فیزیوتراپی آرنج در منزل

استفاده از فیزیوتراپی آرنج در منزل برای بهبود مشکلات آرنج- کلینیک فیزیوتراپی دایان
استفاده از فیزیوتراپی آرنج در منزل برای بهبود مشکلات آرنج- کلینیک فیزیوتراپی دایان
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

فیزیوتراپی آرنج در اکثر مواقع ممکن است تنها گزینه درمانی برای درد آرنج باشد. چون دردی که در آرنج احساس می شود، درد نسبتا شدیدی است که در اغلب موارد به صورت مجزا بروز نمی کند. درد آرنج می تواند علل مختلفی داشته و با درد در ستون فقرات یا گردن همراه باشد. برای همین پزشک معالج ممکن است فیزیوتراپی را به عنوان یکی از گزینه های احتمالی درد آرنج در نظر بگیریدکه بهتر است تمرینات فیزیوتراپی آرنج در منزل انجام شود. مگر اینکه درد در ناحیه آرنج مربوط به سایر قسمت های بدن باشد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

کلیه حرکات فیزیوتراپی در آرنج می توانند در تقویت قدرت عضلانی و تسکین درد در مفصل آرنج موثر باشند. به شرطی که تمام تمرینات و حرکات توصیه شده توسط فیزیوتراپیست را در منزل انجام دهید و از دستورالعمل های تجویز شده پیروی کنید. اما اینکه فیزیوتراپی آرنج دقیقا چیست؟ به چه صورتی انجام می شود؟ حرکات و تمرینات مربوط به فیزیوتراپی آرنج دست در منزل کدامند؟

بهتر است قبل از شروع جلسات درمانی خود و مراجعه به مرکز فیزیوتراپی، این راهنما را تا انتها بخوانید. در نهایت هر سوالی در مورد فیزیوتراپی آرنج دارید را از کارشناسان و فیزیوتراپیست های ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان بپرسید.

آناتومی مفصل آرنج

آرنج، یک مفصل لولایی است که از سه استخوان بازو، اولنا و رادیوس تشکیل و انتهای استخوان ها با غضروف پوشیده می شود. غضروف دارای قوام لاستیکی است که به مفاصل اجازه حرکت کردن و لغزیدن را می دهد، حتی از بروز هر گونه آسیب و ضربه به آن جلوگیری می کند. استخوان ها با رباط هایی که کپسول مفصلی را تشکیل می دهند در کنار هم قرار می گیرند. کپسول مفصلی، کیسه ای پر از مایع است که مفصل را احاطه کرده و آن را روان می کند. رباط های مهم آرنج رباط داخلی (در داخل آرنج) و رباط خارجی (در قسمت خارجی آرنج) هستند.

علاوه بر آن، آرنج شامل یکسری تاندون هایی است که ماهیچه را به استخوان متصل می کند. تاندون‌های مهم آرنج عبارتند از:

  • تاندون دوسر بازویی است که ماهیچه دوسر را در جلوی بازو بهم وصل می کند.
  • تاندون سه‌سر بازویی که عضله سه سر را در پشت بازو وصل می‌کند.

  ماهیچه های ساعد شما از آرنج عبور کرده و به استخوان بازو متصل می شوند. برآمدگی خارجی (جانبی) درست بالای آرنج را اپی کندیل جانبی می نامند. بیشتر ماهیچه هایی که انگشتان و مچ را صاف می کنند در این نقطه به همدیگر می رسند و به اپیکوندیل داخلی یا برآمدگی داخل بازو درست بالای آرنج متصل می شوند. سلامت و عملکرد مناسب این دو نقطه برای تقویت دست و آرنج بسیار مهم است. اکثر اعصاب و تاندون های مربوط به آرنج از این نقطه عبور می کنند. برای همین یک پزشک ممکن است در صورت بروز هرگونه درد در ناحیه آرنج، فیزیوتراپی را به عنوان گزینه احتمالی توصیه کند. پس اگر پزشک معالج ، فیزیوتراپی را برای درد آرنج شما تجویز کرده، بهتر است جلسات درمانی را جدی بگیرید.

ورزش مناسب فیزیوتراپی آرنج- کلینیک دایان
ورزش برای فیزیوتراپی آرنج-کلینیک دایان

شایع ترین علل درد آرنج

درد آرنج ممکن است علل مشخصی نداشته باشد. چون در اکثر مواقع با درد در ناحیه گردن و ستون فقرات همراه است. با این حال، برخی از بیماری های زمینه ای منجر به دردی در بدن می شوند که به آرنج کشیده می شود که عبارتند از:

نام بیمارینوع بیماری علت بیماریعلائم بیماریروش درمان
استئوآرتریتدژنراتیو مفصلیفرسودگی غضروف محافظ استخواندرد ، سفتی و کاهش دامنه حرکتیفیزیوتراپی
آرتریت روماتوئیدخودایمنیدرگیر شدن سایر اعضای بدنالتهاب، درد، تورم و سفتی در مفاصل تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی
آرتروز آرنجآرتریتتجزیه شدن غضروف در مفاصلدرد، سفتی و محدودیت در تحرکفیزیوتراپی
نقرسآرتریتتجمع کریستال های اسید اوریک در مفاصلالتهاب و ورم مفاصل به صورت ناگهانی اصلاح شیوه زندگی و فیزیوتراپی
لوپوسخودایمنیدرگیر شدن سایر اعضای بدنالتهاب و درد در ناحیه آرنجتمرینات ورزشی و فیزیوتراپی
لایمبورلیاانتقال از کنه به انسانمشکلات مفصلی و درد آرنجرعایت اصول بهداشتی ، انجام تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی
بیماری های شایع برای درد آرنج

استئوآرتریت

استئوآرتریت یک بیماری دژنراتیو مفصلی است که می تواند آرنج را درگیر کند و باعث بروز درد در این ناحیه شود. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف محافظ استخوان‌ها به مرور زمان فرسوده و منجر به درد، سفتی و کاهش دامنه حرکتی شود. فیزیوتراپی برای آرنج در کلینیک دایان برای بیماران مبتلا به استئوآرتریت به صورت کاملا حرفه ای انجام می شود. در این شرایط حرکات فیزیوتراپی برای آرنج می تواند به مدیریت درد، بهبود تحرک مفصل و تقویت عضلات اطراف آن کمک کند.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در درجه اول مفاصل از جمله آرنج را درگیر می کند. باعث التهاب، درد، تورم و سفتی می شود. گزینه های درمانی فیزیوتراپی در مرکز دایان برای درد آرنج در آرتریت روماتوئید ممکن است شامل تمرینات ورزشی، تحرک مفصل و روش‌هایی مانند گرما یا سرما درمانی برای کاهش علائم و بهبود عملکرد مفاصل باشد.

آرتروز

استئوآرتریت نوعی آرتریت است که در نتیجه تجزیه شدن غضروف در مفاصل ایجاد می شود. در صورت بروز این وضعیت در آرنج ممکن است باعث درد، سفتی و محدودیت در تحرک بیمار شود. فیزیوتراپی می تواند نقش مهمی در مدیریت علائم، بهبود دامنه حرکتی مفصل و تقویت عضلات اطراف آرنج داشته باشد.

تفاوت آرنج سالم و آرنج دارای آرتروز- کلینیک فیزیوتراپی دایان
تفاوت مشهود عکس آرنج دارای مشکل آرتروز و آرنج سالم

نقرس

نقرس نوعی آرتریت است که در اثر تجمع کریستال های اسید اوریک در مفاصل ایجاد می شود. این وضعیت با دوره های ناگهانی و شدید درد، التهاب و ورم مفاصل همراه است. در حالی که نقرس بیشتر روی انگشت شست پا تاثیر می گذارد، می تواند مفاصل دیگر از جمله آرنج را نیز تحت تاثیر قرار دهد. فیزیوتراپیست برای درمان نقرس ممکن است بر کاهش درد، مدیریت التهاب و ارائه راهنمایی در مورد اصلاح شیوه زندگی برای جلوگیری از حملات نقرس تمرکز کند.

لوپوس

لوپوس یک بیماری خودایمنی مزمن است که می تواند باعث التهاب و آسیب در قسمت های مختلف بدن از جمله مفاصل شود. درد آرنج می تواند از علائم احتمالی آن باشد که نشان دهنده درگیری مفصل آرنج با این بیماری است. ارائه حرکات فیزیوتراپی آرنج در مرکز دایان می تواند به مدیریت درد، بهبود تحرک مفاصل و حفظ عملکرد فیزیکی کلی در افراد مبتلا به لوپوس کمک کند.

بیماری لایم

بیماری لایم یک بیماری است که از کنه به انسان منتقل می شود. در صورت عدم درمان می تواند منجر به مشکلات مفصلی از جمله درد آرنج شود. در این شرایط انجام فیزیوتراپی آرنج ممکن است در کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی مفاصل، و بازیابی توانایی های عملکردی بیمار مفید باشد.

مهمترین نکته در مورد فیریوتراپی آرنج این است که کلیه حرکات و تمرینات مربوطه به وضعیت فرد، شدت علائم و توصیه‌های یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی بستگی دارد.

روش های تشخیصی علل درد آرنج

از آنجایی که بیماری های  مختلفی با علائم متنوعی ممکن است باعث دردی شوند که به آرنج کشیده می شود، پزشک معالج می تواند برای تشخیص نهایی علت درد از روش های تشخیصی زیادی استفاده کند. برخی از آنها عبارتنداز:

اشعه ایکس

یکی از رایج ترین گزینه تشخیصی برای بررسی علل احتمالی درد آرنج، تجویز تصویربرداری با اشعه ایکس است. این روش بیشتر برای تشخیص شکستگی، دررفتگی آرنج و یا علائم آرتریت تجویز می شود. متخصصان اروتوپد با این روش می توانند هر گونه ناهنچاری و یا آسیب احتمالی در مفاصل آرنج را تشخیص دهند.

علل درد آرنج با استفاده از اشعه ایکس- کلینیک فیزیوتراپی دایان
استفاده از اشعه ایکس برای تشخیص علت درد آرنج در کلینیک فیزیوتراپی دایان

 MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی)

روش MRI برای درد آرنج بیشتر برای تشخیص پارگی تاندون، آسیب رباط، التهاب مفاصل یا تومورهایی که ممکن است باعث درد شوند، تجویز خواهد شد. MRI آهنرباهای قدرتمند و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیق از ساختارهای داخلی بدن استفاده می کند. این روش بیشتر برای ارزیابی بافت های نرم مانند ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها و غضروف مفید است. 

آنژیوگرافی

آنژیوگرافی یک روش تشخیصی برای شناسایی احتمالی درد در مفاصل آرنج است، چون این روش زیاد برای تشخیص درد آرنج کاربرد ندارد. پزشک معالج اگر مشکوک به مسائل مربوط به عروق، مانند لخته شدن خون یا ناهنجاری های عروقی مرتبط با درد آرنج باشد، ممکن است آنژیوگرافی را تجویز کند. در این روش رنگ کنتراست به رگ های بدن تزرق می شود.

تست های آزمایشگاهی

آزمایش تشخیصی آزمایشگاهی، از جمله آزمایش خون، می تواند در تشخیص برخی بیماری های زمینه ای که ممکن است باعث درد آرنج شود، مفید باشد. به عنوان مثال، آزمایش خون می تواند نشانگرهای التهاب، فاکتورهای روماتوئید یا افزایش سطح اسید اوریک (نشان دهنده نقرس) را تشخیص دهد. علاوه بر این، ممکن است آزمایش‌های خون تخصصی تری برای بررسی عفونت یا سایر بیماری های سیستمیک تجویز شود.

توجه به این نکته مهم است که انتخاب روش تشخیصی به علت درد آرنج و سایر علائم بیماری های زمینه ای بیمار بستگی دارد. پزشک ممکن است یک یا چند مورد از این آزمایش ها را بر اساس علائم فرد، سابقه بیماری های زمینه ای و نتایج معاینه فیزیکی برای تشخیص دقیق و درمان علت اصلی درد آرنج تجویز کند.

علائم درد آرنج و تنیس البو

رایج ترین علائم تنیس البو درد و حساسیت در قسمت خارجی آرنج و عضلات ساعد است. علائم به تدریج در طول زمان ایجاد می شوند و شاید نتوانید آن ها را به رویداد یا آسیب خاصی ارتباط دهید.

همچنین گاهی علائم یک تا سه روز پس از انجام فعالیتی که باعث ایجاد مشکل شده است ظاهر می شوند. درد از ناراحتی خفیف تا درد شدید متفاوت بوده و برای مثال حتی نمی توانید یک فنجان را نگه دارید.

درد زمانی که چیزی مانند فنجان را در دست می‌ گیرید یا دست کسی را محکم فشار می دهید و همچنین زمانی که مچ دست را مانند زمان استفاده از پیچ گوشتی یا انجام بک هند در تنیس در برابر نیرو به عقب خم می کنید بدتر می شود.

همچنین شاید متوجه شوید که قدرت گریپ کاهش یافته و آرنج سفت شده است. بسیاری از افرادی که علائم خفیف دارند متوجه می شوند که درد با استراحت و خودمراقبتی کاهش می یابد.

اگر علائم پس از چند هفته بهبود نیافتند، برای مشاوره به متخصص فیزیوتراپی یا پزشک عمومی مراجعه کنید.

در صورت تجربه درد شدید که حرکت عادی آرنج را دشوار می کند و یا بی حسی، فورا با پزشک تماس بگیرید.

علائم تنیس البو چیست؟- کلینیک فیزیوتراپی دایان
مشخصه های تنیس البو در ارنج

فیزیوتراپی آرنج در درمان چه شرایطی موثر است؟

یکی از مهمترین مسائل در مورد تجویز فیزیوتراپی آرنج، این که پزشک معالج در شرایطی ممکن است فیزیوتراپی برای آرنج و یا حتی فیزیوتراپی آرنج دست در منزل را برای بیمار تجویز کند. اگر چه فیزیوتراپی آرنج در اکثر مواقع احتمال دارد با فیزیوتراپی بازو با همدیگر انجام  شود، اما در موارد زیر ممکن است به طور خاص برای آرنج تجویز شود:

دررفتگی آرنج

دررفتگی آرنج زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌های ساعد (رادیوس و اولنا) از موقعیت طبیعی خود نسبت به استخوان بازو (استخوان بازو) خارج شوند. این جابجایی می تواند منجر به درد شدیدی در ناحیه آرنج شود. حتی احتمال آسیب دیدگی رباط ها و بافت های نرم اطراف مفصل آرنج در این شرایط وجود دارد. دررفتگی همچنین ممکن است باعث آسیب به اعصاب، عروق خونی و ماهیچه های ناحیه شود. پس در صورت بروز هرگونه دررفتگی آرنج برای درمان درد آرنج سریعا به پزشک مراجعه کنید. شاید فیزیوتراپی راحت ترین و مطمئن ترین گزینه درمانی برای درد آرنج در این وضعیت باشد

فیزیوتراپی نقش مهمی در درمان دررفتگی آرنج دارد. هدف از انجام فیزیوتراپی آرنج در مرکز دایان برای دررفتگی آرنج کاهش درد، بازگرداندن تحرک مفصل، تقویت عضلات و بهبود توانایی عملکردی است. در ابتدا، فیزیوتراپیست ممکن است بر روی کاهش ورم و التهاب از طریق تکنیک هایی مانند یخ درمانی، درمان دستی ملایم و بالا بردن بازوی آسیب دیده تمرکز کند. با کاهش درد و تورم، ممکن است حرکات فیزیوتراپی آرنج تجویز کند. این تمرینات ممکن است شامل کشش ملایم، تمرینات دامنه حرکتی، تمرین مقاومتی و فعالیت های عملکردی برای افزایش ثبات و هماهنگی مفصل آرنج باشد.  

شکستگی استخوان های آرنج

یکی از شایع ترین علل درد در آرنج می تواند شکستگی و آسیب به استخوان و بافت‌های نرم اطراف آن باشد. فیزیوتراپی آرنج برای درمان شکستگی استخوان بر مدیریت درد، ارتقای بهبودی، بازگرداندن تحرک مفاصل و بهبود قدرت و عملکرد آرنج تمرکز دارد. حرکات فیزیوتراپی آرنج در مرکز دایان برای درمان شکستگی آن، از طریق یک برنامه توانبخشی جامع برای کاهش درد و بهبود سریع شکستگی انجام می شود.

درمان شکستگی آرنج با فیزیوتراپی- کلینیک فیزیوتراپی دایان
تاثیر فیزیوتراپی بر تسریع بهبودی شکستگی آرنج

پارگی یا کشیدگی عضله یا رباط در آرنج

کشیدگی عضلات یا رگ به رگ شدن رباط در آرنج می تواند منجر به درد شدید در این قسمت و حتی التهاب و ورم شود. این نوع آسیب ها در آرنج اغلب نتیجه استفاده بیش از حد، حرکات تکراری، حرکات ناگهانی یا ضربه مستقیم به آرنج است. در این شرایط ممکن است درد به صورت موضعی بروز پیدا کند و معمولاً با فعالیت هایی که شامل گرفتن، بلند کردن یا خم کردن آرنج تشدید می شود. ناحیه آسیب دیده ممکن است در لمس حساس باشد و امکان حرکت دادن آن کمتر شود. در برخی موارد، اسپاسم یا سفتی عضلانی می‌تواند این وضعیت را تا حدود زیادی بدتر کند. اما در کل شدت درد آرنج ناشی از این شرایط با توجه به میزان آسیب عضله یا رباط می تواند متفاوت باشد.

این در حالی است که فیزیوتراپی آرنج می تواند تاثیر زیادی در تسکین درد آرنج ناشی از کشیدگی عضلانی یا رگ به رگ شدن رباط در آن داشته باشد. هدف اصلی فیزیوتراپی آرنج در این شرایط کاهش درد، بهبودی و بازگرداندن عملکرد طبیعی و دامنه حرکتی مفصل آرنج است.

ضربه به آرنج و آسیب ناشی از ساییدگی آن

درد آرنج می تواند ناشی از آسیب یا ساییدگی باشد که بر ساختارهای مفصل آرنج تأثیر می گذارد. آسیب هایی مانند شکستگی، دررفتگی یا رگ به رگ شدن می تواند منجر به درد حاد و التهاب در آرنج شود. این آسیب ها اغلب به دلیل تصادفات، فعالیت های ورزشی یا ضربه ناگهانی به آرنج اتفاق می افتد. از سوی دیگر، ابتلا به برخی از بیماری های مزمن مانند تاندونیت، بورسیت یا استئوآرتریت می تواند منجر به ساییدگی و پارگی تدریجی مفصل آرنج و درد مداوم شود. این شرایط می تواند ناشی از حرکات مکرر، استفاده بیش از حد، افزایش سن یا تغییرات دژنراتیو در مفصل باشد. درد آرنج ناشی از این آسیب ها یا شرایط دژنراتیو ممکن است با سفتی، ورم و دشواری در انجام فعالیت های روزانه که شامل حرکت نیز می شود همراه باشد.

فیزیوتراپی برای درمان درد آرنج ناشی از این بیماری ها در مرکز دایان بیشتر بر اساس تشخیص و ارزیابی علت اصلی آن انجام می شود. بعد از بررسی علت، فیزیوتراپیست می تواند یک برنامه تمرینی فیزیوتراپی آرنج دست در منزل را برای بیمار تجویز کند.

تمرین فیزیوتراپی آرنج- کلینیک دایان

بورسیت

بورسیت عارضه‌ای است که می‌تواند با تأثیر بر کیسه‌های پر از مایع کوچک به نام بورسا باعث درد آرنج و التهاب شود. این التهاب معمولاً در اثر حرکات تکراری، فشار بیش از حد، ضربه یا عفونت ایجاد می‌شود. فعالیت های بیش از حد یا فشار طولانی مدت روی آرنج، مانند تکیه به سطوح سخت، می تواند بورس را تحریک کرده و منجر به بورسیت شود. درد ممکن است با فعالیت هایی که شامل خم کردن یا صاف کردن آرنج است بدتر شود.

فیزیوتراپی در مرکز دایان برای درمان درد آرنج ناشی از بورسیت بیشتر بر رفع درد، کاهش التهاب و بازگرداندن عملکرد طبیعی آرنج انجام می شود. فیزیوتراپیست همچنین ممکن است تمرینات فیزیوتراپی آرنج در منزل را برای تقویت ماهیچه های اطراف آرنج، بهبود انعطاف پذیری و ارتقای تراز و بیومکانیک مناسب توصیه کند.

شکستگی استرسی

شکستگی استرسی در آرنج به ترک یا شکستگی کوچک در استخوان اشاره دارد. این نوع آسیب اغلب در ورزشکاران یا افرادی رخ می دهد که فعالیت های تکراری که به آرنج فشار وارد می کند، مانند پرتاب های ورزشی یا وزنه برداری را انجام می دهند.

در این شرایط استرس مکرر می تواند به مرور زمان استخوان را ضعیف کند و منجر به شکستگی استرس شود. درد آرنج یکی از علائم رایج شکستگی استرس است که معمولاً با درد مبهم یا احساس ضربان مشخص می شود. درد ممکن است با فعالیت بدتر شود و حتی با تورم و حساسیت در اطراف ناحیه آسیب دیده همراه باشد.

فیزیوتراپی آرنج می‌تواند نقش مفیدی در درمان شکستگی‌های استرسی داشته باشد. تمرینات اولیه فیزیوتراپی زانو برای شکستگی استرس در مرکز دایان بیشتر بر تسکین درد تمرکز دارد. اما با پیشرفت روند بهبودی، فیزیوتراپیست ممکن است تمریناتی را برای منزل تجویز کند که شامل تمرینات با دامنه حرکتی ملایم باشد و به تدریج به سمت تمرینات تقویتی خاص تر پیشرفت کند.

تحت فشار بودن اعصاب

فیزیوتراپی آرنج دست در منزل برای عصب های تحت فشار- کلینیک فیزیوتراپی دایان
بهبود درد در اعصاب تحت فشار آرنج با فیزیوتراپی

اعصاب آرنج، مانند عصب اولنار و عصب رادیال، ممکن است به دلایل مختلف، مانند حرکات تکراری، ضربه، وضعیت نامناسب، یا شرایطی مانند سندرم تونل کوبیتال یا سندرم تونل رادیال فشرده یا تحریک شوند. این فشار یا تحریک اعصاب می تواند منجر به علائمی مانند درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف در آرنج، ساعد، دست یا انگشتان شود. به عنوان مثال، در سندرم تونل کوبیتال، عصب اولنار در آرنج فشرده و باعث درد و سایر علائم در امتداد توزیع اولنار می شود. به طور مشابه، در سندرم تونل رادیال، عصب رادیال تحریک یا فشرده می شود که منجر به درد و سایر علائم مرتبط می شود.

فیزیوتراپی آرنج نقش مهمی در درمان دردهایی دارد که بدلیل فشرده شدن یا تحریک عصب در آرنج ایجاد شده اند. فیزیوتراپیست ها در مرکز دایان ممکن است حرکات فیزیوتراپی آرنج دست در منزل را برای تقویت ماهیچه های اطراف مفصل آرنج بیمار تجویز کنند.

  آسیب های خارجی آرنج

مفصل آرنج در برابر صدمات ناشی از منابع مختلف، مانند زمین خوردن، ضربه مستقیم، تصادفات ورزشی یا استفاده مکرر بیش از حد ممکن است به راحتی آسیب ببیند. این آسیب ها می تواند شامل آسیب به استخوان ها، رباط ها، تاندون ها یا عضلات آرنج باشد. به عنوان مثال:

  • رگ به رگ شدن یا پارگی رباط نیز می تواند منجر به بی ثباتی و درد در مفصل آرنج شود.
  • یک آسیب معمولی مانند شکستگی یا دررفتگی می تواند منجر به درد شدید، ورم و محدودیت حرکتی در آرنج ها شود.
  • آسیب های تاندون، مانند آرنج تنیس بازان (اپی کندیلیت جانبی) یا آرنج گلف بازان (اپیکوندیلیت داخلی)، می تواند باعث درد موضعی و مشکل در گرفتن یا بلند کردن اشیا شود.

این در حالی است که فیزیوتراپی آرنج نقش بسزایی در درمان آرنج درد ناشی از آسیب های خارجی دارد. فیزیوتراپیست های مرکز دایان در ارزیابی و توانبخشی شرایط اسکلتی عضلانی از جمله آسیب های آرنج تخصص دارند.

آسیب های داخلی آرنج

ساختارهای داخلی آرنج از جمله غضروف، رباط ها و تاندون ها می توانند تحت تاثیر شرایط یا آسیب های مختلف قرار گیرند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید که می تواند باعث تخریب غضروف مفصل و درد، سفتی و التهاب شود.
  • رگ به رگ شدن یا پارگی رباط، مانند آسیب UCL (رباط جانبی اولنار) که اغلب در ورزش های پرتاب دیده می شود و با بی ثباتی و درد همراه است.

هدف اصلی فیزیوتراپی در آسیب های داخلی آرنج کاهش درد، کاهش التهاب، بازگرداندن عملکرد و افزایش رفاه کلی بیمار است. حرکات فیزیوتراپی آرنج در منزل در این شرایط به بیماری اصلی و علت زمینه ای آن بستگی دارد.

همانطور که می بینید، درد در آرنج می تواند علل مختلفی داشته باشد. از طرفی هم درد ممکن است با التهاب، ورم و عوارض دیگری همراه باشد که بی توجهی به آن می تواند منجر به بدتر شدن وضعیت شما شود. برای همین بهتر است در صورت بروز درد آرنج با شرایط زیر حتما برای درمان به موقع و فوری به پزشک معالج مراجع کنید:

  • درد بیش از دو هفته
  • احساس گزگز، ضعف و بی حسی در بازو یا دست

انواع روش های فیزیوتراپی آرنج در منزل

فیزیوتراپی آرنج در منزل در کلینیک دایان
بهبود دردهای آرنج با فیزیوتراپی آرنج دست در منزل

روش های مختلفی برای انجام فیزیوتراپی آرنج در منزل وجود دارند که هر یک از آنها ممکن است اثرات درمانی مختلفی داشته باشند. برخی از رایج ترین روش های فیزیوتراپی آرنج در منزل در مرکز دایان، عبارتند از:

نوع گزینه درمانی روند فیزیوتراپی
ترموتراپی یا گرما درمانیشامل اعمال گرما به آرنج، افزایش جریان خون، آرامش عضلانی و تسکین درد است. این روش را می توان با استفاده حوله گرم، پدهای گرم کننده یا کیسه آب گرم انجام داد.
الکتروتراپیالکتروتراپی از جریان های الکتریکی برای تحریک عضلات و اعصاب در آرنج استفاده می کند و به کاهش درد و تقویت عضلات کمک می کند.
CPM آرنج (حرکت غیرفعال پیوسته)دستگاهی است که مفصل آرنج را به آرامی در یک دامنه حرکتی کنترل شده حرکت می دهد. این دستگاه به بهبود تحرک مفاصل، جلوگیری از سفتی و بهبود پس از آسیب یا جراحی کمک می کند.
لیزر پرتوان و کم تواناین روش از فیزیوتراپی آرنج در منزل شامل استفاده از نور لیزر برای هدف قرار دادن بافت های آسیب دیده در آرنج است. این درمان ها می توانند به تسکین درد، کاهش التهاب و بهبود بافت کمک کنند.
استیمولاتوروسیله ای است که تکانه های الکتریکی را به عضلات می رساند و به تقویت آنها کمک می کند. می توان از آن در محیط خانه برای تکمیل تمرینات تجویز شده توسط فیزیوتراپ استفاده کرد.
بیوفیدبکشامل استفاده از حسگرها برای ارائه اطلاعات در زمان واقعی در مورد فعالیت و تنش عضلانی است.
امواج اولتراسوندامواج صوتی با فرکانس بالا برای نفوذ به اعماق بافت‌های آرنج، افزایش جریان خون، کاهش درد و التهاب و بهبود بافت‌های آسیب دیده در آرنج استفاده می‌کنند.
جریان های الکترومغناطیساین روش ها مانند درمان میدان الکترومغناطیسی پالسی (PEMF) فعالیت سلولی را تحریک کرده و باعث کاهش درد در آرنج می شوند.
شاک ویو درمانیاین روش، شامل اعمال امواج صوتی پرانرژی به آرنج است که به تسکین درد و ترویج بازسازی بافت کمک می کند .
 
روش های فیزیوتراپی آرنج

هنگام استفاده از این روش ها در فیزیوتراپی آرنج در خانه، بسیار مهم است که با یک فیزیوتراپیست واجد شرایط مشورت کنید تا از صحیح بودن تمرینات و برنامه های درمانی خود مطمئن شوید. علاوه بر آن، فیزیوتراپیست ممکن است تمرینات و حرکت فیزیوتراپی آرنج در منزل با برنامه استراحت و فعالیت مشخص را تجویز کند که شامل موارد زیر باشند:

  • استفاده از آرنج بند
  • انجام تمرینات طبی
  • جمع و باز کردن آرنج
  • باز کردن آرنج
  • چرخش بیرونی و داخلی ساعد
  • تقویت ساعد
  • چرخش مچ
  • فشار دادن توپ
  • کشش انگشت
تمرین هایی برای فیزیوتراپی آرنج دست در منزل- کلینیک فیزیوتراپی دایان
حرکاتی بمنظور کاهش درد با فیزیوتراپی آرنج در منزل

درمان درد و فیزیوتراپی آرنج در منزل

استراحت در منزل

ابتدا باید هرگونه فعالیت یا ورزش سنگین را متوقف کرد. با بهبود درد می‌ توانید دوباره ورزش را شروع کنید.

استراحت کامل در صورت طولانی شدن در واقع منجر به بدتر شدن آسیب می شود. داروهای مسکن مانند پاراستامول یا ایبوپروفن نیز به تسکین درد کمک می کنند.

ایبوپروفن از گروهی از داروها به نام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است. با این حال اگر تنیس البو دارید نباید بیش از 7 تا 14 روز از ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف کنید.

این داروها توانایی تاندون برای بهبود در طولانی مدت را کاهش داده و با پوشاندن علائم تنیس البو، بهبود را به تاخیر می اندازند.

کمپرس یخ

درمان با یخ برای کنترل درد مفید بوده و به کاهش تورم در مراحل اولیه تنیس البو کمک می کند. یک کیسه یخ باید به مدت 10 تا 30 دقیقه بر روی محل آسیب قرار گیرد.

استفاده از یخ کمتر از 10 دقیقه تاثیر کمی داشته و بیشتر از 30 دقیقه به پوست آسیب می رساند.

با قرار دادن تکه های یخ در یک کیسه پلاستیکی یا حوله، یک کمپرس یخ درست کنید. (یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید، زیرا باعث سوختگی پوست می شود)

آتل اپی کندیلیت

استفاده از یک نوع آتل به نام گیره اپی کندیلیت فشار را هنگام انجام فعالیت هایی که باعث تشدید درد می شوند کاهش می دهد.

این آتل ها به عضله فشار وارد کرده و باعث کنترل میزان تنش در محل اتصال عضله به تاندون می شوند.

آتل ها در داروخانه ها، فروشگاه های ورزشی و کلینیک های فیزیوتراپی در دسترس هستند. ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان به شما در بستن گیره اپی کندیلیت کمک خواهیم کرد.

فیزیوتراپی آرنج دست در منزل با استفاده از اتل اپی کندیلیت- کلینیک فیزیوتراپی دایان
کاهش درد آرنج با استفاده از اتل اپی کندیلیت

درمان با امواج شوک خارج از بدن

در طی این درمان امواج صوتی خاص از طریق پوست به دردناک ترین نقطه در محل آسیب دیده منتقل می شود. این نوع درمان در کلینیک فیزیوتراپی دایان انجام می شود.

تزریق با استفاده از خون خود بیمار نیز این امکان را به متخصص می دهد که مقداری از خون شما را گرفته و آن را در اطراف تاندون اکستانسور تزریق کند.

این کار تزریق خون اتولوگ نامیده شده و با تحریک رشد سلول‌ های درگیر در روند بهبودی، به بهبود تاندون آسیب ‌دیده کمک می‌ کند.

مدیریت مرحله واکنشی

اگر پس از افزایش یا تغییر تمرینات درد خفیف و حاد دارید احتمالا به تاندینوپاتی واکنشی مبتلا هستید. هدف اولیه آرام کردن بدن و رفع علائم است.

مهم ترین درمان، مدیریت ساده است. فشار روی تاندون ها را تا حدی کاهش دهید که تاندون بتواند آن را مدیریت کند و علائم در کمتر از 5 تا 10 روز تسکین می یابند.

داروهای ضد التهابی

ایبوپروفن دارویی است که برای تاندونوپاتی واکنشی توصیه شده است. اگرچه گاهی التهاب وجود ندارد، اما مصرف این دارو به کاهش پاسخ واکنشی تاندون و رفع تورم کمک می کند.

قبل از مصرف این دارو مانند هر کدام از داروهای دیگر ابتدا با پزشک عمومی یا داروساز مشورت کنید.

فواید فیزیوتراپی آرنج در منزل و کلینیک

فیزیوتراپی آرنج چه در منزل و چه در کلینیک می تواند تاثیر و فواید بسیار زیادی داشته باشد. اما این مزایا بیشتر به کیفیت  تکنیک های درمانی و پیروی شما از دستورالعمل های فیزیوتراپیست بستگی دارد. پس بهتر است در انتخاب مرکز فیزیوتراپی برای انجام تمرینات درمانی خود دقت کنید و به دنبال مراکز معتبر با فیزیوتراپیست های حرفه ای باشید.
فیزیوتراپی دایان خدمات فیزیوتراپی در منزل را با فیزیوتراپیست‌های ماهر انجام می‌دهد

اما کلیه تمرینات فیزیوتراپی آرنج در مرکز دایان با اهداف درمانی خاص و رضایت مندی مراجعین انجام می شود که در نهایت مطمئنا تمرینات فیزیوتراپی در دایان با مزایای زیر همراه است:

  • کاهش یا رفع درد فیزیوتراپی آرنج: یکی از اهداف اولیه فیزیوتراپی کاهش یا بهبود درد آرنج است. فیزیوتراپیست‌های ماهر در مرکز دایان از تکنیک‌های مختلفی مانند درمان دستی، تمرینات و روش‌ها برای بهبودی بیمار استفاده می کنند.
  • بهتر شدن دامنه حرکت بعد از فیزیوتراپی آرنج: فیزیوتراپی آرنج در مرکز دایان بر بهبود دامنه حرکتی در مفصل آسیب‌دیده تمرکز دارد. در این شرایط فیزیوتراپیست ها از تمرینات و کشش های خاصی استفاده می کنند که مفصل آرنج، عضلات اطراف و بافت های همبند را هدف قرار می دهد.
  • رفع خطرات احتمالی در آینده: انجام فیزیوتراپی آرنج در مرکز دایان می تواند از بروز خطرات احتمالی در آینده جلوگیری کند. در این شرایط فیزیوتراپیست ها شرایط بیماران را به طور کامل ارزیابی کرده و عوامل خطر را شناسایی می کنند و برنامه های درمانی شخصی را ارائه می دهند.  

به طور کلی، برنامه فیزیوتراپی آرنج مرکز دایان مزایای قابل توجهی از جمله کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی و اقدامات پیشگیرانه ارائه می دهد. با این شرایط بیماران می توانند راحتی، تسکین درد و رفاه طولانی مدت را تجربه کنند.

سوالات رایج در مورد فیزیوتراپی آرنج دست در منزل

آیا فیزیوتراپی آرنج دس در منزل برای بهبود درد های آرنج مفید و موثر است؟

فیزیوتراپی نقش مهمی در کاهش، رفع و بهبود دردهای مربوط به صدمات آرنج دارد و در درمان اختلالات عملکردی مفاصل آرنج عملکرد خوبی داشته است.

سریع ترین راه برای بهبود درد تاندونیت آرنج در منزل چیست؟

تا زمانی که به یک متخصصمراجعه می کنید می توانید کارهای زیر را انجام دهید:
به آرنج خود استراحت دهید
روی محل آسیب دیده کمپرس یخ قرار دهید
از داروهای مسکن استفاده کنید

آیا می توان به محض احساس درد در آرنج خود از ماساژ استفاده کنیم؟

بهتر است در مرحله اول فقط به آرنج خود استراحت دهید و ماساژ را به متخصصین فیزیوتراپ بسپارید تا از ایجاد آسیب های احتمالی پیشگیری کنید..

بهترین وضعیت برای شخص دارای درد آرنج چیست؟

بهتر است به پشت درازبکشد و دستهای خود را بر روی بالشت هایی در دو طرف بدن خود قرار دهد.

5 1 امتیازدهی
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.