سندرم اسنپینگ یا صدا دادن مفصل ران چیست؟

سندرم اسنپینگ
سندرم اسنپینگ
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

سندرم اسنپینگ هیپ وضعیتی است که حرکات طبیعی لگن باعث ایجاد صدای تق تق و یا احساس بیرون زدگی ناگهانی لگن می شوند. این علائم در برخی مواقع با درد همراه هستند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

سندرم اسنپینگ هیپ چیست؟

معمولا هنگام انجام فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن، دویدن، بلند شدن از روی صندلی و حرکت دادن پاها متوجه صدا دادن لگن می شوید و یا حس می کنید لگن دچار بیرون زدگی شده است.

این علائم در اکثر موارد ناشی از حرکت تاندون ها بوده و اگرچه خطری به همراه ندارند، اما تجربه آن ها آزاردهنده خواهد بود.

احساس بیرون زدگی لگن در برخی موارد به دلیل آسیب دیدگی غضروف یا لابروم مفصل لگن است. به طور کلی آسیب های داخل مفصلی و خارج مفصلی از یکدیگر متفاوت هستند.

علت

بیرون زدگی در هر قسمت از مفصل لگن که عضله یا تاندون به استخوان ساییده شود دیده خواهد شد. این ساییدگی در بخش های مختلفی از مفصل لگن اتفاق می افتد:

قسمت جلویی مفصل لگن

در این وضعیت تاندون‌ های جلوی لگن روی استخوان لگن می ‌لغزند. تاندون خم کننده بزرگ لگن که با نام ایلیوپسواس نیز شناخته می شود تاندونی است که بیشتر باعث بیرون زدگی لگن می شود.

تاندون ایلیوپسواس از دو تاندون بزرگ به نام پسواس و ایلیاکوس تشکیل شده است.

هنگامی که لگن از حالت خمیده به حالت کشیده حرکت می کند این دو تاندون بزرگ روی هم لغزیده و منجر به احساس بیرون زدگی لگن و یا ایجاد صداهای تق تق می شوند.

در نتیجه مفصل لگن هنگام انجام حرکاتی طبیعی مانند راه رفتن یا بلند شدن از حالت نشسته دچار بیرون زدگی شده و این مشکل گاهی نیز با درد ناشی از التهاب یا تاندونیت ایلیوپسواس همراه است.


بیشتر بخوانید : پارگی لابروم لگن + علائم و درمان


قسمت کناری لگن

یکی از رایج ترین انواع بیرون زدگی زمانی اتفاق می افتد که باند ایلیوتیبیال از روی استخوان بزرگ و برجسته ای به نام تروکانتر حرکت کند.

هنگامی که لگن صاف است باند ایلیوتیبیال در پشت استخوان قرار گرفته و زمانی که لگن را خم می کنید در جلوی استخوان قرار می گیرد.

اگر باند ایلیوتیبیال بیش از حد سفت باشد این حرکت باعث بیرون زدگی لگن می شود. دویدن یا بالا رفتن از پله ها حرکاتی هستند که منجر به بروز این مشکل می شوند.

همچنین این احتمال وجود دارد که به دلیل تاندونیت در قسمت خارجی زانو احساس درد داشته باشید و دراز کشیدن روی لگن در طول دشوار باشد.

تشخیص سندرم اسنپینگ هیپ

قسمت داخل مفصلی

یکی دیگر از دلایل بیرون زدگی یا صدا دادن مفصل لگن، پارگی و جدا شدن غضروف یا لابروم و گیر افتادن آن ها در مفصل است. این نوع آسیب گاهی در نتیجه تروما ایجاد می شود.

به طور کلی افراد فعال و یا اشخاصی که مفصل لگن را به طور مکرر تکان می دهند (مانند رقصنده ها، دونده ها و فوتبالیست ها) در معرض خطر ابتلا به صدا دادن مفصل ران هستند.

تشخیص سندرم اسنپینگ هیپ

برای تشخیص علت بیماری لازم است یک ارزیابی کامل انجام شود. پزشک سوابق پزشکی را بررسی کرده و معاینه بالینی انجام خواهد داد.

معمولا بیرون زدگی و صدا دادن با خم شدن لگن اتفاق افتاده و این حرکت گاهی منجر به بروز درد می شود.

ناتوانی در ادامه دادن ورزش بصورت منظم، احساس قرار نگرفتن لگن در محل صحیح یا بیرون زدگی لگن از دیگر علائم سندرم اسنپینگ هیپ هستند.

فرد برای تشخیص محل مشکل و اینکه آیا بیرون زدگی در داخل یا خارج مفصل اتفاق می افتد معاینه می شود. به طور کلی مفصل لگن برای رد هرگونه آسیب یا پارگی غضروف و لابرال به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آزمایش سندرم اسنپینگ هیپ

در موارد صدا دادن مفصل ران آزمایشات خاصی برای تشخیص محل بیرون زدگی لگن وجود دارد. در این آزمایشات برای تشخیص محل مشکل لازم است بیرون زدگی لگن را احساس کنید.

ابتدا فرد نشسته و لگن برای بیرون زدگی به سمت عقب و جلو حرکت داده می شود.

در مرحله بعد روی تخت دراز کشیده، زانوی سمت آسیب دیده را به سمت بالا خم کرده و به طرف بیرون می چرخانید. سپس لگن به حالت عادی بازگشته و در قسمت جلوی لگن ضربه را احساس خواهید کرد.


بیشتر بخوانید : ۳ دلیل درد لگن که ارتباطی با جراحت ها ندارد


رادیولوژی سندرم اسنپینگ هیپ

در اکثر موارد برای ارائه یک تشخیص دقیق از تصویربرداری استفاده می شود. تصویربرداری اشعه ایکس برای تعیین شکل مفصل لگن مفید خواهد بود.

ام آر آی نیز تورم تاندون‌ ها که ناشی از بیرون زدگی یا آسیب لابروم مفصل لگن است را نشان می‌ دهد.

با این حال، سونوگرافی پویا مفیدترین آزمایش بوده و حرکت تاندون ها و بیرون زدگی و صدا دادن مفصل لگن را در زمان بروز علائم نشان می دهد.

درمان سندرم اسنپینگ هیپ

درمان

بیرون زدگی لگن در اکثر موارد دردناک نیست و تنها لازم است به بهبودی خود اطمینان داشته باشید.

به طور کلی درمان درد لگن ابتدا با روش هایی ساده شامل استراحت و اجتناب از فعالیت های تشدید کننده درد، استفاده از یخ و مصرف ایبوپروفن شروع می شود. گاهی ماساژ یا درمان بافت نرم نیز می تواند به کاهش سفتی لگن کمک کند.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی لگن


تمرینات مربوط به سندرم اسنپینگ هیپ

تمرینات کششی عضلات فلکسور لگن، عضلات چهارسر، همسترینگ و باند ایلیوتیبیال باعث کاهش سفتی و بیرون زدگی لگن هنگام حرکت می شوند.

بهتر است این تمرینات کششی را در اکثر روزها انجام دهید. یوگا نیز می تواند برای افزایش طول عضلات مفید باشد.

علاوه بر حرکات کششی، انجام تمرینات تقویتی عضلات سرینی، همسترینگ و عضلات فلکسور لگن نیز برای کنترل ثبات و کاهش حرکات غیرطبیعی مفصل لگن هنگام راه رفتن یا دویدن مفید است.

آیا تزریق برای درمان سندرم اسنپینگ هیپ مفید است؟

به طور کلی، تزریق تأثیر بسیار کمی در درمان بیرون زدگی لگن دارد. با این حال در مواردی که درد حاد به درمان‌های ساده مانند مصرف ایبوپروفن پاسخ ‌ندهد، تزریق مستقیم کورتیزون یک راه حل است.

به عنوان مثال، در موارد بیرون زدگی داخلی تزریق در غلاف پسواس و در موارد بیرون زدگی خارجی تزریق در باند ایلیوتیبیال انجام می شود.

همچنین تزریق برای افزایش دقت و اثربخشی تحت هدایت اولتراسوند انجام خواهد شد. مگر در صورتی که درمان های محافظه کارانه نتیجه نداشته باشند تقریبا در تمام موارد باید از جراحی اجتناب کرد.

آرتروسکوپی مفصل لگن برای پارگی‌ های لابروم، آزادسازی تاندون ایلیوپسواس در موارد بیرون زدگی داخلی و افزایش طول باند ایلیوتیبیال در بیرون زدگی های خارجی نمونه ‌هایی از گزینه‌ های جراحی هستند.

در صورت نیاز به جراحی باید از عوارض احتمالی از جمله عفونت، تشکیل بافت اسکار و درد مزمن نیز آگاه باشید.


بیشتر بخوانید : ۱۴ تمرین کششی برای درد لگن و مفصل ران


نتیجه گیری

سندرم اسنپینگ هیپ در جوانان ورزشکار و به ویژه رقصندگان بیشتر دیده شده و در اکثر موارد می توانید اطمینان داشته باشید که مشکل بهبود می یابد.

در مواردی که با درد همراه هستند انجام تمرینات توانبخشی مؤثر بوده و در موارد شدید بیماری تزریق توصیه خواهد شد.

افرادی که مبتلا به سندرم اسنپینگ هیپ هستند، در فعالیت های روزمره خود دچار مشکل هستند؛ بنابراین برای درمان آن باید به دنبال متخصص در زمینه فیزیوتراپی باشند. کلینیک تخصصی فیزیوتراپی دایان در تهران در درمان این سندرم سابقه بالایی داشته است که می تواند کمک خوبی برای شما باشد.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.