آیا خواب بیشتر بهترین راه برای پیشگیری از کمردرد است؟

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

سوال اینجاست که آیا خواب بیشتر از کمردرد جلوگیری و پیشگیری میکند؟ خواب در گذشته یکی از بزرگترین راز های علم پزشکی بوده اس. چیزی که همیشه درباره خواب می دانستیم این بود که بدن جانوران برای کار کردن نیاز به خواب دارد و اینکه ما یک سوم از زندگی مان را در خواب می گذرانیم.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

اما این که دقیقا چرا ما میخوابیم، هنوز یک راز بود. خوشبختانه طی یک دهه اخیر درک ما از خواب به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

 اغلب این گونه گزارش می شد که مردم در جوامع غربی خواب کافی ندارند. کسر خواب می‌تواند منجر به عدم هماهنگی، عملکرد ذهنی ضعیف و افزایش وزن شود.

در حالیکه کسر خواب در طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی زوال عقل را افزایش می دهد.

 خواب به خصوص در فیزیوتراپی نقش مهمی دارد. وقتی خواب هستید بدن تان می تواند بر روی ترمیم بافت های آسیب دیده تمرکز کند.

خواب کمتر به معنی زمان کمتر برای بهبودی، کند شدن روند بازتوانی و حتی تبدیل شدن جراحت های کوچک به جراحت های مزمن است.

 همچنین هر روز شواهد بیشتری یافت می شوند که نشان می دهند که کمبود خواب نه تنها روند ریکاوری را کند می‌کند، بلکه حتی ممکن است موجب جراحت های خاصی شود؛ به خصوص کمر درد.

 آیا کمبود خواب میتواند دلیل کمردرد شما باشد؟

 در مطالعه ای که اخیراً انجام شد، جنبه های مختلفی از سلامت و شیوه زندگی تعدادی از افراد برای دو سال مورد مطالعه قرار گرفت؛ مواردی مانند سوابق پزشکی خانوادگی، فشار خون، سطح فعالیت، ورزش و ساعات خواب.

از میان تمام این فاکتورها تنها موردی که با درد پایین کمر رابطه داشت، خوابیدن کمتر از ۸ ساعت افراد در شب بود. فرقی نمی کرد که این افراد چقدر قوی یا منعطف بودند یا سطح استرس آنها چقدر بود.

تنها چیزی که با کمر درد رابطه داشت خواب بود.

 برای پیدا کردن رابطه همبستگی بین کمبود خواب و درد پایین کمر از بیمارانی که از درد مزمن کمر رنج می بردند، درباره کیفیت خواب شان پرسیده شد.

از پاسخ این بیماران نیز مشخص شد که _مطابق نتایجی که از تحقیقات دو ساله به دست آمد_ افرادی که از درد کمر یا درد گردن رنج می بردند اغلب خواب کافی نداشتند.

وقتی مسئله درنظر گرفتن نقش خواب و درد باشد، قضیه همیشه همان داستان مرغ و تخم‌مرغ است.

 آیا درد بیمار به علت کمبود خواب بیشتر شده است یا کمبود خواب موجب کمردرد شده است؟علاوه بر اینها، عامل کلیدی دیگری به نام استرس وجود دارد که ممکن است بر خواب تاثیر بگذارد.

 این رابطه علت و معلولی هر طور که باشد، در هر حال بهبود مقدار و کیفیت خواب، نقش مهمی در روند ریکاوری یک جراحت دارد.

راه های ثابت شده ای برای بهبود کیفیت خواب وجود دارد؛ راه هایی غیر از توصیه به افراد برای کاهش استرس_ که گفتن شان راحت تر از عمل کردن شان است.

چه کارهایی میتوان برای بهبود خواب انجام داد؟

 از بعد از ظهر به بعد مصرف کافئین را محدود کنید

 یکی از اثرات تحریک کننده بسیار کافئین، مانع شدن از رهاسازی ماده شیمیایی آدنوزین است که احساس خواب آلودگی را ایجاد می کند. این اثر برای ۴ تا ۶ ساعت بعد از مصرف کافئین ادامه پیدا می کند.

 اگر در بعد از ظهر یا بعد از آن کافئین مصرف کنید، روند طبیعی ساخت آدنوزین در طول عصر را مختل خواهید کرد و خوابیدن برایتان سخت تر خواهد شد.

در حالی که قهوه و نوشیدنی های انرژی زا سطح کافئین بالایی دارند، کافئینی که در چای سبز، چای سیاه و سودا وجود دارد نیز آنقدر هست که خواب را مختل کند.

 نور اتاق تان را در عصر کم کنید

 استفاده از نورهای ضعیف تر و گرم تر در عصر نه تنها فضای دنجی را می سازد، بلکه به خوابیدن بهتر شما نیز کمک می کند.

 یکی از راه هایی که بدن شما می تواند از طریق آن زمان خواب اش را متوجه شود سطح نور محیط است.

اگر شما اطرافتان را با نورهای روشن پر کنید، واکنش بدن شما ممکن است مشابه حالتی باشد که در روز دارد و ممکن است مانند مصرف کافئین جلوی تولید آدنوزین گرفته شود.

 یک ساعت قبل از خواب تلویزیون نبینید و گوشی ها و تبلت ها تان را کنار بگذارید

 برای اهداف کالیبراسیون یا واسنجی، صفحات نمایش اکثر این وسایل نوری را ساطع می کنند که رنگ و گرمایی مشابه نور خورشید دارند.

 استفاده از نورهای طبیعی به ایجاد یک ظاهر طبیعی کمک می کند، اما همچنین می تواند ذهن را فریب دهد تا اینگونه تصور کند که این نور، نور طبیعی روز است.

از طرفی محتواهایی که در این صفحه نمایش ها ارائه می‌شوند نیز _ چه شوهای تلویزیونی باشند، چه رسانه های اجتماعی و یا بازی ها _ معمولاً بسیار مهیج هستند و ذهن را به فعالیت وا میدارند و جلوی “سوئیچ آف” شدن آن را در زمان خواب می گیرند.

 اگر شما مجبور هستید که در آخر شب از این صفحه نمایش ها استفاده کنید، بسیاری از دستگاه ها دارای مد شب هستند که می توانید مد دستگاه را به آن تغییر دهید.

با این تغییر، رنگ و دمای نور بسیار گرم تر می شود و باور بر این است که این تغییرات، تاثیراتی که این نور ها بر خواب آلودگی می گذارند را کم می کنند.

برای خوابیدن از الکل کمک نگیرید

 اگرچه نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند حس آرامشی را ایجاد کنند، ولی نباید از آنها برای خوابیدن کمک گرفت.

الکل می تواند خوابیدن راحت تر کند، اما کیفیت واقعی خواب را کاهش می دهد و در نتیجه از فوایدی که خواب ایجاد می کند، کاسته می شود و در روز بعد فقط خسته تر خواهید بود.

 اگر نمی توانید به خوبی بخوابید می توانید از ما مشاوره بگیرید

 بهبود خواب یکی از راه های بسیاری است که در درمان و پیشگیری از کمر درد موثر است.

برای این منظور با به کار گیری یک شیوه کل نگرانه تمام جوانب سلامت و حال عمومی فرد از طریق معاینات فیزیکی دقیق و تجویز ورزشهای دقیق در نظر گرفته میشوند.

درمان کمردرد

مرکز فیزیوتراپی قیطریه

فیزیوتراپی در منزل شمال تهران .

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.