علل اسپاسم و گرفتگی عضلات : تحقیقات علمی

علل اسپاسم و گرفتگی عضلات
علل اسپاسم و گرفتگی عضلات
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

علت اسپاسم و گرفتگی عضلات

اگر تا به حال دچار اسپاسم یا گرفتگی عضلات شده باشید می دانید که این وضعیت گاهی بسیار دردناک است. در برخی موارد اسپاسم عضله به حدی شدید است که منجر به کبودی پوست می شود. اکثر اسپاسم ها و گرفتگی ها انقباضات غیر ارادی عضله هستند. اسپاسم عضلانی شدید به خودی خود از بین نرفته و شل شدن و کشیدگی عضله رابه دنبال دارد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با علل اسپاسم و گرفتگی عضلات و راه های درمان آن آشنا کنیم.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

اسپاسم و گرفتگی گاهی خفیف و یا بسیار دردناک است. این وضعیت برای تمام عضلات اسکلتی اتفاق می افتد، اما در پاها و عضلاتی که بین دو مفصل قرار دارند (برای مثال عضله ساق پا) بیشتر دیده می شود.

اسپاسم بخشی از یک عضله یا تمام گروه عضلانی را درگیر می کند. رایج ترین گروه های عضلانی که دچار گرفتگی می شوند عبارتند از:

  • پشت ران (همسترینگ)
  • پشت ساق پا (گاستروکنمیوس)
  • جلوی ران (چهارسر ران)
  • پا، دست، بازو، شکم

شدت گرفتگی عضلات از یک انقباض خفیف تا دردی شدید متغیر است. عضله منقبض شده سفت بوده و این حالت از چند ثانیه تا چند دقیقه یا بیشتر طول خواهد کشید.گرفتگی عضلات معمولا کاهش یافته و قبل از اینکه کاملا از بین برود چندین بار دیگر عود می کند.

علت گرفتگی عضلات

علل اسپاسم و گرفتگی عضلات هنوز مشخص نیست، اما فرضیاتی که معمولا در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

  • تغییر عملکرد عصبی عضلانی
  • کم آبی بدن
  • کاهش الکترولیت
  • آماده نبودن بدن
  • خستگی عضلات
  • انجام یک فعالیت جدید

عوامل دیگری از جمله ورزش در گرمای شدید با گرفتگی عضلات در ارتباط هستند.

از آنجایی که ورزشکاران در تمرینات شدید یا طولانی مدت قبل از مسابقه (یا شب بعد) بیشتر دچار گرفتگی عضلات می ‌شوند، برخی احساس می‌ کنند که علت این گرفتگی آماده نبودن بدن است.

گرفتگی عضلات

عملکرد عصبی عضلانی و گرفتگی عضلات

تغییر عملکرد عصبی عضلانی اصلی ترین مکانیسم پاتوفیزیولوژیکی است که منجر به گرفتگی عضلات در ورزشکاران می شود. محققان همچنان در حال بررسی این موضوع هستند، اما شواهد بیشتری مبنی بر این فرضیه وجود دارد.

تغییر عملکرد عصبی عضلانی اغلب با خستگی عضلات مرتبط بوده و منجر به اختلال در هماهنگی و کنترل عضلات می شود.

مارتین شوولنوس از دانشگاه کیپ تاون با مروری بر تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسید شواهدی که از فرضیه کاهش الکترولیت و کم آبی به عنوان علت گرفتگی عضلات حمایت می کنند قانع کننده نیستند.

او با بررسی تحقیقات موجود که از این نظریات پشتیبانی می‌ کردند تنها شواهد حکایتی و یک مطالعه کوچک انجام شده بر روی 10 شخص را پیدا کرد.

شوولنوس چهار مطالعه کوهورت بالینی دیگر نیز پیدا کرد که به وضوح از فرضیات کاهش الکترولیت و کم ‌آبی به عنوان علل اسپاسم و گرفتگی عضلات پشتیبانی نمی کردند.

شوولنوس پس از بررسی به این نتیجه رسید که فرضیه‌ های کاهش الکترولیت و کم ‌آبی مکانیسم‌ های پاتوفیزیولوژیکی و شواهد علمی قابل قبول برای توضیح گرفتگی های عضلانی مرتبط با ورزش و کنترل این وضعیت را ندارند.

او در ادامه نوشته است: شواهد علمی برای فرضیه تغییر عملکرد عصبی عضلانی بر اساس نتایج حاصل از مطالعات تحقیقاتی در مدل های انسانی، مطالعات اپیدمیولوژیک در ورزشکاران دچار گرفتگی عضلات و داده های تجربی حیوانی ارائه شده است.

پشتیبانی از فرضیه تغییر عملکرد عصبی عضلانی به وضوح نیازمند شواهد بیشتر است، اما داده های بیشتری در حال جمع آوری است و از این فرضیه به عنوان مکانیسم پاتوفیزیولوژیکی اصلی برای بروز گرفتگی عضلات مرتبط با ورزش حمایت می کنند.

شوولنوس نتایج مطالعه ای در سال 2011 که روی 210 ورزشکار مسابقات سه گانه انجام شده بود را منتشر کرد. نتایج نشان می دادند که کم آبی و تغییر تعادل الکترولیت دلیلی برای گرفتگی عضلات مرتبط با ورزش نیستند.

در عوض، گرفتگی عضلات در افرادی که سریع تر از حد انتظار می‌ دویدند بیشتر بود و این نشان می‌ دهد که ورزش شدیدتر می‌ تواند عامل خطر باشد.


بیشتر بخوانید : دلیل احساس ضعف عضلانی و ماهیچه ها چیست؟


درمان و پیشگیری از گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات معمولا بدون درمان به خودی خود از بین رفته و تا زمانی که علت دقیق گرفتگی را ندانیم نمی توان با اطمینان از وقوع آن جلوگیری کرد.

با این حال در ادامه نکاتی که بیشتر توسط متخصصان و ورزشکاران توصیه می شود آورده شده است:

  • متوقف کردن فعالیتی که باعث گرفتگی عضلات شده است
  • کشیدگی و ماساژ دادن آرام عضلات منقبض شده
  • کشیدگی مفصل برای توقف گرفتگی
  • بهبود تناسب اندام و جلوگیری از خستگی عضلات
  • انجام منظم حرکات کششی پس از ورزش
  • گرم کردن بدن قبل از ورزش
  • برای کشش عضلات پشت ساق پا
  • هر دو پا را صاف نگه داشته و در حالت لانژ بایستید.
  • در حالت نشسته یک پا را خم کرده و پای دیگر را صاف به بیرون دراز کنید، انگشتان و مچ پا را شل کنید، کمی به جلو خم شده و با لمس پای صاف، عضله همسترینگ را کشش دهید.
  • برای کشش عضله چهارسر ران در حالت ایستاده پای خود را با دست مخالف بگیرید و پاشنه را به آرامی به سمت باسن بکشید.
درمان گرفتگی عضلات

بیشتر بخوانید : 9 روش درمان گرفتگی عضلات


اکثر گرفتگی های عضلانی جدی نیستند، بنابراین در صورت تجربه گرفتگی شدید، مکرر، مداوم یا نگران کننده به پزشک مراجعه کنید. برای تنظیم وقت ملاقات با متخصصین ما در کلینیک دایان با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

مرکز فیزیوتراپی در شمال تهران

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.