درمان با فشرده سازی چیست؟

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

 بیشتر مردم فکر می‌کنند که جوراب های فشرده سازی فقط برای افراد مسن هستند، اما جوراب های فشرده سازی کمک می‌کنند تا سلامت رگها حفظ شود واز طرفی بسیاری از مشکلات مربوط به رگها از سنین جوانی شروع می شوند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

  درمان با فشرده سازی با اعمال کردن یک فشار خارجی کنترل شده به ناحیه ای که دچار مشکل شده اس، انجام می شود تا کارآمدی سیستم های لنفاوی و شریانی بیشتر شود. فشرده سازی با پوشیدن لباس های کشسانی که به میزان مشخصی قدرت فشرده سازی دارند، انجام می شود. این جوراب ها بیشترین فشار را بر روی قوزک پا وارد می کنند و به طور تدریجی این فشار در قسمت‌های بالاتر کمتر می شود. بسته به علت آسیب، درمان با فشرده سازی می تواند به روشهای مختلفی اعمال شود، مانند استفاده از جوراب های ساق بلند و کوتاه، جوراب شلواری ها و آستین ها

  عوامل  تعیین کننده و خطرزا

 درمان با فشرده سازی می تواند برای کمک به درمان و پیشگیری از مشکلات لنفاوی و شریانی استفاده شود و همچنین در هنگام انجام فعالیت ها برای ریکاوری و افزایش عملکرد به کار گرفته شود. به عنوان یک معیار درمانی، این روش می تواند در درمان مواردی همچون فلبیت یا افروختگی سیاهرگ، ترومبوزیس، مراقبت های بعد از عمل، اسکلروتراپی،کمک به درمان درد ساق ها و ران ها و احساس سنگینی در آن ها، واریس،  رگهای عنکبوتی، خیز (edema) و زخم پا تجویز شود.

 درمان با فشرده سازی در هنگام انجام فعالیتها به عنوان معیاری برای ریکاوری و عملکرد استفاده شده است و این کار با کمک به جریان یافتن مداوم خون، به حداقل رساندن جمع شدن خون در یک محل، افزایش پاکسازی سموم بدن و کمک به حفظ روند بازسازی انجام می شود.

  به عنوان یک معیار پیشگیرانه، فشرده سازی می تواند برای مواردی همچون پرواز در مسافت های طولانی، حاملگی و مشکلاتی که ممکن است به خاطر شغل و سبک زندگی فرد ایجادشوند، تجویز شود. موارد ذکر شده در زیر بعضی از مهم‌ترین عواملی هستند که خطر ایجاد مشکلات وریدی و لنفاوی را  افزایش می دهند:

 سن.  به دلیل فرسودگی ها و پارگی هایی که  با افزایش سن در رگ های خونی ایجاد می‌شوند، با بالا رفتن سن این خطرت افزایش می یابند

 جنسیت. زنان به خاطر تغییرات هورمونی ای که باعث استاع عروق ( آرام شدن و شل شدن سلول های دیواره رگ ها) می‌شوند،  بیشتر در خطر مبتلا شدن به مشکلات وریدی  قرار دارند.

 سابقه خانوادگی. مشکلات وریدی و لنفاوی ارثی هستند

 چاقی. داشتن  اضافه وزن باعث می شود فشار بیشتری بر رگها وارد شود

 حرفه. نشستن و ایستادن برای مدت طولانی بر روی جریان خون تاثیر می‌گذارد و در طول زمان  جمع شدن خون در یک ناحیه را افزایش می دهد

 مهم است بدانید که درمان با فشرده سازی برای هر کسی مناسب نیست. اگر کسی در ران ها و ساقه هایش بیماری پیشرفته سرخرگی داشته باشد یا دچار سپتیک فلبیت (septic philebitis)، نوروپاتی محیطی یا نارسایی احتقانی قلبی کنترل نشده باشد، نباید لباسهای مخصوص فشرده سازی  را بپوشد.

 تاثیرات و فواید درمان با فشرده سازی

 فشرده سازی تدریجی تاثیرات مثبت زیادی بر روی بدن دارد و این تاثیرات مثبت آن هم برای جریان خون است و هم برای بافتها. در زیر به چند تاثیر فیزیولوژیکی فشرده سازی اشاره شده است.

 تاثیر آن بر جریان خون

  • جریان خون وریدی را افزایش می دهد (گردش خون)
  • حجم خون وریدی را کاهش می دهد ( جمع شدگی خون)
  • رفلاکس را در  رگهای بیمار سطحی و عمیق کمتر می‌کند (کاهش رگ های واریس و عنکبوتی)
  • فشار خون وریدی را کاهش می دهد

 تاثیر آن بر بافت ها

  • ورم ناشی از جمع شدن مایعات در بافت ها (edema) را کاهش میدهد
  • پاکسازی سمومی مانند لاکتیک اسید را افزایش میدهد
  • التهاب را کاهش میدهد
  • به حفظ روند بازسازی کمک میکند
  • حرکت تاندون ها و مفاصل را بهتر میکند

  نکاتی برای داشتن پاهای سالم

 برای حفظ سلامت پاها حتما باید علاوه بر درمان با فشرده سازی کارهای بیشتری انجام شود.

 در اینجا لیستی از موارد مفیدی  ارائه می‌شود که نشان می دهد شما چگونه می توانید نقش خود را در حفظ سلامت پاهایتان ایفا کنید.

  • از نشستن و ایستادن طولانی  اجتناب کنید. گردش خون با فعالیتهای فیزیکی بهتر میشود. بنابراین گهگاهی کمی راه بروید، از پله ها بالا بروید و سعی کنید به طریقی در اطراف خانه یا محیط کارتان حرکت کنید.
  • بعد از یک روز طولانی و خسته کننده نیروی پاهایتان را با گرفتن دوش یا حمام کردن بازگردانید. این موضوع مخصوصا در تابستان اهمیت بیشتری پیدا می کند، زیرا گرما باعث می شود که رگهایتان گشاد شوند. دوش گرفتن و حمام کردن همچنین می‌تواند ورم پایتان را کم کند.
  • پاهایتان را بالا نگه دارید. از اثر جاذبه زمین کمک بگیرید و گردش خون طبیعی بدن تان را بهتر کنید
  • ورزش کنید. ورزش منظم می تواند به قوی و فعال نگه داشتن ماهیچه ها و در نتیجه گردش خون کمک کند
  • وزنتان را کنترل کنید. داشتن اضافه وزن  فشار بیشتر را بر رگ هایتان وارد می کند
  • هر روز جوراب های فشرده سازی را بپوشید تا گردش خون وریدی بهتر انجام شود و مشکلات وریدی را درمان و یا از آنها جلوگیری کنند.
  • دستگاه کامپرشن تراپی یا وازوترین : با ایجاد یک فشار متناوب و بهپاها به بازگشت عروقی کمک می کند.

 توصیه های آخر

 مهم است که برای خرید یک جفت جوراب فشرده سازی به یک متخصص دارای مجوز مراجعه کنید. لباس هایی که اندازه تن نباشند می‌توانند به فرد آسیب بزنند، آسیب هایی مانند زخم هایی که بر اثر فشار به وجود می آیند، انسداد وریدی و حتی قانقاریا. جوراب های فشرده سازی طبق تجویز پزشک به شما داده می شوند و بنابراین باید توسط  یک متخصص حوزه سلامت توصیه شوند. لباس های فشرده سازی انواع، سایزها، جنس ها و رنگ های مختلفی دارند که باید برای انتخاب موثرترین و بهترین گزینه ممکن برای هر شخص در نظر گرفته شوند. اگر می‌خواهید از تمام فواید درمان با فشرده سازی بهره مند شوید با یک متخصص فیزیوتراپی و همچنین با یک متخصص دارای مجوز در درمان با فشرده سازی صحبت کنید.

فیزیوتراپی در دیباجی

فیزیوتراپی در منزل تهران

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها