و سفتی عضلات است. اما حرکات کششی آرام در حین گردن درد، تا حدودی می توانند موثر باشند. ورزش جریان خون در ماهیچه های سفت را بهبود می بخشد و التهاب را کاهش می دهد. فقط مراقب شوید که از حرکات تکان دهنده یا چرخشی تیز که می تواند باعث افزایش یا ایجاد گردن درد شود، خودداری کنید.
ماساژورز دادن و حرکات دایره ای برای کار بر روی هر گره یا نقطه ماشه ای که می تواند در تسکین درد گردن موثر باشند. اما بهتر است برای انتخاب بهترین نوع ماساژ با پزشک خود مشورت کنید.
حالت مناسب بدن هنگام ایستادن، نشستن، خوابیدن و کار با سیستمبه نحوه نگه داشتن سر خود در طول روز توجه کنید، به خصوص هنگامی که به صفحه رایانه خود خیره می شوید یا به تلفن خود نگاه می کنید. بسیاری از افراد سر خود را به سمت پایین خم می‌کنند، که فشار بیشتری بر عضلات گردن وارد می‌کند و حتی می‌تواند منجر به آسیب و فشار مکرر به گردن شود. حتی استفاده از بالش مخصوص هنگام خوابیدن می تواند در تسکین درد گردن موثر باشد.
خودداری از حمل بارهای سنگینبلند کردن اجسام سنگین فشار قابل توجهی بر عضلات، رباط‌ها و دیسک‌های گردن وارد می‌کند. اگر این ساختارها از قبل حساس یا آسیب دیده باشند، بلند کردن وزنه های سنگین می تواند وضعیت را بدتر کند و منجر به درد و ناراحتی بیشتر شود.
درمان های خانگی برای درد در قسمت چپ گردن

اگر چه درمان خانگی برای درد گردن در سمت چپ می توانند موثر باشند، اما در صورت تداوم درد تا چند روز، بهتر است برای تشخیص علت درد و گرفتگی گردن در سمت چپ به پزشک مراجعه کنید.

حالت نامناسب بدن یکی از علت های گرفتگی گردن در سمت چپ است
با اصلاح حالت های نامناسب بدن در حین فعالیت های روزمره از ابتلا به درد در سمت چپ گردن جلوگیری کنید.

روش های پزشکی برای درمان درد سمت چپ گردن

درد خفیف تا متوسط در سمت چپ گردن ​​ممکن است نیازی به درمان پزشکی نداشته باشد و با استراحت و درمان های خانگی بهبود پیدا کند. با این حال، درد شدید و مداوم که بهبود نمی‌یابد احتمال دارد علائم یک بیماری زمینه ای جدی تری باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. علت گردن درد همراه با سردرد نیز باید به سرعت بررسی شود. اگر احساس کردید گردن درد به بازوهایتان می رسد، بی حسی همراه با گزگز یا درد شما با تب، استفراغ یا از دست دادن هماهنگی همراه است، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. گزینه های درمانی مختلفی برای درد سمت چپ گردن وجود دارند که پزشک می تواند یکی از آنها را با توجه به علت درد تجویز کند، برخی از آنها عبارتند از:

تزریق کورتیکواستروئید

 تزریق استروئید اپیدورال گردن (ESIs) به عنوان یک گزینه تسکین موقت درد  گردن سمت چپ تجویز می شود. در این روش پزشکان یک داروی ضد التهابی را به فضای اپیدورال اطراف اعصاب نخاعی تزریق می کنند.

جراحی برای بهبود درد در سمت چپ گردن

یکی دیگر از گزینه های احتمالی برای تسکین درد در سمت چپ گردن، جراحی است که بیشتر برای موارد زیر تجویز می شود:

  • رفع فشار یک ریشه عصبی (با برداشتن دیسک آسیب دیده و/یا سایر ساختارهای مشکل ساز)
  • برداشتن فشار از طناب نخاعی
  • تثبیت ستون فقرات گردنی

جراحی برای درمان درد سمت چپ گردن فقط برای این موارد تجویز می شود. اما با این حال ممکن است پزشک فیزیوتراپی گردن بعد از جراحی را برای بیماران تجویز کند.

 شل کننده عضلانی

بهبود اسپاسم عضلانی با استفاده از دارو
اسپاسم عضلانی با استفاده از دارو تا حد زیادی بهبود می یابد.

برخی از دارو ها که به عنوان شل کننده های عضلانی داروهایی تجویز می شوند، می توانند در کاهش اسپاسم عضلانی و بهبود درد گردن موثر باشند. اغلب، اسپاسم عضلانی باعث درد شدید می شود و ممکن است تحرک شما را محدود کند. در این شرایط پزشک می تواند برای کاهش اسپاسم عضلانی، کاهش درد و کمک به حرکت بهتر عضلات، شل کننده عضلانی تجویز کند.

داروهای ضد التهاب برای کاهش درد در سمت چپ گردن

داروهای زیادی از جمله داروهای خوراکی و موضعی وجود دارد که به تسکین درد ناشی از درد کمر و گردن کمک می کنند. استفاده از داروهای خوراکی برای کمردرد و گردن درد سمت چپ به شکل قرص، کپسول و فرمولاسیون مایع امکان پذیر است. این دارو ها می توانند با کاهش التهاب در ناحیه گردن، درد آن را تا حدود زیادی کاهش دهند. اما برای تجویز و نحوه مصرف آنها باید به پزشک مراجعه کنید.

آتل گردن

یکی از درمان های رایج برای آسیب و جراحت گردن بعد از تصادفات رانندگی، آتل گردن است. استفاده از آتل می تواند با محدود کردن حرکت سر و محافظت از گردن و ستون فقرات، درد و گرفتگی سمت چپ گردن را تا حدود زیادی کاهش دهد.

کاهش درد در سمت چپ گردن با آتل گردن
آتل گردن با محدود کردن حرکات گردن، درد ناشی از آسیب های گردن را کاهش می دهد.

فیزیوتراپی درد در سمت چپ گردن

  یکی از رایج ترین درمان ها برای گردن درد مزمن و درد گردن سمت چپ، تکنیک های درمانی فیزیوتراپی است.  فیزیوتراپی گردن، می تواند در کاهش درد و یا سفتی گردن موثر باشد و شامل یک برنامه تمرینی تقویت و کشش گردن است. روش ها و تمرینات خاص مورد استفاده در فیزیوتراپی و همچنین مدت زمان برنامه درمانی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اما انواع تکنیک های مختلف فیزیوتراپی وجود دارند که فیزیوتراپیست های باتجربه در مراکز فیزیوتراپی معتبر مانند دایان می توانند آنها را برای بیماران با شرایط مختلف انجام دهند. حتی فیزیوتراپی در منزل برای بیمارانی که شرایط حضور در کلینیک های فیزیوتراپی را ندارند هم در مرکز دایان انجام می شود. از مهمترین تکنیک های فیزیوتراپی برای درد گردن در سمت چپ عبارتند از:

اولتراسوند درمانی

این روش به عنوان یک روش غیر تهاجمی به طور گسترده در مدیریت اختلالات اسکلتی عضلانی کاربرد دارد. در طول اولتراسوند درمانی، درمانگر به طور مداوم سر مبدل را بر روی ناحیه مورد نظر و اطراف آن حرکت می دهد تا امواج صوتی را بر آن اعمال کند. درمان ممکن است پنج تا 10 دقیقه طول بکشد، اما باتوجه به وضعیت بیمار ممکن است متفاوت باشد.

تحریک الکتریکی عصب  TENS

به طور کلی، تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) یک روش غیر تهاجمی ، کم هزینه و ایمن است. در عمل بالینی به عنوان یک درمان کمکی برای شرایط دردناک اسکلتی عضلانی استفاده می شود. TENS تاثیر قابل توجهی بر تسکین گردن درد مزمن و درد گردن سمت چپ دارد.

بهبود درد در سمت چپ گردن با تحریک الکتریکی عصب
تحریک الکتریکی عصب در درمان درد سمت چپ گردن بسیار موثر است

مگنت تراپی درد سمت چپ گردن

بدن انسان از تعداد زیادی سلول تشکیل شده است که در کل فعالیت الکتریکی دارند، بنابراین سلول ها می توانند تحت تأثیر میدان مغناطیسی قرار گیرند. مگنت تراپی یکی از روش های درمانی ایمن و کم هزینه است که باعث تسکین درد و تسریع روند بهبودی بدن و ترمیم جراحات می شود. این روش در فیزیوتراپی گردن، با تاثیر بر بافت‌های آسیب دیده می تواند روند بهبودی را تسریع کند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی سطح پایین (LLLT) یک درمان نسبتاً غیر معمول و غیر تهاجمی برای گردن درد سمت چپ است که در آن تابش لیزر غیر حرارتی در محل‌های درد اعمال می‌ شود. LLLT  دارای مزیت افزایش گردش خون در ناحیه تحت درمان است. به نظر می رسد این روش برای درمان درد گردن موثر است، اما هنوز نحوه اثرات آن بر گردن به طور کامل تشخیص داده نشده است. اما در هر شرایط باعث بدتر شدن درد و یا تشدید علائم و التهاب در گردن نمی شود. هنگام فیزیوتراپی برای سالمندان، لیزر درمانی می تواند بسیار مفید باشد و تا حدودی می تواند درد گردن در آنها را کاهش دهد.

طب سوزنی

بررسی نشان می‌دهد طب سوزنی می‌تواند به کاهش سطح استرس کمک کند. چون استرس ممکن است در برخی افراد یکی از علل اصلی درد گردن در سمت چپ باشد. از این با مدیریت و کاهش علائم استرس می تواند درد گردن را از طریق طب سوزنی کاهش داد.

ماساژ درمانی برای کاهش درد در سمت چپ گردن

ماساژ درمانی در بهبود درد سمت چپ گردن موثر است
بهبود درد در سمت چپ گردن با ماساژ درمانی

  انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد که در تکنیک‌ها، ضربه‌ها و فشار اعمال شده توسط دست‌ها و روش‌های دیگر متفاوت است. در صورت ابتلا به درد گردن در سمت چپ، ماساژ معمولاً روی گردن، شانه ها و پشت اعمال می شود که می تواند هر گونه تنش در این نواحی را از بین ببرد و در نهایت باعث کاهش درد گردن شود.

سخن آخر درباره درد در سمت چپ گردن

علت درد گردن سمت چپ می تواند از موارد ساده تا پیچیده متغیر باشد. اما گزینه های درمانی مختلفی برای درد در سمت چپ گردن وجود دارند. یکی از این گزینه های درمانی، فیزیوتراپی گردن است که پزشک معالج شما می تواند باتوجه به علائم و وضعیت شما آن را تجویز کند. اما در فیزیوتراپی گردن باید به این توجه داشته باشید که کلیه تکنیک ها و تمرینات مربوط به فیزیوتراپی گردن در منزل را به درستی انجام دهید. چون نتایج موثر در فیزیوتراپی گردن به ادامه روند درمانی شما تا پایان دوره درمان بستگی دارد. برای همین فیزیوتراپیست ها در مرکز فیزیوتراپی دایان، سعی دارند تمامی دستورالعمل ها برای انجام فیزیوتراپی گردن را برای شما توضیح دهند.

1 1 امتیازدهی
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.