فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار و آنچه باید بدانید

فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار
فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

یکی از بهترین راه‌های درمان بی اختیاری ادرار به خصوص در اثر مشکلات اسکلتی و عضلانی فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار است که با استفاده از روش‌های تخصصی و تمرین درمانی در فیزیوتراپی درمان آن انجام خواهد شد.

بی اختیاری ادرار به معنای عدم توانایی در حفظ ادرار یا دفع ادرار در زمان ناخواسته است که به عنوان یک مشکل اجتماعی و بهداشتی شناخته می شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

این مشکل در کیفیت زندگی فرد تاثیرات بسیاری گذاشته و ممکن است فرد را گوشه گیر کند و باعث کاهش تناسب جسمانی، قلبی عروقی، کاهش حرکات مورد نیاز و حتی باعث کاهش امید به زندگی فرد شود.

این افراد معمولا مضطرب و نگران هستند و هنگامی که از منزل دور میشوند آرامش ندارند و ارتباط خود را با دیگران محدود کرده تا کسی از مشکلشان آگاه نشود.

اگر بی اختیاری داشته باشید احتمالا خندیدن، سرفه و عطسه کردن همگی باعث استرس شما می شوند و به دلیل ترس از داشتن یک لحظه خجالت آور فعالیت هایی که دوست دارید را انجام نمی دهید.

زنان و مردان می توانند به اشکال مختلفی از مشکلات مثانه، روده و دیگر ارگان های ناحیه لگنی دچار شوند. کنترل ضعیف روده و مثانه یا هر نوع درد لگنی شایع ترین معضل در این زمینه محسوب می شوند.

بی اختیاری ادرار در بعضی مواقع به علت فعالیت کمتر از حد معمول عضلات کف لگن ایجاد می گردد و شیوع آن در بانوان بیشتر از آقایان است.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی کف لگن


در این مقاله درباره علائم و نشانه های بی اختیاری و گزینه های درمانی مناسب برای شرایط خاص صحبت خواهیم کرد.

بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار چیست

بی اختیاری ادرار به معنای از دست دادن کنترل مثانه است. شدت بی اختیاری از نشت گهگاه ادرار هنگام عطسه یا سرفه گرفته تا نیاز شدید و ناگهانی برای ادرار کردن که منجر به نرسیدن به موقع به دستشویی می شود متغیر است.

عضلات کف لگن که از کمر به سمت پایین امتداد یافته و به استخوان های لگن متصل می شوند تا حد زیادی مسئول کنترل ادرار هستند.

این عضلات یک ساختار ظریف ایجاد کرده که به حمایت و بلند کردن عضلات داخلی کمک می کنند و همچنین عملکردهایی از جمله موارد زیر دارند:

  • تثبیت استخوان های لگن
  • پشتیبانی از کمر
  • کنترل عضلات اسفنکتر
  • بهبود عملکرد جنسی

بی اختیاری ادرار در زنان رایج تر از مردان است و انواع مختلف آن عبارتند از:

دلایل بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار یک بیماری نیست، بلکه نشانه یک مشکل پزشکی یا ناشی از عادات روزانه است. بی اختیاری می تواند یک مشکل موقت یا طولانی مدت باشد. برخی از دلایل بی اختیاری موقت عبارتند از:

  • مصرف برخی نوشیدنی های ادرارآور مانند نوشیدنی های گازدار، نوشیدنی های کافئین دار و الکل
  • مصرف برخی مواد غذایی ادرارآور مانند فلفل چیلی، شکلات، شیرین کننده های مصنوعی و غذاهایی که ادویه، شکر یا اسید بالایی دارند.
  • داروهای خاص مانند داروهای فشار خون، داروهای قلب، آرام بخش ها و شل کننده ها
  • مشکلات پزشکی مانند یبوست یا عفونت مجاری ادراری
  • مصرف بیش از حد ویتامین C

برخی از دلایل بی اختیاری طولانی مدت عبارتند از:

علائم بی اختیاری

علائم بی اختیاری بسته به نوع بی اختیاری که تجربه می کنید متفاوت خواهد بود. برای رد سایر بیماری ها لازم است همیشه درباره علائم با پزشک صحبت کنید.

بیایید به برخی از انواع مختلف بی اختیاری ادرار و علائمی که به همراه دارند نگاهی بیندازیم.

انواع بی اختیاری ادرار

انواع بی اختیاری ادرار

1. بی اختیاری ادرار استرسی

شایع ترین نوع بی اختیاری بخصوص در زنان جوان است که با افزایش فشار داخل شکمی (حین عطسه ، سرفه، خندیدن، رابطه جنسی یا حرکات بدنی مثل پریدن و دویدن و…که همزمان باعث افزایش فشار داخل مثانه شده) رخ میدهد. معمولا میزان ادرار خارج شده مختصر و کم خواهد بود.

در این افراد قدرت عضلات کف لگن کاهش میابد و توانایی حفظ انقباض طولانی مدت را از دست می دهند.

سایر عوامل دیگر نیز که منجر به ضعف عضلات کف لگن میشوند مانند چاقی، هیسترکتومی، آلرژی (عطسه و سرفه مکرر)، تغییرات هورمونی پس از یائسگی، تعداد زایمان زیاد (بیشتر از 3 تا) یا سابقه هر نوع ضربه ای که لگن را در هم فشرده کند، شانس این عارضه را بالا می برد.

برخی اقدامات و فعالیت‌ ها از جمله موارد زیر به مثانه فشار وارد کرده و باعث نشت ادرار می شوند:

  • سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • خندیدن
  • بلند کردن اجسام
  • خم شدن
  • تحت فشار قرار گرفتن

در آقایان نیز جراحی پروستات (پروستاتکتومی) شایع ترین عاملی است که منجر به ایجاد این مشکل می شود. این روش می تواند عضلات اسفنکتر را که مستقیماً در زیر غده پروستات قرار دارند را تضعیف کرده و مجرای ادرار را محاصره کند.

لازم به ذکر است بی اختیاری ادراری استرسی هیچ ارتباطی با فشار روانی ندارد.

از مهم ترین علل ایجاد این نوع بی اختیاری از دست دادن عملکرد عضلات گردن مثانه و ضعف در عضلات اسفنگتر به حساب می‌آید.

زنان بیشتر از مردان به بی اختیاری استرسی مبتلا می شوند و بر اساس مطالعات، یک سوم زنان بالغ به صورت هفتگی بی اختیاری استرسی را تجربه می کنند.

فیزیوتراپی برای بی اختیاری استرسی به تقویت عضلات لگن و جلوگیری از نشت ادرار کمک می کند.

2. بی اختیاری سرریزی

در این نوع بی اختیاری ادرار مثانه همیشه پر است و مقدار کمی ادرار از آن تراوش می کند. بیمار حس میکند مثانه به طور کامل تخلیه نشده و همیشه مجبور به تخلیه ادرار است ولی قادر به این کار نیست.

این نوع مشکل ادراری زمانی ایجاد می شود که مثانه شما نمی­‌تواند به طور کامل ادرار را تخلیه کند، بنابراین مقدار کمی از ادرار باقی­مانده بعدا به بیرون نشت می­‌کند. امکان دارد که قبل از نشت ادرار نیاز به دفع ادرار را احساس کنید اما این مساله همیشه رخ نمی­‌دهد. گاهی اوقات به این نوع مشکل ادرار، قطره قطره آمدن ادرار گفته می‌­شود.

فرد در طول شب مکرر به دستشویی رفته و زمان زیادی را در آنجا می گذراند ولی فقط قادر به ایجاد جریان کم ادرار یا قطره قطره است.

این نوع بی اختیاری ادرار با احتباس ادرار نیز همراه بوده و در مردان شایع تر است. از علل  ایجاد آن: انسداد کامل یا ناقص در پیش آبراه، عفونت مجاری ادراری، توده های درون لگن و بدخیمی ها و… می باشد.

علائم بی اختیاری سرریزی عبارتند از:

  • تکرر ادرار کم و مداوم
  • نشت مداوم ادرار

3. بی اختیاری ادراری فوریتی یا اضطراری

خروج ناخواسته ادرار بلافاصله پس از احساس فوریت در دفع ادرار است به گونه‌ای که قبل از رسیدن به دستشویی ریزش ادرار صورت میگیرد. همچنین ممکن است شب فرد را از خواب بیدار کند و در روز نیز دفعات، دفع ادرار افزایش پیدا می‌کند.

این نوع بی اختیاری ادرار در خانم های مسن شایع تر است.

از علل شایع بی اختیاری ادرار فوریتی: استرس و اضطراب، کاهش ظرفیت مثانه به هر علت، ضعف اسفنگترها،برخی اختلالات سیستمیک مثل دیابت و …. به حساب می آید.

مثانه بیش فعال با فوریت شدید برای ادرار کردن و تکرر ادرار همراه است. اگر به دستشویی نمی رسید به بی اختیاری ادرار فوریتی مبتلا هستید.

4. بی اختیاری ادرار مرکب یا مختلط

شاید بیش از یک نوع بی اختیاری ادرار داشته باشید. بی اختیاری مختلط به داشتن دو یا چند نوع مختلف بی اختیاری اشاره دارد.

مشورت با پزشک برای اطلاع از داشتن یک یا چند نوع بی اختیاری به تعیین علت نشت ادرار کمک کرده و می توانید درمان مناسب را دریافت کنید.

5. بی اختیاری عملکردی

نشت مثانه که با اختلال عملکرد کف لگن مرتبط نیست به عنوان بی اختیاری عملکردی شناخته می شود. این نوع بی اختیاری در افرادی که در رسیدن به موقع به دستشویی و تحرک زیاد مشکل دارند رایج تر است.

بی اختیاری عملکردی حتی بدون نیاز شدید به ادرار کردن نیز رخ می دهد و عللی از جمله موارد زیر دارد:

  • موانعی که دسترسی به دستشویی را مسدود می کنند (مبلمان، فرش ها و غیره)
  • تحرک محدود ناشی از ضعف مفاصل یا عضلات
  • زوال عقل، گیجی، یا هذیان
  • وسایلی مانند واکر و ویلچر که حرکت را کند می کنند
  • افسردگی یا عصبانیت

6. بی اختیاری مکرر

عفونت ها رایج ترین علل بی اختیاری مکرر هستند. افراد مبتلا به این نوع بی ‌اختیاری نیاز مکرر به تخلیه مثانه داشته و در طول شب بیش از یک بار برای ادرار کردن از خواب بیدار می شوند.

حساسیت به نوشیدنی ها یا مواد غذایی خاص نیز منجر به بی اختیاری مکرر می شود.

6. بی اختیاری ادرار حقیقی: که اغلب در اثر وجود فیستول در مجرای ادراری وسرایت آن به نسوج اطراف به وجود می آید.

8. بی اختیاری رفلکسی : در بی اختیاری رفلکسی، بین ایمپالسهای آوران و وابران مثانه و طناب نخاعی اختلال و وقفه ایجاد می گردد و بیشتر در بیماریهای عصبی پیشرونده مثل مولتیپل اسکلروز و یا ضایعات نخاعی دیده می شود.

10. بی اختیاری در اثر نقص عضله دترسور : ماهیچه دترسور در پشت مثانه در حالت نرمال، آرام و بدون حرکت است، زمانی که مثانه شما از ادرار پر می شود و وقتی که ادرار می کنید منقبض می گردد.

اما هنگامی که این عضله دچار نقص می شود در این حالت عضله دترسور دائم در حال انقباض است و شل نمی شود و به محض اینکه ادرار می خواهد داخل مثانه جمع شود، خارج می شود. 

بیشتر علائم عصبی دارد این نوع بی اختیاری معمولا در افراد تند مزاج و عصبی دیده می شود و علت را عدم تعادل بین سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک می دانند که باعث می شود عضله دترسور در اثر یک تحریک خارجی مثل شنیدن صدای آب شروع به انقباض کند و معمولا خروج ادرار تا تخلیه کامل ادامه دارد.

از علل دیگر ایجاد آن می توان به تومور های بدخیم، آسیب های نخایی، افراد دیابتی ، MS ، التهاب و عفونت و … اشاره کرد.

تشخیص بی اختیاری ادرار

شناسایی علل بی اختیاری ادرار نیاز به یک معاینه کامل داشته که توسط متخصص فیزیوتراپی حرفه ای انجام می شود. از شما سوالاتی درباره علائم و تجربیات روزانه پرسیده شده و موارد زیر ارزیابی می شوند:

  • احساس درد در عضلات کف لگن
  • عضلات باسن و کمر
  • قدرت، انعطاف و هماهنگی

در صورت لزوم برای انجام آزمایشات زیر به پزشک ارجاع داده می شوید:

  • آزمایش سونوگرافی یا ام آر آی
  • تست یورودینامیک

بلافاصله پس از تشخیص، درمان از جمله فیزیوتراپی شروع می شود.

درمان بی اختیاری

درمان بی اختیاری در زنان

درمان بی اختیاری بسته به نوع و شدت بیماری و همچنین علت اصلی بروز مشکل متفاوت خواهد بود. گاهی پزشک ترکیبی از درمان های مختلف را تجویز می کند.

معمولا برای بی‌ اختیاری ادرار ابتدا درمان‌ های محافظه‌ کارانه و غیرتهاجمی مانند فیزیوتراپی در نظر گرفته شده و در صورت عدم تسکین علائم، درمان‌ های پیشرفته‌ تری تجویز می شود.

بیایید به برخی از گزینه های درمانی در دسترس نگاهی بیندازیم.

تکنیک های رفتاری

برخی تکنیک ها و تغییرات سبک زندگی از جمله موارد زیر که توسط پزشک توصیه می شوند به کاهش علائم کمک می کنند:

  • آموزش مثانه : این تکنیک برای کمک به آموزش مجدد مثانه شامل به تعویق انداختن ادرار پس از احساس نیاز برای رفتن به دستشویی است.
  • برنامه ریزی برای رفتن به دستشویی : در این تمرین بجای منتظر ماندن برای دفع ادرار هر دو ساعت یکبار به دستشویی می روید.
  • ادرار بیشتر : چند دقیقه منتظر ماندن بعد از ادرار کردن و تلاش برای ادرار کردن مجدد به شما کمک می کند هنگام رفتن به دستشویی بیشتر مثانه خود را خالی کنید.
  • مدیریت مصرف مایعات و رژیم غذایی : اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی های ادرار آور، کاهش مصرف مایعات و افزایش ورزش به کاهش علائم کمک می کند.

دارو درمانی

برخی از داروهایی که برای درمان بی اختیاری تجویز می شوند عبارتند از:

  • آنتی کولینرژیک ها : داروهایی مانند اکسی بوتینین در آرام کردن مثانه بیش فعال و کاهش بروز بی اختیاری نقش دارند.
  • میرابگرون : این دارو ماهیچه های مثانه را شل کرده و مقدار ادراری که مثانه می تواند نگه دارد را افزایش می دهد. میرابگرون همچنین به تخلیه کامل مثانه کمک می کند.
  • مسدودکننده های آلفا : این نوع دارو برای مردانی که بی اختیاری سرریزی را تجربه می کنند تجویز می شود. مسدودکننده های آلفا مانند تامسولوسین باعث شل شدن عضلات گردن مثانه و تخلیه آسان ادرار می شوند.
  • استروژن موضعی : برای زنانی که بی اختیاری دارند استروژن موضعی در دوز پایین تجویز می شود. این دارو با تقویت بافت های اطراف مجرای ادرار و ناحیه واژن، علائم بی اختیاری را کاهش می دهد.

فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار

فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار

پزشک نوعی فیزیوتراپی برای بی اختیاری ادرار تجویز می کند که به عنوان فیزیوتراپی کف لگن شناخته شده و بر تقویت عضلات کف لگن و کاهش خطر بی اختیاری تمرکز دارد.

تمرینات فیزیوتراپی برای بی اختیاری با تحریک الکتریکی همراه بوده و به تقویت عضلات کف لگن و کاهش مؤثر بروز بی اختیاری کمک می کنند.

درمان های فیزیوتراپی در درمان بی اختیاری ادراری شامل:

  • بیوفیدبک
  • رفتار درمانی
  • تعدیل روش زندگی
  • ورزش درمانی و تقویت عضلات کف لگن
  • تحریکات الکتریکی یا الکتروتراپی
  • تحریکات IF، TENS و FES (که باعث افزایش گردش خون و افزایش قدرت و تن عضلات شده) نیز میتوانند به درمان اختلالات کف لگن بسیار کمک کنند.

درمان بی اختیاری ادرار با بیوفیدبک

یکی از بهترین روش های درمانی موجود در بی اختیاری ادرار است که به عنوان مکمل ورزش عضلات کف لگن به کار می رود و در آن از وسایلی نظیر پروب های واژینال و آنو رکتال با مانیتورهای حساس به فشار یا الکترومیوگرافی استفاده می شود.

این وسایل به بیمار کمک می کند تا عضلاتی را که بایستی منقبض نماید، بشناسد. رفتار درمانی به همراه بیوفیدبک تقریبا ۶۳ در صد اپیزودهای بی اختیاری را کاهش می دهد.

درمان به روش بیوفیدبک می تواند برای افرادی که در کنترل ادرار مشکل دارند، موثر باشد. بیوفیدبک می تواند به زنان کمک کند تا ماهیچه های کف لگن خود را احساس و آنها را تقویت کنند.

این ماهیچه ها خالی شدن مثانه را کنترل می کنند. بعد از چند جلسه درمان با روش بیوفیدبک، زنانی که دچار بی اختیاری ادرار هستند، ممکن است قادر شوند که نیاز شدید به ادرار کردن و تکرار آن را کم کنند.

ما در کلینیک فیزیوتراپی تخصصی دایان به شما کمک خواهیم کرد که قدرت کامل عضلات کف لگن خود را بدست آورید.

چگونه فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار را کاهش می دهد؟

فیزیوتراپی بی اختیاری ادراری

فیزیوتراپی یکی از بهترین و موثرترین درمان ها برای بی اختیاری ادرار است.

نه تنها راه حلی کم ریسک است بلکه فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا مثانه خود را کنترل کرده و عضله های کف لگن را قوی کنید تا مشکلات حل شوند.

بسته به نوع بی اختیاری ادرار، تمرینات بسیار متنوعی هستند که فیزیوتراپیست ها به کار می گیرد.

علی حیدریان می گوید: “نشت ادرار، فقط به علت کف لگن ضعیف نیست، بلکه علامت وجود عضله هایی است که به علت گره کف لگن، اندومتریوز و حتی یبوست سفت شده اند. به همین دلیل، ارزیابی کلی پیشنهاد می شود.”

تمرین های فیزیوتراپی برای بی اختیاری ادرار

 کورینا می گوید یکی از متد هایی که او استفاده می کند، تعدیل رفتاری است که شامل یادگیری دوباره توالت رفتن و خالی کردن درست مثانه است.

طبق گفته های او، برخی مسائل مربوط به بی اختیاری به علت یک سری عادت های غلط مثل رفتن به دستشویی بدون این که واقعا نیاز باشد است.

هر دو این موارد باعث ایجاد فشار غیر ضروری به مثانه و تضعیف آن در طول زمان می شوند.

تمرینات کف لگن

احتمالا شناخته شده ترین شکل تمرین برای اختلال مثانه است که شامل سفت کردن آگاهانه عضله های اطراف مقعد، واژن و قسمت جلویی برای بالا کشیدن آن ناحیه است.

این امر می تواند هم با فشاری آرام و بعد نگه داشتن و سپس فشاری سریع بدون نگه داشتن انجام شود.

هر دو به عنوان تمرین کگل شناخته می شوند و برای تقویت ماهیچه های لگن طراحی شده اند.

تحریک عصبی عضلانی

تحریک عصبی عضلانی لگن و کف لگن

تحریک عصبی عضلانی روش دیگری ست که عصب ها و ماهیچه های مرتبط را فعال می کند.

در مواقع بی اختیاری، پروبی داخلی با جریان ضعیف تحریک الکتریکی به سمت کف لگن برده می شود تا عصب ها را تحریک کرده و ماهیچه ها را منقبض کند و حرکت صحیح استفاده از عضله های کف لگن و آرام کردن پاسخ های بیش فعال را آموزش دهد.

وزنه ها و مخروط های واژن

وزنه ها و مخروط های واژینال که پلاستیک مخروطی شکل هستند و فیزیوتراپیست آنها را داخل واژن بیمار می کند تا عضله های کف لگن تمرین داده شوند.

می توان وزنه ای را اضافه کرده و یا برداشته شود. این مخروط با پایین تر افتادن، کم کم دهانه واژن را باز می کند.

این امر، کف لگن را تحریک کرده تا سفت و منقبض شود و سعی کند مخروط را سرجای خودش نگه دارد.

کورینا می گوید حس افتادن مخروط است که باعث می شود فرد سعی کند خود را منقبض کرده تا مانع از افتادن اش شود.

آیا فیزیوتراپی برای درمان بی اختیاری مفید است؟

بله، فیزیوتراپی با تقویت عضلات کف لگن به کاهش علائم و بروز بی اختیاری کمک می کند.

ضعف، سفتی یا اسپاسم عضلات کف لگن منجر به ناتوانی در کنترل مثانه شده و تقویت این عضلات در بهبود مشکلات زیر نقش دارد:

  • کاهش اضطرار برای دفع ادرار
  • بسته نگه داشتن مجرای ادرار

متخصص فیزیوتراپی علاوه بر تمرینات فیزیوتراپی احتمالا از الکترودها برای اندازه گیری فعالیت کف لگن و تحریک عضلات برای بهبود عملکرد استفاده می کند.

همچنین بیوفیدبک برای بررسی و اندازه گیری فعالیت کف لگن و اطمینان از استفاده صحیح از عضلات کف لگن کاربرد دارد.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی سالمندان


بهترین تمرینات برای بی اختیاری

اولین اقدام برای تقویت عضلات کف لگن و بهبود بی اختیاری، فیزیوتراپی است. مهم است که قبل از انجام هرگونه تمرین با متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید.

بیایید به برخی از تمرینات مناسب برای بی اختیاری که بخشی از برنامه درمانی هستند نگاهی بیندازیم.

تمرین کگل

تمرین کگل

کگل تمرینی است که به تقویت عضلات کنترل کننده ادرار کمک می کند. برای انجام این تمرین، ماهیچه‌ هایی که برای توقف جریان ادرار استفاده می ‌کنید را سفت کرده و قبل از رها کردن برای مدتی نگه می دارید.

این تمرین فیزیوتراپی مهم را می توان با راهنمایی متخصص فیزیوتراپی روزانه چندین مرتبه در خانه انجام داد.


بیشتر بخوانید : انجام تمرینات کگل در مردان

بیشتر بخوانید : راهنمای تمرینات کگل زنان


تمریناتی برای تقویت عضلات

درمانگر در کنار سایر تکنیک ها یک برنامه تمرینی برای کشش و تقویت عضلاتی که عملکرد مثانه را بهبود می بخشند تجویز می کند.

آیا امکان پیشگیری از بی اختیاری ادرار وجود دارد؟

منقبض کردن عضلات کف لگن در طول روز به طور صحیح یکی از روش ‌های موجود برای پیشگیری از اختیاری ادراری است.

عادات صحیح از قبیل رفتن به سرویس بهداشتی به طور منظم و در فواصل زمانی مشخص و اجتناب از مصرف محرک های مثانه از قبیل کافئین کمک بسیار زیادی به بیماران خواهد کرد.

متخصص فیزیوتراپی به ارائه اطلاعات زیر خواهد پرداخت:

  • رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد مغذی سالم، اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی های تحریک کننده مثانه
  • اجتناب از رفتارهایی که باعث بدتر شدن علائم بیماری می شود.
  • تکنیک های مخصوص کاهش تکرر ادرار و دفع فوریتی آن از قبیل کشش و تقویت عضلات
  • رفتن منظم به سرویس بهداشتی
  • دفع منظم مدفوع
  • مصرف مایعات به مقدار کافی برای پیشگیری از کم آبی بدن
  • ورزش کردن به اندازه کافی و فعالیت جسمانی مناسب

همین امروز برای معاینه، تشخیص، درمان و فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار با استفاده از روش های تمرین درمانی و تقویت عضلات و سایر روش های تخصصی با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
سعیده
سعیده
4 سال قبل

سلام
ببخشید درمان بی اختیاری ادرار چند جلسه فیزیوتراپی نیاز داره؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  سعیده
4 سال قبل

با سلام
بستگی به علت بی اختیاری ادرار یا مدفوع دارد. ابتدا باید معاینه شود. فیزیوتراپی بیوفیدبک معمولا بین 10 تا 15 جلسه نیاز دارد.