درمان گير كردن غذا پشت لوزه و حلق

درمان گير كردن غذا پشت لوزه و سر معده - کلینیک فیزیوتراپی دایان
درمان گير كردن غذا پشت لوزه و سر معده - کلینیک فیزیوتراپی دایان

درمان گير كردن غذا پشت لوزه می تواند با راهکارهای مختلفی صورت بگیرد. اما گزینه های درمانی برای گیرکردن غذا در پشت لوزه ممکن است به علت اصلی آن بستگی داشته باشد. برای همین پزشک معالج شما برای تعیین بهترین گزینه درمان گیر کردن غذ در پشت گلو اول سعی می کند علت اصلی را شناسایی کند. چرا که برخی از علل گير كردن غذا پشت زبان کوچک یا گلو نیازی به درمان پزشکی ندارند و به خودی خود بهتر می شوند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

با اینکه احساس گیر کردن غذا در گلو تا حدود زیادی شایع و حتی قابل درمان است. اما در برخی موارد ممکن است کشنده باشد و فرد سریعا باید برای درمان به مراکز درمانی و یا پزشک مراجعه کند. اما چه عواملی باعث احساس گیرکردن غذا در مری می شود، گزینه های درمانی و تشخیصی برای علت آن کدامند؟ در صورت بروز احساس جسمی در مری چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ درمان گير كردن غذا پشت لوزه چیست؟ اینها سوالاتی است که اکثر بیماران مبتلا به اختلال در بلع با آن روبرو هستند.

سعی کرده ایم در این مقاله از دایان، هر آنچه که باید در مورد احساس گیر کردن غذا در مری را بدانید را بررسی کنیم. پس اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دائما احساس می کنید چیزی در گلوی شما گیر کرده بهتر است برای کسب اطلاع بیشتر در مورد وضعیت خود این مقاله را تا انتها بخوانید.

شایع ترین دلایل گیر کردن غذا در مری

دلیل احساس گير كردن غذا در قفسه سينه چیست ؟ کلینیک فیزیوتراپی دایان
بررسی دلایل احساس گير كردن غذا در مری به صورت علمی و تخصصی

احساس گیر کردن غذا در گلو یا گير كردن غذا پشت زبان کوچک تا حدود زیادی می تواند آزاردهنده و دردناک باشد. چرا که بیشتر با خارش و سرفه های مداوم همراه است. فرد در این شرایط احساس می کند تکه ای از غذا یا استخوان در گلوی او گیر کرده و حتی نمی تواند با دهانش را قورت دهد. اما در کل اختلال در بلع در پزشکی به دیسفاژی شناخته می شود که می تواند علل مختلفی داشته باشد. یکی از دلایل آن می تواند جویدن نادرست لقمه باشد، از طرفی عدم عملکرد مناسب عضلات مری، ابتلا به برخی از بیماری ها می تواند منجر به بروز احساس گیر کردن غذا در مری شود. 

دیسفاژی  یا اختلال در بلع می تواند باعث ایجاد احساس گیر کردن استخوان یا تکه ای از غذا در گلو شود. علل مختلفی برای بروز آن وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

انسداد غذایی

در صورت بروز انسداد غذایی احتمال دارد واقعا چیزی یا تکه ای از غذا در گلو یا مری گیر کرده باشد. این شرایط اصولا با درد گلو در هنگام تنفس همراه است و حتی در برخی موارد می تواند خطرناک و کشنده باشد. شاید یک تکه استیک را قورت داده باشید یا متوجه نشده باشید که در ماهی که تازه خورده اید استخوان وجود دارد. یا احساس کنید که یک توده دردناک و تحریک کننده در گلو یا قفسه سینه تان گیر کرده است. برخی افراد حتی گزارش می دهند که نمی توانند بزاق خود را قورت دهند.

دیسفاژی ناشی از رفلاکس معده (GERD)

یکی دیگر از علل شایع دیسفاژی، بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) است . GERD در موارد شدید می تواند باعث تحریک اسید معده و بازگشت آن از معده به مری شود. این وضعیت ممکن است باعث سرفه و یا احساس گير كردن غذا پشت زبان کوچک شود. مانند اینکه چیزی در گلوی شما گیر کرده است. سوزش سر دل و سوء هاضمه همان GERD است یعنی وقتی اسید معده به مری برگشته، به دیواره هایش آسیب می زند، سبب احساس سوزش در ناحیه گلو و گردن و سرفه می شود. در صورت احساس گير كردن غذا در قفسه سينه شاید خوردن غذاهایی خاص مثل غذاهای سرخ کرده یا چرب وضعیت را بدتر کند.

درمان گير كردن غذا پشت لوزه ناشی از گلوبوس فارنژئوس

برخی افراد ممکن است به طور مداوم احساس کنند چیزی در گلوی آنها گیر کرده است. این احساس مداوم معمولاً خیلی دردناک نیست، اما می تواند بسیار آزاردهنده باشد. اغلب، افرادی که این بیماری را دارند در نهایت مجبور می شوند به پزشک مراجعه کنند. گلوبوس حلقی معمولاً خیلی جدی نیست اما برای تشخیص آن با دیسفاژی بهتر است بیمار به پزشک مراجعه کند.

اما نکته ای که در تشخیص علت اصلی احساس گیر کردنن غذا در مری وجود دارد این است که این وضعیت در کدام قسمت از مری احساس می شود:

  • اگر غذا در قسمت بالایی مری گیر کند،  احتمال دارد وارد نای شود. حتی ممکن است مسیر تنفسی بیمار را قطع کند و باعث کبودی و خفگی و حتی مرگ بیمار شود.
  • اگر غذا در پایین مری گیر کرده باشد فرد احتمالاً می تواند آب دهانش را قورت بدهد اما بسیار دردناک خواهد بود.

همچنین گیر کردن غذا یا جسم خارجی در مری در طولانی مدت سبب ناراحتی، التهاب و بروز مشکلات بیشتر می‌شود. به طور مثال گوشتی که مواد طعم دهنده دارد، اگر برای مدتی در مری بماند سبب آسیب دیدگی لایه های دیواره مری خواهد شد. برای همین بهتر است در صورت بروز این وضعیت سریعا به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنید.

انواع دیسفاژی

دیسفاژی یکی از علل احساس گير كردن غذا در گلو - کلینیک فیزیوتراپی دایان
دیسفاژی یکی از علل مهم و تاثیر گذار در احساس گير كردن غذا در گلو و اختلال در بلع

از آنجایی که بلعیدن غذا یک فرایند کاملا پیچیده است که می تواند اعصاب و ماهیچه های زیادی را درگیر کند، هر بیماری و آسیب بر روی این ماهیچه و اعصاب می تواند باعث بروز دیسفاژی و احساس گير كردن غذا پشت زبان کوچک شود. به طور کلی انواع دیسفاژی با توجه به محل احساس گیر کردن غذا عبارتند از:

علل دیسفاژی مریعلل دیسفاژی حلقی
آشالازی: ضعیف یا شل شدن عضله تحتانی مری و در نهایت برگشت غذا به گلواختلالات عصبی: برخی از اختلالات – مانند مولتیپل اسکلروزیس، دیستروفی عضلانی و بیماری پارکینسون – می توانند باعث دیسفاژی شوند.
اسپاسم مری: انقباضات پرفشار و ناهماهنگ عضلات مری پس از بلعآسیب عصبی: آسیب عصبی ناگهانی، مانند سکته مغزی یا آسیب مغزی یا نخاعی، می تواند بر توانایی بلع تأثیر بگذارد.
تنگی مری: تومورها یا بافت اسکار که اغلب به دلیل بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) ایجاد می شوند، می توانند باعث باریک شدن شوند.دیورتیکول حلقی مری (دیورتیکول زنکر): کیسه کوچکی که ذرات غذا را در گلو جمع می کند، منجر به مشکل در بلع، صداهای غرغر، بوی بد دهان، و دفع مکرر گلو یا سرفه می شود.
تومور مری: بدتر شدن تنگی مری ممکن است منجر به بروز این وضعیت شود.سرطان: برخی از سرطان‌ها و درمان‌های سرطان، مانند اشعه، می‌توانند باعث مشکل در بلع شوند.
حلقه مری: یک ناحیه نازک از تنگی مری می تواند باعث مشکل در بلعیدن غذاهای جامد شود.
ازوفاژیت ائوزینوفیلیک: این عارضه که ممکن است مربوط به آلرژی غذایی باشد، توسط سلول های ائوزینوفیل در مری ایجاد می شود.
اسکلرودرمی: ایجاد بافت اسکار باعث سفت و سخت شدن بافت ها می شود. این وضعیت می تواند اسفنکتر تحتانی مری را ضعیف کند. در نتیجه اسید به مری برگشته و باعث سوزش سر دل مکرر می شود.
پرتو درمانی: این درمان سرطان می تواند منجر به التهاب و زخم شدن مری شود.
انواع دیسفاژی و علل آن ها

علائم دیسفاژی

هر گونه مشکلی که باعث ایجاد احساس گیر کردن غذا در گلو شود، ممکن است با برخی علائم دیگر همراه باشد. برخی از علائم مهمی که در تشخیص اختلال بلع باید به آنها توجه کنید و به پزشک خود اطلاع دهید، عبارتند از:

علائم اختلال در بلع چیست ؟ کلینیک فیزیوتراپی دایان
نشانه و علائم اختلال در بلع چیست ؟

  • سرفه در حین یا بلافاصله بعد از بلع  که می‌تواند به دلیل ورود غذا به گلو اتفاق بیفتد.
  • احساس اینکه غذا یا مایع به سختی بلعیده می‌شود و در مری گیر می‌کند یا در مسیر پایین رفتن به معده «چسبیده» است.
  • اودینوفاژی یا درد هنگام بلع، که می تواند در گلو یا قفسه سینه رخ دهد و می تواند علائمی مانند سوزش سر دل یا حتی علائمی شبیه به درد قلب را ایجاد کند.
  • احساس خفگی یا سرفه ای که با احساس چسبیدن غذا یا مایعات در گلو یا مری یا ورود به مجاری تنفسی ایجاد می شود.
  • برگشت غذا یا مایعات به دهان یا گلو: در این شرایط بیمار باید به طعم مایعی که وارد دهان یا گلو می شود توجه کند اگر طعم آن شبیه غذایی باشد که بیمار خورده است، معمولاً نشان دهنده اختلال در بلع است. اگر طعم آن ترش یا تلخ باشد، می تواند نشانه بیماری ریفلاکس معده (GERD) باشد.
  • نارسایی بینی: این وضعیت  زمانی رخ می دهد که غذا یا مایع بلعیده شده به سمت داخل بینی برگشته و وارد بینی شود. در این شرایط نازوفارنکس به درستی بسته نمی شود و ممکن است نشان دهنده مشکلی در اعصابی باشد که ماهیچه های کام نرم یا گلو را تقویت می کنند.

اکثر این علائم ممکن است در حین و یا بعد از بلعیدن غذا رخ دهند. اما با این حال اختلال در بلع می تواند با بروز علائم بعد از خوردن و آشامیدن همراه باشد.

مهم ترین علائم اختلال در بلع

  • گلودرد مداوم
  • گرفتگی صدا
  • تنگی نفس
  • درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • مشکل در تشکیل غذا و مایع به شکل یک توپ نرم (بولوس) در دهان
  • نیاز به زمان اضافی برای جویدن یا حرکت دادن غذا یا مایعات در دهان
  • مشکل در فشار دادن غذا یا مایعات به پشت دهان
  • احساس رفلاکس یا سوزش سر دل
  • استفراغ

روش های تشخیصی علت احساس گير كردن غذا در گلو و اختلالات مری

در صورت احساس گیرکردن غذا یا جسمی در گلو و مراجعه به پزشک، وی ممکن است از روش های مختلفی برای تشخیص علت اصلی این وضعیت استفاده کند. برخی از مهمترین این روش ها عبارتند از:

  • اشعه ایکس با ماده کنتراست (اشعه ایکس باریم) یا Esophagogram : در این روش از بیمار خواسته می شود مقداری محلول باریم را بتوشد. این محلول می تواند تغییرات و عملکر عضلات مری را واضح تر نمایش دهد. در برخی مواقع ممکن است از قرص یا ماده جامد باریم استفاده شود. این روش بیشتر برای تشخیص انسداد و تنگی در مری کاربرد دارد.
  • آندوسکوپی فوقانی: در این روش پزشک معالج با عبور دادن یک ابزار نازک و منعطف نورانی (اندوسکوپ) از گلوی بیمار سعی می کند وضعیت مری را مورد بررسی قرار دهد. آندوسکوپی مری بیشتر برای بررسی التهاب، ازوفاژیت ائوزینوفیلیک، تنی یا تومور از مری بیوپسی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ارزیابی فیبر نوری آندوسکوپی بلع (FEES): در این روش تشخیصی برای مشکلات مری پزشک ممکن است گلوی بیمار را با یک دوربین مخصوص و لوله روشن (اندوسکوپ) بررسی کند
  • تست عضله مری (مانومتری): در مانومتری (muh-NOM-uh-tree)، یک لوله کوچک به مری بیمار وارد می‌شود. ماتومتری برای اندازه گیری انقباضات عضلانی مری هنگام بلع کاربرد دارد.
  • اسکن تصویربرداری: اسکن ها می تواند شامل سی تی اسکن و اسکن MRI، برای ایجاد تصاویر مقطعی از استخوان ها و بافت های نرم بدن  در مری انجام شود.

روش هایی برای درمان گیر کردن غذا پشت لوزه

در صورتی که احساس گیر کردن غذا پشت لوزه به اختلالات مری و بلع مربوط باشد، پزشک معالج می تواند با توجه به نوع دیسفاژی و یا علت اصلی احساس گیر کردن چیزی در گلو گزینه های درمانی مختلفی مانند مصرف دارو و یا فیزیوتراپی در منزل را تجویز کند. هر یک از درمان گير كردن غذا پشت لوزه متناسب با نوع بیماری می تواند متفاوت باشند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

گزینه های درمانی دیسفاژی اوروفارنکس

برخی از گزینه های درمانی برای دیسفاژی اوروفارنکس عبارتند از:

  • تمرین های حرکتی: برخی تمرینات ممکن است به هماهنگ کردن ماهیچه های بلع یا تحریک مجدد اعصاب رفلکس بلع کمک کند.
  • آموزش تکنیک های بلع: پزشک در این روش می تواند تکنیک ها و آموزش هایی را برای نوع غذا خوردن به بیمار آموزش دهد. این روش بیشتر برای بیماران مربوط به مشکلات عصبی مانند بیماری آلزایمر یا پارکینسون موثر است.

گزینه های درمانی دیسفاژی مری

گزینه های درمانی برای دسفاژی مری ممکن است با توجه به علائم بیمار باهم فرق داشته باشند. برخی از رایج ترین موارد درمان عبارتند از:

دیسفاژی یکی از علت گير كردن غذا در مري - کینیک فیزیوتراپی دایان
دیسفاژی یکی از علت های مهم احساس گیر کردن غذا در گلو

  • اتساع یا کشش مری
  • عمل جراحی
  • داروها برای اختلا بلع مرتبط با GERD
  • رژیم غذایی

در موارد دیسفاژی شدید، پزشک ممکن است یک لوله تغذیه را برای بیمار در قسمت گلو قرار دهد.  حتی احتمال دارد برای رفع مشکلات بلع ناشی از تنگی یا انسداد گلو، از جمله رشد استخوانی، فلج تارهای صوتی، دیورتیکول حلق مری، GERD و آشالازی یا درمان سرطان مری، بیمار به جراحی نیاز داشته باشد. نوع جراحی به علت اصلی دیسفاژی بستگی دارد. برخی از گزینه های درمان جراحی عبارتند از:

  • میوتومی هلر لاپاراسکوپی که در آن عضله انتهای تحتانی مری (اسفنکتر) تحت جراحی قرار می گیرد و برش می خورد.
  • میوتومی آندوسکوپی دهانی (POEM)که در این روش یک برش در پوشش داخلی مری برای درمان آشالازی ایجاد می شود.
  • استنت گذاری که در این روش پزشک یک لوله فلزی یا پلاستیکی (استنت) را به مری که باریک یا مسدود شده است وارد می کند. برخی از استنت‌ها دائمی هستند، مانند استنت‌های مربوط به افراد مبتلا به سرطان مری، در حالی که برخی دیگر بعد از مدت زمانی برداشته می‌شوند.

راهکارهای خانگی برای درمان گیر کردن غذا پشت لوزه

احساس گیر کردن غذا در گلو را می توان با برخی راهکارهای ساده در خانه درمان کرد. چون این شرایط در برخی موارد ممکن است زیاد هم جدی نباشد اما به هر حال در موارد شدیدتر بیمار باید برای تشخیص علت اصلی به پزشک مراجعه کند. به طور کلی برخی از درمان خانگی برای احساس گیرکردن غذا در گلو عبارتند از:

  • آب بنوشید
  • کره
  • مصرف قرص جوشان الکا سلتزر
  • داروهای حاوی سایمتیکون
  • نوشابه کوکاکولا
  • انجام تکنیک های فیزیوتراپی در منزل
درمان خانگی گير كردن غذا در مري و معده - کلینیک فیزیوتراپی دایان
آشنایی با شیوه های درمان خانگی گير كردن غذا در مري و معده

برای درمان گير كردن غذا پشت لوزه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

احساس گیر کردن چیزی در گلو در برخی موارد ممکن است نیاز به درمان پزشکی فوری داشته باشد. به خصوص اگر با علائم زیر همراه باشد:

  • رنگ پریدگی
  • اختلال در تنفس فرد
  • سرفه ضعیف و خیلی سخت
  • اختلال در توانایی صحبت کردن و تکلم
  • کاهش هوشیاری یا عدم هوشیاری
  • ایجاد صدایی مثل جیغ در زمان تلاش برای تنفس

در صورتی که احساس گیر کردن غذا در گلو با هر یک از علائم زیر همراه باشد، باید برای درمان فوری به مراکز درمانی مراجعه شود. چون احتمال خفگی و حتی مرگ بیمار وجود دارد. گزینه های متعددی برای درمان گير كردن غذا پشت لوزه وجود دارند که در برخی شرایط حتی پزشک می تواند تکنیک های فیزیوتراپی را تجویز کند. در این صورت بهتر است برای اثربخشی موثرتر روند درمانی، حتما به مراکز فیزیوتراپی معتبر مانند مرکز دایان مراجعه کنید.شایان ذکر است در صورت نیاز به انجام هر گونه فعالیت فیزیوتراپی میتوانید به کلینیک فیزیوتراپی دایان که یکی از معروف ترین و به نام ترین کلینیک های فیزیوتراپی در پاسداران است مراجعه کنید.

سوالات رایج درباره درمان گير كردن غذا پشت لوزه

آیا روش های سریعی برای درمان گير كردن غذا پشت لوزه وجود دارد؟

گیر کردن غذا پشت لوزه در مواردی که جدی و شدید نباشد را می توانید با برخی از رهکارهای خانگی مانند مصرف نوشیدنی های گازدار یا غذاهای نرم یا مایعات روان درمان کنید.

آیا راهکاری برای خارج کردن چیزی که در گلو یا پشت لوزه گیر کرده است، وجود دارد؟

در اکثر موارد، چیزی که در گلو گیر کرده، توسط فرد بلعیده و در نهایت از طریق سیستم دفع از بدن خارج می شود. اما برای چیزی در مری گیر کرده و امکان دفع خودبه خودی آن وجود ندارد باید به پزشک مراجعه کنید.

چرا چیزی در گلو یا پشت لوزه گیر می کند؟

علل زیادی برای گیر کردن چیزی در گلو و یا پشت لوزه وجود دارد که رایج ترین دلیل گیر کردن غذا در گلو یا پشت لوزه مربوط به اضطراب یا رفلکس غذا از معده به مری است.

آیا وجود سنگ لوزه می تواند باعث گیر کردن غذا در گلو یا پشت لوزه شود؟

التهاب و تورم سنگ لوزه ممکن است باعث احساس گیر کردن چیزی در گلو و اختلال در بلع شود.

چه روش های برای خارج کردن چیزی در گلو وجود دارد؟

روش های درمانی متعددی برای جسمی که در گلو گیر کرده وجود دارد که بستگی به مکان انسداد دارد. به طور مثال، اگر چیزی در مسیر تنفسی شخص گیر کرده باشد، پزشکان با استفاده از روش های لارنگوسکوپی و برونکوسکوپی جسم را خارج می کنند.

3.8 26 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

83 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
هستی
هستی
2 سال قبل

سلام ببخشید پدر من اسید معدشون خیلی بالاست به طوری که شب ها انقدر به سرفه می افتن که تنگی نفس پیدا میکنن البته بعضی شب ها
یک قرص برای اسید معده براشون گرفتم اما حس میکنن که قرصی که بهشون میدم در گلوشون گیر میکنه با اینکه قرص ریزی هست
لازمه که حتما به دکتر مراجعه کنم یا همین قرص کفایت میکنه ؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  هستی
2 سال قبل

با سلام دوست عزیز
اگر قرص در گلو گیر می کند یا تاثیر لازم را احساس نمی کنند لازم است مجدد با پزشک خود مشورت کنند.

ابوالفضل
ابوالفضل
پاسخ دادن  هستی
1 سال قبل

با سلام خدمت شما من چند وقته حس میکنم چیزی توگلوم گیر کرده وتنفسمم خوبه سرفه هم ندارم فقط ته گلوم بعضی اوقات بوی نامطلوبی میده که باعث آزارم می‌شود لطفا راهنماییم کنید ممنو نم از شما

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  ابوالفضل
1 سال قبل

با سلامدوست عزیز احتمال دارد مشکل معده باشد اما بهتر است توسط پزشک معاینه شوید.

ناشناس
ناشناس
پاسخ دادن  ابوالفضل
5 ماه قبل

آيامشكلتون حل شد؟

علی
علی
2 سال قبل

درمانش پس چی؟ الان من دو سه هفته ای میشه حس میکنم تو سینه یچیزی گیر کرده، هی آب دهن رو قورت میدم که مثلا بره پایین، یا فقط آب میخورم ولی فرقی نمیکنه، غذا میتونم بخورما ولی بعدش دوباره حس میکنم گیر کرده ، حالا نمیدونم چیکار کنم

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  علی
2 سال قبل

با سلام دوست عزیز
بهتر است با پزشک متخصص کوش و حلق و بینی یا متخصص داخلی مشورت بفرمایید.

ماریا
ماریا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
من چند وقته قفسه سینم سنگینی میکنه حس میکنم چیزی گیر کرده سخت میتونم آب دهنمو قورت بدم تنگی نفس پیدا میکنم به زور نفس میکشم سرفه هم میکنم احساس میکنم الان نفسم قطع میشه

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  ماریا
1 سال قبل

سلام دوست عزیز ابتدا سی تی اسکن انجام بدین که علت مشخص بشه حتما به پزشک متخصص ریه مراجعه کنید

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  ماریا
1 سال قبل

سلام دوست عزیز سی تی اسکن باید انجام بشه سپس تصمیم گیری بشه ، حتما با پزشک متخصص ریه مشورت کنید

ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال قبل

سلام من تو مری نون گیر کرده چیکار کنم

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
در انتظار تایید
پاسخ دادن  ابوالفضل
1 سال قبل

سلام دوست عزیز مری شما دچار خراشیدگی جزیی شده که تورم و اتهاب رو بدنبال داره و این حس رو به شما میده که انگار چیزی گیر کرده

احمد
احمد
1 سال قبل

سلام .مدتی هستش از راه گلو بوی نامطبوعی باعث آزارم می‌شود. بیشتر موقع که نفع دارم .نمی‌دانم چی هست .لطفا راهنمایی میخوام.

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  احمد
1 سال قبل

سلام دوست عزیز مشکل از معده و گوارش میباشد باید آندوسکوپی صورت بگیرد بهتراست با متخصص گوارش مشورت بفرمایید

پروین
پروین
پاسخ دادن  فیزیوتراپی دایان
1 سال قبل

سلام من احساس میکنم چیزی تو گلوم گیر کرده احساس سوزش ومعده دردم میکنم دلیل چیست

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  پروین
1 سال قبل

با سلام باید تصویر برداری صورت بگیره . از غذاهای ادویه دار و نوشیدنیهای کافعین دار پرهیز کنید
جهت ارزیابیبیشتر به متخصص گوارش مراجه بفرمایید

  • فاطمه
    فاطمه
    1 سال قبل

    سلام
    چند هفته پیش یه استرس شدیدی بهم وارد شد از اون وقت سر دلم مدام میسوزه و معدم در حالت خالی یا پر احساس میکنم غذا در گلوم گیر کرده سوزش گلوم هم همیشه هست یوبوست هم بعضی وقتا واقعا اذیتم میکنه

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  فاطمه
    1 سال قبل

    با سلام دوست عزیز ، استرس از مهمترین عامل در تحریک معده و ترشح hcl دارد ، ابتدا استرس رو کنترل کنید ، پنتازول هرروز قبل از صبحانه میل بفرمایید

    زینب
    زینب
    1 سال قبل

    سلام، من امروز صبح زود خرما خوردم و یادم نیست که هسته اش رو قورت دادم یا نه. الان که بیدار شدم گلوم درد می‌کنه و احساس سنگینی وسط قفسه‌ی سینه ام دارم. درد به گوش هام هم رسیده. وقتی دراز می‌کشم یا خم می‌شم دردش بیشتر می‌شه. چی‌کار باید بکنم؟الان یک ساعته که درد دارم

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  زینب
    1 سال قبل

    سلام دوست عزیز درد گوش و سنگینی قفسه سینه ارتباطی با خوردن هسته خرما ندارد ، بهتراست ازنظر عفونی مورد برسی قرار بگیرید

    رومینا
    رومینا
    1 سال قبل

    سلام .من چندین سال هست که اگه برنج نرم نباشه تو‌گلوم گیر میکنه در حد خفه شدن ببخشید باید بالا بیارم تا بتونم نفس بکشم . مثلا اگه برنج هندی باشه .فقط هم با برنج اینجوری میشم چه بکنم

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  رومینا
    1 سال قبل

    سلام دوست عزیز بهتراست عکسبرداری و سی تی اسکن انجام بشه سپس تصمیم گیری بشه بهتراست با متخصص گوارش مشورت کنید

    زهرا
    زهرا
    پاسخ دادن  فیزیوتراپی دایان
    1 سال قبل

    سلام بنده چن وقته غذا میخورم خیلی اذیت میشم همش حس میکنم چیزی تو گلو گیر میکنه البته پایین گلو اذیت میشم هر یک قاشق غذا باید آب بخورم غذا بره پایین…خوب میشم باز بعد چن وقت شروع میشه…الانم چن روزه دوباره درگیر شدم موقع غذاخوردن خیلی اذیت میشم

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  زهرا
    1 سال قبل

    با سلام باید تصویر برداری صورت بگیره . از غذاهای ادویه دار و نوشیدنیهای کافعین دار پرهیز کنید
    جهت ارزیابیبیشتر به متخصص گوارش مراجه بفرمایید

  • مریم
    مریم
    1 سال قبل

    سلام من مدام احساس میکنم غذا میخورم گلوم گیر میکنه چندباری هم انگارقرص ته حلقم گیرکرد وباعث تورم شد در حد خفگی و گلودردشدید نمیدونم مشکل کجاست ممکنه تیرویید باشه؟

    پرهام
    پرهام
    1 سال قبل

    سلام، خسته نباشد، من یمدتیه وقتی غذا میخورم، مخصوصا غذای سنگین بعد از غذا تا چند ساعت احساس میکنم مقداری از غذا توی گلوم گیر کرده ولی هیچجوره پایین نمیره و بعد از چند ساعت خودبخود خوب میشه… علت چی میتونه باشه؟!

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  پرهام
    1 سال قبل

    با سلام ، ct ریه باید انجام بشه، در صورت حاملگی امری کاملا طبیعی هست و از شربت های انتی اسید استفاده بفرمایید، از غذاهی ادویه دار و نوشیدنی های کافِین دار بپرهیزید، جهت ارزیابی بهتر به متخصص گوارش مراجعه بفرمایید

    زهرا
    زهرا
    1 سال قبل

    سلام بنده چن وقته غذا میخورم خیلی اذیت میشم همش حس میکنم چیزی تو گلو گیر میکنه البته پایین گلو اذیت میشم هر یک قاشق غذا باید آب بخورم غذا بره پایین…خوب میشم باز بعد چن وقت شروع میشه…الانم چن روزه دوباره درگیر شدم موقع غذاخوردن خیلی اذیت میشم

    راوی
    راوی
    1 سال قبل

    سلام وعرض ادب، مدت پنج روزه احساس میکنم غذا تو گلوم گیر کرده و قورت میدم پایین نمیره، همچین حسی داره، و وقتی گاز معدم بالا میاد معمولا اب معده ام هم باهاش میاد بالا، راهنمایی بفرمایین لطفا، مانا باشید.

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  راوی
    1 سال قبل

    سلام و درود
    از شربت های انتی اسید استفاده نمایید و از غذاهای ادویه دار و نوشیدنیهای کافعین داربپرهیزید چهت ارزیابی بهتر به متخصص گوارش مراجعهنمایید

    علی شابویی
    علی شابویی
    1 سال قبل

    با سلام احساس همیشه وقتی غذا میخورم احساس میکنم با فشار از مری میگذره و تا مدتی بعد آن درد در اواسط مری احساس میکنم
    کجا باید اقدام کنم

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  علی شابویی
    1 سال قبل

    ا سلام باید تصویر برداری صورت بگیره . از غذاهای ادویه دار و نوشیدنیهای کافعین دار پرهیز کنید
    جهت ارزیابیبیشتر به متخصص گوارش مراجه بفرمایید

  • زهرا
    زهرا
    1 سال قبل

    سلام من مدتی هست احساس میکنم غذادرقفسه سینه وگلوم گیرکردهنمیدونم چکارکنم

    زهرا
    زهرا
    1 سال قبل

    سلام من مدتی هست احساس میکنم غذادرقفسه سینه وگلوم گیرکردهنمیدونم چکارکنم.خیلی میترسم اضطراب هم دارم

    پروین
    پروین
    1 سال قبل

    سلام من احساس میکنم چیزی تو گلوم گیر کرده احساس سوزش ومعده دردم میکنم دلیل چیست

    مهدی
    مهدی
    1 سال قبل

    سلام
    من می تونم غذا بخورم و آب ، ولی حتی موقع قورت دادن آب دهان هم حس می کنم چیزی گیر کرده
    خودم نمی فهمم چیه توی گلوم. نون و پنیر و گردو البته خوردم صبح غیر از اون هم چیزی نخوردم ولی اون موقعی که خوردم مشکلی جزئی بود. مثل همیشه که یه چیزی گیر می کنه توی گلو و بعد راحت با آب حل شد
    یک ساعت بعد حدودا ولی انگار همون حس رو توی مری داشتم. وقتی راه میرم هم درد حس می کنم

    لیلا کارپیشه
    لیلا کارپیشه
    1 سال قبل

    با عرض سلام و خسته نباشید
    چند روزی هست که احساس میکنم یه چیزی در گلوم گیر کرده مثل خلط که اذیتم می کنه و اینکه دچار آروغ های مکرر شدم لطفا راهنمایی کنید

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  لیلا کارپیشه
    1 سال قبل

    با سلام باید تصویر برداری صورت بگیره . از غذاهای ادویه دار و نوشیدنیهای کافعین دار پرهیز کنید
    جهت ارزیابیبیشتر به متخصص گوارش مراجه بفرمایید

  • ریحانه
    ریحانه
    1 سال قبل

    سلام وقت بخیر ببخشید من دو روزی هست بعد غذا خوردن حس میکنم غذا کامل پایین نمیره البته وقتی اروغ میزنم راحتر میشم بعضی وقتا هم سوزش داره حس میکنم غذا کامل هضم نمیشه

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  ریحانه
    1 سال قبل

    با سلام باید تصویر برداری صورت بگیره . از غذاهای ادویه دار و نوشیدنیهای کافعین دار پرهیز کنید
    جهت ارزیابیبیشتر به متخصص گوارش مراجه بفرمایید

    بهار
    بهار
    1 سال قبل

    سلام خسته نباشید
    من ۳ روزه حس میکنم چیزی ته حلقم گیر کرده ته زبونم سمت راست هم یه جورایی حساس شده آب دهنمم که قورت میدم این احساس بیشتر میشه و واقعا آزار دهندست یه مقدار هم احساس سنگینی دارم
    مشکل از چی میتونه باشه؟

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  بهار
    1 سال قبل

    با سلام باید تصویربرداری صورت بگیره حتما به متخصص گوارش ارجاع کنید

    محمد
    محمد
    1 سال قبل

    من دو روز پیش قرص خوردم تو مری گیر کرد
    و هنوز حس میکنم گیر کرده
    هرچی میخورم اذیت میشم
    نفس هم سخت میکشم

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  محمد
    1 سال قبل

    با سلام دوست عزیز باید به پزشک مراجعه کنید.

    خوب خوب
    خوب خوب
    1 سال قبل

    سلام من بیشتر از یه ماهه که یه پسته قورت دادم دکترا میگفتن محاله چیزی توی گلو گیر کنه اما عکس گلومو گرفتم یه چیزی توش نشون داد دکتر گفت احتمالا همون التهاب باشه، آیا ممکنه پستهه توی مری ام مونده باشه اونم بعد ازین همه مدت؟

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  خوب خوب
    1 سال قبل

    سلام اگر دکتر معاینه وتصویر برداری کرده وچیزی نبوده احتمالا التهاب باشد

    حسین
    حسین
    1 سال قبل

    با سلام خسته نباشید من الان چند وقت که غذا مبخورم احساس میکنم تو گلوم گیر کرده قفسه سینم درد داره وقتی نفس میکشم این جریان ۲سال پیش هم برام به وجود اومد ولی رفتم دکتر و اندوسکپی دادم گفت التهاب مری داری ولی الان خیلی اذبتم حتی بعضی وقتا مجبور میشم بیارم بالا و استفراغ کنم تا حالا پیش چند پزشک رفتم ولی دارو ها بی تاثیر بوده خواشا اگه کسی میتونه کمکم کنه مچکرم زجر زیادی دارم میکشم .

    Mama
    Mama
    پاسخ دادن  حسین
    1 ماه قبل

    پیشنهاد میکنم برین پیش بانوان قدیمی که تل گیری میکنن و به بندی معروفن

    ناشناس
    ناشناس
    1 سال قبل

    سلام من قبلا مشگل معده داشتم چندوقط پیشم حالت تهوه گرفتم بالا اوردم الان دوروز گلوم درد میکنه لقمه به سختی ازراه گلوم پایین میره تو مری ام همینچور هست سوزش درد داره علتش چی میتونه باش خیلی استرس دارم

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  ناشناس
    1 سال قبل

    با سلام یکی از شایعترین عوارض تهوع اسیب به مری هست بدلیل وجود اسید معده که تخریب سلول های مری رو در پیش داره چند مدتی از غذاهای کم ادویه و حتی الامکان مایعات ولرم مصرف کنید در صورت احساس تهوع مجدد از قرص متوکلوپلامید استفاده نمایید

    ناشناس
    ناشناس
    1 سال قبل

    سلام چندروزی هست وقتی غذا میخورم تو گلوم سرمعدم گیر میکنه اب میخورم پایبن میره خیلی اذیت میشم میشه راهنمایم کنید

    فاطمه
    فاطمه
    1 سال قبل

    سلام
    سه چهار روزه حس میکنم تو گلوم ی تودس
    آب دهنم قورت میدم حس میکنم ب سختی میره پایین
    یا موقع غذا خوردن هم همینطوریم
    سرفه هم ی ماهه دارم
    و اینکه مشکل معده داشتم
    و دکتر گفت معدت عصبیه و دارو دادن
    ولی الان چند روزه این مشکل بلعیدن و گیر بودن گلو رو دارم

    مهدی
    مهدی
    1 سال قبل

    سلام
    من مدت زیادی هست که غذا میخورم لقمه پایین مری گیر میکنه و حتما باید آب بخورم که پایین بره (همراه با درد)
    گاهی اوقات هم شب موقع خواب احساس میکنم که خلط غلیظ از داخل دهانم تا مری ادامه داره و نفسم تنگ میشه و حتما باید هر چند دقیقه یه کم آب بخورم
    لطفاً راهنمایی کنید

    هستی
    هستی
    1 سال قبل

    سلام وقت شما بخیر
    ببخشید من چند نزدیک یک هفته هست ک احساس سرما خوردگی دارم و از دو روز پیش احساس میکنم چیزی در مری بنده گیر کرده یه احساسی نثل اینکه مخاط مری در یک قسمتی روی هم برگشتع یه همچین حسی بهم میده
    حتی وقتی چیزی قورت نمیدم هم حسش میکنم
    و هرچقدر هم ک میگذره انگار اون گرفتگی به سمت پایین تر حرکت میکنه
    چند ماه پیش هم دوباره این حالت بهم دست داده بود
    ممنون میشم بگید ک به نظرتون چی کار باید بکنم
    متشکرم

    رها
    رها
    1 سال قبل

    سلام
    میشه ی درمان خانگی بگید برای رد کردن چیزی از مری حس میکنه چیزی گیر کرده
    هرچی میخورع بالا میارع رد نمیشه درد هم دارع
    ممکنه شکسته باشه؟

    ترانه
    ترانه
    1 سال قبل

    سلام من چند روزی هست ۵روزه که حس میکنم چیزی تو گلوم گیر کرده یکم خوب میشه بعد دوباره همونجوری میشه باید چیکار کرد؟

    ترانه
    ترانه
    1 سال قبل

    سلام من چند روز ه حس میکنم چیزی تو گلوم گیر کرده باید چیکار کنم؟

    فیزیوتراپی دایان
    فیزیوتراپی دایان
    پاسخ دادن  ترانه
    1 سال قبل

    با سلام باید عکس برداری و معاینات فیزیکی انجام شود لا متخصص گوش و حلق و بینی مشورت بفرمایید

    دنیز
    دنیز
    11 ماه قبل

    من گلوم انگار سوزش داره

    m azarin
    m azarin
    9 ماه قبل

    سلام خسته نباشید من امروز ظهر قرص خوردم بزرگ بود از گلو رد شد ولی حس میکنم تو اول مری گیر کرده آب و غذا هم میخورم ولی حس میکنم پایین نمیره چکار. کنم

    سحر
    سحر
    7 ماه قبل

    سلام من بعدازهربارغذاخوردن حس میکنم یچی توی گلوم گیرکرده وپایین نمیره ووقتی درازمیکشم بدترمیشه وتامیشینم یکم بهترمیشه نه یکباراینجورشدم هرزمان که غذامیخورم این حالتودارم.نه درددارم نه سوزش فقط احساس اینکه یچی گیرکرده ونفس کشیدم یکم واسم سخت میشه

    ناشناس
    ناشناس
    7 ماه قبل

    سلام من حدود دوسال هست که هر غذایی میخورم تو انتهای گلوم گیر می‌کنه (بالای قفسه سینه) و بسختی با آب پایین میره و اغلب باید بالا بیارم تا خفه نشم البته از ابتدا آنقدر شدید نبود و در طول زمان به این شکل شد که گاهی آب هم گیر می‌کنه بعضی وقتا هم یک درد و سوزش بسیار شدیدی رو حس میکنم طوری که نمیتونم بایستم و حالت ضعف از شدت درد بهم دست میده

    وجیهه
    وجیهه
    6 ماه قبل

    سلام خسته نباشین
    من باردارم و حدود یک ماه شده که دایم توی لوزه ام غذا گیر میکنه و اذیت میشم چون قشنگ حسش میکنم با یک خلال دندان از لایه لوزه ام در میارم ولی مدام داره تکرار میشه چکار کنم

    امیر
    امیر
    5 ماه قبل

    سلام. من موقع خوردن نون یا برنج یا هر ماده غذایی که نشاسته داشته باشه احساس میکنم یه جسم سنگین توی گلوم هست و مجبورم مایعات مصرف کنم تا از دردش کم بشه و بره پایین. لطفا راهنمایی کنید چیکارکنم

    Sadaf
    Sadaf
    5 ماه قبل

    با سلام من نزدیک ی ماه مشکل قورت دادن غذا دارم ینی چیزی نمیخورم اصن وقتیم میخورم احساس میکنم از گلوم پایین نمیره خیلی لاغر شدم لطفن راهنمایی کنید

    مهدیه
    مهدیه
    پاسخ دادن  Sadaf
    5 ماه قبل

    سلام حدودی ساله که هرچی میخورم پشت حلقم گیرمیکنه بایدبالابیارم تایکم راحت بشم وقتی غذامیمونه خیلی دردوسوزش درناحیه گلووفکم ایجادمیشه تحملش خیلی سخته تمام ازمایشاتم سالمه آندوسکوپی رفتم معده ام سالمه مری هم سالمه فقط گیرکردن غذاپشت حلق،توروخداکمکم کنید

    احسان
    احسان
    5 ماه قبل

    سلام احساس میکنم سمت چپ گلوم چیزی گیر کرده و بعضی مواقع مثل اروق یا سمیه که اگه انجام بدم غذای که خوردم خیلی کنش بر میگرده داخل دهانم این از چیه و راه درمانی چیست

    ندا
    ندا
    4 ماه قبل

    خسته نباشین ۲۵سالمه. ۱۰ساله همیشه تیکه در گلوم و معده ام گیر میکنه تندتند. به سختی اذیت چند هفته بعد خوب میشود.من چه قرصی مصرف کنم تا دیگه همچین نشوم. مرسی بزرگوار

    احمدرو
    احمدرو
    4 ماه قبل

    سلام دکتر ببخشید چند موقعی میشه تکه ای از غذا پشت حلق گیر میکنه چند دفعه ای پیش اومده اومده پایین از دهان خارج شده رفتم دکتر سی تی گرفتم چیزی معلوم نمیشه الان چند وقتی هست خیلی آزارم میده میشه راهنمایی کنید خیلی ممنون

    شاهسوند
    شاهسوند
    3 ماه قبل

    سلام من تابستان هندوانه خوردم وبعدش درده معده شروع شدوبه قفسه سینه میزد خیلی نارانت کننده بود چند بار به دکتر رفتم خوب نشدم ولانم دو شب که یک چیزی سمت چپ مهدم کیر رده دیشب رفع شدولی امشب هرکاری میکنم دفع نمیشه وپایین نمیره علت چیست

    ناشناس
    ناشناس
    2 ماه قبل

    سلام من یک هویج یا عدس رفته پشت زبانم سمت راست برای غذا خوردن مشکلی ندارم

    ویرایش شده در 2 ماه قبل توسط ناشناس