درباره تمرین محدودیت جریان خون در فیزیوتراپی چه می دانید؟

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

تمرین محدودیت جریان خون یا Blood Flow Restriction Training عبارتی است که در دهه اخیر فیزیوتراپیست ها بیشتر با آن آشنا شده‌اند و دلایل خاصی برای این موضوع وجود دارد.

زیرا تاکنون  بیشتر از هزار تحقیق در زمینه توانبخشی فیزیکی و عملکردهای ورزشی و در مورد امنیت و کارآمدی تمرین با محدودیت گردش خون (BFRT) انجام شده است.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

بعضی ها انتظار دارند که BFRT  در درمان مشکلات اسکلتی عضلانی به کار گرفته شود و روشهای توانبخشی که بعد از عمل جراحی  انجام می شود را تغییر دهد.

اما بعضی دیگر هنوز به این روش اعتماد ندارند یا هیچگاه آن را امتحان نکرده اند.

هدف این مقاله این است که کمی درباره BFRT، روشهای به کارگیری آن و از همه مهمتر روش استفاده صحیح و ایمن از آن توضیح داده شود.

تمرین با محدودیت جریان خون  که با نام تمرینهای کاتسو نیز شناخته می شود، نخستین بار توسط پروفسور یوشاکی ساتو معرفی گردید.

در این روش  زمانی که فرد در حال استراحت و یا حتی در حال ورزش کردن است، با استفاده از یک شریان بند جریان های خون وریدی و شریانی او به صورت متناوب مسدود می شوند.

با استفاده از این تکنیک شما می توانید در تمرین هایتان از وزنه های خیلی سبک تری استفاده کنید ( ۲۰ تا ۳۰ درصد از 1RM یعنی 20 تا 30 درصد از بیشترین وزنی که فرد می تواند بلند کند )، اما به طور قابل توجهی اندازه و قدرت ماهیچه هایتان را تا دو برابر افزایش دهید.

BFRT  فرصتی را فراهم کرده است که بتوان با استفاده از آن در مرحله  توانبخشی اثرات منفی جراحت ها یا عمل جراحی را کاهش داد.

معمای فعلی فیزیوتراپی: اتروفی یا تحلیل عضلات

به عنوان یک فیزیوتراپیست تلاش برای درمان اثرات شدید و منفی یک جراحت و یا آتروفی عضلانی یک مسئله چالش برانگیز است.

این مسئله به خصوص زمانی چالش برانگیز تر می‌شود که بیمار نتواند کارهایی که برای تحریک رشد عضلانی نیاز است را  تحمل کند.

این مشکل  ممکن است در اثر مواردی مانند  درد، کم بودن حجم بافت عضلانی، احتیاط کردن برای وارد نشدن فشار به اندام آسیب دیده و یا ناتوانی فرد در تحمل فشار و خستگی ناشی از ورزش های شدید یا متوسط ایجاد شود. 

اگر میشد راهی پیدا کرد که از طریق آن بیماران را به چالش کشید تا آنها به طور مناسبی بدن خود را تحت فشار وزنی قرار دهند که از حداکثرمقدار وزنی که می توانند تحمل کنند کمتر باشد، بسیار خوب بود.

BFRT تمرین محدودیت جریان خون: یک روش مطمئن

آنچه ما درباره  فیزیولوژی رشد عضلات می دانیم این است که ما برای افزایش حجم بافت، باید از تحرک و تمرین دادن عضلات و یا از محرک های متابولیک استفاده کنیم.

اگرمحرک های مکانیکی را همان وزنه های خارجی در نظر بگیریم، بنابراین بلند کردن وزنه های سنگین نسبت به بلند کردن وزنه های سبک تنش مکانیکی بیشتری را ایجاد می کند.

اگر محرک های متابولیک را میزان فعالیت عضله در نظر بگیریم، پریدن تنش متابولیک بیشتری را نسبت به راه رفتن ایجاد می کند.

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند که معمولا برای افزایش حجم بافت ها به 12 الی 15 هفته تمرین کردن با تحمل وزنی که 60 تا 80 درصد 1RM است، نیاز داریم.

یک راه دیگر هم برای افزایش حجم بافت وجود دارد، به این صورت که از وزنه های سبک تری استفاده شود (30 تا 50 درصد از 1RM) اما تمرین کردن تا زمانی که فرد دیگر نتواند ادامه دهد، ادامه پیدا کند.

این قضیه به خاطر ارتباط بین محرک های مکانیکی و متابولیکی است.

تنش متابولیک می تواند کم بودن تنش مکانیکی را جبران کند و موجب شود که روند افزایش حجم عضلات همچنان مثبت باشد.

چگونه می توان BFRT را در این معادله گنجاند؟ اگرچه این مکانیسم ها به طور کامل درک نشده اند و ما درمورد ترتیب کار آنها مطمئن نیستیم، اما اینرا می دانیم که اگر BFRT به درستی انجام شود، موجب افزایش قدرت و اندازه ماهیچه ها میشود.

بستن یک شریان بند بر روی اندام های بدن و مسدود کردن درصدی از جریان های شریانی و وریدی، به آسانی می تواند موجب ایجاد تنش متابولیک شود.

اجرای تمرینات محدودیت جریان خون در فیزیوتراپی با یک وسیله مناسب که در ادامه درباره آن توضیح داده خواهد شد، به خاطر کم شدن ذخیره اکسیژن، شرایطی بی هوازی را در آن اندام به وجود می آورد.

هنگامی که BFRT همراه با ورزش های سبک و یا حتی در حال استراحت اجرا شود، سیگنال های سازگاری موضعی و سیستمی را ارسال می کند که برای سیستم اسکلتی عضلانی مفید هستند.

کاربرد های مختلف محدودیت جریان خون BFRT چیست؟

باید اشاره کنیم که تمرینات محدودیت جریان خون هیچ کدام از کارهایی که در فیزیوتراپی انجام می شود را تغییر نمی دهد و فقط نتایج دلخواه بیمار را تقویت می کند.

این یکی از اولین جملاتی است که برای معرفی BFRT به کار می رود.

هدف فیزیوتراپی این است که  به افراد کمک کند که  بعد از یک جراحت یا عمل جراحی بهبود پیدا کنند،  بهتر حرکت کنند و عملکرد بهتر و توانایی های بیشتری داشته باشند.

این منافع باید در آینده نیز بدون تغییر باقی بمانند. اما اینکه چگونه این نتایج دلخواه حاصل شوند و چه مدت زمانی برای دستیابی به آنها مورد نیاز است، ممکن است با استفاده از BFRT تغییر کند.

صحت این موضوع خصوصا زمانی مشخص می شود که بیماران فقط  بتوانند فشار وزن و تنش کمی را تحمل کنند و این مقدار برای به چالش کشیدن بدن آنها کافی نباشد.

چیز جالبی که در مورد این روش وجود دارد این است که استفاده از آن در کل مدت زمان مراقبت از بیمار مفید خواهد بود و استفاده از آن چه قبل از جراحی، چه بلافاصله بعد از جراحی یا جراحت، چه در فازهای مختلف توانبخشی و چه در دوره ریکاوری و بهبود عملکرد مفید است.

شواهدی وجود دارند مبنی بر اینکه به کار گیری تمرینات محدودیت جریان خون همراه با تمرین های مقاومتی با بار کم می تواند موجب افزایش حجم و قدرت ماهیچه ها شود.

همچنین شواهد نشان می‌دهند که BFRT  می تواند سلامت استخوان ها، سلامت سیستم قلبی عروقی شامل VO2 max را بهبود ببخشد و حتی می تواند موجب بهبود فعالیت عضلانی و انتقال مواد مغذی و اکسیژن به سلول ها شود و استقامت بیمار بعد از جراحی هایی مانند بازسازی فیزیوتراپی رباط صلیبی ACL را افزایش دهد.

آیا تمرینات محدودیت جریان خون بی خطر هستند؟

اول امنیت! از نظر امنیت و استقامت این روش برای همه مناسب نیست.

به خاطر نگرانی هایی که در مورد احتمال لخته شدن خون، آسیب عضلانی، فشار خون و غیره  وجود داشته است، تمرکز تمام تحقیقات اولیه ای که در مورد BFRT انجام شد بر روی امنیت آن بوده است.

این تحقیقات چه نتایجی داشته اند؟

نتایج مجموع این تحقیقات دلالت بر این دارند که اگر تمرین محدودیت جریان خون به طور مناسبی اجرا شود، خطر دچار شدن به عارضه ترومبوامبولیسم وریدی را کم می شود.

همچنین مشخص شده است که استفاده از شریان بند به تنهایی خطر لخته شدن خون را ایجاد نمی کند.

در مطالعه ای دیگر نشان داده شد که استفاده از شریان بند ها در واقع  موجب می شود که بلافاصله بعد از اجرای BFRT  سطح TPA antigen  (یک  آنزیم فیبرینولیتیک  است  که لخته های خونی را از بین می برد) افزایش پیدا کند.

آنچه در این تحقیقات پیشنهاد داده شده است این است که برای  جلوگیری از خطرات احتمالی استفاده از شریان بند مانند مجروح شدن بافت عصبی، آسیب دیدگی پوست و درد، بهتر است BFRT  با شریان بندهای پهن تر، با وارد کردن فشار کمتر و برای مدت زمان مشخصی (کمتر از 20 دقیقه) انجام شود.

در یکی از این مقالات جدولی از مواردی که  نباید از محدودیت جریان خون استفاده شود، ارائه شده است.

قاعده سرانگشتی این است که اگر فرد هیچکدام از این شرایط موجود در جدول را نداشته باشد و بتواند ورزش های استقامتی با شدت بالا را انجام دهد،  قادر خواهد بود که از این روش استفاده کند.

اما این مهم است که بیشتر درباره ی BFRT یاد بگیرید.

فقط دو وسیله پزشکی دارای مجوز برای BFRT در بازار وجود دارد که امنیت آن ها تضمین شده است (Smart Cuffs  و the Delfi unit).

توصیه می‌شود که برای اجرای تمرینات محدودیت جریان خون فقط از یکی از این دو وسیله استفاده شود، چرا که با استفاده  از آنها می توان  BFRT را به صورت  شخصی سازی شده برای بیمار انجام داد.

اجرای این روش به صورت شخصی سازی شده زمانی ممکن خواهد بود که فشار انسداد اندام (LOP)  اندازه گیری شود.

این مقدار حداقل میزان فشاری است که  با آن رگ های وریدی عمیق و رگ های  سطحی مسدود می شوند.

 این اندازه برای هر فردی متفاوت است و ممکن است این اختلاف خیلی زیاد باشد.

برای بدست آوردن فوایدی که در مطالعات مطرح شده است حتما باید هنگام اجرای Blood Flow Restriction Training از از میزان فشاری که درصدی از میزان  LOP است، استفاده شود ( تا ۵۰ درصد برای اندام های فوقانی و تا ۸۰ درصد برای اندام های  پایینی).

این کار فقط با استفاده از شریان بندهای مخصوص BFR که می توانند درصدی از جریان های وریدی و شریانی را مسدود کنند، امکان پذیر است.

 نتیجه گیری

اجرای BFRT  برای تمام افراد مناسب نیست،  اما تکنیکی است که‌  به سرعت درحوزه توانبخشی در حال  رایج شدن است.

مهم است که فیزیوتراپیست ها دانش خود را در مورد تکنیک های جدید بروز کنند تا در صورتی که از آنها سوال شد بتوانند به بیماران شان آموزش دهند.

مهم تر از آن اگر تکنیکی وجود دارد که امنیت آن در تحقیقات  به اثبات رسیده باشد و استفاده از آن باعث شود که بیمار نتایج بهتری بگیرد، فیزیوتراپیست باید آن را در زمان مناسب برای بیمار به کار بگیرد.

ارائه خدمات حرفه ای و به روز فیزیوتراپی در کلینیک فیزیوتراپی دایان / تماس و دریافت نوبت فیزیوتراپی در تهران

فیزیوتراپی کمر


0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها