فیزیوتراپی پس از شکستگی بوکسور یا بوکسر

فیزیوتراپی پس از شکستگی بوکسور
فیزیوتراپی پس از شکستگی بوکسور
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

شکستگی یکی از استخوان های دست و یا به طور دقیق، متاکارپ چهارم یا پنجم شکستگی بوکسور یا بوکسر نامیده می شود. ارتوپدی و فیزیوتراپی شکستگی بوکسور می توانند به بهبود این آسیب کمک کرده و آن را درمان نمایند.

این استخوان ها در سمت انگشت کوچک و انگشت دوم از مچ دست تا پایه انگشتان کشیده شده اند. گاهی شکستن متاکارپ اول یا دوم نیز تحت عنوان شکستگی بوکسور طبقه بندی می شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

علل شکستگی بوکسور

علت اصلی شکستگی بوکسور ضربه شدید به دست است که اغلب زمانی رخ می دهد که با مشت بسته به چیزی ضربه بزنید و از همین رو نیز این آسیب با نام شکستگی بوکسور شناخته می شود.

شکستگی بوکسور گاهی پس از آسیب FOOSH یا ضربه ای که هنگام افتادن روی دست کشیده وارد می شود رخ می دهد.

علائم شکستگی بوکسور

علائم شکستگی بوکسور

علائم اصلی شکستگی بوکسور عبارتند از:

  • درد دست در نزدیکی انگشت کوچک یا انگشت دوم
  • تورم در قسمت جانبی دست
  • کاهش حرکت در انگشت کوچک، انگشت دوم یا مچ دست
  • تغییر رنگ یا کبودی دست
  • جابجایی یکی از بندهای دست

این علائم معمولا پس از وارد شدن ضربه به دست دیده می شوند. اگر در ناحیه دست درد دارید و مشکوک به شکستگی بوکسور هستید باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

پزشک یا درمانگران بخش اورژانس محلی می توانند شکستگی را به درستی ترمیم کنند. عدم مراجعه به پزشک منجر به از دست دادن عملکرد دائمی دست یا انگشتان خواهد شد.

درمان اولیه

تشخیص شکستگی بوکسور با استفاده از اشعه ایکس انجام شده و از این طریق استخوان های دست و شکستگی متاکارپ قابل مشاهده هستند.

اگر استخوان در محل شکستگی جدا شده باشد احتمالا لازم است مجددا بطور دستی در محل صحیح قرار گیرد. در موارد نادر اما شدید برای کمک به تثبیت شکستگی روش جراحی لازم است.

در جراحی معمولا سنجاق هایی از طریق پوست وارد استخوان می شود تا در حین بهبودی استخوان ها در محل صحیح نگه داشته شوند.

پس از ترمیم مجدد شکستگی، دست برای اطمینان از بهبودی صحیح با استفاده از آتل بی حرکت نگه داشته می شود.

تحقیقات منتشر شده در سال 2016 نشان داده است که نتیجه بهبودی شکستگی بوکسور در صورت استفاده از آتل و یا بستن دست و مچ با یک نوار نرم یکسان است.

نویسندگان نتیجه گرفتند که درمان شکستگی بوکسور نیازی به گچ گرفتن و آتل بندی ندارد. بنابراین حتما دستورالعمل هایی که پزشک در مورد آتل بندی و گچ گرفتن ارائه می دهد را دنبال کنید.

فیزیوتراپی شکستگی بوکسور

فیزیوتراپی شکستگی بوکسور
فیزیوتراپی پس از شکستگی بوکسور

پس از چهار تا شش هفته قرار گرفتن دست در گچ یا آتل باید به اندازه کافی بهبود یافته باشید تا بتوانید فیزیوتراپی را برای توانبخشی شروع کنید.

تمرکز اولیه فیزیوتراپی خنثی کردن اثرات بی حرکتی همزمان با بهبود شکستگی است. برخی از اختلالاتی که احتمال دارد تجربه کنید عبارتند از:

  • از دست دادن دامنه حرکت
  • از دست دادن قدرت
  • تورم
  • درد

تمام این اختلالات می توانند منجر به از دست دادن عملکرد طبیعی دست و مچ دست شوند. گاهی نیز در گرفتن اجسام یا مدیریت صحیح حرکات مانند نوشتن مشکل خواهید داشت.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی دست

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی شکستگی مچ دست


درمان های فیزیوتراپی

برنامه فیزیوتراپی پس از شکستگی بوکسور شامل روش های درمانی مختلف است.

گاهی برای درمان درد و تورم از تحریک الکتریکی استفاده می شود. تکنیک های ماساژ بافت نرم نیز به بهبود تحرک پوست، عضلات و تاندون های اطراف مچ و دست کمک می کنند.

مولفه اصلی برنامه فیزیوتراپی پس از شکستگی بوکسور ورزش کردن است. ورزش برای بهبود قدرت انگشت ها و توانایی گرفتن اجسام و همچنین کمک به افزایش عملکرد دست مهم است.

تمریناتی نیز باید برای  بهبود دامنه حرکت مچ دست و انگشتان در نظر گرفته شود. تمرینات تقویتی بر روی عضلات بازو و دست متمرکز هستند.

بر اساس قانون ولف استخوان ها در پاسخ به فشاری که به آن ها وارد می شود رشد کرده و بازسازی می شوند. فشار ورزشی برای اطمینان از بهبود و بازسازی کامل استخوان ها پس از شکستگی بوکسور ضروری است.

پس از بهبود شکستگی باید عملکرد طبیعی دست را حدود 10 تا 12 هفته پس از آسیب اولیه مجددا بدست آورید.

میزان بهبودی بسته به شدت آسیب و وضعیت سلامت فعلی متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از پیشرفت وضعیت خود حتما با پزشک و متخصص فیزیوتراپی صحبت کنید.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی شکستگی در منزل

در مقاله فوق با روش ها و راه کارهای فیزیوتراپی پس از شکستگی در منزل و خانه آشنا خواهید شد


سخن آخر

شکستگی بوکسور می تواند یک تجربه دردناک باشد. برنامه فیزیوتراپی پس از ترمیم صحیح شکستگی و بهبودی می تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد مچ و دست کمک کند.

برای دریافت خدمات فیزیوتراپی ناحیه دست و مچ دست از جمله فیزیوتراپی پس از شکستگی بکوسورها با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.