کمردرد در دوران بارداری

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

کمردرد بارداری، یکی از شایع‌ترین اختلالات اسکلتی – عضلانی است که اکثر زنان آن را برای اولین بار در دوران بارداری تجربه می‌کنند. بارداری یکی از علل بروز کمردرد‌های شایع در زنان محسوب می‌شود.کمردرد در دوران بارداری می‌تواند باعث ناتوانی و یا کاهش کیفیت زندگی زنان باردار شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

یکی از علل ایجاد کمردرد در دوران بارداری اختلالات پاسچرال می باشد. به علت افزایش شل شدن رباط ها  و کاهش کارآیی عضلات شکمی  و ایجاد پاسچر بارداری، فشارهای بیشتری به عضلات اطراف ستون فقرات وارد می شود که ممکن است فرد را دچار کمردرد کند به طوری که فرد به هنگام خستگی عضلانی  و کارکردن های طولانی بدتر شده و با استراحت و تغییر حالت بدن بهتر می شود. رعایت نگهداری راستای صحیح بدن در دوران بارداری نقش قابل توجهی در جلوگیری از بروز مشکلات و یا برطرف کردن تدریجی آن دارد.

از علل دیگر ایجاد کمردرد گرفتاری مفصل لگنی می باشد که از جمله شایعترین مشکلات دوران بارداری می باشد. از یک طرف به علت تغییرات هورمونی و از طرف دیگر وضعیت های تطابقی که فرد با پیشرفت بارداری پیدا می کند و همچنین افزایش وزن بدن به خصوص در ماه های آخر بارداری و بزرگ شدن غیر طبیعی سینه ها باعث افزایش فشار بر روی مفصل لگنی و کمری می شود.

علایم این نوع کمردرد به هنگام نشستن،  ایستادن یا راه رفتن طولانی و یا هنگام وزن اندازی روی یک پا در حالت ایستاده و یا فعالیتهای چرخشی ایجاد می شود که اغلب با فعالیت بدتر می شود. این فشارها ممکن است منجر به بیرون زدگی دیسک کمر ، لغزندگی مهره ها یا تغییرات تخریبی در مفاصل شود که در نهایت به علت تنگی سوراخ بین مهره ای و فشارآمدن بر ریشه های عصبی، در این فرد درد انتشاری به سمت پاها پیدا کند.

برای پیشگیری و درمان کمردرد بارداری چکار کنیم؟

تمرینات ورزشی:

تمرینات ورزشی یکی از گزینه‌های درمان و پیشگیری از کمردرد طی دوران بارداری است که به نظر می‌رسد محدودیت‌ها و عوارض سایر روش‌های درمانی را نداشته باشد. زنان باردار باید روزانه 15 تا 30 دقیقه ورزش با شدت کم داشته باشند. ورزش های کششی با شدت کم و ورزشهایی هچون دوچرخه ثابت و شنا تا حدودی کمک کننده است.

پروتکل تمرینی بر پایه بادی­بالانس و کگل باعث بهبود کمردرد دوران بارداری می‌شود، ولی تمرین بادی بالانس باعث کاهش بیشتر کمردرد بارداری می‌شود

ماساژ :

ماساژ عضلات که بهتر است در حالت نشسته یا به پهلو خوابیده انجام شود می تواند به کاهش کمردرد کمک کند.

راستای صحیح بدن:

  • سعی کنید در هنگام نشستن یا ایستادن خم نشوید. سعی کنید برای مدت طولانی در موقعیتی ثابت قرار نگیرید.
  • در هنگام ایستادن یا نشستن صاف باشید و پشت تا آنجا که راحت است خم کنید. به طور منظم استراحت کنید تا خسته نشوید.
  • هنگام نشستن یک بالشت پشت کمر خود قرار دهید.
  • موقع برداشتن اجسام از روي زمين ابتدا بنشينيد و پس از برداشتن جسم مورد نظر برخيزيد و به هيچ وجه براي برداشتن اجسام دولا نشويد.

بالش های زایمان:

  • به پهلو بخوابید و یک بالش در زیر شکم خود قرار دهید.
  • اگر نمیتوانید راحت باشید، بالش های مختلف و بالشتکهای مختلف را امتحان کنید تا حالت مناسب خود را پیدا کنید

گرم یا سرد:

حمام گرم، یک پک داغ یا یک دوش آب گرم از سر دوش می تواند ناراحتی را کاهش دهد. پک گرم

می تواند باعث آرامش و تسکین کمردرد شود.

کفش مناسب:

در تمام دوران بارداری باید از کفش های طبی و مناسب استفاده کنند. کفش هایی با پاشنه های کوتاه و کفی مناسب که به حفظ قوس داخل پا کمک می کند. با انتخاب کفش مناسب فشار وارد شده بر پاها و ستون فقرات حین راه رفتن کاهش می یابد.

اگر با رعايت تمام نکته‌هاي گفته شده کمردرد کمتر نشد، با فیزیوتراپیست مشورت كنيد. به هيچ وجه سرخود از داروهاي ضددرد استفاده نكنيد. با توجه به ممنوعیت جدی “دارو درمانی” در دروان بارداری به جز در موارد خاص، استفاده از فیزیوتراپی در بارداری برای رفع مشکلات زنان باردار اهمیت زیادی دارد.

در فیزیوتراپی با استفاده از مدالیته های بسیار مناسب و مفید همچون کینزیوتیپ ، تنس، اولتراسوند و… و ورزش های متناسب با نوع کمردرد شما به درمان پرداخته می شود.

کمردرد قبل از بارداری ؟

زنانی که قبل از بارداری بطور جدی دچار کمر درد هستند باید قبل از بارداری اقدامات درمانی لازم را انجام دهند، اگر قبل از بارداری کمر درد درمان نشود با بزرگتر شدن جنین فشارهایی از جهات مختلف به ستون فقرات کمر زن باردار وارد می‌شود که بطور حتم سبب تشدید کمر درد شده و عوارض آن به شکل یک ناهنجاری پایدار بعد از پایان دوران بارداری نیز ادامه می‌یابد. بنابراین داشتن عضلات قوی درستون فقرات کمری، ناحیه شکم و لگن موجب تثبیت موقعیت جنین و تسهیل زایمان می شود. آموزش تمرینات تخصصی فیزیوتراپی توسط فیزیوتراپیست به عنوان یک متخصص کاملا آشنا به ساختار عضلانی بدن در سه دوره قبل، حین و بعد از حاملگی یک ضرورت است. باید توجه داشت که باردار شدن با وجود کمردرد قبلي، قطعا باعث بروز کمردردي شديدتر خواهد شد، احتمال مزمن شدن اين درد را بيشتر خواهد کرد و درمان آن نيز سخت‌تر است.

مباحث مرتبط

فیزیوتراپی ، فیزیوتراپی کمر ، فواید فیزیوتراپی ، فیزیوتراپی قلهک ، فیزیوتراپی دایان ، فیزیوتراپی دولت ، بهترین کیلینیک فیزیوتراپی قلهک ، بهترین کیلینیک فیزیوتراپی دولت ، هزینه فیزیوتراپی ، فیزیوتراپی در منزل . بامبینوکالا

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.