فیزیوتراپی وزوز گوش و درمان آن

فیزیوتراپی وزوز گوش
فیزیوتراپی وزوز گوش
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

گاهی گوش پر از صداهایی می شود که هیچ شخص دیگری نمی شنود. وزوز گوش مشکل رایجی است که در برخی مواقع شدید بوده و زندگی بیش از 50 میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد.

وزوز گوش یک بیماری نیست، بلکه ناشی از چندین عارضه دیگر است. پزشکان قادر به درمان قطعی این عارضه نیستند، اما می توانند به مدیریت مؤثر آن کمک کنند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

وزوز گوش چیست؟

اگر وزوز گوش داشته باشید سرتان پر از صدای زنگ، سوت و کلیک می شود که هیچ شخص دیگری نمی شنود.

وزوز گوش شامل صداهایی است که گاهی به قدری ملایم هستند که متوجه آن ها نمی شوید و یا آنقدر بلند هستند که صداهای تولید شده از منابع خارجی را مسدود می کنند.

افرادی که وزوز گوش دارند با مشکل خواب یا تمرکز نیز رو به رو هستند. زندگی با وزوز گوش باعث می شود افراد احساس عصبانیت، ناامیدی و افسردگی کنند.

علائم وزوز گوش

برخی از علائم شایع این عارضه عبارتند از:

  • کم شنوایی
  • آسیب دیدگی سر
  • عفونت گوش
علائم وزوز گوش

علل وزوز گوش

پزشکان دقیقا علت وزوز گوش را نمی دانند. تصور می شود فعالیت غیر طبیعی بخشی از مغز که صدا را پردازش می کند علت اصلی وزوز گوش است.

با این حال از دلیل و چگونگی بروز این مشکل اطلاعاتی موجود نیست و همچنین راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد.

وزوز گوش نشانه بیش از 75 درصد از تمام اختلالاتی است که بر روی گوش تأثیر می گذارند. اکثر افراد کم شنوا وزوز گوش نیز دارند.

در ادامه چند علت ابتلا به کم شنوایی که باعث وزوز گوش می شود آورده شده است:

  • افزایش سن : از هر 3 بزرگسال بالای 65 سال مبتلا به کم شنوایی مرتبط با افزایش سن (پرسبیکوزیس)، 1 نفر دچار وزوز گوش می شود.
  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند یا انفجار : این مشکل در طول زمان و یا در اثر یک حادثه اتفاق می افتد. قرار گرفتن در معرض موسیقی بسیار بلند یا کار در محیط های بسیار پر سر و صدا باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش می شود.
  • داروهای اتوتوکسیک : داروهای بسیاری وجود دارند که به گوش آسیب می رسانند. اگر درباره وزوز گوش نگران هستید، از پزشک درباره عوارض جانبی داروها و جایگزین های مناسب سؤال بپرسید.
  • بیماری منیر : این اختلال مزمن در گوش بر تعادل و شنوایی تأثیر می گذارد.

گاهی نیز وزوز گوش را بدون کاهش شنوایی تجربه خواهید کرد. پزشکان وزوز گوش را با حدود 200 بیماری مختلف مرتبط می دانند که در ادامه چند مورد از آن ها آورده شده است:

  • اختلال مفصل گیجگاهی فکی : وزوز گوش یکی از علائم رایج این بیماری ناشی از التهاب یا تحریک عضلات و مفاصل است.
  • وجود اشیای خارجی در گوش : گاهی اوقات اجسام خارجی مانند خودکار یا مدادهایی که برای تمیز کردن گوش استفاده می‌ کنید منجر به پارگی پرده گوش می ‌شوند.
  • جرم بیش از حد در گوش (سرومن) : جرم بیش از حد گوش ها را مسدود کرده و بر شنوایی تأثیر می گذارد.
  • آلرژی : احتقان ناشی از آلرژی بر شیپور استاش تأثیر می گذارد. این لوله، گوش میانی و پشت بینی را به یکدیگر متصل می کند. احتقان با مسدود کردن شیپور استاش از رسیدن صداها به گوش جلوگیری خواهد کرد.
  • شوانوم دهلیزی (نوروم آکوستیک) : این تومور خوش خیم (غیر سرطانی) بر اعصابی که به مغز متصل می شوند و تعادل و شنوایی را مدیریت می کنند تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به نوروفیبروماتوز نوع 2 اغلب شوانوم دهلیزی نیز دارند.
  • اتواسکلروز : گاهی در گوش میانی یک زائده وجود دارد. گاهی زمانی که خون در شریان ها و وریدهای اصلی گردن عبور می کند وزوز گوش خواهید داشت. این نوع وزوز شامل صداهای ضربان دار است.

وزوز ضربانی به دلیل کم خونی (کاهش جریان گلبول قرمز) یا آترواسکلروز (انسداد شریان ها) اتفاق می افتد.

افراد دارای فشار خون بالا هستند نسبت به افرادی که فشار خون طبیعی دارند بیشتر در معرض ابتلا به وزوز ضربانی هستند.

علل وزوز گوش

آیا وزوز گوش نشانه یک بیماری جدی است؟

وزوز در یک گوش به ندرت نشانه وجود تومور گوش میانی (گلوموس تمپانیکوم) است.

وزوز گوش همراه با مشکل در راه رفتن، صحبت کردن یا حفظ تعادل نیز نشانه یک بیماری عصبی است. در صورت مشاهده این علائم با پزشک تماس بگیرید.

درمان وزوز گوش

پزشکان وزوز گوش را با درمان بیماری زمینه ای رفع می کنند. در صورتی که درمانی وجود نداشته باشد، تاکتیک هایی برای کاهش تأثیر مشکل توصیه می شود.

وزوز گوش یک بیماری نیست و علامت مشکلی دیگر است. در ادامه اقداماتی که پزشک برای کسب اطلاعات بیشتر درباره وزوز گوش انجام می دهد آورده شده است:

  • معاینه فیزیکی : پزشک گوش ها را از نظر وجود هر گونه مشکل آشکار بررسی کرده و علائم وزوز ضربانی را نیز کنترل می کند.
  • سوابق پزشکی : پزشک درباره ابتلای سایر اعضای خانواده به کم شنوایی، اینکه آیا زمان زیادی را نزدیک صداهای بلند می گذرانید و همچنین داروهایی که مصرف می کنید، سؤالاتی خواهد پرسید.
  • تست شنوایی (ادیومتری) : این تست توانایی شنیدن صداهای مختلف را بررسی کرده و نتایج را در ادیوگرام نمایش می‌ دهد.
  • تمپانومتری : پزشک پرده گوش را با یک دستگاه دستی به نام تمپانومتر معاینه کرده و نتایج در تمپانوگرام نشان داده می شوند.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی : این آزمایش بدون استفاده از اشعه ایکس تصاویر دقیقی از بدن تهیه می کند.

روش های پیشنهادی برای کاهش وزوز گوش

در صورتی که پزشک سایر مشکلات به غیر از کاهش شنوایی را رد کرده باشد، قدم بعدی توصیه راه ‌هایی برای مدیریت تأثیر وزوز گوش بر زندگی شما است. در ادامه راه حل های توصیه شده آورده شده است:

  • سمعک : بسیاری از افرادی که وزوز گوش دارند کم شنوا هستند. سمعک با بلندتر کردن صداها و کاهش وزوز گوش به تسکین وزوز گوش کمک می کند.

برای مثال، سمعک میزان صدای ملایم محیط مانند صدای یخچال را افزایش می دهد. بدیهی است که سمعک شنیدن صداهای اطراف و نادیده گرفتن وزوز را برای شما آسان‌ تر خواهد کرد.

  • مولدهای صدا : این دستگاه‌ ها صداهایی تولید کرده و به گوش شما می ‌رسانند که باعث بی توجهی به صدای وزوز گوش می شود.

به عنوان مثال، این دستگاه صداهای آرامش بخشی مانند باران نم نم تولید می کند. استفاده از سمعک های تولید کننده صدا برای برخی از افراد مفید است.

  • دستگاه های افزایش دهنده صدای محیط : دستگاه‌ های رومیزی که صدای پس ‌زمینه آرامش‌ بخش، موسیقی و صدای طبیعت تولید می کنند یا برنامه‌ هایی که بر روی تلفن‌ ها و تبلت‌ های هوشمند نصب می شوند باعث می شوند به وزوز گوش توجه کمتری داشته باشید.
  • تکنیک های آرامش بخش : وزوز گوش خسته کننده و استرس زا بوده و این خستگی وزوز گوش را بیشتر نمایان می کند.

یادگیری تکنیک هایی برای افزایش آرامش و کاهش استرس به افراد در مقابله بهتر با ناامیدی های ناشی از وزوز گوش کمک خواهد کرد.

  • گزینه های مشاوره : درمان‌ های سلامت روان مانند درمان شناختی رفتاری یا درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای برخی افراد مفید است. در این درمان ها چگونگی بی توجهی به وزوز گوش به افراد آموزش داده می شود.
درمان های خانگی وزوز گوش

پیشگیری

محافظت از گوش یکی از بهترین راه های جلوگیری از وزوز گوش است. این کار را با فکر کردن به تمام فعالیت های منظم خود شروع کنید.

شاید متوجه نباشید که گوش در معرض چه صداهای بلندی قرار دارد. در ادامه برخی از فعالیت های بالقوه که بر شنوایی تأثیر می گذارند آورده شده است:

  • محل کار : هنگام کار کردن در محل ساخت و ساز، محوطه سازی یا اطراف ماشین آلات پر سر و صدا مانند خط مونتاژ لازم است با استفاده از یک گوش گیر از گوش خود محافظت کنید.
  • در کلاس های ورزشی : بسیاری از باشگاه‌ ها برای ایجاد انگیزه و حرکت در افراد هنگام ورزش کردن، موسیقی با صدای بلند پخش می‌ کنند. در چنین وضعیتی برای محافظت از گوش از گوش گیر استفاده کنید و یا حداقل تمرینات را دور از منبع موسیقی انجام دهید.
  • در کنسرت ها و سالن های سینما : در این وضعیت نیز استفاده از گوش گیر منطقی است.
  • استفاده از هدفون با آخرین میزان صدا : با پایین نگه داشتن میزان صدا از گوش ها محافظت کنید.

فیزیوتراپی چگونه به رفع وزوز گوش کمک می کند؟

فیزیوتراپی با شناسایی محرک هایی که باعث وزوز گوش می شوند در رفع این مشکل نقش داشته و از طریق آموزش و آگاهی به جلوگیری از بروز این محرک ها و بازگشت به کار یا ورزش کمک می کند.

درمان دستی و کشش عضلات اطراف سر و گردن نیز به طور قابل توجهی وزوز گوش را بهبود بخشیده و در عین حال عضلات دیگر را برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی در آینده تقویت می کنند.

بهبودی وزوز گوش چه مدت طول می کشد؟ چرا درمان زودهنگام مهم است؟

وزوز گوش معمولا تا چند هفته ادامه دارد و درمان زودهنگام از اهمیت زیادی برخوردار است.

با این حال، اگر وزوز گوش برای بیش از چند سال ادامه داشته باشد، در برخی موارد به یک مشکل دائمی تبدیل می شود. بنابراین در صورت تجربه هر یک از علائم گفته شده به دنبال فیزیوتراپی باشید.

وزوز گوش مشکل رایجی است که می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای مانند کم شنوایی باشد. این مشکل خوابیدن و تمرکز کردن را سخت کرده، زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار داده و منجر به احساس ناامیدی، عصبانیت و افسردگی می شود. برای درمان و فیزیوتراپی وزوز گوش خود، می توانید به کلینیک فیزیوتراپی دایان در تهران مراجعه کنید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
عرفان
عرفان
1 سال قبل

سلام و خسته نباشید
من به علت استفاده مکرّر از هدفون به مدت دو ساله که وزوز گوش دارم.آیا فیزیو تراپی گوش میتونه کمکی به من بکنه؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  عرفان
1 سال قبل

سلام دوست عزیز اگر مشکل از اجسام داخلی گوش باشه با فیزیوتراپی بهتر میشه ولی قبلش حنما با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید

آرش
آرش
1 سال قبل

با ماساژ قطعا بهتر میشه منم یکسال یا دوسال بعد از کرونا وزوز گوش گرفتم رفتم دکتر بهم یسری ورزش داد با سیناریزین ۲۵ و یه داروی دفع کننده ی نمک اضافه ی خون برای کم شدن فشار الان بهترم ولی بش عادت کردم روش های فیدبک امتحان کردم بیخیالش شدم تا حدودی گرچه آزارم میده😓☹️

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  آرش
1 سال قبل

با سلام دوست عزیز
اگر مشکل از گوش داخلی باشد بعضی مانورها می توانند بسیار کمک کننده باشند

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.