نحوه درمان و فیزیوتراپی تاندونوپاتی همسترینگ

فیزیوتراپی و درمان همسترینگ
فیزیوتراپی و درمان همسترینگ
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

تاندونوپاتی همسترینگ یکی از علل شناخته شده درد در حالت نشسته و درد خلفی ران ناشی از فعالیت است.

این درد را معمولا در قسمت بالایی عضلات همسترینگ در زیر چین گلوتئال که تاندون همسترینگ به توبروزیته ایسکیال متصل می ‌شود احساس خواهید کرد.

آگاهی از نحوه درمان تاندونوپاتی همسترینگ بسیار مهم است، زیرا عضلات همسترینگ بخش بزرگی از عضله پشت ران هستند و توسط سه عضله نیم ‌غشایی، نیم وتری و عضله دو سر رانی و تاندون های مختلف تشکیل می شوند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

همسترینگ با عنوان عضلات دوندگان نیز شناخته شده و تاندونوپاتی همسترینگ اغلب در دوندگانی که به طور ناگهانی حجم و شدت تمرین را افزایش داده و یا شروع به دویدن بر روی تپه می کنند دیده می شود.

با این حال، با مدیریت صحیح مشکل، پیروی از یک برنامه خوددرمانی فعال و انجام تمرینات تقویتی می توان بدون درد به دویدن ادامه داد.

تاندونوپاتی همسترینگ چیست؟

تاندونوپاتی همسترینگ به دلیل مشخص بودن محل بروز علائم در قسمت بالایی عضلات همسترینگ، بیشتر به عنوان تاندونوپاتی پروگسیمال همسترینگ شناخته می شود.

افراد مبتلا به این بیماری اغلب از درد عمیق و آزاردهنده باسن هنگام انجام فعالیت‌ هایی مانند دویدن، نشستن و رانندگی طولانی‌ مدت یا پیاده روی و دویدن شکایت دارند.

نقش تاندون، اتصال عضله به استخوان است. یک تاندون طبیعی از بافت فیبری حاوی کلاژن نوع یک تشکیل شده است و ساختاری شبیه یک طناب دارد.

سلول های خاصی در تاندون وجود دارند که برای مراقبت از ساختار تاندون طراحی شده اند.

در تاندون‌ ها نیز عروق خونی وجود دارند، اما در قسمتی که تاندون به استخوان می‌ چسبد خون کمتری جریان داشته و در نتیجه تاندونوپاتی رخ می ‌دهد.

تاندون ها تغییرات ناگهانی فشار را تحمل نمی کنند و در برخی موارد، این همان عاملی است که باعث تاندونوپاتی می شود.

تاندونوپاتی همسترینگ

علت تاندونوپاتی همسترینگ چیست؟

هنگام انتخاب روش درمانی مناسب لازم است علت بروز تاندونوپاتی پروگسیمال همسترینگ را بدانید.

برخلاف پارگی حاد همسترینگ، درد معمولا به تدریج ایجاد شده و با فعالیت‌ های تکراری مانند نشستن و دویدن طولانی‌ مدت تشدید می‌ شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، تاندون تغییرات ناگهانی فشار را دوست ندارد. هنگامی که تاندون همسترینگ تحت فشار زیاد و بیش از حد تحمل قرار می گیرد، ساختار تاندون تغییر می کند.

این تغییرات ساختارهای کلاژن را به هم ریخته و در نتیجه در اجزای عصبی، عروقی و سلولی تاندون نیز تغییرات نامطلوبی رخ می دهد و منجر به درد در محل قرار گرفتن تاندون می شود.

مهم ترین عامل خطر برای آسیب های همسترینگ، سابقه آسیب دیدگی قبلی عضله است.

بنابراین دریافت درمان فیزیوتراپی برای یک آسیب حاد در پیشگیری از آسیب بیشتر نقش اساسی خواهد داشت. در ادامه فهرستی از علل رایج تاندونوپاتی پروگسیمال همسترینگ آورده شده است:

  • دویدن
  • پریدن و لگد زدن
  • سابقه آسیب اندام تحتانی
  • عدم انعطاف پذیری (سفتی عضلات)
  • ضعف عضلات
  • گرم کردن ناکافی
  • خستگی عضلات
  • افزایش سن
  • عدم تعادل عضلانی

بیشتر بخوانید : 7 تمرین کششی برای تقویت عضلات همسترینگ


نحوه درمان تاندونوپاتی همسترینگ

متخصصان فیزیوتراپی هنگام معاینه، میزان آسیب را مشخص کرده و برنامه ای شامل بهترین اقدامات برای بهبودی طراحی می کنند.

متخصصان در اکثر موقع یک رویکرد توانبخشی محافظه کارانه شامل استراحت اولیه، قرار دادن یخ بر روی ناحیه آسیب دیده، کشش و تقویت عضلات مورد نظر را پیشنهاد می کند.

در برخی موارد که درد با مدیریت محافظه کارانه بهبود نمی یابد نیز از روش های درمانی دیگری استفاده می شود.

در صورتی که متخصص معتقد باشد درمان های جایگزین مانند تزریق کورتیکواستروئید مفید هستند با شما و پزشک عمومی مشورت خواهد کرد.

درمان تاندونوپاتی همسترینگ

درمان تاندونوپاتی پروگسیمال همسترینگ

متخصص فیزیوتراپی در انتخاب نحوه درمان تاندونوپاتی همسترینگ مهارت بالایی دارد و یک برنامه مدیریتی شامل برخی از تمرینات زیر را برای شما تجویز خواهد کرد.

مرحله اولیه

این مرحله شامل استراحت نسبی یا کاهش حجم تمرینات خواهد بود. متخصص فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا عوامل تشدید کننده علائم را پیدا کنید و شما را راهنمایی خواهد کرد.

این مورد شامل استراحت منظم پس از نشستن طولانی، اجتناب از راه رفتن روی تپه، استفاده از بالشتک هنگام نشستن و انجام تمرینات تسکین دهنده تاندون مانند انقباضات ایزومتریک همسترینگ یا فشار دادن پاشنه پا بر روی زمین در حالت نشسته است.

مرحله بارگذاری

گام بعدی در توانبخشی، وارد کردن فشار تدریجی بر روی تاندون خواهد بود. برای درمان تاندونوپاتی پروگسیمال لازم است برخی از تمرینات کششی و تقویتی خاص را انجام دهید. عضلات گروه همسترینگ، سرینی و شکم، عضلاتی هستند که باید تقویت شوند.

مرحله بارگذاری شامل تمریناتی است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

1. اسکات : تمرینات عملکردی اسکات راهی عالی برای بازیابی قدرت در کل قسمت پایین تنه و اطمینان از قوی بودن عضلات اطراف همسترینگ هستند.

متخصص فیزیوتراپی هنگام انجام اسکات، حرکات را برای اطمینان از بیش از حد فعال نبودن کمر و باسن و همچنین انجام حرکات در محدوده صحیح ارزیابی می کند.

تمرینات و ست‌ ها بر اساس توانایی شما در تحمل فشار و میزان حرکاتی که می توانید قبل از خستگی کامل انجام دهید تعیین می‌ شوند.

معمولا بهتر است انگشتان پا را کمی از یکدیگر فاصله دهید، پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و کمر را در طول حرکت در حالتی خنثی نگه دارید.

2. لیفت رومانیایی : در این وضعیت، متخصص فیزیوتراپی از شما می خواهد عضلات عمیق شکم را فعال کنید، زانوها را کمی خم کنید و باسن را به عقب حرکت دهید. با قرار گرفتن در این وضعیت در عضلات همسترینگ و باسن تنش را احساس خواهید کرد.

روی حرکت باسن به سمت عقب تمرکز کنید، فرض کنید می خواهید بنشینید و سپس بدون اینکه زیاد به عقب حرکت کنید صاف بایستید.

تمرینات و ست‌ ها بر اساس توانایی شما در تحمل فشار و میزان حرکاتی که می توانید قبل از خستگی کامل انجام دهید تعیین می‌ شوند.

3. پل همسترینگ : یک تمرین هدفمند عالی برای گروه عضلات همسترینگ است. متخصص فیزیوتراپی از شما می خواهد روی زمین دراز بکشید، پاشنه پاها را روی تخت قرار دهید و پاها را به سمت خود خم کنید.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی و درمان درد سیاتیک

سپس لگن را به سمت بالا حرکت دهید، پاشنه‌ ها را روی تخت فشار ‌دهید و بدن را بلند کنید. باید در عضلات همسترینگ و کمی در عضلات باسن احساس تنش داشته باشید. در صورت وجود هر گونه ناراحتی در کمر به متخصص فیزیوتراپی اطلاع دهید و ورزش را متوقف کنید.

تمرینات و ست‌ ها بر اساس توانایی شما در تحمل فشار و میزان حرکاتی که می توانید قبل از خستگی کامل انجام دهید تعیین می‌ شوند.

تمرینات آورده شده نحوه درمان تاندونوپاتی همسترینگ را نشان می دهند. این سه تمرین تقویتی مهم، معمولا توسط متخصص فیزیوتراپی توصیه می شوند.

اگر از درد عمیق باسن، درد ناشی از نشستن طولانی مدت یا دویدن و پیاده روی بر روی تپه رنج می برید احتمالا به تاندونوپاتی همسترینگ مبتلا هستید. متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان از تکنیک ‌ها و فعالیت‌ های عملی، اصلاح حرکات، تمرینات تقویتی و آموزش ‌های مختلف برای درمان تاندونوپاتی همسترینگ و بازگشت بیمار به حرکت و سلامت کلی استفاده می‌ کنند.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها