نقش فیزیوتراپی درپیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

بیماری های قلبی عروقی (CVDs) گروهی از اختلالات مربوط به قلب و رگهای خونی هستند و شامل:

  • بیماری های عروق کرونر
  • بیماری های عروق مغزی (بیماری رگ های خونی ای که مغز را تغذیه می کند)
  • بیماری سرخرگ محیطی (بیماری مرتبط با رگهای خونی ای که بازو ها، ساعد عا و ران ها و ساق های پا را تغذیه می کنند)
  • بیماری قلب روماتیسمی (که آسیب ماهیچه های قلب و دریچه های قلب به خاطر تب روماتیسمی ناشی از باکتری  استرپتوکوک است)
  • بیماری های قلبی مادرزادی (مشکلات مربوط به نا هنجاری های ساختار قلب که از بدو تولد وجود داشته اند) وآمبولی ریه (بیماری وجود لخته های خونی در رگ های پا و ران که می توانند جدا شده و به سمت قلب و ریه ها حرکت کنند) می شوند.
درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

بیماری های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می روند.

مردم سالانه بیشتر از هر علت دیگری به علت بیماری های قلبی عروقی می میرند.

تخمین زده شده است که در سال ۲۰۰۴  حدود 1/17 میلیون نفر به علت بیماری های قلبی عروقی فوت شدند که این تعداد حدود ۲۹ درصد از کل مرگ و میر در دنیا در آن زمان بوده است.

از این تعداد حدود 2/7 میلیون نفر به علت بیماری عروق کرونر و 7/5 میلیون نفر به خاطر سکته قلبی از دنیا رفتند.

مردم  در کشورهایی که سطح درآمد پایین یا متوسطی دارند، خیلی بیشتر دچار این بیماری ها می شوند.

۸۲ درصد از مرگ و میر هایی که علتشان بیماری های قلبی عروقی  است در کشورهایی که درآمد کم و متوسطی دارند اتفاق می افتند و مردان و زنان به یک اندازه در خطر ابتلا  به این بیماریها قرار می گیرند.

تا سال ۲۰۳۰ تقریباً 6/23 میلیون نفر در اثر بیماری های قلبی و عروقی خواهند مرد که علت بیشتر آنها بیماری های قلبی  و سکته خواهد بود.

این طور به نظر می رسد که این بیماری ها دلیل اصلی مرگ و میر در دنیا باقی خواهند ماند.

بیشترین درصد افزایش این بیماری ها درناحیه شرقی خاورمیانه و بیشترین افزایش در تعداد مرگ و میر در ناحیه جنوب شرقی آسیا خواهد بود.

به سختی می توان درباره میزان تلفات انسانی و خسارت اقتصادی بیماری های قلبی عروقی اغراق کرد، زیرا آمار موجود به خودی خود شوک آور است.

تنها در آمریکا تخمین زده شده است که در سال ۲۰۰۶، 403 بیلیون دلار در بخش پزشکی و سلامت و برای جبران کاهش کارایی ای که در نتیجه بیماری های قلبی عروقی ایجاد می شود، هزینه شده است، در حالی که مقدار این هزینه ها برای بیماری سرطان و ایدز به ترتیب ۱۹۰ میلیون دلار و ۲۹ میلیون دلار بوده است.

در گذشته در کشورهای در حال توسعه بیماری های قلبی بیشتر افراد تحصیلکرده و گروه هایی که سطح اجتماعی- اقتصادی بالاتری داشتند را تحت تاثیر قرار می داد.

اما این روند به سرعت درحال تغییر است.

عوامل خطرزا  برای بیماری های قلبی عروقی شامل موارد زیر هستند:

عوامل تغییر ناپذیر_ افزایش سن) بالای ۶۵ سال)،  جنسیت مذکر،  وراثت (سابقه خانوادگی)

عوامل تغییر پذیر: سیگار کشیدن، کلسترول بالا، فشار خون بالا، عدم فعالیت فیزیکی، چاقی یا اضافه وزن و دیابت.

علاوه بر اینها استرس همچنین می‌تواند نقش مهمی را در افزایش خطر دیگر فاکتورها داشته باشد، برای مثال افرادی که استرس زیادی دارند ممکن است در خوردن زیاده روی کنند، شروع به سیگار کشیدن کنند یا بیشتر از زمانی که استرس ندارند سیگار بکشند.

پیشگیری از بیماری های قلبی وعروقی مهم ترین کاری است که برای سلامت هر ملتی باید انجام شود.

حتی انجام کنترل ها در سطح متوسط نیز می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

تخمین زده می شود که تنها کاهش دو درصدی نرخ مرگ و میرهایی که علتشان بیماری های مزمن است، در طول یک دهه می تواند از مرگ ۳۶ میلیون انسان جلوگیری کند.

در حالی که حکومت ها باید بر اساس مداخله و کنترل مسئولیت جمعیت مردم را به عهده بگیرند، مداخله و راهنمایی هرکدام از بیماران برای دریافت خدمات درمانی بیشتر کلید اصلی کاهش جهانی بیماری های قلبی عروقی است از آنجا که فیزیوتراپیستها درمانگران فیزیکی ای هستند که در اکثر کشورها مردم ابتدا به آنها مراجعه می کنند، واضح است که آنها مسئولیت بیشتری در مراقبت های پیشگیرانه دارند که قابل مقایسه با نقش درمانگرانه آنها نیست.

فیزیوتراپیست ها می‌توانند از طریق تغییر سبک زندگی نقش مهمی را در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی  داشته باشند.

در چندین مطالعه مشاهده ای که برای بررسی نتایج پیشرفت بیماری ها انجام شد، ثابت شد که افرادی که فعالیت کمی دارند و تناسب اندام خوبی ندارند خیلی بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمنی  مانند بیماری قلبی، دیابت و چاقی هستند و تمام این بیماری ها می توانند منجر به مرگ شوند.

این افزایش ریسک ربطی به میزان تحصیلات، درآمد، نژاد یا اندازه و شکل بدن ندارد.

یک ارتباط دوز_ پاسخ درمیان طیف گسترده ای از فعالیت ها و سطح تناسب وجود دارد به توصیه راهنماهای مراقبتی مبتنی بر شواهد در سراسر دنیا، بزرگسالان باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هر هفته ورزشهای ایروبیک با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه در هر هفته فعالیت های فیزیکی ایروبیک شدید و قدرتی را انجام دهند.

این فعالیتهای هوازی (ایروبیکی) باید در بازه های زمانی حداقل ۱۰ دقیقه ای انجام شوند.

ترجیحاً زمان انجام این فعالیت ها باید طوری برنامه ریزی شود که فرد در تمام طول هفته این فعالیت ها را انجام دهد.

بیشتر کردن زمان این فعالیت های هوازی با شدت متوسط تا ۳۰۰ دقیقه و یا انجام فعالیت های فیزیکی هوازی شدید و قدرتی برای ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه در هر هفته و یا ترکیبی مساوی از هر دو،  فواید بیشتری برای سلامتی دارد.

بزرگسالان همچنین باید فعالیت‌های تقویت‌کننده ماهیچه‌ها را انجام دهند که در این فعالیت ها باید در طول دو روز یا بیشتر در هر هفته بر روی تمام گروه‌های ماهیچه های اصلی کار شود.

این وظیفه فیزیوتراپیستها است که به مردم آموزش دهند و به آنها برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بروز عوارض جانبی مزمن انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی توصیه هایی را ارائه دهند.

برای حفظ و یا رسیدن به شاخص توده بدنی ای بین 5/18 تا 9/24 کیلوگرم بر متر، مردم باید با بکار گیری یک رابطه متعادل و مناسب از فعالیت های فیزیکی، دریافت کالری و برنامه های رسمی رفتاری، وزن مناسب شان را حفظ کنند یا اضافه وزن شان را از بین ببرند.

افراد باید سعی کنند که از طریق روشهای تغییر سبک زندگی مانند کنترل وزن، افزایش فعالیت فیزیکی، محدود کردن استفاده از الکل، محدود کردن مصرف غذاهایی که حاوی سدیم هستند و افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و محصولات لبنی کم چرب، فشارخونشان را در حد mm Hg 80/120 نگه دارند.

مردم باید آگاه شوند که فشار خون نرمال چقدر است  و باید به طور پیوسته بر روی گروه‌های پرخطر آنها نظارت شود.

به عنوان یک استراتژی پیشگیرانه  ثانوی باید به گروه هایی از افراد استفاده ازیک برنامه کاهش ریسک جامع مانند  گذراندن دوره توانبخشی برای سکته قلبی یا بیماری های قلبی عروقی، استفاده ازخدمات فیزیوتراپی در خانه و یا شرکت در برنامه های تمرین گروهی توصیه شود.

این گروه ها افرادی هستند که اخیراً دچار بیماری های کرونر حاد شده اند، جراحی کرونری انجام داده اند، آنژین قلبی مزمن داشته اند و یا به تازگی دچار آن شده اند و یا اخیراً دچار یک حادثه مغزی یا بیماری عروقی محیطی شده‌اند یا در گذشته یا حال علائمی از مشکلات قلبی داشته اند.

بنابراین برای هر بیماری که به  کلینیکهای فیزیوتراپی مراجعه می کند می‌توان از طریق بررسی سابقه خانوادگی و سابقه پزشکی بیمار، یک ارزیابی کلی از میزان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی برای بیمار انجام داد.

اگر بیمار مشکوک به داشتن  هرکدام از این بیماری‌ها باشد، باید برای انجام بررسی بیشتر به یک پزشک عمومی مراجعه کند

می توان اطلاعاتی را برای بیماران فراهم کرد تا آنها از عوامل خطرزا و چگونگی  کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی آگاه شوند.

علاوه بر این، کلینیک ها می توانند کلاس های گروهی را به صورت هفتگی برگزار کنند تا مردم را از بیماریهای قلبی عروقی، عوامل خطرزای در ارتباط با آنها و  استراتژیهای پیشگیری از این بیماری ها آگاه کنند.

این کارها باعث افزایش آگاهی در این باره می شوند و همچنین به ارتقاء خدمات فیزیوتراپی کمک می کنند.

حتی می توان در کلینیک ها اطلاعات پایه را به صورت بروشور ارائه داد تا مردم به راحتی بتوانند  آنها را بردارند و بخوانند و فکر کنند که آیا در معرض خطر هستند یا نه.

آنها می توانند درباره استفاده ازاستراتژی های پیشگیرانه ای که برای آنها مناسب است، با فیزیوتراپیست ها مشورت کنند.

استراتژی های پیشگیرانه می‌توانند به عنوان یک سرویس خاص در کلینیک ها ارائه شوند به طوری که در این سرویس ها سطح مشتری و دسترسی او به خدمات کلینیک ارتقا پیدا کند.

کلاس های گروهی مزایای بیشتری مانند  تعداد بیشتر بیماران در بازه‌های زمانی یکسان دارند و در نتیجه به بیشتر شدن درآمد فیزیوتراپیستها کمک می کنند.

شما چه فکر می کنید؟ آیا باید در بخش آموزش به بیماران درباره بیماری های قلبی عروقی و آموزش به آنها برای پیشگیری از این بیماری ها تمرکز بیشتری شود؟

آیا باید از ابزارهای نوآورانه برای درگیر کردن بیماران با این موضوع استفاده شود؟

می توانید در بخش نظرات، نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید

فیزیوتراپی محدوده قیطریه

فیزیوتراپی در منزل

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.