نوروکینتیک درمانی (Neurokinetic Therapy) چیست؟

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

نوروکینتیک درمانی (NKT) یک روش فوق تخصصی برای ارائه خدمات توانبخشی به بیمارانی است که دچار انواع مختلفی از بیماری ها هستند.

نوروکینتیک درمانی شامل انجام یک معاینه دقیق از تمام بدن است که با به کارگیری مجموعه ای از تست های ماهیچه ای دقیق انجام می شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

 بعد از آن نتایج آزمایشها توسط درمانگرانی که دارای مدرک معتبر در این زمینه هستند، تفسیر می شوند تا وجود یا عدم وجود مشکلات تعادلی و اختلالات ماهیچه ای که ممکن است در بروز مشکلات احتمالی دخیل باشند، مشخص شود.

بعد از آن ممکن است برای رسیدگی به هر گونه عدم تعادل یا اختلال، ورزش های خاصی برای بیمار مشخص شود.

رسیدگی به این مشکلات این امکان را می دهد که حرکات بدن بهینه سازی شوند و بیمار بتواند دوباره به فعالیت های عملی خود بپردازد.

 این روش درمانی چطور برای اولین بار شکل گرفت؟

 نوروکینتیک درمانی روش درمانی است که اساس آن در دهه ۱۹۷۰ شکل گرفت.

اصول این روش وقتی درک شد که تراپیست ها آگاه شدند که بعضی از بیماری ها بعد از آنکه به طور موفقیت آمیزی درمان میشدند، دوباره پس از مدتی باز می گشتند.

 بعد از سالها مطالعه درمانگران شروع به ایجاد یک تئوری کردند که در آن گفته می‌شد مشکلات موضعی ممکن است به دلیل اختلال یا عدم تعادل موجود در قسمت های دیگری در بدن به وجود آمده باشد و عدم توانایی در مشخص کردن این نواحی منجر به عدم توانایی در ازبین بردن کامل علائم در طولانی مدت خواهد شد.

 محبوبیت روش NKT از همان زمانی که تصوراتی در مورد آن شکل گرفت، رو به افزایش بوده است و حالا NKT تبدیل به روش درمانی شده است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

با این روش، نتایج بسیار موفقیت آمیزی در مورد چندین بیماری مختلف گرفته شده داده اند.

 اما درمانگرانی که از روش نوروکینتیک درمانی استفاده می کنند قابل مقایسه با درمانگرانی که در این زمینه آموزش ندیده اند نیستند زیرا کار با این روش خیلی پیچیده و اساس آن تخصصی است.

 روش کار نوروکینتیک درمانی چگونه است؟

 اساس کار NKT بر مبنای تئوری کنترل حرکتی است. مرکز کنترل حرکتی ناحیه ای از مغز است که در آن تمام الگوهای حرکتی هماهنگ می شوند.

 این ناحیه وظیفه انجام حرکات خاص را بر عهده دارد و این کار را با فعال سازی عضلات مرتبط، در یک ترتیب درست، انجام می دهد تا یک وظیفه به طور کامل انجام شود.

 باور بر این است که آسیب دیدگی در یک ناحیه خاص از بدن می تواند منجر به اختلال در الگوهای حرکتی شود که ممکن است برای مدت طولانی باقی بماند.

 برای رسیدگی به این مشکلات باید به روشی خاص و با بکارگیری ورزش های شخصی سازی شده ای که موجب نرمال سازی حرکات می شوند و علائم مختلف را درمان میکند، مغز را بازآموزی کرد.

 درمان با ترکیبی از تکنیک های دستی و یک برنامه تمرینی شخصی سازی شده انجام میشود.

هدف این روش درمانی فعال سازی ماهیچه های ضعیف و غیر فعال و آزادسازی انرژی ساختارهای بیش فعال است تا امکان انجام حرکات نرمال و به این ترتیب کاهش علائم فراهم شود.

نوروکینتیک درمانی برای چه افرادی مفید است؟

 نوروکینتیک تراپی را می توان برای طیف گسترده ای از بیماری ها به کار برد؛ از جمله:

 نمونه ای از کاربرد این روش

 یک نمونه ساده از کاربرد روش نوروکینتیک درمانی به صورت زیر است:

 بیماری که از یک جراحت گردن رنج می برد و به صورت دوره ای در یک مدت طولانی علائمی از درد را تجربه می کند.

 علائم ممکن است با انجام کشش ها، ماساژ ها و استفاده از گرما درمانی بهبود پیدا کند اما به نظر می‌رسد که تاثیر این درمانها موقتی است و درد دوباره باز می گردد.

 در این مورد یک درمانگر آموزش دیده در زمینه NKT معاینه دقیقی را انجام خواهد داد تا مشخص کند که آیا ناحیه مشکل ساز (مثلاً عضلات سطحی گردن) در نتیجه فعالیت بیش از حد ناشی از ضعف گروه های عضلانی جایگزین (برای مثال ماهیچه‌های تنه) ایجاد شده است یا خیر.

اگر مشخص شد که دلیل، همین مسئله است، ممکن است از متد های درمانی دستی برای کاهش علائم درد استفاده شود.

این درحالی است که از تمرینهای خاصی نیز برای تقویت ماهیچه های ضعیف و برطرف کردن هرگونه عدم تعادل موجود استفاده می شود.

 رسیدگی به علل اساس مشکلات از این طریق، این امکان را از نظر تئوری فراهم می کند که علائم در بلند مدت نیز بر طرف شوند و از بازگشت هر گونه مشکلی در آینده پیشگیری شود.

 اگر علاقمند به امتحان کردن روش نوروکینتیک درمانی هستید، میتوانید با این شماره با ما تماس بگیرید.

جهت دریافت نوبت و درمان آسیب های عضلانی از جمله کمر، گردن ، شانه و سایر عضلات بدن با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

3 2 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.