فیزیوتراپی سندروم گیر افتادگی شانه یا ایمپینجمنت شانه

سندرم گیر افتادگی شانه
سندرم گیر افتادگی شانه
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

سندرم گیر افتادگی شانه چیست؟

سندروم گیر افتادگی شانه یا ایمپینجمنت شانه که به لاتین Shoulder impingement syndrome آسیب شایعی است که در آن بورس شانه و یا تاندون های گرداننده شانه یا روتاتور کاف در هنگام  بالا آوردن بازو به صورت عمودی مکررا دچار گیرافتادگی می‌شوند و مورد فشار قرار میگیرند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

گیرافتادگی شانه ممکن است خیلی دردناک باشد.

گیر کردن مداوم شانه می تواند موجب بورسیت شانه (التهاب کیسه های مفصلی)، آسیب ساختاری  تاندونهای گرداننده شانه، پارگی عضلات روتاتور کاف یا  تاندونیت روتاتور کاف شود.

اولین نتیجه این آسیب ها این است که حرکت دادن شانه دردناک میشود اما احتمال ضعیف شدن قابل توجه عملکرد شانه و پارگی کامل تاندون روتاتور کاف نیز وجود دارد.

ناحیه گیر افتادگی شانه کجاست؟

ایمپینجمنت شانه
ایمپینجمنت شانه

 ناحیه گیر افتادگی شانه بین سر استخوان بازو یا هومروس (استخوان توپی شکل شانه) وبالای استخوان کتف (که با نام  آکرومیون یا زائده اخرمی شناخته می شود) است.

هنگامی که شانه عملکرد نرمالی داشته باشد، حرکت زائده اهرمی استخوان کتف نباید بر بورس نرم یا تاندون های روتاتور کاف زیر آن تاثیر بگذارد.

اما وقتی ماهیچه های شانه ضعیف باشند یا نا هماهنگ عمل کنند، الگوهای حرکتی شانه ممکن است غیر عادی شوند و گیرافتادگی شانه رخ دهد.

 اولین نشانه گیر افتادگی شانه غالباً صدا دادن ساده شانه یا به عبارتی کلیک کردن شانه است.

با گذشت زمان این گیر کردن های کوچک به کلیک کردنهای دردناکی تبدیل می شوند که تحرک شانه را کم میکنند و در نهایت موجب میشوند  که شانه کارایی خود را از دست بدهد.

  وقتی گیر افتادگی اتفاق می افتد، بورس شانه مکررا  تحت فشار قرار میگیرد و متورم می شود و مشکل بورسیت شانه پیش می آید.

به همین ترتیب گیر افتادگی مکرر تاندون روتاتور کاف ممکن است منجر به تاندونیت روتاتور کاف شود.

در موارد حاد عضلات گرداننده شانه پاره می شوند.

تمام این آسیب ها ممکن است  باهم یا جداگانه  اتفاق بیفتند.

چگونه بفهمید که دچار گیر افتادگی شانه یا ایمپینجمنت شانه شده اید؟

  نشانه های معمول گیر افتادگی شانه عبارتند از:

  • دردناک بودن یا کلیک کردن شانه هنگامی که دستتان را پشت سر یا کمر خود می برید.
  • احساس درد هنگامی که می‌خواهید کمربند صندلی را بگیرید یا آن را روی سینه تان بکشید.
  • درد شانه هنگامی که بازویتان را تا ارتفاع شانه تان بالا می آورید و یا وقتی که بازویتان را بالای سرتان می برید.
  • احساس درد هنگام که بر روی شانه آسیب دیده دراز می کشید.
  • در شرایطی که آسیب‌دیدگی شدیدتر شود ممکن است شانه حتی در حال استراحت و ثابت قرار داشتن نیز دردناک باشد.
  • ضعف عضلانی یا درد عضلات هنگامی که می خواهید چیزی را بردارید یا بلند کنید.

بهترین آزمایش برای افتادگی شانه چیست؟

 گیر افتادگی شانه معمولاً در معاینات بالینی  توسط یک پزشک یا فیزیوتراپیست ماهر تشخیص داده می شود.

آنها یک سری آزمایشهای مخصوص گیر افتادگی شانه را انجام می دهند تا وجود یا عدم وجود این آسیب را  مشخص کنند.

آنها همچنین دامنه حرکتی شانه، قدرت عضلات گرداننده شانه (رو تاتور کاف) و تاثیر استخوان کتف بر گیر افتادگی را بررسی می کنند و آزمایشات مرتبط دیگری را نیز انجام می دهند.

 تصویر برداری سونوگرافی در زمان واقعی (در لحظه)

سندرم گیرافتادگی شانه
درمان سندرم گیرافتادگی شانه

 اسکن سونوگرافی نسبتاً ارزان است و آزمایش تشخیصی موثری برای به تصویر کشیدن تغییرات و پیشرفت گیر افتادگی شانه و تشخیص هرگونه جراحت مرتبط با آن ها، مانند بورسیت شانه پارگی های روتاتور کاف، تاندونیت کلسیفیه یا تاندینوپاتی شانه است.

هنگام انجام اسکن سونوگرافی در لحظه، کسی که سونوگرافی را انجام میدهد یا رادیولوژیست می تواند همانطور که شانه در ناحیه گیر افتادگی حرکت می کند وضعیت شانه را مشاهده کند.

آیا MRI گیر افتادگی شانه را نشان میدهد؟

 بعید است که گیر افتادگی شانه در MRI مشخص شود. MRI یک آزمایش استاتیک است که نمی تواند به درستی از ناحیه گیر افتادگی شانه عکسبرداری کند، مثلاً در حالی که بازویتان در کنارتان قرار میگیرد.

MRI ممکن است پارگی ها یا بروسیت روتاتورکاف را نشان دهد اما وجود گیر افتادگی دینامیک را نشان نمی دهد.

اشعه ایکس

اشعه ایکس گیر افتادگی را نشان نمیدهد اما می‌تواند کم شدن فضای زیر زائده اخرمی به دلیل  وجود خارهای استخوانی را نشان دهد.

با پزشک خود درباره مناسب ترین آزمایش های تشخیصی و بالینی مشورت کنید.

چه افرادی از سندروم ایمپینجمنت شانه رنج می برند؟

 سندروم گیر افتادگی بیشتر برای کسانی اتفاق می‌افتد که فعالیتهای فیزیکی را انجام می‌دهند که نیاز به بالا بردن مکرر بازو دارند مانند تنیس، گلف، شنا، وزنه برداری یا پرت کردن توپ.

 حرفه هایی که نیاز به  بالا بردن مکرر بازو تا بالای سر دارند یا کار کردن با دستها در حالیکه دست ها در ارتفاع شانه یا بالاتر هستند، بیشتر افراد را در معرض آسیب گیر افتادگی عضلات گرداننده شانه قرار می‌دهند.

 چه چیزهایی موجب گیر افتادگی شانه می شوند؟

 در حالی که یک جراحت حاد مانند سقوط کردن و زمین خوردن، ممکن است اتفاق بیفتد و موجب این آسیب شود  اما  برخورد روتاتور کاف/ بورس با لبه خارجی کتف (آکرومیون) بیشتر به دلیل حرکات مکرر بازو در ناحیه گیر افتادگی  اتفاق می افتد.

 وضعیت بدنی هایی که به طور قابل توجهی ناحیه زیر زائده اخرمی را باریک میکندند، شامل موارد زیر هستند:

  • وقتی بازو مستقیماً بالای سر قرار می گیرد
  • وقتی بازو ها تا ارتفاع شانه یا نزدیک آن بالا آورده شده و حرکت داده می شوند
  • قوز کردن  و جلوتر قرار گرفتن شانه ها

 تاندونهای عضلات گرداننده شانه ها با استخوان ها (در اصل زائده اخرمی) و رباط هایی که یک کمان محافظت کننده را بر روی شانه شکل می دهند محافظت می شوند اما آنها باعث نمی شوند که شانه دیگر آسیب نبیند.

هر کدام از این ساختار ها، از استخوان گرفته تاماهیچه ها و تاندون ها و روباط ها یا بورس ها  ممکن است آسیب ببینند.

این آسیبها انواع مختلفی دارند، مانند بورسیت شانه، تورم متوسط تاندون (تاندونیت روتاتورکاف) تاندونوپاتی کلسیفیه (تشکیل استخوان درون تاندون) و پارگی های کامل یا جزئی تاندون روتاتور کاف که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

شروع تدریجی گیرافتادگی

اگر شروع گیر افتادگی شانه شما تدریجی باشد، مهم است که وضعیت بدنی دینامیک و استاتیک شما، قدرت و انعطاف پذیری عضلانی و شکل ستون فقراتتان دقیقاً توسط یک فیزیوتراپیست بررسی شوند تا او بتواند برای درمان و راهنمایی شما به طور موثر برنامه ریزی کند.

شروع تدریجی گیر افتادگی شانه به دلیل عادات حرکتی غلط به طور منظم در آینده تکرار خواهد شد و در نتیجه نیاز است که در دوره ی توانبخشی و فیزیوتراپی این عادات غلط تصحیح شوند.

 درگیر شدن عضلات گرداننده شانه

 روتاتور کاف گروه مهمی از ماهیچه هایی هستند که وظیفه پایداری و کنترل کنندگی شانه را به عهده دارند و مرکزیت مفصل شانه را حفظ میکنند.

به عبارت دیگر روتاتورکاف گردی شانه را درست در مرکز سوکت کوچک(گلنوئید) نگه میدارد.

  اگر شما احتمال هر گونه آسیب دیدگی روتاتورکاف را می دهید مهم است که نوع آسیب دقیقاً مشخص شود زیرا درمان برای جراحت‌های خاص روتاتور کاف یا ترکیبی از آنها متفاوت خواهد بود.

 درگیر شدن استخوان کتف

 استخوان کتف به عنوان پایه ای برای پایدار ماندن اندام های فوقانی (دست ها) عمل می کنند و یک نقش حیاتی را به عنوان یک پایه دینامیک پایدار برای اتصال بازوها به دیواره سینه دارند.

بازوی شما مانند بوم جرثقیل عمل می کند تا بتواند فعالیت های کاربردی با دامنه های حرکتی زیاد را انجام دهد.

ضعیف بودن ماهیچه های کتف در کنترل شانه ممکن است موجب کشیده شدن زائده اخرمی (آکرومیون) به سمت بورس شانه و کاپ روتاتور شود و در نتیجه گیر افتادگی داینامیک شانه اتفاق بیفتد.

در این مورد  دوره فیزیوتراپی و توانبخشی شما  باید شامل بررسی و نرمال سازی عملکرد کتف شانه نیز باشد.

 بهترین درمان برای گیر افتادگی شانه چیست؟

ساختار های مختلف و متعددی وجود دارند که ممکن است با  گیر افتادگی گرداننده شانه مجروح شوند و هر کدام از این ساختار ها ممکن است نیاز به روش درمانی متفاوتی داشته باشند.

در حقیقت فهمیدن دلیل گیر افتادگی در وهله اول، مهم‌ترین قدم برای بهبود آسیب در کوتاه مدت و جلوگیری از گیرافتادگی مجدد شانه در بلند مدت است.

از طرفی گیر افتادگی مکرر شانه می تواند شما را در معرض خطر پارگی عضلات گرداننده شانه قرار دهد و در نهایت کارتان را به جراحی بکشاند.

از آنجا که جراحت‌های گیر افتادگی شانه و گزینه های درمانی برای آنها ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت باشند، مراجعه به یک متخصص حوزه سلامت که تخصص ویژه ای در جراحت های شانه دارد، ضروری است.

 راهنمای عمومی برای درمان گیر افتادگی شانه

 محققان به این نتیجه رسیده اند که برای بازتوانی این نوع جراحت ها و جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد، اساسا ۷ مرحله  وجود دارد که نیاز است که پوشش داده شوند.

این مراحل عبارتند از:

  • مرحله ابتدایی جراحت: محافظت، تسکین درد و درمان با داروهای ضد التهابی و فیزیوتراپی
  • به دست آوردن دوباره دامنه حرکتی کامل شانه
  • بازیابی قدرت کنترل کتف و  سطوح حرکتی مفصل شانه
  • بازیابی عملکردهای نرمال شانه، ستون فقرات پشت سینه، کتف، گردن
  • بازیابی قدرت  عضلات گرداننده شانه
  • تمرین هایی برای رسیدن به سرعت، قدرت، حس عمقی و چابکی قبلی
  • شروع دوباره ورزش یا کار

 برای گرفتن توصیه‌های دقیق‌تر درباره گرفتگی شانه تان با کلینیک فیزیوتراپی تخصصی دایان تماس بگیرید.

 تزریق کورتیکواستروئید در چه مواردی موثر است؟

 تزریقات کورتیکواستروئید ممکن است در مراحل ابتدایی و زمانی که مشکل التهاب و بورسیت شدید شانه وجود دارد، برای کاهش درد مفید باشد.

 مهم است اشاره کنیم که زمانی که  درد بورسیت شانه فروکش کرد، برای آنکه مطمئن شویم که گرفتگی شانه با از بین رفتن اثر تزریق باز نمی گردد، قدرت وانعطاف پذیری مفصل شانه و درگیر شدن آن با ستون فقرات پشت سینه، گردن و نحوه حرکت مفصل شانه باید مورد بررسی قرار گیرند.

 اگر نحوه حرکت کردن شانه بررسی نشود، احتمالا گیر افتادگی شانه دوباره اتفاق خواهد افتاد یا ممکن است مشکل پیشرفت کند و تبدیل به  تاندینوپاتی یا پارگی عضلات گرداننده شانه شود.

 ریکاوری آسیب گیر افتادگی شانه چقدر طول میکشد؟

 هر گیر افتادگی شانه از دیگری متفاوت است.

بعضی از ایمپنجمنت ها حتی به یک جلسه درمانی پاسخ مطلوبی نشان می دهند، در حالی که ممکن است بهبود بعضی از موارد حادتر چند هفته تا چند ماه زمان ببرد و برای درمان بعضی دیگر نیاز به جراحی باشد.

 هیچ چارچوب زمانی مشخصی وجود ندارد که نشان دهد که چه موقع باید از یک مرحله درمانی به مرحله بعدی رفت.

فیزیوتراپی آسیب گیر افتادگی شانه

فیزیوتراپی سندروم افتادگی شانه

تعیین وضعیت جراحت شما در دوره توانبخشی و فیزیوتراپی به فاکتور های بسیاری بستگی دارد و در هنگام انجام معاینات بالینی توسط فیزیوتراپیست انجام می شود.

شما متوجه خواهید شد که در بسیاری از موارد، همانطور که عملکرد شما بهبود پیدا می کند و نتایج بررسی ها بهتر می شود، فیزیوتراپیست شما پیوسته مراحل توانبخشی را جلو می‌برد.

همچنین  اشاره به این نکته مهم است که پیشرفت از یک مرحله به مرحله دیگر باید تحت نظارت دقیق یک فرد متخصص باشد زیرا رفتن به سطح بعدی بازتوانی ، اگر زود تر از زمان درست آن باشد، ممکن است منجر به آسیب دیدگی مجدد و پریشان شدن بیمار از نظر روحی شود.

ما در فیزیوتراپی دایان با استفاده از بروزترین تکنیک های درمانهای دستی و ورزش درمانی و همچنین استفاده از جدیدترین دستگاههای روز دنیا همانند لیزر درمانی پرتوان، مگنت درمانی(مغناطیس درمانی)، طب سوزنی، شاک ویو درمانی ، الکتروتراپی و… به درمان کامل شانه شما کمک خواهیم کرد.

دلایل اصلی و ثانوی گیر افتادگی شانه

بعضی از دلایل گیر افتادگی شانه اصلی (ساختاری) و بعضی دیگر ثانوی (مربوط به وضعیت بدنی و حرکات بدن) هستند.

دلایل اصلی گیر افتادگی روتاتور کاف _ آسیب ساختاری

 مشکلات ساختاری عموماً مشکلاتی هستند که از بدو تولد وجود دارند یا مربوط به فرسودگی پیوسته ساختارهای استخوانی با افزایش سن می شوند.

با وجود این آسیب ساختاری احتمال اینکه بافت های نرم در ناحیه زیر زائده اخرومی(آکرومیون) بیشتر تحریک شوند و بیشتر به آنها فشار بیاید، بیشتر میشود  و این موارد ممکن است منجر به بورسیت یا تاندونیت  شانه شوند.

ناحیه زیر زائده اخرمی بعضی از افراد از تولد کوچک تر از سایرین است.

آسیب هایی مانند استئوآرتریت ممکن است باعث رشد خارهای استخوانی در ناحیه زیر زائده آخرمی و در نتیجه کوچکتر شدن این فضا شوند.

دلایل ثانوی گیر افتادگی ماهیچه های گرداننده شانه_ ناپایداری دینامیک

 ممکن است گیر افتادگی به علت ناپایداری دینامیک شانه اتفاق بیفتد.

ناپایداری دینامیک شانه به این معنی است که ترکیبی از مشکلاتی مانند دامنه حرکتی بیش از حد  در مفصل،سستی رباط ها و ضعف عضلانی در اطراف مفصل شانه وجود دارد.

این نوع گیر افتادگی شانه معمولاً به مرور زمان و به دلیل انجام مکرر حرکات بالای سر، حادثه شدید، وجود جراحت قبلی، وضعیت بدنی نامناسب یا بی تحرکی اتفاق می افتد.

در یک شانه ناپایدار ماهیچه های گرداننده شانه باید سخت تر کار کنند و این ممکن است موجب جراحت آنها شود.

اگر ماهیچه های گرداننده شانه بیش از حد کار کنند ،خسته میشوند و در نهایت به دلیل وجود درد یا پارگی های تاندون ها متورم و ضعیف می شوند.

وقتی ماهیچه های گرداننده شانه نتوانند کارعادی خود را انجام دهند قادر نخواهند بود که از فرو رفتن سر استخوان بازو یا هومرس درفضای زیره زائده اخرمی جلوگیری کنند و در نتیجه به بورس یا تاندون های شانه فشار وارد می شود.

 در صورتی که این ناپایداری به طور مناسبی درمان نشود موجب  بروز مجدد آسیب خواهد شد.

استفاده از تکنیک های غلط یا داشتن عادات تمرینی بد مانند تمرین کردن خیلی زیاد نیز یکی از دلایل شایع  بروز جراحت هایی هستند که ناشی از استفاده مکرر از یک ناحیه از بدن هستند مانند بورسیت یا تاندونوپاتی.

 درمان های معمول برای گیر افتادگی شانه

  •  درمان اولیه جراحت
  • دوری از فاکتورهای خطرزا
  • بررسی وجود جراحتهای بافت نرم و بررسی مراحل بهبود آنها
  • بررسی پیچ خوردگی عضلانی یا  پیچ خوردگی رباط
  • استفاده از طب سوزنی و سوزن خشک
  • لیزر درمانی شانه
  • مگنت درمانی (مغناطیس درمانی)
  • شاک ویو درمانی
  • درمان جراحت‌های بافت نرم تقریبا شدید
  • تمرین هایی برای پایدار کردن کتف
  • تمرینهای مخصوص ماهیچه‌های گرداننده شانه
  • تمرین های مخصوص شانه
  • انجام آنالیز بیومکانیکی
  • تمرینهای مخصوص ارتقا تعادل و حس عمقی
  • تمرینهای مخصوص یک ورزش خاص و بهبود چابکی
  • مصرف داروها
  • فیزیوتراپی با فراصوت در زمان واقعی یا اولتراسوندتراپی
  • ماساژ بافت نرم از روش ماساژ درمانی
  • پوشیدن بریس یا ساپورت
  • سوزن خشک
  • الکتروتراپی و روش‌های درمانی موضعی
  • بسته های گرمایشی
  • تکنیک های تحرک دادن به مفصل
  • چسب کینزیولوژی
  • نورو دینامیک
  • موبیلیزیشن با ابزار در فیزیوتراپی
  • دوره پیش از توانبخشی
  • تمرین های مخصوص حرکت مفصل شانه
  • تمرین های قدرتی
  • تمرین های کششی
  • باند های محافظ و باند بندی
  • ماشین تنس (TENS)
  • آنالیز ویدیویی
  • یوگا

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
قاسم عباسی
قاسم عباسی
4 سال قبل

عالی بودین…
مرسی از راهنمایی و اطلاع رسانی کاملتون…. 🙏🙏🙏🙏

مهرداد محمدی
مهرداد محمدی
پاسخ دادن  قاسم عباسی
4 سال قبل

خیلی خوشحال هستیم که اطلاع رسانی و مقاله فیزیوتراپی سندروم گیر افتادگی شانه برای شما مفید واقع شد با تشکر

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.