درمان با سوزن خشک یا تحریک عضلانی با IMS

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

در این مقاله با تحریک عضلانی یا IMS و درمان با سوزن خشک آشنا میشوید.

با دردی دست و پنجه نرم می کنید که از بین نمی‌رود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

احتمالا یک تصویر با اشعه ایکس یا MRI هم به تجویز پزشک تهیه کرده اید که مشکلی را نشان نمی‌دهد، ولی همچنان درد شما را آزار می‌دهد.

دیگر طاقتتان طاق شده و نگران هستید که کیفیت زندگیتان هرگز بهبود نخواهد یافت، تا اینکه به شما پیشنهاد می‌دهند تا درمان سوزن خشک و تحریک عضلانی (IMS: Intramuscular Stimulation) را امتحان کنید.

اولین سوالی که در ذهن شما شکل می‌گیرد این است.

درمان با سوزن خشک یا IMS چیست؟

IMS، یا همان درمان سوزن خشک یک درمان برای درد های مزمن یا شدید با منشا عصبی است. در این درمان سوزن های مخصوص طب سوزنی را به ماهیچه های حساس بدن یا محل هایی نزدیک ستون فقرات که ممکن است ریشه یک عصب تحریک شده باشد، فرو می‌کنند.

این درمان ماهیچه هایی که کوچک (ملتهب) شده‌اند را هدف قرار می‌دهد. این نقاط می‌توانند نقاط مشکل زا در بدن باشند، چرا که عضلاتی که منقبض می‌شوند هیچ وقت به طور مناسب بهبود پیدا نمی‌کنند و بر روی اعصاب فشار می‌آورند و آن‌ها را تحریک می‌کنند.

درمان سوزن خشک به عضلات کمک می‌کند که استراحت کنند و روند نرمال شدن و بهبود را آغاز نمایند. در واقع، این روش علل ریشه ای دردی که از آن رنج می‌برید را درمان می‌کند.

چرا درد؟

زمانی که دردی در بدن پدید می آید که هیچ نشانه‌ای از آسیب یا التهاب در بافت بدن وجود ندارد، گیج کننده و طاقت فرساست. وقتی علت درد را تشخیص داده نشود، چطور می‌توان درمان را تجویز کرد؟
درد های عصبی معمولا زمانی ایجاد می‌شوند که اعصاب بعد از یک التهاب کوچک، به درستی عمل نمی‌کنند. اعصاب بسیار حساس می‌شوند و سیگنال هایی که به مغز ارسال می‌کنند، از سوی مغز به صورت درد تفسیر می‌شود.

IMS یا سوزن خشک چگونه به درمان درد کمک می‌کند؟

در طول یک درمان IMS، فیزیوتراپ سوزن های طب سوزنی را به ماهیچه‌ای که تاثیر پذیرفته است فرو می‌کند. فرو کردن یک سوزن به ماهیچه سالم، دردی را به همراه نخواهد داشت. از سوی دیگ، وقتی سوزن به ماهیچه ای که کوچک (ملتهب) شده است وارد می‌شود، ماهیچه سوزن را در بر می‌گیرد و این مساله می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود. این اتفاق، یک تاثیر سه مرحله‌ای دارد:

  • یک گیرنده عصبی تحریک می‌شود که در نتیجه ماهیچه منبسط خواهد شد.
  • باعث یک زخم کوچک در سطح ماهیچه می‌شود که خون را در محدوده جاری می سازد و روند درمان طبیعی را تحریک می‌کند؛ خون دارای پلاکت هایی است که حاوی عامل رشد هستند و روند درمان را تسریع می‌کنند.
  • باعث ایجاد پتانسیل الکتریکی در ماهیچه می‌شود که به آن کمک می‌کند به عملکرد عادی خود بازگردد.
  • یک درمان IMS اثرات جانبی بسیار پایینی دارد و آسودگی پس از آن ماندگار است.

چه زمانی از تحریک عضلانی و سوزن خشک استفاده می‌کنیم؟

تحریک درون ماهیچه‌ای معمولا برای درد های جزیی در بافت استفاده می‌شود، زمانی که هیچ اثری از صدمه یا التهاب در بافت وجود نداشته باشد، اما درد همچنان احساس شود. این روش برای انواع بسیاری از درد های گردن و کمر، درد های شدید آرنج، شانه خواب رفته و فیبرومیالژیا استفاده می‌شود.

در مواردی مانند درد در نواحی لگن که درد به حدی عمیق است که توسط دیگر روش های درمانی در فیزیوتراپی دست نیافتنی است، از این درمان استفاده می‌شود.

هرچند وقت یک بار به تحریک عضلانی و سوزن خشک نیاز است؟

تاثیر درمان سوزن خشک ، IMS به صورت پیوسته مشاهده می‌شود. بعد از هر جلسه درمانی IMS با فیزیوتراپ، عضله تا حدودی بهبود می‌یابد. در نهایت، عضله به حالت عادی خود بازمی‌گردد و درد از بین خواهد رفت.

بیماران معمولا جلسات هفتگی درمان سوزن خشک را تجربه خواهند کرد، اما بعضی افراد ترجیح می‌دهند که یک هفته درمیان از این درمان استفاده کنند تا زمان بازیابی طولانی تری را ایجاد کنند.
تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان سوزن خشک به عوامل بسیاری وابسته است: از این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نوع درد
  •  وسعت درد و زمان ایجاد درد
  •  درد چه مقدار تازه است (از چه زمانی درد به وجود آمده است)
  • تعداد بافت های آسیب دیده که انباشته شده‌اند

منشا تحریک درون ماهیچه‌ای چیست؟

تحریک درون ماهیچه‌ای در سال 1970 در شهر ونکوور توسط دکتر چان گون توسعه داده شد. ایشان یک فیزیک دان هستند که در آن زمان در مجمع غرامت کارگران مشغول به کار بودند. دکتر گون تعداد بسیاری از بیماران را می‌دیدند که شرایط آن‌ها، به درمان های سنتی پاسخ نمی‌داد و به همین خاطر، تحقیقات بر روی دلایل عدم پاسخ این درمان و راه حل بنیادی را آغاز نمود.

IMS یا سوزن خشک یک روش آناتومی محور از طب سوزنی است که توسط فیزیوتراپ هایی اجرا می‌شود که تحت آموزش های خاص قرار گرفته اند. با وجود اینکه این روش بسیار شبیه طب سوزنی است، اما متخصصان IMS هرگز سوزن را به کانال های انرژی بدن فرو نمی‌کنند و به جای آن، بعد از آزمایش های پزشکی، بیمار یک متخصص فیزیوتراپی را ملاقات خواهد کرد که سوزن ها را براساس تشخیص پزشکی به بدن بیمار انتقال می دهد.

کلینیک فیزیوتراپی دایان با بهره مندی از متخصصین حرفه ای فیزیوتراپی و دوره دیده در زمینه فیزیوتراپی سوزن خشک آماده خدمات رسانی و مشاوره فیزیوتراپی به شما عزیزان است.

پس از درمان سوزن خشک چه اتفاقی می افتد؟

پس از اینکه درمان با سوزن خشک درد را از بین برد، ممکن است بخواهید با فیزیوتراپ خود درباره راه هایی برای جلوگیری از آسیب رساندن مجدد به عضلات خود صحبت کنید. تمرینات حرکتی به شما کمک می‌کنند تا بیاموزید که هر عادت حرکتی مضری را که تاکنون در خود ایجاد کرده اید، حذف کنید.

این عادات ممکن است نتیجه چندین مورد باشند، از جمله آن ها به می‌توان به
عدم تقارن در حرکات که معمولا در طول کار یا فعالیت های تفریحی ایجاد می‌شود؛ یاآسیب های گذشته اشاره کرد.

فیزیوتراپ شما می‌تواند به شما کمک کند تا فشارعضلانی و ماهیچه ای خود را کنترل کنید و متوجه شوید که چه حرکاتی را نادرست انجام ‌می‌دادید.

زمانی که این نقاظ ضعف را متوجه شوید، می‌توانید بر روی عدم فشار بر این عضلات به صورت خودکار تمرکز کنید و یاد بگیرید که چگونه سایر ماهیچه ها را فعال کرده که عملکرد بدنی خود را متعادل نگاه دارد.

تمرینات حرکتی از این دست می‌توانند به بدن شما کمک کنند که فعالیت های مختلفی را از جمله نشستن بر روی یک صندلی، خم شدن برای برداشتن وسیله ای از روی زمین یا هر فعالیت روزمره ای که به عضلات شما فشار وارد می کنند را صحیح تر و سالم تر انجام دهید.


3 2 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها