نقش فیزیوتراپی در درمان آسیب های بدنسازی و پرورش اندام

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

درمان آسیب های سطحی و یا جدی بدنسازی با فیزیوتراپی، حتی اگر شما به طور تفریحی به باشگاه بدنسازی می روید تا تمرین هایتان را دقیق تر دنبال کنید، در صورتی که تمرین منظمی داشته باشید، در بعضی مواقع دچار آسیب خواهید شد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

با این حال، اولین گام برای جلوگیری از صدماتی که ممکن است در آینده رخ دهند، این است که عملکردتان را همین امروز تغییر دهید.

کار با یک فیزیوتراپیست واجد شرایط برای تهیه یک برنامه تمرینی شخصی و کارآمد می تواند به این امر کمک کند و همچنین می تواند در دراز مدت، مزایای قابل توجهی برای سلامتی و تندرستی شما داشته باشد.

علل آسیب های ناشی از ورزش بدنسازی و پرورش اندام چیست؟

به گفته کارشناسان، دو دلیل اصلی برای جراحت های ناشی از ورزش های بدنسازی و وزنه برداری وجود دارد:

  • وضعیت بدنی بد و انجام نادرست حرکات بدنسازی
  • تمرین بیش از حد در بدنسازی

وضعیت بدنی نامناسب موجب می شود که ساختار عضلات اسکلتی بدن دچار مشکل شود و آنها نتوانند شکل مناسب خود را حفظ کنند.

وضعیت بدنی خوب دارای مزایای کلیدی است که تاثیر مداوم و مهمی را بر کل بدن می گذارد. هنگامی که به تمرین در باشگاه بدنسازی و بلند کردن وزنه های سنگین می پردازید، مهم است که اطمینان حاصل کنید که بدنتان وضعیت خوب و فرم درستی را داشته باشد.

این کار باعث می شود که هنگام انجام تمرین، شما بتوانید به بیشترین حد ممکن از مزایای آن تمرین استفاده کنید، در حالی که احتمال آسیب دیدگی تان را به حداقل می رسانید.

علاوه بر این، ورزش کردن به طرزی خاص و بدون اینکه وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید، میتواند برایتان خطرناک باشد.

قبل از اینکه حرکت سنگینی را انجام دهید، مهم است که بدانید چگونه حرکت بلند کردن وزنه را به طرز درستی انجام دهید. در اغلب موارد، اینکه در گام اول، بدانیم که تمرین ها چگونه اجرا می شوند، تاثیر مهمی بر احتمال آسیب دیدگی دارد.

برای مثال انجام حرکت زیربغل که اکثرا به حالت عمود بر میز تخت انجام می دهند در صورت انجام ناصحیح حرکت می تواند بسیار برای عضلات مختلف از جمله کمر و مهم تر از آن عضلات گردن آسیب ایجاد کند.

در باشگاه های بدنسازی یک تفکر نادرست وجود دارد و آن این است که حرکت را به شیوه ای انجام دهید که فشار بر روی عضله بیشتر باشد بدون توجه به اینکه این فشار می تواند آسیب بر سایر عضلات اصلی بدن را با درصد بالایی افزایش دهد.

آیا کمی فشار بیشتر به آسیب های سخت که در طی مدت زمان طولانی ایجاد می شود و پس از ایجاد آسیب شما دیگر امکان ورزش را نخواهید داشت، می ارزد؟

تمرین بیش از حد، در میان کسانی که به طور مداوم به باشگاه بدنسازی و پرورش اندام می روند و ورزشکاران وزنه برداری معمول است و به عنوان تلاش برای کار کردن بیش از حد یا خیلی سریع، چه از نظر وزن وزنه ها و چه از نظر تکرار حرکات تعریف می شود.

انجام بیش از حد تمرین ها به عضلات زمان کافی برای بهبودی و ریکاوری نمی دهد و این باعث می شود که آنها در طول زمان به طور قابل توجهی ضعیف تر شوند.

با این حال، علاوه بر این دو مورد، عوامل دیگری نیز وجود دارند که مرتبط با آسیب های ناشی از ورزش بدنسازی می شوند. انواع صدمه هایی که ممکن است دچار شوید، عمدتا بستگی به نوع تمرین شما دارد.

به عنوان مثال، اگر وزنه برداری و/ یا وزنه برداری در سه حرکت (powerlifting)، به طور منظم، بخشی از ورزش شما باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که به علت سایش بیش از حد ستون فقرات، دچار فتق دیسک کمر شوید.

در مورد جراحات جسمی که در ورزشگاه و با بلند کردن وزنه اتفاق می افتند، مهم است که با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید تا یک برنامه شخصی سازی شده را برایتان تهیه کند.

برنامه ای که به شما کمک کند تا جراحت هایتان به خوبی بهبود یابد و شانس آسیب دیدگی های مشابه شما در آینده کمتر شود.

مطالعات نشان داده است که موثرترین روش برای بازیافتن سلامتی بعد از جراحات فیزیکی فیزیوتراپی است و شواهد موجود مبنی بر موثر بودن درمان های سنتی پزشکی در درمان صدماتی از این موارد، کم هستند.

شایع ترین جراحات و آسیب های ناشی از ورزش بدنسازی

در اغلب موارد، اینکه روز بعد از انجام ورزش های بدنسازی یا وزنه برداری احساس درد کنید، طبیعی است.

با این حال، برخی از قسمت های بدن بیشتر در معرض آسيب هستند و اگر بعد از انجام این ورزش ها، درد و ناراحتی مستمری را در این قسمت ها تجربه کنید، هشداری است از سمت بدن شما که باید آن را جدی بگیرید.

در اینجا خلاصه ای از شایع ترین آسیب های ناشی از ورزش بدنسازی و پرورش اندام را به همراه علل و نشانه های آن آسیب ها ارائه می دهیم:

کشیدگی عضلات یا پارگی عضلات در بدنسازی

این آسیب هنگامی رخ می دهد که ورزشکار تلاش می کند که تمرین ها را خیلی سریع یا خیلی زیاد انجام دهد و این تلاش بیش از حد موجب می شود که عضله پاره شود.

علائم کشیدگی عضلات می تواند شامل تورم بیش از حد و یا درد بیش از حد در منطقه آسیب دیده حتی در هنگام استراحت، ضعف و یا از بین رفتن عملکرد آن قسمت باشد.

آسیب دیدگی شانه در بدنسازی

مفصل شانه ناپایدارترین مفصل در بدن است که موجب می شود بیشتر در معرض آسیب دیدگی باشد.

این آسیب دیدگی می تواند در نتیجه انجام مکرر حرکات شدید و انجام نامناسب تکنیک ها رخ دهد و در صورتی که به درستی درمان نشود، ممکن است موجب مشکلات مزمن و نا خوش آیند درآینده شود.

جهت دریافت مشاوره درمانی آسیب های ناشی از بدنسازی از جمله آسیب های شانه، کمر، زانو و یا پارگی عضلات با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

احساس درد و فشار در پایین کمر

وضعیت بدنی بد، خم شدن به طرز غیر عادی یا به شکل نادرست هنگام بلند کردن اجسام سنگین، می تواند موجب ایجاد درد و فشار در پایین کمر شود.

علائم این آسیب دیدگی عبارتند از درد مزمن، درد ضربان دار مداوم یا درد تیز تر و شدید. خبر خوب این است که درد کمر معمولا بیشتر از آسیب واقعی است و می تواند توسط یک فیزیوتراپیست واجد شرایط درمان شود.

آسیب دیدگی زانو در بدنسازی

آسیب زانو یک آسيب دیدگی معمول برای دونده ها بیشتر رخ می دهد. مفصل زانو در معرض آسیب است، زيرا وزن بدن شما را در طول ورزش حمل می کند.

جراحات زانو می تواند به این معنی باشد که شما دیگر نمیتوانید وزن خود را روی زانوی خود قرار دهید، آن زانو نمی تواند وزن شما را تحمل کند و حتی زمانی که شما وزنتان را روی آن نمی اندازید، پیوسته دردناک خواهد بود.

آسیب دیدگی سینه

این آسیب اغلب به علت وزنه برداری و به ویژه تمریناتی مانند پرس های روی نیمکت، پرس سینه یا حرکت پرواز با دمبل است. این آسیب در نتیجه تلاش کردن برای بلند کردن وزنه های سنگینی که عضله نمی تواند وزن آنها را تحمل کند، ایجاد می شود.

ضعف عضلانی زیاد می تواند از علائم این آسیب باشد و اگر درمان نشود، ممکن است باعث از بین رفتن تدریجی عضلات، تضعیف آنها و ایجاد صدمات در آینده شود.

چگونه می توان از این آسیب های بدنسازی جلوگیری کرد؟

همان طور که گفته شد، ارتباط روشنی بین بازدهی ورزش و پیشگیری از آسیب وجود دارد و کلید طلایی این ارتباط این است که برای افزایش حداکثر فواید تمرین کردن و کاهش احتمال آسیب دیدگی هنگام تمرین، کار دقیق تر انجام شود، نه سخت تر.

کار با یک فیزیوتراپیست واجد شرایط برای طراحی یک برنامه تمرینی کارآمد می تواند به اجرای تغییرات لازم در تمرینات ورزشی شما کمک کند.

یکی از بهترین روش های درمان آسیب های ورزشی به خصوص ورزش بدنسازی فیزیوتراپی است.

معمولا اولین مرحله در درمان آسیب های بدنسازی ویزیت پزشک است و پزشک پس از تصویر برداری از عضله آسیب دیده در صورتی که آسیب از جدیت بالایی برخوردار نباشد شما را به یک فیزیوتراپیست برای درمان و تقویت عضله آسیب دیده با روش هایی از جمله الکتروتراپی لیزر درمانی، مگنت درمانی، شاک ویو، وازوترین یا اولتراسوندتراپی استفاده می کند.

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.