درمان فتق دیسک کمر با فیزیوتراپی

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

فیزیو تراپی معمولا نقش مهمی را در بهبود فتق دیسک کمر بازی می کند. روش های فیزیو تراپی نه تنها موجب تسکین سریع درد می شوند، بلکه به شما آموزش می دهند که بدنتان را به قرار گرفتن در وضعیتی عادت دهید که موجب می شود تا از صدمات بیشتر جلوگیری شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

روش های فیزیوتراپی مختلفی وجود دارد.

روش های منفعل فیزیوتراپی، بدن شما را آرام می کند و شامل ماساژ بافت عمیق، گرما درمانی و سرما درمانی، تحریک الکتریکی ( برای مثال، TENS) و آب درمانی می شوند.

برنامه فیزیوتراپی شما معمولا با درمان های منفعل شروع می شود و زمانی که بدن تان شروع به بهبود می کند، درمان های فعال را آغاز خواهید کرد که موجب تقویت بدن شما و جلوگیری از درد بیشتر می شوند.

فیزیوتراپیست شما در طول درمان برای تهیه ی مناسب ترین برنامه ی درمانی با شما همراه خواهد بود.

برای دریافت برنامه درمانی برای فتق دیسک کمر با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید مشاوره رایگان فیزیوتراپی

درمان های فیزیوتراپی برای فتق دیسک کمر

ماساژ بافت عمیق

بیش از صد نوع ماساژ و انواع ماساژ درمانی وجود دارد؛ اما در صورتی که شما مبتلا به مشکل فتق دیسک کمر هستید، ماساژ بافت عمیق بهترین گزینه برای شماست چون این روش از فشار خیلی زیاد برای تسکین تنش و اسپاسم های عضلانی استفاده می کند.

این فشار از حرکت عضلات در قسمت آسیب دیده جلوگیری می کند.

آزادسازی مایوفاشیال

این یک تکنیک دستی برای کشش دادن به فاشیا است که با هدف متعادل‌سازی بدن انجام می‌شود.

فاشیا که بین پوست و ساختار درونی عضله و استخوان قرار دارد، یک شبکه یکپارچه از بافت همبند است که عضلات، اندام‌ها و ساختارهای اسکلتی موجود در بدن را پوشش داده و آن‌ها را به هم متصل می‌کند.

آسیب‌ها، استرس، ضربات و نادرست بودن وضعیت قرارگیری بدن می‌توانند باعث محدودیت فاشیا شود که به این ترتیب هدف تکنیک آزادسازی مایوفاشیال از بین بردن محدودیت‌های فاشیا و احیای بافت‌ آن خواهد بود.

گرما یا سرما درمانی

هر کدام از این روش های درمانی، مزایای خاص خود را دارند و فیزیوتراپیست شما ممکن است برای گرفتن بهترین نتایج، به صورت متناوب از هر کدام از این روش ها استفاده کند.

فیزیو تراپیست ممکن است از گرما درمانی برای افزایش گردش خون در قسمت آسیب دیده استفاده کند. خون با انتقال اکسیژن و مواد مغذی به درمان آن ناحیه کمک می کند.

خون همچنین ضایعاتی که از اسپاسم های عضلانی به وجود می آیند را از بین می برد.

در مقابل، سرما درمانی (cryotherapy نیز نامیده می شود) باعث کاهش گردش خون می شود و کاهش گردش خون موجب کاهش التهاب، اسپاسم عضلانی و درد می شود.

فیزیوتراپیست شما ممکن است یک بسته یخ را در قسمت آسیب دیده قرار دهد، ماساژ یخ به شما بدهد یا حتی از اسپری ای که با نام فلورومتان شناخته می شود، برای خنک کردن بافت های ملتهب استفاده کند.

آب درمانی برای درمان فتق دیسک کمر

همانطور که از نام آن پیداست، آب درمانی شامل استفاده از آب است. به عنوان یک روش درمانی منفعل، آب درمانی به ورزش های مخصوصی در استخر گفته می شود که متناسب با نوع آسیب شما، توسط فیزیوتراپیست به شما آموزش داده می شود.آب درمانی ممکن است به سادگی شامل نشستن در حمام گرداب یا گرفتن دوش آب گرم باشد.

آب درمانی به آرامی درد را تسکین می دهد و عضلات را آرام می کند.

لیزر درمانی دیسک کمر: لیزر های پرتوان با قدرتی بیش تر از لیزر های کم توان یکی از روش های جراحی بسته دیسک کمر و ستون فقرات است.

پرتو لیزر دارای ویژگی‌های منحصر به فردی خواهد بود که در هیچ منبع نوری دیگری قابل مشاهده نمی‌باشد

لیزر پرتوان نسبت به لیزرهای کم‌ توان به عمق بیشتری از بافت تحت درمان نفوذ و به همین جهت با انتقال بیشتر انرژی و تاثیرات درمانی بهتری همراه است.

درمان مشکلاتی مانند تنگی کانال نخاعی و فتق دیسک با لیزرهای پرتوان نتایج بهتری را در پی دارد.

تحريك الكتريكي عصبي- عضلاني از راه پوست، الکتروتراپی (TENS)

یک دستگاه TENS از جریان الکتریکی برای تحریک ماهیچه های شما استفاده می کند. این کار به نظر سخت می آید ولی واقعا دردناک نیست.

الکترود هایی که به پوست شما متصل می شوند جریان الکتریسیته ی کوچکی را به نقاط کلیدی در مسیر اعصاب ارسال می کنند.

TENS باعث کاهش اسپاسم عضلانی می شود و به طور کلی اعتقاد بر این است که باعث آزاد شدن اندورفین ها می شود که ماده طبیعی بدن برای تسکین درد است.

کشش و انجام تمرینات کششی

هدف از کشش این است که اثر گرانش بر ستون فقرات کاهش یابد. هدف از به آرامی کشیدن استخوان ها ترمیم فتق دیسک است.

مثال مشابهی که می توان برای این مورد به کار برد، لاستیک پنچری است که وقتی جک را زیر ماشین قرار می دهند، فشار از روی آن برداشته می شود و صافی آن ناپدید می شود.

این روش را می توان برای ستون فقرات گردن یا کمر به کار گرفت.

شاک ویو عضلات کمر : امواج صوتی شاک ویو با انرژی بالا نیروی مکانیکی را بر بافت‌های عضلانی کمر اعمال کرده و در درمان بیماری های اسکلتی_عضلانی بسیاری کاربرد دارد.

امواج شاک ویو سبب افزایش جریان خون در قسمت های آسیب دیده، تحریک بازسازی سلول ها، عروق و تسریع بهبودی و تسکین درد می شود.

شاک ویو تراپی به نسبت سایر روش های درمانی متداول اثرات درمانی بهتری داشته و نتایج درمانی آن ماندگارتر است.

سوزن خشک یا درای نیدلینگ :

متد سوزن خشک از طریق آزاد سازی اندورفین‌ ها در سیستم عصبی مرکزی به همراه افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی در منطقه تحت درمان موجب کاهش درد و التهاب می شود

در این تکنیک سوزن با هدف درمان موضعی عضله و بافت همبند وارد بدن می شود.

فرو بردن سوزن مخصوص در نقاط ماشه ای سبب ترشح برخی مواد شیمیایی میشود که چرخه اسپاسم و درد را متوقف کرده و درد را تسکین می بخشد.

درمان های فعال فیزیوتراپی برای فتق دیسک کمر

درمان های فعال به انعطاف پذیری، وضعیت بدنی، قدرت، ثبات میان تنه و حرکت مفاصل کمک می کنند. برای دستیابی به نتایج مطلوب، یک برنامه ورزشی نیز ممکن است تجویز شود.

این کار نه تنها باعث کاهش درد مکرر می شود بلکه به سلامت عمومی بدن شما نیز کمک خواهد کرد.

فیزیوتراپیست شما برای ساختن برنامه ای که بر اساس مشکلات خاص شما و سوابق پزشکی شما باشد، درر این کار با شما همراهی خواهد کرد.

ثبات میان تنه

بسیاری از مردم متوجه نیستند که یک میان تنه قوی چقدر برای سلامت ستون فقرات آنها مهم است.

عضلات میان تنه (شکمی) به عضلات کمر شما کمک می کنند تا از ستون فقراتتان محافظت شود. هنگامی که عضلات میان تنه شما ضعیف هستند فشار بیشتری روی عضلات پشت وارد می شود.

درمانگر فیزیکی شما ممکن است برای تقویت کمر شما، تمرینات پایدار کننده میان تنه را به شما آموزش دهد.

افزایش انعطاف پذیری بدن

یادگیری کشش مناسب و تکنیک های انعطاف پذیری شما را برای تمرینات هوازی و قدرتی آماده می کند. انعطاف پذیری با از بین بردن سفتی عضلات به بدن شما کمک می کند تا راحت تر حرکت کند.

آب درمانی

برخلاف اینکه مانند روش های مفعل آب درمانی، به سادگی در وان یا حمام آب گرم بنشینید، آب درمانی فعال، ممکن است شامل ایروبیک آبی باشد تا بدون آنکه استرس غیر ضروری به بدن وارد شود، به عادت دادن بدن شما به قرار گرفتن در یک وضعیت مناسب کمک کند.

تقویت عضلات

ماهیچه های قوی یک سیستم حمایتی عالی برای ستون فقرات شما هستند و بهتر می توانند درد را تحمل کنند.

فیزیوتراپیست شما به شما می آموزد که چگونه برای جلوگیری از آسیب های آینده، کمر خود را تقویت کنید و آن را در وضعیت مناسبی قرار دهید.

شما ممکن است اصول مراقبت از خود را یاد بگیرند نا اینکه بدانید که چگونه به بهترین شکل علائم مشکلات خود را درمان کنید.

هدف نهایی این است که شما دانشی را برای حفظ سبک زندگی بدون درد بدست آورید.

اینکه شما یاد بگیرید که چگونه پس از آنکه دوره فیزیوتراپی شما پایان یافت، تمرینات خود را ادامه دهید، ضروری است.

اگر درسهایی که در فیزیوتراپی کمر درد آموخته اید را بکار نبرید، از نتایج بلند مدت آنها بهره مند نخواهید شد. با مراقبت از کمر خود، می توانید از درد بیشتر فتق دیسک جلوگیری کنید.

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
احمد صابری
احمد صابری
5 سال قبل

سلام وقتتون بخیر باشه لطفا در مورد درد کمر مطالب بیشتری و کامل تری قرار دهید و تمریناتی را برای کاهش درد کمر در اثر کار کردن و نشستن زیاد روی صندلی آموزش بدید.
با تشکر از سایت خوبتون

سید رسول حسینی
سید رسول حسینی
4 سال قبل

سلام خسته نباشید با تشکر توضیحات خوب بود بنده مهره ۴و۵ عمل کردم الان مهره ۱و۲و۳ مشگل خوردم درد به لگن چپ زیاد میزند لگن راست کم به ۲پزشک مراجعه کردم بهترم ولی بهبودکامل پیدا نکردم لطفا خواهش میکنم راهنمایی کنید

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  سید رسول حسینی
4 سال قبل

سلام
ممنون از شما.
علائم شما دلیل های مختلفی می تواند داشته باشد که نیاز به بررسی و اطلاعات بیشتری دارد.
قطعا یکی از بهترین درمان های مشکلات دیسک کمر، فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی می تواند در درمان کامل شما بسیار کمک کننده باشد.