خارپاشنه چیست، علائم و نشانه ها و درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه
درمان خار پاشنه
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

( درمان خار پاشنه پا ) آیا از درد پاشنه رنج می برید؟ اگر پاسختان مثبت است، باید بدانید که این تنها مشکل شما نیست متأسفانه بسیاری از مردم سعی می کنند نشانه های اولیه پاشنه درد را نادیده بگیرند و فعالیت هایی را که باعث به وجود آمدن این مشکل شده است را ادامه می دهند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

هنگامی که شما همچنان در به کار گیری از پاشنه دردناک خود پافشاری می کنید، شرایطتان کم کم وخیم تر خواهد شد و می تواند وضعیت مزمنی را منجر شده و مشکلاتتان بیشتر شود.

پاشنه شما نباید در طول پیاده روی و ایستادن آسیب ببیند. اگر احساس درد و یا سوزش حاد در پاشنه خود دارید ممکن است به خار پاشنه دچار شده باشید.

چگونه مبتلا به خار پاشنه میشوید؟

خار پاشنه در طول زمان رشد می کند؛ و این پدیده کاملا طبیعی است هرچند ممکن است تعجب آور باشد. فشار تکراری بر عضلات و رباط های شما در پا و پاشنه می تواند منجر به خار پاشنه شود، رسوب کلسیمی در پاشنه پا به وجود می آید که می تواند باعث ایجاد درد شود.

دو نوع خار پاشنه وجود دارد:

خار پاشنه تحتانی، که از فشار مداوم به قسمت تحتانی پاشنه حاصل می شود درواقع این خار بین پاشنه و قوس پا رشد می کند؛ و نوع دوم خار پاشنه ی خلفی است که نتیجه آسیب های مکرر به پشت پاشنه است جایی که تاندون آشیل واقع شده است.

در خار پاشنه خلفی، اغلب به راحتی و با چشم قابل مشاهده است بنابراین به آسانی قابل تشخیص می باشد، اما تشخیص خار پاشنه تحتانی مشکل تر است، زیرا درد ناشی از آن میتواند با عارضه التهاب فاسیای کف پا (پلانتار فاسیتیس) همراه شود.

به طور کلی تهیه عکس رادیولوژی برای حصول اطمینان لازم است.

چه چیزهایی باعث عارضه خار پاشنه میشود؟

علل رایج پاشنه شامل تشکیل شدن بافت هماتومی در پاشنه، آرتریت، کفش هایی که برای پا نامناسب هستند، اثرات اضافه وزن، استفاده از کفش هایی با حداقل حمایت راه رفتنی که باعث فشار بیش از حد بر استخوان پاشنه، رباط ها و اعصاب اطراف شود.

سالخوردگی نیز می تواند یک عامل محرک در این جهت باشد، زیرا فاسیای کف پا به آرامی انعطاف پذیری خود را از دست میدهد و کف پاشنه نازک می شود. پای صاف یا پایی که قوس بیش از حد دارد نیز ممکن است دچار خار پاشنه شود. همچنین ابتلا به دیابت در این روند موثر است و یا کارهایی که نیاز به ایستادن بیش از حد شما در طول روز دارد.

درمان خار پاشنه
درمان خار پاشنه پا

مقایسه ی خار پاشنه و فاسیتیس (التهاب فاسیا) پلانتار

خار پاشنه اغلب با فاسیتیس پلانتار همراه میشود. فاسیای کف پا یا همان پلانتار از جنس بافت فیبری است. التهاب این بافت ها، فاسیتیس پلانتار نامیده می شود. با این حال امکان درمانش وجود دارد، اما هنگامی که خار پاشنه توسعه پیدا کند، اگر چه تاثیر خارها می تواند به حداقل برسد، اما به طور کامل از بین نمیروند و در جای خود باقی میمانند.

افرادی که از خار پاشنه رنج میبرند, ممکن است دچار درد شدید و ناگهانی شوند,زمانی که می ایستند درد به طور کلی افزایش می یابد. ممکن است احساس گرما از ناحیه ی مذکور (پاشنه) احساس کنید و یا التهاب و تورم مشاهده کنید.

راه رفتن پابرهنه ممکن است به علت حساسیت موجود در پایین پاشنه , دشوار باشد. اغلب اوقات پاشنه پا باعث درد نمی شود؛ درد موجود ,ناشی از آسیب هایی است، که به دنبال این عارضه پیش می آیند.

درمان خار پاشنه پا

همانطور که گفته شد، خار پاشنه ممکن است به راحتی با فاسیتیس پلانتار اشتباه گرفته شود، بنابراین پزشک قبل از تشخیص به طور کلی درخواست عکس رادیولوژی می دهد. خار پاشنه به طور کلی از بین نمیرود اما شما میتوانید درد ناشی از آنرا تسکین بدهید.

چگونه می توان درد ناشی از خار پاشنه را تسکین داد؟
پزشک شما ممکن است یک یا چند گزینه برای کاهش این درد را پیشنهاد کند. ساده ترین روش تجویز داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن، استامینوفن یا ناپروکسن است. پاشنه پا خود را سرد نگه دارید که این باعث کاهش هر گونه تورم و یا التهاب می شود و راه دیگر تمرینات خار پاشنه است.
فیزیوتراپی خار پاشنه یک گزینه بسیار مفید و کاربرد برای درمان خارپاشنه به حساب می آید.

فیزیوتراپیست نحوه ی راه رفتنتان را تجزیه و تحلیل میکند و سپس می تواند دوره ای از تمرینات را تجویز کند که به اصلاح عدم تعادل های موجود بپردازد این عدم تعادل ها گاهی منجر به رشد خارها میشوند.

فیزیوتراپی در خار پاشنه :

  1. دستگاه اولتراسوند جهت کاهش درد و التهاب
  2. استفاده از فونوفروز
  3. تجویز کفی و ارتز های مناسب
  4. شاک ویو درمانی
  5. مگنت درمانی
  6. تحریکات اکتریکی
  7. استفاده از تیپ جهت طبیعی کردن وضعیت پا
  8.  استفاده از کینزیوتیپ مناسب
  9. انجام ماساژ فریکشن
  10. انجام تکنیک های موبیلیزاسیون
  11. تمرینات کششی و تقویتی عضلات پا
  12. تمرینات عصبی-عضلانی و حس عمقی ( مثلا پاها را روی یک استوانه حرکت دهد و یا با پاها یک حوله را جمع کنید)
  13. و….

در حال حاضر شاک ویو درمانی موثرترین روش درمانی برای درمان خارپاشنه می باشد که در این روش امواج صوتی پرقدرت به پاشنه پا برخورد کرده و از طریق دز مکانیسم افزایش عروق و ایجاد التهاب کنترل شده در ناحیه به درمان خار پاشنه کمک می کند.

موارد زیر از جمله تاثیرات تکنولوژی شاک ویو درمانی برای درمان خار پاشنه پا هستند:

  • نشان داده شده است که پالس های مکانیکی و نیروهای تنشی که بر بافت ها اعمال می‌شوند با افزایش نفوذپذیری غشای سلولی گردش خون و متابولیسم  آن ناحیه را در سطح میکروسکوپی بهبود می بخشند.
  • از بین رفتن حباب هایی که در فاز منفی این امواج صوتی تولید می شوند، باعث ایجاد نیرویی می‌شود که می‌تواند از نظر مکانیکی رسوبات کلسیمی در بافت های آسیب دیده را از بین ببرد.
  • باعث تولید کلاژن و همچنین افزایش عروق خونی بیشتر می شود.
  • امواج شوک باعث تحریک استئوبلاست هایی می شوند که مسئول  ترمیم بافت های همبند مانند تاندونها هستند.

یا به عبارتی دیگر این امواج  واکنش خودترمیمی طبعی بدن را تحریک می کنند

با درگیر کردن ریشه اعصاب در آن ناحیه و با کم کردن فعالیت آنها باعث کاهش درد در کوتاه مدت و از طریق نظریه کنترل دریچه ای درد باعث کاهش درد در طولانی مدت میشوند.

بیشتر بیمارانی که از این روش استفاده کرده اند، گزارش داده اند که بعد از شاک ویو درمانی درد آن ها در هنگام حرکت فوراً کاهش پیدا کرده است.

شاک ویو درمانی همچنین با از بین بردن رسوبات کلسیمی و با معکوس کردن شرایط متابولیکی بحرانی در رشته های ماهیچه ای که باعث ایجاد تنش و حساسیت در آن ناحیه شده بود، موجب می شود که رسوب کلسیم ایجاد شده در خار پاشنه پا از بین برود.


فیزیوتراپیست ها می توانند ترکیبی از درمان های دستی یا منوال تراپی، لیزر درمانی و اولتراسوندتراپی را برای شکستن کلسیفیکاسیون استفاده کنند. طب سوزنی نیز ممکن است برای کاهش درد خارپاشنه در فیزیوتراپی مفید واقع شود.

برای کاهش استرس بر عضلات و تاندون های پایتان، فیزیوتراپیست ممکن است از استرپ (تسمه;ابزاری برای آویزان کردن اندام) استفاده کند.

ارتز خار پاشنه


فیزیوتراپ شما ممکن است برای اصلاح راه رفتن در کفشتان نوعی ارتوز (وسایل کمکی) قرار دهد وهمچنین پیشنهاد می کند که کفش های ورزشی و طبی خاصی برای کاهش درد بپوشید.

بیشتر بیماران مبتلا به خار پاشنه از درد و ناراحتی توسط درمان های غیر جراحی بهبود می یابند. با این حال، اگر ناراحتی پس از 9 تا 12 ماه ادامه یابد، ممکن است لازم به انجام عمل جراحی ضرورت پیدا کند.

به یاد داشته باشید: خارپاشنه یک وضعیت مزمن است، بنابراین شما حتما باید به مدیریت و درمان آن بپردازید. با پیگیری توصیه های پزشکان و انجام تمرینات تجویز شده توسط فیزیوتراپ، می توانید این مشکل را به فرآموشی بسپارید.

تماس با کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت مشاوره فیزیوتراپی درمان و یا تسکیل درد خارپاشنه 

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

8 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
سارا
سارا
4 سال قبل

باسلام و درود خدمت دست اندرکاران فیزیوتراپی خوب دایان و دکتر حسین پور
وقت بخیر
خیلی ممنون از اطلاعات مفیدتون، من خیلی وقت بود خار پاشنم اذیتم میکرد و در راه رفتن دچار درد و مشکل بودم، به کمک شما مشکل درد پاشنه پام برطرف شد.
خواستم از این طریق تشکری کنم از زحمات بی دریغتون
بدرود

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  سارا
4 سال قبل

سلام
خیلی ممنون از محبت شما

مهدی
مهدی
4 سال قبل

سلام
درمان خار پاشنه چند جلسه زمان می بره؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  مهدی
4 سال قبل

با سلام دوست عزیز
شاک ویو خار پاشنه بسته به شدت و نوع خار پاشنه بین 5 تا 15 جلسه درمان نیاز دارد.

مهدی
مهدی
4 سال قبل

با سلام
درمان خار پاشنه چند جلسه شاک ویو نیاز داره؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  مهدی
4 سال قبل

با سلام
با توجه به شدت و نوع خار پاشنه، بین 5 تا 15 جلسه ممکن است شاک ویو درمانی نیاز باشد.

نصرت احمدي
نصرت احمدي
1 سال قبل

شما عاالي هستين درمانم واقعا خوب پيش رفت

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  نصرت احمدي
1 سال قبل

سلام انشاالله همیشه تندرست و پاینده باشید