فیزیوتراپی نورالژی پودندال (عصب زهاری کف لگن)

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

فیزیوتراپی نورالژی پودندال چیست؟ فیزیوتراپی عصب زهاری کف لگن چیست؟ عصب زهاری یا نورالژی پودندال کف لگن که در عکس زیر به رنگ نارنجی کشیده شده است از استخوان ساکروم (یا دنبالچه) شروع میشود و مسیر نسبتاً پیچیده ای را در پایین ناحیه لگن پیش میگیرد تا کل ناحیه کف لگن، از جلو تا عقب، را پوشش دهد.

در ادامه این مطلب درباره جزئیات این مسیر بیشتر صحبت خواهیم کرد.

فیزیوتراپی نورالژی پودندال چیست؟ فیزیوتراپی عصب زهاری کف لگن چیست؟

 آناتومی عصب زهاری کف لگن

 عصب زهاری به پوست ناحیه میان دو راهی از جمله آلت مردانه، کیسه بیضه و مقعد حس می دهد.

این عصب به ماهیچه های این ناحیه عصب دهی می کند، مانند ماهیچه اسفنکتر خارجی که روده و مثانه را کنترل می کند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

این عصب همچنین نقش مهمی در کنترل روده، مثانه و عملکرد های جنسی بازی می کند به طوری که ما مجبور نباشیم که به آنها فکر کنیم.

برای انجام این کار این عصب به سیستم عصبی اتوماتیک متصل میشود (اغلب سیستم جنگ یا گریز نامیده می شود) و این باعث می شود که این ناحیه نسبت به استرس های احساسی حساس باشد.

علائم گیر افتادگی عصب زهاری کف لگن

 در مسیر عصب زهاری محل های وجود دارد که در آن‌ها این عصب توسط ساختارهای دیگر تحت فشار قرار می گیرد و این موجب می شود که این عصب تحریک شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است در هر جایی که تحت تاثیر این عصب است، درد، سوزش یا حساسیت های غیر عادی ایجاد شود؛ از بالای دنبالچه گرفته تا سر آلت مردانه.

این درد نورالژی پودندال «pudendal neuralgia» نامیده می شود که از نظر لغوی به معنای درد عصب زهاری است.

 درد در این ناحیه معمولاً با عباراتی مانند سوزش، چاقو خوردن یا تیر کشیدن توصیف می شود.

 همچنین ممکن است مشکلاتی مانند سوزش، خارش و بی حسی نیز وجود داشته باشد.

علائم اغلب با انجام فعالیت هایی که شامل خم شدن از ناحیه لگن هستند، تشدید می شود، برای مثال نشستن یا اسکات زدن. ایستادن یا دراز کشیدن اغلب علائم را تسکین میدهد.

گاهی اوقات نشستن بر روی صندلی توالت باعث تسکین علائم میشود.

 به دلیل عملکرد های بسیاری که این عصب دارد، وارد شدن فشار بر این عصب می‌تواند سبب بروز علائم مشکل ساز دیگری در نواحی اطراف این عصب شود، مانند اختلالات جنسی، درد در هنگام انزال یا ادرار کردن، نیاز فوری به دفع ادرار یا تکرر ادرار، بی اختیاری مثانه یا روده یا چیزهایی شبیه این.

فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار و درمان آن

 گاهی اوقات ممکن است درد در جاهای دیگری نیز ظاهر شود، برای مثال بسیاری از مردانی که دچار درد عصب زهاری هستند، ممکن است دچار کمردرد یا درد باسن نیز باشند.

بهتر است درباره هر گونه علائم جدیدی که در هنگام رابطه جنسی، ادرار کردن یا در عملکرد روده مشاهده می کنید یا هر تشدید قابل توجهی که در علائم قدیمی تان ایجاد می شود، با پزشکتان صحبت کنید.

 گاهی اوقات یک دلیل پزشکی برای این علائم وجود دارد که پزشک شما باید به دنبال آن بگردد اما اگر نتوان هیچ دلیل پزشکی برای آن پیدا کرد، احتمال زیادی وجود دارد که ماهیچه ها یا بافت های دیگری باعث ایجاد فشار بر روی این عصب در کف لگن شده باشند.

در چنین شرایطی فیزیوتراپی کف لگن می تواند بسیار مفید باشد.

 فیزیوتراپی عصب زهاری کف لگن

 در سال ۲۰۱۲ مطالعه ای در استرالیا انجام شد که در آن ۲۵ مرد به مبتلا به درد عصب زهاری کف لگنکه هیچ دلیل پزشکی برای آن وجود نداشت، با فیزیوتراپی نورالژی پودندال (فیزیوتراپی عصب زهاری کف لگن)، ورزش و آموزش وضعیت بدنی درمان شدند.

تمام این مردان به طور متوسط حدود 4 سال دچار این علائم بودند.

در طول یک دوره سه ماهه هر کدام از این مردان به طور متوسط در ۴ یا ۵ جلسه درمانی حضور یافتند (اگرچه بعضی از آن ها در ۱۶ جلسه حضور یافتند).

در پایان آن دوره بیست مرد گزارش دادند که علائم شان به طور کامل برطرف شده است.

پنج مرد باقی مانده گزارش دادند که دردشان در مقایسه با سطح دردی که قبل از شروع درمان به طور متوسط پنج از ده بوده است، یه طور متوسط به یک از ده کاهش پیدا کرده است.

 وقتی که ۳ ماه پس از پایان درمان با این مردان تماس گرفته شد، تغیییر قابل توجهی در نتایج بدست آمده ایجاد نشده بود.

در طول آن دوره، ۹ نفر از بیست و پنج مردی که حداقل یک بار شدت گرفتن علائم را تجربه کرده بودند، گزارش دادند که تمرین های خانگی شان دربه کنترل درآوردن این علائم موثر بوده است.

 صرف نظر از درد، بعضی از مشکلات دیگری که این مردان از آن رنج می بردند (جنسی، مشکلات مثانه و روده) نیز بهبود پیدا کردند.

سطح تغییرات در این مشکلات جانبی متغیر بود اما وقتی سه ماه بعد، از این مردان پرسیده شد، اثر این بهبودها هنوز باقی مانده بود.

 این مطالعه نشان می دهد که در بعضی از موارد درمان های فیزیوتراپی نورالژی پودندال (فیزیوتراپی عصب زهاری کف لگن) می‌توانند به طور قابل ملاحظه ای به درمان درد عصب زهاری و دیگر علائم مرتبط با عصب زهاری کمک کنند. گاهی اوقات این تاثیر نسبتاً سریع است.

 مشکل در کجا به وجود می آید؟

 چند ناحیه اصلی وجود دارند که عصب زهاری در آنها ممکن است تحت فشار قرار بگیرد.

 در تصویر بالا، اگر عصب را از چپ به راست دنبال کنید (به رنگ نارنجی کشیده شده است) می بینید که این عصب از اعصابی نشات می گیرد که در ناحیه دنبالچه از ستون فقرات خارج می شوند، سپس از بین چندین رباط طناب شکل عبور می کند (با رنگ قهوه ای کشیده شده اند).

این رباط ها خیلی بیشتر از آنچه در این تصویر نشان داده شده است بر روی یکدیگر می افتند و وقتی این عصب از بین آنها عبور می کند، ممکن است مثل ساندویچ در بین آنها قرار گیرد؛ مخصوصاً اگر این رباط ها کشیده شده و سفت شده باشند.

اعصاب باید بتوانند در بین بافت ها سُر بخورند و ایجاد فشار بر روی آنها اصطکاکی را به وجود می آورد که ممکن است باعث تحریک شدن آنها شود.

هنگام قرار گرفتن در وضعیت بدنی هایی خاص، این رباط ها کشیده شده و سفت می شوند، نشستن به صورت قوز کرده احتمالا بدترین حالت ممکن است و البته معمول ترین مورد.

 بعد از عبور از بین رباط ها این اعصاب از یک تونل در بافتی به نام تونل زهاری (که به رنگ زرد کشیده شده است) عبور می کند.

این تونل، در واقع فضای بین لایه های بافت در کناره ماهیچه ای است که از آن برای کنترل وضعیت لگن استفاده می شود.

اگر این ماهیچه سفت یا تحریک شود، این تونل ممکن است باریک شود و در نتیجه فشار و اصطکاکی را بر روی عصب ایجاد کند، حرکت آن را محدود کند و موجب تحریک شدن آن شود.

 هنگامی که این عصب از تونل خارج می شود، به چند شاخه تقسیم میشود. یکی از این شاخه ها (که عصب دورسال در آلت تناسلی نام دارد) حرکت خود را به سمت جلو و در طول این استخوان ادامه می دهد تا موجب ایجاد حس در آلت مردانه شود.

این شاخه عصبی گاهی اوقات به دلیل استفاده از یک صندلی دوچرخه سفت یا نامناسب آسیب میبیند و ممکن است باعث سوزش در آلت تناسلی شود.

 فیزیوتراپی چگونه می تواند مفید باشد؟

 فیزیوتراپی به چندین روش می تواند به بهبود این علائم کمک کند.

اطمینان از اینکه دنبالچه به طور مناسبی قرار گرفته است و میتواند بر روی استخوان های دیگر لگن حرکت کند، می تواند به کاهش تنش در رباط هایی که عصب زهاری از بین آنها عبور می کند، کمک کند.

انواع مختلفی از تکنیکهای دستی و تمرین های خانگی وجود دارند که می توانند به این مشکل کمک کنند.

کاهش تنش در این رباط ها می تواند منجر به فشردگی کمتر این عصب و در نتیجه کمتر شدن درد و علائم دیگر شود.

 تکنیک های بافت نرم برای کاهش تحریک پذیری و سفتی ماهیچه های اطراف عصب زهاری استفاده می‌شوند.

چند کشش ساده و تکنیک خانگی وجود دارند که می توانند به شل نگه داشتن عضلات و کاهش فشار روی عصب زهاری کمک کنند.

 از آنجا که ناحیه لگن به بقیه بدن متصل شده است، ممکن است مشکلاتی که در دیگر قسمت های بدن وجود دارند، در بروز این علائم دخیل باشند.

 گاهی اوقات نیاز است برای پیدا کردن و درمان مشکلات مربوط به کمر، شکم، ساق ها و ران ها یا دیگر قسمت هایی که ممکن است در بروز علائم لگنی دخیل باشند، کمی کارهای کاوشگرایانه انجام شود.

فیزیوتراپی کمردرد و درمان درد کمر با فیزیوتراپی

 درمانگر شما می تواند کمک کند تا وضعیت بدنی های خاص، عادات و فعالیت هایی که ممکن است موجب ایجاد علائم یا تشدید آنها شده باشند، تشخیص داده شوند و به آنها رسیدگی شود.

 همانطور که قبلا اشاره شد طرز نشستن نادرست یا نشستن طولانی، اغلب بزرگترین دلیل است اما ممکن است عوامل دخیل بسیار دیگری وجود داشته باشند.

 برای مثال بعضی از مردان هنگامی که دچار استرس می شوند یا فعالیتهای مختلفی را انجام می‌دهند، عادت به سفت کردن ماهیچه های اطراف این عصب دارند که فشار روی این عصب را بیشتر می‌کند و موجب تشدید علائم می شود.

نورالژی پودندال به معنی گیر افتادگی عصب نیست

 علائمی که در بالا توصیف شد وقتی اتفاق می افتند که عصب تحریک شده یا فشرده شده باشد اما این مشکل به معنی گیر افتادگی عصب نیست.

گیرافتادگی این عصب احتمالا یک موقعیت موقتی است که به دلیل فشاری که بافت نرم بر آن وارد می کند، به وجود می آید و انواع تکنیک های توصیف شده در بالا به احتمال زیاد می توانند این عصب را دوباره حرکت دهند.

 اگر در ناحیه لگن تان درد دارید یا هر گونه علائم دیگری را تجربه می کنید، ممکن است فیزیوتراپی نورالژی پودندال یا فیزیوتراپی عصب زهاری کف لگن بتواند به شما کمک کند.

4.5 2 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

9 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
none
none
4 سال قبل

مقاله ای مفید بود و ب خیلی به من کمک کرد تا بدونم مشکلم چیه…ممنونم ازتون
ولی راه های درمان فقط از طریق فیزیوتراپی و ورزش کردن انجام میشه؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  none
3 سال قبل

سلام دوست عزیز
بسیار خرسندیم که توانستیم به شما کمک کنیم.
شما برای تشخیص دقیق تر و درمان میتوانید به متخصص اورولوژی مراجعه بفرمایید.

ایمان
ایمان
3 سال قبل

بسیار مطلب ارزشمند و خوبی بود.من حدود ۱۰ ماه با این درد دست و پنجه نرم کردم.متاسفانه پزشکان متعددی نتونستن تشخیص درد بدهند و در این مدت ۵۲۰ قرص مسکن،اعصاب و شل کننده عضلات مصرف کردم.
تا اینکه خودم شروع به مطالعه و نحقیق کردم.ویدئوهایی در باب عصب پودندال دیدم و با تحقیق بیشتر به سایت شما رسیدم.فیزیوتراپی حدود ۹۰٪ درد رو بهبود داده.
ممنون از مطالب مفیدتون

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  ایمان
3 سال قبل

سلام دوست عزیز
بسیار خرسندیم که توانستیم کمک کنیم.

علی
علی
3 سال قبل

سلام
آیا امکان مشاوره تلفنی وجود دارد؟

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

من چهارماه چنین دردی رو داشتم درکنارواژن به سمت راست سفتی ماهیچه رو داشتم وکم کم درد شدید تا به لگن وران وزیرشکم وپهلوسمت راست دکترزنان وسنو اززیرسینه تا پایین واژن دادم تااینکه باتشخیص وتحقیقات خودم به پزشک متخصص طب فیزیکی مراجعه کردم. چون اسیب دنبالچه قبلا داشتم….. حالا بنظر شما این مشکل من ازدنبالچم میتونه باشه یا این عصب از جای دیگه اسیب میتونه دیده باشه…..

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  کاربران ناشناس
2 سال قبل

با سلام دوست عزیز
درد شما علت مختلفی می تواند داشته باشد بهتر است با پزشکان طب فیزیکی، زنان و جراح عمومی به صورت کار تیمی مشورت بفرمایید.

بهار
بهار
2 سال قبل

باسلام. آیا زالو درمانی میتونه باعث آسیب به عصب پودندال شود؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  بهار
2 سال قبل

با سلام دوست عزیز
اگر توسط افراد غیر متخصص انجام شود احتمالش وجود دارد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.